Gewonde duif gevonden, wat doet de duivenhouder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Gewonde duif gevonden, wat doet de duivenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:26

19 december vonden wij een duif toen we onze hond aan het uitlaten waren. De hond zat enorm enthousiast te kwispelen bij een hek. Snel teruggeroepen voor ze hem zou pakken, dat ging gelukkig goed. De duif was duidelijk gegrepen door een roofvogel. Alleen beschadigingen bovenop. Hij/zij leek nog redelijk goed, niet al half van de wereld, zoals je vaak ziet bij vogels die gegrepen zijn door een kat. Wij wilden het dier een kans geven. Dood maken durven wij niet. Heel laf, ik weet het. In dit geval leek het ook niet nodig, anders hadden we de buurman gevraagd.

Op 19 december had Duif de volgende beschadigingen:
- Een kale plek op de hals
- Kale plek vlak voor de staart
- Een beschadiging op de linkervleugel en een klein plekje onder de vleugel
- Een wondje bij de aanzet van de rechtervleugel
- Een gat in de rechtervleugel (ik kon er doorheen kijken en er lag/ligt een pees of bot bloot)

Het ringnummer is uiteraard nagetrokken en aan het telefoonnummer te zien was de duif niet ver van huis, want het telefoonnummer is bijna gelijk aan ons huisnnummer. We kregen eerst geen gehoor, maar dat kan natuurlijk gebeuren in deze feestdagen. Gisteren eindelijk de man te pakken gekregen, maar na een ongemakkelijk telefoongesprek bleek dat de man doof was. Geen wonder dat de communicatie via de telefoon lastig verliep. We zijn ook al langs het huis gereden met de duif mee in een doos, maar er is helaas niemand thuis.

De duif zit in de grote bench van onze hond met duivenvoer, grit, water, een 'schuilhok' (= kartonnen doos op z'n kant) met hooi en stro en aan de andere kant van het hok een stok om op te zitten. Een paar keer per week zet ik er een bak met water in, zodat de duif eventueel een bad kan nemen, maar Duif heeft daar tot nu toe nog geen trek in.

De eerste dag kon Duif niet zitten, maar schoof alleen op de buik door de bak heen. We waren bang dat de pootjes kapot waren, maar dat bleek niet zo te zijn. Duif ging al snel gewoon zitten en bewoog meer. Voor kerst haalde ik hem/haar weer eens uit de bench om alles te verschonen en toen zat hij ineens op de vensterbank. Ik schrok er van en ik wilde niet dat de duif tegen de ramen zou vliegen, dus ik probeerde hem snel weer te pakken. Iets te enthousiast, want de duif bleek op dat moment verrassend goed te kunnen vliegen. In een snoekduik heb ik hem toch te pakken kunnen krijgen, voordat hij het hele huis door zou vliegen. Hij wordt met de dag krachtiger en sneller.

Ik smeer de beschadigingen elke dag in met mesitran. De plekken genezen heel netjes en de veren zijn echt super aan het teruggroeien. In enkele dagen zie ik enorm veel verschil. De duif oogt heel wakker en hij wordt met de dag actiever in zijn hok. :j Fijn, maar ik vind het ook met de dag zieliger worden dat 'ie zonder soortgenoten in een hok zit. Naar buiten kan ik nog niet doen zonder volgroeide veren. Hij kan zichzelf nooit warm houden zo,

Nu is het wel de bedoeling dat hij weer naar zijn eigenaar gaat. Maar wat zijn zijn kansen?

Wij hebben elk jaar wel een opvangduif, maar die zijn dan oververmoeid. We zochten altijd het telefoonnummer op aan de hand van de ringnummers en dan bleek dat ze van ver kwamen. Die duiven waren nooit gewond, alleen vermoeid. Binnen enkele dagen waren ze er weer bovenop en konden ze weer los. Er is nooit een duivenhouder geweest die de duif weer terug wilde hebben, in verband met de slechte prestatie van de duif en de grote afstand. Ze gaven aan dat ze de duiven de nek om zouden draaien.

Misschien is het wat slap, maar ik vind het wel heel sneu als de duif zijn nek wordt omgedraaid als wij hem weer terugbrengen bij zijn eigenaar. Natuurlijk gaan we even overleggen met de man. Als hij hem niet in leven wil houden, dan proberen we een andere oplossing voor de duif te vinden.

Heeft deze duif nog een kans? Of zou elke duivenhouder deze duif de nek omdraaien? En heeft iemand nog een idee hoe wij beter voor de duif kunnen zorgen?

Afbeelding

Foto's van de (genezende) wonden kan ik eventueel maken.

Splash_

Re: Gewonde duif gevonden, wat doet de duivenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:30

Volgens mij heeft hij een prima kans zo bij jou, het ligt er alleen echt aan wat zijn eigenaar wil. De vader van mijn beste vriendinnetje is duivenhouder, en die zou zijn nek omdraaien........... Het is maar net hoeveel verzorging hij er in wil steken.

Succes, en super dat je dit voor hem doet :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:36

Ligt er aan of het een "goede duif" is, anders draaid hij zijn nek om. Je wil niet weten hoeveel jonge duiven ieder jaar de nek om gedraaid worden en in de kliko verdwijnen (mamaduif met jongen is een goede stimulans voor papaduif om snel naar huis te vliegen). Ik zou hem lekker zelf houden als je de ruimte er voor hebt ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:38

Ik ben bang dat vrijwel elke duivenhouder dat doet. :\ Behalve als het een super goede duivin is die nog gebruikt kan worden voor het broeden.

Duif is trouwens geboren in 2010.

Ik heb ook geen idee of de stok in het hok wel dik genoeg is. Heeft een duif zo wel genoeg houvast?

In een hok houden vinden wij geen optie. Alleen voor de genezing, maar niet voor eeuwig. Duif mag best blijven, maar uiteindelijk moet ik hem wel loslaten. Een heel grote voliere of iets zou best kunnen, maar de komende maanden nog niet, omdat wij in april gaan verhuizen. En tot die tijd kan ik hem niet alleen maar in de bench houden. Los door het huis vind ik ook niet zo erg, maar wel als hij ergens tegenaan vliegt en zichzelf bezeert.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-12-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:40

Als een duif de weg niet goed terug kan vinden om wat voor reden dan ook dan is hij vaak voor een duivenhouder niets meer waard, zeker bij jonge duiven.
Een duif die zich in het verleden bewezen heeft zal misschien nog een kans maken maar voor de rest is het denk ik de reden van het kost alleen geld en levert niets op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:44

Hij heeft volgens mij geen wedstrijdring om, dus ik denk niet dat zijn vlucht mislukt is. Hij is bij huis gegrepen. Zou dat nog uitmaken? :=

Ik weet het wel, maar ik wil het niet weten. Ik vind het zo'n knappe duif. Hij is lief en hij herstelt zo goed. -O-

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:48

Ook bij huis het zelfde verhaal.
Bij wedstrijden gaat om afstand/tijd.
Wat heb je aan een duif die bijvoorbeeld niet binnen wil komen om afgeklokt te worden maar eerst nog ff vrolijk een middagje rond blijft hangen in de buurt.

Heb zelf niets met duiven of wedstrijden maar het is een harde waarheid. en duif moet voor een duivenmelker wat opleveren anders heb je er niets aan en kost het alleen maar geld.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:19

Ik heb hier 3 duiven postduiven als opvangertjes / vondelingen gehad.
In alle 3 de gevallen de eigenaar gebeld en maar bij 1 een negatieve reactie gehad.

Een kwam uit Houten, dat was een jonge duif die losgelaten was voor een proef vlucht, man twijfelde of hij hem dezelfde dag of de volgende dag op zou komen halen. Uiteindelijk heeft deze man tot 3x toe terug gebeld en hij kwam hem dezelfde dag nog halen. Hij is ook nog eens 3 kwartier blijven plakken en maar over z'n duiven vertellen. :D

De 2e was een wedstrijd duif die vanuit Spanje terug moest naar Appingendam. Ook de eigenaar op gebeld. Halen was te ver. Of ik hem een paar dagen wou verzorgen en als hij uit de kooi wou nog 1 dag laten zitten en dan pas los laten. Beestje na een aantal dagen losgelaten, eigenaar gebeld dat ie hopelijk onderweg was :+ en meneer zou bellen als ie aangekomen.
2 dagen later zat ie weer in m'n tuin op een bak eten te wachten :P duif weer gevangen, eigenaar weer gebeld. Weekend erna zouden we toch een dagje naar de Veluwe gaan. Dus besloten o, hem daar los te laten. Uiteindelijk kreeg ik na Een mand of 2 telefoon van de eigenaar. Duif was 2 weken geleden aan gekomen. Heeft er dus 6 weken overgedaan om van de Veluwe naar Groningen te vliegen.

3e duif vond ik op de boerderij gegrepen door waarschijnlijk een van de katten. Mee naar huis genomen eigenaar gebeld. Dat ie gegrepen was door de kat. Dat was de enigste waar ik tot nu toe een negative reactie van heb gekregen. De vraag van meneer was : is ie dood ? Waarop ik nee antwoorden, meneer z'n reactie was : O, dat is jammer, verhaal werd ook steeds vager. Die heb ik dus lekker hier gehouden met de gedachte knapt ie op laat ik hem los en dan zien we het wel. Alleen knapte hij niet meer op. Die is (gelukkig) hier dood gegaan.

Maar echt niet elke duivenmelker draait de te late / verdwaalde/ vermoeide duiven de nek om.
Probeer langs te gaan of nog eens te bellen in de hoop dat er iemand anders de telefoon op neemt.
Duiven die gewend zijn te vliegen zijn erg moeilijk in een kooi te houden. Dus vroeger of later zal je hem toch moeten laten gaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:14

Ik zou hem gewoon sterk en gezond maken en hem van de zomer weer lekker loslaten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:31

Lorette mag ik per pb de naam en woonplaats van de duivenhouder. Als ik hoor dat hij doof dan wel slechthorend is denk ik dat ik deze man al eens aan de lijn heb gehad met een hier gestrande zieke duif. Ik heb ook de eigenaar gebeld die blij was dat ik belde. Diertje was zwaar aan de diarree. Ik heb zelf vroeger duiven gehad en nu kippen dus het beestje heeft medicijnen ervoor gehad en is hier opgeknapt. Toen ze beter en fit was heb ik haar op zijn advies losgelaten. Omdat voor hem ophalen te ver was en vor ons brengen op dat moment niet haalbaar.En een uur later kreeg ik telefoon dat ze was aangekomen. Hij wilde nog de kosten betalen maar dat vond ik niet nodig.

Dus niet elke duivenhouder is zo, al heb ik ook vaak genoeg te horen gekregen hak het pootje er maar af voor de ring dan gaat het beest vanzelf wel dood. :x

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:34

Ik vrees dat de duivenhouder hem de nek omdraait... als hij gegrepen is kan hij wrs nooit meer 100% presteren. Je kan altijd bellen, als hij aangeeft de duif niet te willen of de nek om te draaien, kan je hem altijd nog houden/ergens anders brengen :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:34

Hm je kan het altijd proberen, ik heb ook eens een duif opgevangen en de eigenaar was maar wat gelukkig dat we een belletje pleegden. Hij wou er nog wel een royaal stukje voor rijden om haar op te halen, helaas overleed de duif al snel dus is het daar nooit meer van gekomen. Je kan het altijd vragen, zo niet kun je wat anders verzinnen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:00

naar een vogelopvang toe brengen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:50

Ik heb meerdere duiven (oververmoeid) opgevangen, maar de eigenaar ervan is altijd zijn duif bij ons komen ophalen. Ze waren altijd reuze blij en 1 gaf zijn duif bij het weerzien zelfs een kus :D
Ze kwamen 9 van de 10x van ver en toch namen ze de moeite om hun duif op te halen.
Ze draaien heus niet altijd zomaar de nek om hoor, vaak zijn het ook de jonge duiven die ze testen en
zijn vaak nog maar een paar maanden oud, die raken vaker/ sneller moe.

Je kan ook altijd de lokale duivenvereniging bellen, die kunnen uitvinden wie de eigenaar is.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:56

dat kun je zelf ook doen op www.npo.nl
daar ring nr invoeren en je krijgt het telefoon nr van de eigenaar

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:59

Dat kan inderdaad ook ;)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:06

Ik heb zelf ook postduiven waar ik mee vlieg (ja ja een vrouwelijke duivenliefhebber).. Als ik de wonden zo hoor is deze duif gepakt door een roofvogel wat helaas heel vaak gebeurt.. Wat voor kleur ring heeft de duif om? Afgelopen jaar was de kleur blauw en ik denk dat het ook een jonge duif van dit jaar is..! Helaas zijn er wel veel liefhebbers die de duif direct dood maken als hij geen prijzen binnen haalt.. Ik zou gewoon nog eens bij de liefhebber langs gaan en dan merk je snel genoeg wat hij met de duif wil doen.. Anders neem hem gewoon weer mee en laat hem zelf los :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:10

Op mijn werk werd eens een postduif voor onze ogen door een kraai gegrepen. Collega heeft kraai weg gejaagd, duif verzorgd en eigenaar opgespoort. Was een Belg, maar volgende dag stond ie mooi op de stoep! 8 uur rijden om een duif op te halen. Maar ja, was ook 1 van zijn beste duiven

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:11

Tja de eigenaar gaat WAARSCHIJNLIJK zijn nek omdraaien :(

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:13

Wij hebben ook 2 postduiven opgevangen en daar 2 verschillende reacties van gehad. De ene was dolblij dat we zijn duif hadden gevonden! Was een topduif van hem en hij was aan het kijken of hij hem binnenkort op kon komen halen. Echter hadden wij ook gezegd dat de duif bij ons mocht aansterken en daarna zouden we hem los laten. Dat was ook prima, dus dat hebben we gedaan! We hebben die man gebeld toen we duif los lieten en een uurtje later belde hij op, de duif was terug! En zag er super uit! We kregen honderden bedankjes en de duif zou dat jaar niet meer vliegen, maar het jaar erop wel weer.
De andere duivenhouder zei dat zodra een duif niet naar huis komt, het einde verhaal is. We moesten dus inderdaad z'n nek maar omdraaien. We hebben er uiteindelijk iemand voor gevonden die de duif wel op wilde vangen....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:14

Zodra een duif niet meer thuis komt van een vlucht is deze niet meer interessant voor de duivenhouder.
Wij hebben een aantal jaren geleden een duif gevonden in de bossen, deze was ook door een roofvogel gepakt. De eigenaar opgespoort via de ring, hij had geen belang meer bij de vogel, ook al was het zijn beste vogel geweest in die tijd. Hij ging m inderdaad zijn nek omdraaien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:26

Ik weet al een poos wie de eigenaar is. :) Wij hebben meteen het ringnummer nagetrokken. De man is alleen bijna niet thuis en door zijn doofheid kunnen wij niet via de telefoon communiceren.

Het is een duif uit 2010, dus geen jonkie meer. Volgens mij is de ring gewoon wit en draagt hij/zij geen extra wedstrijdring.