Poes met suikerziekte.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Poes met suikerziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:49

hallo iedereen, vanmiddag ben ik met Minoes naar de DA geweest omdat ze erg veel dronk en plastte. Ze blijkt nu suikerziekte te hebben. Ik ben nogal overrompeld, omdat de DA gelijk sprak over 2x daags insuline spuiten. We hebben voor morgen een afspraak.
Kan iemand me meer informatie geven, of ervaringen delen?

Thirty

Re: Poes met suikerziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:50

Zelf geen ervaring mee. Maar wel gehoord dat het erg nauwgezet komt. Qua tijden van spuiten, als met voeding etc. Je kan dus niet zomaar even weg of op vakantie als niemand het over kan nemen.

Sterkte ermee!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:26

Pfff.. Jeetje.. Ja zoiets had ik ook gelezen al, zoals ik het nu allemaal hoor word ik er een beetje moedeloos van omdat we dus eigenlijk standaard thuis moeten blijven...

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:31

dat had ik ook, toen ik deze boodschap kreeg - en als je de fora leest hierover ook. Toch heb ik het een kans gegeven en valt het me reuze mee. Ja, je moet wat tijden in de gaten houden - maar dat kan ook wel eens een half uur eerder of later zijn. Poes laat zich makkelijk prikken, want HOERA! daarna krijgt ze een kattensnoepje. Ik blijf met de insuline aan de veilige kant zitten, zodat ik niet veel kans op een hypo heb. Tussendoor prik ik haar zelf met een glucosemeter, dan weet ik hoeveel insuline ze nodig heeft. Gaan we op vakantie (bijna nooit door de paarden :D) dan heb ik mensen die haar willen prikken. En soms, soms komt het gewoon echt, echt echt niet uit, dan prik ik haar 1x die dag (bijv. standaard 7u en 19u) dus dan alleen 7u, en dan de volgende dag weer om 7u en 19u. Zorg dat je een extra flesje insuline in huis hebt, want die dingen zijn zo klein, kunnen zo uit je handen vallen. Daarnaast spuitjes heel goedkoop per 100 te bestellen bij www.daxtrio.nl. glucosemeters kun je ook gratis vinden bij aankoop van een paar meetstripjes, het loopt dus echt wel los! Succes met je suikerpoes!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:14

Hahahaha die laatste zin klinkt wel heel raar :wow: hihihi :D maar bedankt

Oke nou zoals jij het verteld valt het inderdaad wel mee... Wij zitten inderdaad van, 's ochtends en 's avonds prikken = niet meer ergens eten, of naar feestjes.
Gelukkig is onze poes heel makkelijk, die laat zich zelfs prikken zonder snoepje -HOERA- voor ons :D haha
Maar als je 1x ipv. 2x op een dag prikt, zou dat betekenen dat ze de avond maaltijd dus niet helemaal goed opneemt (de voedingsstoffen)?
We wilden van de zomer naar New York, maar dit gaat dus niet door vanwege de kosten. Alles wat gespaard was, is alleen aan het 1e consult (en testen) al opgesnoept vandaag (210 euro), morgen moeten we naar de DA zodat ze kunnen laten zien hoe het prikken moet, en dan moeten we nog enkele keren ter controle langskomen. Al met al gaat het dus lekker oplopen, maar ik ga die spuitjes site in de gaten houden.
Heb jij nou nooit gehad dat je jezelf prikte? (Ik kan af en toe een kluns zijn met dat soort dingen, zeker als ik ooit een beetje haast heb :D ) dat ie dan, ipv. bij de poes in haar kont zit, bij mij in m'n vinger haha.
Bedankt voor je bericht :)

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:58

:D suikerpoes, tja zo noemen we haar, hihihi

die na-controles doe ik dus zelf door haar glucose tussendoor te meten - eventueel bel ik dat even door naar de DA. Gelukkig heb ik een hele relaxte, mijn oud-buurjongen, dus dat zal ook wel schelen dat ie niet zoveel wil 'cashen' :D
Ik heb mijzelf echt nog nooit geprikt, pak altijd een fikse huidplooi beet bij poeslief en hoppa!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:11

Wij hebben ook een kat met suiker gehad (is helaas inmiddels overleden want het bleek achteraf Cushing geweest te zijn en dit was een voorbode ervan :o)
Ik prikte haar 's morgens om 7.00 uur en 's avonds deed mijn man het om 19.00 uur (meteen na het prikken eten geven!) wij mochten niet zomaar een prik overslaan! als we vakantie hadden ging ze naar het penison.....
We konden wel uit eten o.i.d. we gingen meteen na het prikken dan weg!

Je mag het ook uitstellen een uur maar dan moet je elke dag eerst een kwartier later prikken 's morgens en 's avonds (moest bijv. voor in het pension want daar prikten ze om 8.00 uur)

Heel veel succes :j

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:14

ik geef ze liever eerst te eten - en dan pas de prik. Dan weet ik tenminste zeker dat ze gegeten heeft - en dat ze geen hypo krijgt van alleen de insuline.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:43

De dierenarts vertelde mij dat ik moest prikken en meteen het eten geven, maar wat jij zegt klinkt logisch hoor want wanneer ze niet eten (ik wist al of ze ging eten of niet want dan prikte ik ook niet, je kent je kat of niet zeg maar) is het niet handig dat ze dan insuline ingespoten hebben gekregen......

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:01

Hoi, aantal maanden terug werd er bij mij kat ook suikerziekte vast gesteld na onderzoeken.
Ik had toen ook een topic geopend:
[BB] Ervaringen suikerziekte bij kat

We moesten 2 x daags spuiten, op het begin is het zoeken naar de juiste dosering, ik kwam 1 á 2 keer per week bij de da om zijn suiker weer te meten en hierop werd dan zijn dosering weer aangepast.
Het spuiten ging op het begin wel goed, maar d ekat werd hier steeds lastiger in. Ook al kregen we het wel goed ingespoten, de kat begon steeds meer af te takelen, zijn waardes werden elke week steeds lager terwijl we de insuline ook steeds verlaagde in de dosering.
Nou ja even een lang verhaal kort maken, het bleek dat zijn eigen lichaam het weer overnam en zelf eigenlijk zijn insuline aanmaakte, dus de spuiten waren niet meer nodig.
Na weer veel onderzoeken bleek dat we een wonderkat hebben, zijn suikerziekte is helemaal over!
Hij is weer kern gezond. Eigenlijk ongelooflijk, maar waar.
Dus ook de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Maar om op het prikken terug te komen, wij spoten om 7 uur en om 19 uur. Dit omdat we doordeweeks om 7.30 uur de deur uit gaan om te werken. s'ochtends was niet eens zo'n probleem, maar s'avonds was wel eens lastig, vooral in het weekend. Dan waren we ergens op visite, dan moest er weer iemand naar huis om te spuiten.
Wij gaven eten en dan spoten we, anders kwam de kat niet tevoorschijn :+

Heel veel succes ermee!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 02:05

Zo, dat is geluk hebben zeg! Ik vind het een onwijze handenbinder er heb het hier erg lastig mee. We zijn vaak bij vrienden en doen spontane dingen, ik ben bang dat dat nu afgelopen is ;( maargoed, het is een schat van een poes. En niet van mij maar van mijn vriend, dus ik heb er verder geen zeggenschap over, ookal zal ik een groot deel van het prikken op me moet nemen. Sorry ik heb even een baal.moment... We gaan nu waarschijnlijk ook niet op vakantie hierdoor ;( edit: ik val in herhaling, dat heb ik al gezegd haha. Maar nu niet zozeer om de kosten, maar omdat mijn vriend zijn moeder de enige is die haar kan- en durft te prikken in noodgevallen, of als we ergens zijn. En zij is een hardwerkende dame, dus dat gaat gewoon niet werken.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:30

Ik snap je gevoel helemaal, bij ons paste het eigenlijk ook niet in onze levensstijl. Daarbij kwam ook nog eens dat wij onze kat heel eenkennig is en zich aan weinig mensen laat zien. Gelukkig wel aan een goede vriendin van ons, die hebben we een keer mee genomen naar de da zodat ze ook kon leren spuiten.
Maar wij gaan ook vaak weekendjes weg, in dat geval kwam zij gewoon een weekend in huis zitten omdat heen en weer rijden in het weekend s'ochtends vroeg geen pretje zou zijn :P
Langere vakanties moesten we nog een oplossing voor bedenken, dat hoeft voor ons nu niet meer, maar kan me voorstellen dat jij hier ook zo tegenop ziet. Maar je zult nog staan kijken hoeveel hulp er voor je klaar staat. Bij ons kwamen er ook uit overwachte hoeken hulp aangeboden.
Je kan ook overwegen om de kat in je vakantie in een pension te laten verblijven.

Je moet gewoon het idee even in je laten werken, je word vanzelf handiger in het plannen, ook al blijft het soms lastig ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:16

Dank je :) ja een pension is een optie ja. We hebben eigenlijk alleen zijn moeder. Zijn oma durft niet te spuiten, en mijn familie woont op 1uur rijden.
Wat geven jullie je suikerpoes te eten? We hebben nu hills m/d, maar dat is 19 euro voor 1.5 kg... Nu zag ik het al ergens voor 50 euro voor 5 kg, maar zijn er nog andere voeren die je kan geven?

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:40

Aangezien onze kat geen normaal eten kan verdragen krijgt hij hypo allergin van royal canin.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:30

Hoe gaat het nu met de kat en de suikerziekte?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 01:29

Hee, wat lief dat je dat vraagt.
We zitten nu op 1.5 dosis en moeten dinsdag weer terug. Schrikken wel van de kosten maargoed, die betaald mijn vriend :P prikken laat ze wel een soort van toe, na zich 3x omgedraaid te hebben. Wel echt wennen met 2x prikken, we moeten heel onze dag omgooien en het wordt steeds duidelijker dat we gewoon veel minder kunnen omdat we op bepaalde tijden thuis moeten zijn... Achja.
Hoe gaat ie bij jou en de kat? :D