Hoe minivarken achter de omheining houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe minivarken achter de omheining houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:06

Ik vraag dit niet voor ons zelf maar voor de eigenaren van 2 minivarkens of kune kune dat kan ook. Op weg naar ons knollie komen we langs een boerderijtje dat sinds niet al te lang nieuwe bewoners heeft. Er zit een stukje land bij en ligt met het erf strak tegen een drukkere 60 weg aan zonder al te veel berm. Van een kant heb je goed overzicht over het erf, van de andere kant staat een bijgebouw tegen de weg aan en zie je het erf niet. Die mensen zijn daar komen wonen en hebben wat kleinvee sinds kort. Op een klein stukje staan 2 hokjes, een paar ganzen en 2 allerleukste minivarkentjes.

Ongeveer 10 dagen geleden reden we daar langs zegt mijn mannetje: staat daar nou een wild zwijn op het erf? Wij keren en kijken loopt daar heel blij een rozig beige minivarken vlak langs de weg te wroeten. Wij bij het huis aangeklopt, blijkt deze dame steeds te ontsnappen, maar ze zouden er wat aan doen.

Vandaag was ik op de terugweg en was al wat alert omdat ik maar een varken op het stukje zag lopen. Ik kom langzaam het bijgebouw voorbijrijden, zie geen varken. Ontspan en op het moment dat ik de eerste boom passeer komt dat kleine ding de weg opstappen om daar uit een regenplas te gaan drinken. Ik reed er bijna tegenaan. Bij het huis was niemand aanwezig, dus ik heb de politie maar gebeld met de mededeling dat er een tam minivarken los op de weg loopt. Vraagt de agente eerst of ik het dier niet het bos in kan jagen :') . Nee mevrouw er is a geen bos en b het is een tam varkentje. Nou ze ging kijken of ze iets met de melding konden. Ik heb het diertje maar zover mogelijk het erf opgejaagd en hoop dat ze niet verandert in varkensgehakt ;( .

Nu heb ik veel verstand van paarden, honden, konijnen en kippen achter een omheining houden maar niet van varkens. En omdat ze duidelijk het niet zelf voor elkaar krijgen wil ik daar van de week langsgaan met wat tips als ik ze heb.

Wat we kunnen zien is de huisvesting nu niet echt ideaal of stimulerend en kan ik me voorstellen dat het diertje op stap gaat, maar het kan zijn dat dit tijdelijk is omdat ze nog vollop bezig zijn op het terrein. De heinig nu lijkt op groen gaas van ongeveer een meter hoog. Dus wie heeft ervaring met ontsnappende minivarkens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:56

Ik heb hier zelf een tijd een varken gehad.
Bij ons is 'ie ook een keer ontsnapt, het was echt te erg :')

Je moet zorgen dat het gaas (of wat je hebt?) genoeg palen voor zich heeft (klinkt heel erg :=).
Dus dat aan ieder uiteinde een paal stevig (!) de grond in is geslagen en er met heel veel krammetjes aan vast zit. Het liefs ook een in het midden, en dus ook een paal aan 't andere uiteinde.
Als het goed is duwt hij dan tegen iets dat te stevig is om nog leuk te zijn. Daarom is het echt heel belangrijk dat de houten palen diep de grond in zijn geslagen.
Zelf hadden wij te weinig palen aan het uiteinde van ieder stuk hek.. gevolg: midden in [plaats] een ontsnapt varken :=

Als je er niets van snapt begrijp ik het, ik sta open voor vragen over mijn onbegrijpelijke stuk tekst :Y))

DeHP

Re: Hoe minivarken achter de omheining houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:00

gewoon een stroom draadje langs de omheining plaatsen.

_janet_

Varkens zijn extreem gevoelig voor stroom.
Varkens blijven al achter 1 enkel stroomdraadje.

Ken iemand met een gigantisch varken.
Deze blijft achter 1 enkel draadje 15 cm boven de grond. Ken meer mensen die hun varkens zo houden, en die gaan er echt dus niet doorheen als er stroom op staat.

Sjors

Kun je zien of eronderdoor graven of tegen het hek aanschuren (zoals geiten ook doen)? Als ze dat tegen het hek aanschuren kun je er stroomdraad voor maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:24

Wij hadden hier iig een 'mini' varken en daar was stroom niet voor nodig :)
Maar wel een handige tip om te onthouden!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:27

stevige palen en goed gaas en beide ingraven, dat lijkt me alvast tamelijk effectief. En als ze inderdaad niet door stroom gaan dan lijkt de oplossing me simpel!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:32

bielzen op de grond en daar het gaas aan vast maken
die krijgen ze dan niet van hun plaats en dan kunnen ze er niet onderdoor

varkens zijn loeisterk, als ze willen zijn ze zeer moeilijk tegen te houden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:18

Ik weet in ieder geval weer meer. :j geen idee hoe de heining vast zit daarvoor zit het te ver op het erf. Maar een stroomdraadje zou dan het makkelijkste zijn en anders zorgen dat het gaas dus stevig vastzit en niet meegeeft. Zou toch genoeg moeten zijn voor een kruimel van max 40 cm hoog. :')

Een ontsnapt varken in Utrecht is niet fijn.