Poes lui of gewoon echt dom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Poes lui of gewoon echt dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:38

Onze rooie dikke poes, luisterend naar de naam Bolle, is echt ongelovelijk lui.. Ze eet, slaapt en poept :')
Zelfs als mijn vriend snoepjes uitdeelt, blijft ze op haar plekje, rekt haar nek helemaal uit (zo van, ik ook ik ook) en als je het niet komt brengen, komt ze het ook echt niet halen :n

Nu heb ik sinds kerst een Cat-it food maze. Hier heb ik voor gekozen omdat wij binnenkatten hebben en vooral onze Tom behoefte heeft aan uitdaging. Voor Bolle leek het me ook wel wat, wat frissigs tussen de oren. Spelen doet ze namelijk ook niet (ze is ong. 13 jaar, Tom is 12)

Voor degene die niet weten hoe de food maze eruit ziet:
Afbeelding

Nu zit ik dus met een probleem. Tom had het al gauw door en gebruikt de food maze ook. Bolle niet. Bolle die jankt om eten en als ik meeloop dan zit ze voor dat ding te zitten of ze gaat demonstratief op haar zij liggen. Als ik brokjes naar beneden gooi die uit de food maze terecht komen eet ze ze wel. Ze gebruikt dan ook haar poot om ze naar zich toe te trekken. Ze heeft (zeker weten!) gezien hoe Tom eet met dat ding, met zijn poten ertussen. Ook heb ik haar toen ze bij dat ding zat, haar poot ertussen gedaan en ervoor gezorgd dat er sowieso brokjes uitvielen. Er ligt áltijd voldoende voer in zodat er met weinig moeite voer naar beneden valt. Ik wil eerst zeker weten dat ze beide eten :P

Maar nu mijn vraag, zou die Bolle echt zó lui zijn dat ze het niet doet, of zou ze het écht niet begrijpen? := En wat is wijsheid? Gewoon zo doorgaan (met als gevolg dat ze voor nu ws niet voldoende voer binnenkrijgt, al gaat ze daar niet gelijk dood aan, ze is veels te dik) of toch een bakje voer ernaast zetten (met als gevolg dat ze ws nooit gebruik maakt van de food maze)

Help :P

Kikka

Re: Poes lui of gewoon echt dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Ik ga voor het eerste :+ Ze is eigenlijk heel slim, want ze heeft inmiddels door dat elke keer als ze dom kijkend ervoor gaat liggen, jij komt helpen zodat ze niets hoeft te doen. :D
Sommige katten interesseert het gewoon echt helemaal niets en weigeren om zoveel moeite te doen voor een brokje. Heb je het al geprobeerd met iets wat ze specialer vinden dan brokjes? Een snoepje of gedroogd visje ofzo?
Als dat niet helpt denk ik dat ze het gewoon niet leuk genoeg vindt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:44

Kga met Kikka mee. Beest is slim, jij bent dom :P
Outsmarted by the cat :(:)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Mijn kat heeft toevallig ook twee weken geleden dit ding gekregen en wilde er in eerste instantie niks van weten :+ Uitgebreid voor gedaan, snoepjes erin maar mevrouw weigerde pertinent :Y) Hebben gewoon vol gehouden, dus geen ander voer ernaast gelegd, en na drie dagen ging ze zelf ermee aan de slag en nu eet ze gewoon prima uit de toren. Gewoon even volhouden dus!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Haha je hebt echt domme katten hoor.
Zo moest 1 van onze katten op een kattebak MET luikje.
Haar er ingezet, zo van dan komt ze er vanzelf uit.
Nou niet dus, ze heeft er een uur ingezeten, dom naar het deurtje starend, en geen enkele poging ondernomen om er uit te gaan.
Wij hebben toen het luikje er maar weer uit gehaald.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:51

Asyaa schreef:

_O- _O- _O- _O- _O-

gewoon het zelf laten uitzoeken, hij kan het echt wel :))

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:52

Ik denk ook dat ze het teveel moeite vindt.

Haar hele leven (ga ik maar vanuit) krijgt ze haar eten op de "normale" manier en nu moet ze er iets voor doen? :') Die weet dondersgoed dat het anders kan en weigert hier aan mee te werken. :D

Goede tip hierboven trouwens: misschien met iets meer aantrekkelijks dan brokjes proberen?

Optie 2: Of ze is echt trager van begrip :+

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:53

Katten zijn gewoon veel slimmer als wij mensen :P als ik maar lang genoeg wacht en smeekend kijk dan word alles voor mij gedaan en hoef ik tenminste niets te doen ;) ik hoef alleen maar mooi te zijn.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:56

Dakotah schreef:
Haha je hebt echt domme katten hoor.
Zo moest 1 van onze katten op een kattebak MET luikje.
Haar er ingezet, zo van dan komt ze er vanzelf uit.
Nou niet dus, ze heeft er een uur ingezeten, dom naar het deurtje starend, en geen enkele poging ondernomen om er uit te gaan.
Wij hebben toen het luikje er maar weer uit gehaald.

whahahahahaha, ik zie dat echt zo voor me! :')

Er is dus duidelijk wel onderscheid te maken als het gaat om intelligentie van de kat.
Ik heb er 3 en daar merk ik het ook echt bij. De ene heeft alles direct door en de ander wacht tot hij geholpen wordt :D
Als ze echt honger krijgt dan vindt ze het eten wel hoor! En ook een manier om er bij te komen.
Ik zou nog even volhouden.

Die food maze is trouwens echt TE leuk! ik ga meteen op zoek!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:57

:')

Laat het gewoon gaan, ze krijgt vanzelf wel honger :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:30

De poes is gewoon slim.
Ze krijgt vanzelf wel honger, en gaat er wat voor doen. :)
Tenminste, als de poes slim genoeg is. ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:44

Let wel op dat als je kat te lang niet eet hij een grote kans op lever vervetting heeft. En dit is heel erg slecht voor een kat en kunnen ze heel erg ziek van worden. Je moet dus wel zorgen dat hij iets binnen krijgt, en voor de rest lekker laten uitzoeken, hij gaat vanzelf hengelen hoor als hij een knorbuik krijgt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:48

hey wat een leuk ding.... en doe je daar het voer in ????

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:51

Hier was mijn dikke luie kat die eerste die door had hoe die Foodmaze werkt...als het om eten gaat...:D
Sommige hebben meer aanmoediging nodig. Maar ze ontdekken het vanzelf hoor!
Hier heb ik 1 kat die doorheeft dat je er ook van bovenaf uit kan eten. :+
En nog een andere die gooit hem gewoon om als die geen zin heeft om te hengelen naar zijn voer. :n
Kortom, hij wordt hier niet altijd gebruikt zoals die bedoeld is, maar meestal hebben ze er wel lol mee.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:55

Asyaa schreef:

En bedankt :Y)
Ik ben gewoon veel te bezorgd... en dat hoeft eigenlijk helemaal niet want dat beest is tonnetjerond :=

Dakota, toen ze bij ons kwam wonen kende ze het kattenbakluikje ook niet, maar dat was geen enkel probleem :D

Kaspar, dat is idd waarom ik me zorgen maakte :P Maar ik zorg tussendoor dat er wat brokjes gewoon liggen (onder aan dat ding, maar niet voldoende voor een voerbeurt) en hoop dat ik haar zo kan triggeren. Gisteravond heeft ze trouwens nog een blikje natvoer gehad (krijgen ze af en toe, verwennerij, normaal eten ze alleen brokjes :P )

Mando, je doet het voer bovenin, en dan moet je kat met zijn pootjes het voer naar beneden zien te krijgen. Je hebt grote gaten en als ze het doorkrijgen en het gaat makkelijk, kun je de gaten kleiner maken. Ze moeten er iets voor doen, ik vond het prachtig helemaal omdat die van mij binnen zitten en naast wat speelgoed weinig prikkels krijgen :P

Freggle, die van ons heeft ook al 2x omgelegen :P Van bovenuit eten hebben ze nog niet gedaan.

Oke, duidelijk dus, volhouden :P Dat ga ik dan ook maar doen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:59

Ga mee met Asyaa, outsmarted by your cat.
Is gewoon razens slim poezebeest wat jij daar hebt.

Hier had de ene kat het meteen door, de andere smeet het ding om (eet ook makkelijke), dus ik heb er een dik boek opgelegd, aan plankje vast maken kan ook.
Ondertussen laten ze hem beiden keurig staan en hengelen voer naar behoefte.
Waarbij de slimste van de 2, de ander laat hengelen en dan de brokjes die vallen opeet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:05

Katten die niet of nauwelijks eten lopen het risico op leververvetting, dat is dodelijk. Daarom moet een kat op dieet ook echt heel geleidelijk aan afvallen. Ik zou dus mijn kat nooit 3 dagen niet laten eten omdat ie iets maar moet snappen. :n

Hier overigens ook een luilak die niet al te slim is (maar ook scheel, dus ik schuif het erop dat ie gewoon niet alles goed ziet :P ), al heeft ie wel echt zijn dolle momenten en speelkwartiertjes op een dag. Deze zie ik er ook zeker voor aan om zo'n food maze echt niet te begrijpen. Hij geeft ook gewoon niet om eten, eet snoepjes ook alleen maar uit zijn bak en ziet dat echt niet als beloning.
Vind het wel een geinig ding, dus zou het best eens willen proberen... :=

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:45

Dreamybol, ze krijgt écht wel te eten, daar let ik wel op :) Alleen kleine beetjes tegelijk (geen hele maaltijd) zodat ze wel tussendoor trek blijft houden en ze hopelijk toch op onderzoek uitgaat..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:09

Ja kat 1- Patricia 0!!
Ik heb hem hier ook staan en zelfs mijn allerluiste kat gebruikt hem, met tegenzin maar hij doet het wel, de andere 2 zijn er niet bij weg te slaan zo'n beetje.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:10

Ik weet het nog niet hoor :=
Ze loopt luid mauwend door de kamer terwijl ze normaal ligt te slapen de hele dag :=
Straks als ze het niet doorheeft gooi ik weer een paar brokjes in het opvangbakje, dan kan ze er iig even een paar eten..

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:13

Ik denk dat jij onze bommel in huis hebt. Die is echt exact hetzelfde. Maar die is wel gewoon echt heel dom. Wellicht dat ik dit geval ook eens ga proberen als die van jou er uiteindelijk mee in de weer gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:15

ik zou zelf een bakje ernaast zetten en daar maar heel weinig brok in doen echt maar heel weinig. Genoeg om wat te eten. Met wat eten in de maag maar niet genoeg zijn ze nog beter bereid om wat moeite te doen voor het voer en misschien dat ze dat net over de drempel trekt.

Immers als ze zelf nuchter bent dan verdwijnt het honger gevoel maar als je dan eenmaal iets gegeten hebt dan komt het langzaam weer naar boven dat honger gevoel.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:28

Dat van de leververvetting is een goede om aan te denken :j Ik heb mijn kat wel gewoon haar natte voer gegeven (krijgt ze elke dag rond lunchtijd) en af en toe met haar eigen pootje een paar brokjes naar beneden gegooid (die at ze wel). Ik hoorde haar de eerste nacht al proberen, toen wij nog wakker waren kwam ze ons halen om het naar beneden te gooien, en vanaf de derde dag at ze gewoon haar normale portie brokjes maar dan uit de toren.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:19

Ik heb hem net ook gekocht vond hem zo brilliant.
Alleen nu is het avond he dus het natvoer staat op het programma...
Morgenochtend maar eens zien wat ons Bolletje Bol doet

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:33

dierenfan schreef:
ik zou zelf een bakje ernaast zetten en daar maar heel weinig brok in doen echt maar heel weinig. Genoeg om wat te eten. Met wat eten in de maag maar niet genoeg zijn ze nog beter bereid om wat moeite te doen voor het voer en misschien dat ze dat net over de drempel trekt.

Immers als ze zelf nuchter bent dan verdwijnt het honger gevoel maar als je dan eenmaal iets gegeten hebt dan komt het langzaam weer naar boven dat honger gevoel.

Dat doe ik ook, alleen dan zorg ik ervoor dat er af en toe wat brokjes onder de toren liggen die ze kan pakken :)

Wat leuk Mando!! :D