Ted & Lily's eerste Oud & Nieuw; preventief een slaappil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ted & Lily's eerste Oud & Nieuw; preventief een slaappil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:29

Mijn twee heerlijke draakjes van poezen zijn nu zo'n 10 maanden oud en zullen zaterdag hun eerste keer Oud & Nieuw meemaken.

Er is nog niet veel vuurwerk en als zij van iets schrikken negeren we het zoveel mogelijk. Echter zijn er af en toe knallen waar wij zelf ook van schrikken en dat merken zij natuurlijk.

Helaas hebben we geen rustig kamertje waar we ze kunnen laten tijdens 12 uur. Ik twijfel nu een beetje of ik niet bij de dierenarts uit voorzorg een licht slaappilletje zal halen. Enerzijds denk ik volstoppen met troep is nooit goed maar aan de andere kant wil ik ook weer zorgen dat ze er zo min mogelijk last van hebben. Die arme oortjes van ze en zij snappen natuurlijk niet wat er gebeurt.

Kortom; jullie advies is meer dan welkom! Slaappilletje ja of nee?

One_Love

Re: Ted & Lily's eerste Oud & Nieuw; preventief een slaappil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:31

uhm... NEE. Vind ik altijd zo sneu dieren die met oud&nieuw met van alles volgepropt worden zodat ze hun instinct niet meer kunnen volgen. Gewoon ze met rust laten en kijken wat ze gaan doen zal allemaal best wel mee vallen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:35

Ik zeg ook nee. Geef mijn dieren nooit wat en ze zijn nergens bang voor.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:37

Niet doen. Alleen doen wanneer het echt gevaarlijk wordt, niet preventief

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:37

Mijn advies: doe zelf alsof er niks aan de hand is en negeer al hun reacties. Werkt altijd het beste naar mijn idee :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:38

Nee, niet doen, een pil verslapt alleen hun kunnen, en niet de prikkels die ze krijgen!
Resultaat.. paniek zonder weg te kunnen rennen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:49

Nou dat is een unaniem nee en dus geen pilletje ;) Bedankt voor het wegnemen van de twijfel!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:13

Nee. Gewoon in je slaapkamer (bvb) de gordijnen dicht, radio zachtjes aan en je linnenkast open zodat ze bij 'paniek' daar in weg kunnen schieten. En zelf doen alsof er niks aan de hand is, vooral niet gaan lopen zenuwen. :)) Ik zou ze echter niet opsluiten in 1 kamer, zorg dat ze niet buiten kunnen komen maar houd verder de situatie zo normaal mogelijk. Gaat met beide zenuwlijders hier altijd prima...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:22

Er zijn ook pilletjes van sanal ze heten relax en die versuffen niet maar kalmeren en zijn op natuurlijke basis. Als je wat wilt geven zou ik voor deze gaan. Want zoals al eerder is gezegd als je ze iets verslappend geeft , is de paniek er nog wel, maar kunnen ze niks.
Hier een link: http://www.sanal.nl/nl/relaxinformatie.html
Mijn katten krijgen deze, zijn erg schrikkerig nu al. En een van de 2 is erg bang en na 1 keer stofzuigen sinds ze hier is, is ze weer stuk banger geworden (begint nu wel weer bij te trekken) vandaar dat ik hier voor ga en ze zijn gewoon bij de dierenspeciaalzaak te kopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:28

niet doen!

Gewoon maken dat ze zich kunnen verstoppen en maken dat ze NIET naar buiten kunnen. Laat ze maar lekker doen. De kat hier is vanavond voor het eerst verstopt en niet bij ons in de kamer op schoot. Moet ze zelf weten. Ze ging ook voor het eerst in weken vandaag op de bak i.p.v. behoefte in de tuin doen. Over 3 dagen is het leed geleden en hebben we weer 350 dagen vuurwerk loos (hoop ik!!!!)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:30

Zorg dat je een grote doos ofzo hebt, deur erin, slaapzak erover, leker dekentje erin, kunnen ze zich verstoppen en demp het geluid.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:40

Je hebt inderdaad medicatie (Vetranquil, Tarnquigel, Calmivet) die niet de angstreactie onderdrukken, maar die het dier juist laat versuffen. Dus dan blijft je dier rustig liggen, maar dan hoort je dier de geluiden wel, maar is niet in staat om te vluchten. Dat is natuurlijk een not done, want dan wordt je dier alleen maar banger. Daar hebben de bovenstaande Bokkers het over.

Maaaar: tatatataaaa: je hebt ook tabletten - Alprazolam - die wél de angstreactie onderdrukt en een minder sederende en spierverslappende werking heeft. Alprazolam remt het korte termijn geheugen, wat in het geval van geluidsfobie natuurlijk gunstig is :j Deze tabletten worden nu veel verkocht bij de dierenarts.

Dus ik zou absoluut wel tabletjes halen bij de dierenarts, en dan dus kiezen voor Alprazolam (verstandig om wel even te vragen of dat ze deze hebben, de tabletten gaan erg hard nu! Veel mensen en dieren hebben er baad bij namelijk). Verstandig is om dan morgen al ervoor te zorgen dat je de tabletten in huis hebt, dan kan je er even mee testen. Met testen bedoel ik 1 tablet geven, om te kijken hoe je dieren erop reageren, zo kan je dan op oudjaarsdag er bijvoorbeeld voor kiezen om een half tabletje te geven in plaats van 1, als het effect al - naar jou idee, want ieder dier reageert er weer anders op - ruim voldoende was bij 1 tablet. En voor jou is het ook een geruststelling om van tevoren al te weten hoe of dat je dieren erop reageren.

Je mag van de Alprazolam (de 0,25mg moet je dan trouwens hebben, niet de 0,5mg, dat is te veel) max. 3 tabletten geven en dan maximaal ook 3 dagen. Dus je kunt er bijvoorbeeld morgen aan zowel Ted als Lily 1 geven (als test). Dan weet je hoe beide katten erop reageren en hoelang ze rustig blijven. Op oudjaarsdag kan je er dan 's ochtends 1 geven, dan 's middags eventueel nog 1 als ze weer erg angstig zijn en dan s' avonds om 23:00 - een uur voordat de herrie los barst - nog eentje, zodat je zeker weet dat ze om 00:00 rustig zijn :j Alprazolam heeft namelijk minimaal een uurtje nodig om effect te geven. Eventueel mag je op zondag - dan wordt er vaak nog wat vuurwerk afgestoken - nog max. 3 tabletten geven. Dus kort samengevat: je mag per kat max. 9 tabletten geven over 3 dagen. Het liefst natuurlijk zo min mogelijk geven, het is toch medicatie).

Heb je nog vragen? (snap ik best, want het is best lastig zo uit te leggen en het is me een lang verhaal geworden....) PB me dan gerust of bel morgenochtend vroeg even je dierenarts, kan nooit kwaad, er zijn heel veel diereigenaren die hiervoor bellen, je bent niet de enige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:18

Het is de eerste keer, dus dan zou ik nog niets 'er in stoppen'. Ik zou gewoon zelf zo rustig mogelijk blijven: ook als je schrikt. Dat moet opzich niets uitmaken, zolang jij ze niet gaat troosten of er overmatig op reageert. :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:22

Wij hebben onze katten ook nooit wat gegeven, en die hebben nergens last van, ze zoeken hun plekje wel. Ik zou dus ook zeker niks geven. Eventueel kan je iets halen om achter de hand te hebben als het paniek wordt, maar in eerste instantie zou ik het zo laten.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:22

Ik zou indd niks aan ze geven.
Meestal gaat het wel goed.
Onze kat zijn eerste oud en nieuw ging ook super goed. Als je er geen aandacht aan geeft komt het goed.
Hij ging zelfs op de vensterbank naar het vuurwerk kijken! :D

Katten zijn volgensmij minder snel bang als honden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:24

Niets geven, maar dat begreep je al ;)
Als je katten ergens kunnen weg kruipen is het prima en anders zijn ze het echt na een uurtje knallen weer vergeten hoor. Dat uurtje per jaar overleven ze wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:45

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Heb me wat ingelezen en alprazolam klinkt wel erg aantrekkelijk omdat dat het angstgevoel af laat nemen, in combinatie met een schuilhok/doos/bunker oid. Ik bel morgen gewoon even de dierenarts en laat me door haar adviseren. Zij kent de poesjes ook natuurlijk :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:48

Hun eerste O&N? Zou sowieso geen pilletjes proberen.
Kijk eerst maar eens hoe ze reageren, wie weet vinden ze het wel tof!
Kasper vind al die kleurtjes buiten helemaal te gek.
Zorg er gewoon voor dat ze verstopplekjes hebben, en als ze zich verstoppen, laat ze dan ook zitten!
Niet gaan drammen of trekken, het is hun veilige plek! Ze komen er vanzelf wel weer achter/onder weg.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:07

Daarom laten wij de kerstboom altijd staan en zetten we een doos neer, zo kunnen ze zich verstoppen als ze het eng vinden. Gelukkig vind onze rooie kater het alleen maar mooi, de poes vind het wel eng maar zij verstopt zich gewoon. Niks geen pilletjes, dat vind ik juist sneu.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:10

Mijn kat had vorige jaar zijn eerste oud&nieuw en die gaf er ook helemaal niks om. Vond ook de kleurtjes allemaal erg interessant. Heb hem op een gegeven moment opgepakt, maar toen was er ook niets van spanning te voelen of te merken. Hartslag helemaal normaal en toen wij eenmaal weer op de bank zaten, lekker naast me in slaap vallen.
Gewoon afwachten en idd zorgen voor een verstopplek.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:22

Geen pilletjes geven. Ik zou het maar eens afwachten hoe ze zich gedragen tijdens oud en nieuw. Mijn ervaring is dat katten zich meestal niet zo druk maken met het vuurwerk. Honden reageren daar vaak veel sterker op. Wij hebben hier een mamapoes van anderhalf jaar en haar 3 kindjes van 10 weken oud. Dat is ook maar afwachten hoe die zich houden. Ze hebben een bench en verschillende plekjes waar ze rustig kunnen liggen.
Onze oude poes kwam om 12 uur altijd gezellig op de vensterbank zitten om zo naar buiten te kunnen kijken.
Onze vorige honden kropen diep weg onder de keukentafel zodra het geknal maar begon.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:51

Ik zou ze ook niks geven. Tenzij je nu al merkt dat ze enorm overstuur zijn.

Onze katten gingen lekker boven onder het bed zitten. Als je dan op de kamer erbij kwam, kwamen ze ook gewoon op schoot. Maar ja, het was daar gewoon een stuk rustiger :)
Mijn kat nu vind het ook niet zo heel erg, zolang hij maar op schoot mag :D

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:27

Alprozalam???? Dat krijg ik van de huisarts als ik naar de tandarts moet omdat ik doodsbang ben en ben altijd knetterstoned van die dingen! Maar als ik er 1 op heb vind ik wel alles leuk en kiezen trekken vind ik dan zelfs leuk maar dat ik er dan met mijn verstand bij ben? Neuh...

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:23

Mijn katten zitten voor het raam te kijken...Ze zijn nergens bang voor...
Negeren is de beste manier en ze lekker laten verstoppen als ze er
behoefte aan hebben...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:55

Ik heb al 25 jaar katten en heb nog nooit een pilletje gegeven. Ik deed met die ouwe altijd de radio aan en de gordijnen dicht.
Ik heb nu zo'n dikke doos die naar buiten zit te kijken en een spichtnicht die een uurtje pleite is maar dan weer tevoorschijn komt hoor.

Ik zeg altijd.. laat maar doen hoor.