Dominante kat --> andere kat erbij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Dominante kat --> andere kat erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 14:20

Wij, mijn ouders en ik, hebben een gesteriliseerde poes van (volgens mij) 6 jaar, Moes. Het lijkt mij erg leuk om er voor Moes een kat bij te hebben in huis, omdat ze wel veel alleen is. Mijn ouders hebben een eigen supermarkt en ik ben wel veel weg. Moes is overdag veel buiten, we hebben een grote tuin en vermaakt zich daar vast ook wel, maar een vriendje lijkt me toch wel leuker voor haar. Alleen, Moes heeft wel een behoorlijk eigenzinnig karakter. Ze kan behoorlijk fel reageren, als ze zelf bij je op schoot kruipt is het prima, maar je moet haar niet uitgebreid gaan aaien want dan kan ze duidelijk laten merken dat ze daar geen zin in heeft. Ze kan dan even uithalen, je vuil aankijken of even brommen. Moes is absoluut niet gemeen, maar je moet haar in haar waarde laten.

Nu is mijn vraag; is het met Moes haar, toch wel redelijk dominante, karakter verstandig om er een kat bij te plaatsen? Ze is al jaren 'alleen de baas in huis', haar eerste levensjaar was ze samen met onze inmiddels overleden ex-kater, deze was een jaar of 16 toen ze samen kwamen.

Afbeelding

klomp

Re: Dominante kat --> andere kat erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:20

Ja, dat is altijd lastig of een kat/ poes liever alleen of samen is.
De één is daar heel duidelijk in de ander weer niet.
Wel is het heel belangrijk dat wanneer je een oudere kat/ poes introduceert,
dit heel goed voorbereid en ze niet direct bij elkaar zet.
Meestal gaat het met kittens wel goed, met oudere katten is het handig als je ze tijdelijk
apart kan zetten, zo zijn ze wel samen in huis, maar kunnen ze niet bijelkaar komen en toch hun geur
uitwisselen. Wat daarbij kan helpen is watjes langs de keel wrijven van beide katten en die watjes
verspreid neerleggen (dus watjes van ene kat op het kamertje van de nieuwe en andersom).
Wat ik vaak zelf doe is ze op afstand (paar meter) samen eten geven, vooral als je katten hebt die gefixeerd zijn op eten, is dat erg handig. Zo zien ze elkaar wel, maar hebben ze het te druk met eten.
Er zijn nog een heleboel manieren en tips, eventueel kun je op de site van mijn zus kijken of mailen:

www.kattengedragstherapeute.nl op de beginpagina even naar beneden scrollen klein stukje, dan kun je
op Enter drukken.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:53

als moes tevreden is nu, zou ik het zo laten :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:17

een kat is een solitair levend dier. Over het algemeen is het zo als je een 2de kat neem dat je het dan voor jezelf moet doen en niet voor de kat.

Daarnaast maakt het niet uit hoe je kat is tegen andere katten. Je moet er alleen geen kat bij zetten die hetzelfde is. Dus is je kat een aanwezige kat richting andere katten zet er dan een kat bij die rustig is richting andere katten. Is jou kat juist rustig en afwachtend naar andere katten zet er dan een kat bij die directer is.

Het is net als bij honden. Zet je 2 zeer zelfverzekerde honden bij elkaar dan kan het snel op vechten uit draaien. Zet je 2 hele bange honden bij elkaar dan is de kans heel groot dat ze nog banger worden.

Hoe weet je hoe je kat is naar andere katten? Buiten is al heel anders dan binnen.
Wat je kan doen als je een tweede kat erbij wil hebben is naar het dierenasiel gaan en de situatie uit leggen en zoeken naar een leuke sociale kat. Je hebt dan ook een proeftijd (hoe lang en welke voorwaarden verschilt per asiel) waarin je kan kijken of het klikt. Dit met de hoop dat je gelijk goed gokt maar als je verkeerd gokt dan heeft het asiel over betreffende kat nog meer informatie dankzij jullie en kunnen ze proberen een beter thuis te vinden voor die kat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:15

katten zijn niet zo solitair hoor!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:15

Nee, die mening deel ik ook niet!

De katten van vroegah, die inderdaad solitair leefden, zijn niet meer de katten van nu. Al is de wetenschap er ook nog lang niet over uit, het is gewoon erg ingewikkeld bij katten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:20

Nou, mijn wetenschap, of liever gezegd, mijn jarenlange observaties van enkel,- en meerkatshuishoudens zegt wat anders...katten die juist solitair leven erg fijn vinden. Katten kunnen zich meestal erg goed aanpassen aan situaties, dus ook aan meerkatshuishoudens. Wil nog niet zeggen dat ze dus graag in kuddeverband leven. Uitzonderingen daargelaten, sommige katten (vooral die niet anders kennen dan meerkats) vinden het idd gezellig om een maatje te hebben, ben ik toch voorstander van éénkatshuishoudens. Maar goed, dat is misschien een iets andere discussie.

Voor Moes, maar eigenlijk voor toekomstige bewoners lijkt het me op het eerste gezicht beter om alleenstaand te blijven. Dominante eigenzinnige poezen zijn meestal niet de meest aardige huisgenoten voor nieuwe, of sowieso andere, katten (ex-katers zijn meestal toch wat makkelijker, die zijn iig niet zo hekserig als poezen kunnen wezen). Zo'n nieuwe kat is misschien wel leuk vermaak (kijken hoe hoog ie springt als ik naar 'm blaas, kijken hoe hoog ie de boom in kan, strategisch gaan zitten en kijken hoe de ander dat oplost) als jullie weg zijn, maar als er dan weer volk in huis is en poeslief wil aandacht dan moet ze dat ineens delen met een ander, en dat zal ze niet leuk vinden...
Bovendien, vaak slapen katten als je weg bent (en ja, dat doen ze ook in meerkatshuishoudens) en zeker als ze ook naar buiten kunnen weten ze zichzelf wel te vermaken.
Weet je misschien hoe Moes reageert op buurtkatten? Als ze die al het licht in de ogen niet gunt zou ik het er niet op wagen, als ze daar wel leuk mee omgaat en zeker als ze ze opzoekt zou je het kunnen proberen omdat ze dan blijkbaar wel behoefte heeft aan katachtig gezelschap. Probeer desnoods een logeetje om te zien hoe ze reageert op andere katten in huis.

En o ja, weliswaar off topic, mooie Moes hoor! :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:30

Sommige katten zijn inderdaad solitaire dieren. Er zijn er echter veel die het toch minder leuk vinden om alleen te zijn.

Ik zou inderdaad even naar het asiel gaan en vragen om een kat die mogelijk bij jullie past. Alle voorbeelden die me nu te binnen schieten waarbij het prima ging, gaan wel over kittens en oudere katten.. Maar aan de andere kant, kittens zijn heel speels en niet alle oudere katten zijn daarvan gediend.

In Gouda zit er een hele lieve zwarte kater, die al een jaar in het asiel woont! Misschien een ideetje voor jullie? :j

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:45

Zover ik heb begrepen is de klassieke visie, dat een kat een solitair dier is, niet geheel juist.

Een kat is zover ik zelf gezien heb, en uit onderzoeken gebleken is, een erg sociaal dier. Het is geen groepsdier zoals een koe, hond of leeuw. Maar interactie met gelijken (in kattenogen) is heel erg belangrijk.
Afhankelijk van hoe vertrouwt het is, kan die interactie uit allerlei dingen bestaan zoals bijv. elkaar wassen, begroeten, naast elkaar liggen. Voor veel katten is een meter naast elkaar liggen al erg dicht bij, voor enkele anderen is op dezelfde plek liggen al te ver weg.
Bij overlijden van 1 kat gaat de overgebleven kat heel duidelijk een rouw proces door (o.a. zoeken van de missende, constant controleren of de overgebleven katten/mens er nog is enz.)

Katten hebben aandacht van een ander nodig (die aandacht kunnen ze ook buiten halen), maar groepsdieren als honden enzo zijn het inderdaad niet. Ze kunnen goed zelfstandig overleven, maar voor een gelukkige kat zijn ruimte, goed eten en interactie belangrijk.
Het is niet zo dat een al zittende kat zo even een nieuwe kat accepteert, die zal om zijn plekje te vinden, zich moeten bewijzen.

Katten kun je ook wel semi-sociaal noemen
Het zijn geen dieren zoals wolven die in een vast groepsverband leven, maar waar voedsel in overvloed is trekken ze toch graag naar elkaar en maken groepen met een ook een hiërarchie daarin.
Ze kunnen dus beide mogelijkheden aanpakken en welke ze pakken hangt af van de omstandigheden.

Katten zijn ook zelfstandig, ja heel erg zelfs...
Maar net als bij mensen heb je er katten bij die niet zonder gezelschap kunnen (kat, mens of ander dier) en katten die geen groter plezier kennen als lekker in hun eentje zijn (zulke mensen heb je ook).
En toch wordt de mens als sociaal dier gezien en een kat als solitair (waar ligt de grens?)

pfff...is weer een heel verhaal zo :o

Magrethea: jij kent mijn zus dan ook wel denk ik?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:26

klomp schreef:
Ze kunnen dus beide mogelijkheden aanpakken en welke ze pakken hangt af van de omstandigheden.
Daar wil ik nog wel in meegaan *denk aan bv gegroepeerde zwerfkatten in grote steden of op boerderijen*, en idd er zijn katten die gezelschap waarderen (heb destijds een vriendje gezocht voor mijn toen éénjarige kater die duidelijk de stimulans van een maatje nodig had, bleek ook wel, het klikte direct), maar toch...
Van de problemen die ik lees, hoor of heb meegemaakt is in de meeste gevallen overpopulatie de oorzaak, en dat kan soms al bij twee zijn. Ik denk dus toch dat het zomaar meerdere katten bij elkaar zetten iets is waar je op z'n minst eerst heel goed over na moet denken...

En dan heeft mijn huidige kat al helemaal geen behoefte aan haar eigen soort. Ze heeft eigenhandig haar hele leefomgeving katvrij gemaakt (zelfs de buren vroegen zich al af of ik de enige in de wijk was met een kat := ) en toen ik eens met een miniterrarium met een nepschilpad (niet vragen _O- ) aankwam viel ze die schilpad aan. :')

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:35

Hoe Moes reageert op buurkatten weet ik niet, die komen niet echt bij ons. Vorig jaar is er wel een paar keer een kat bij ons in de bijkeuken geweest (Moes heeft een kattenluikje en overdag staat daar haar eten). Deze twee hebben in de bijkeuken een keer dikke ruzie gehad en toen ik er aan kwam werd Moes naar buiten gestuurd door die kat 8)7 De hond van de buren (een Maltezer oid) hoeft niet bij haar in de buurt te komen, maar een hond en kat zijn niet te vergelijken denk ik. Ik pas de komende 2 weken op het huis + de beestjes van een vriendin van mij, waaronder een 2-jarige jeweetwel-kater, Sheldon. Shel en Moes bij elkaar lijkt me géén strak plan, hij heeft een beetje hetzelfde karakter als Moes, iets minder eigenwijs.

Ik had bij een dierenasiel in Dokkum (sorry, Gouda is echt te ver weg dus :o ) een witte ex-kater gezien van bijna een jaar volgens mij. Zat sowieso al aan een ex-kater te denken omdat dit bij konijnen ook makkelijker gaat, een voedster en een ex-ram. 2 voedsters vliegen elkaar vaak ook in de haren. Maar bij het lezen de de reacties begin ik toch wel een beetje te twijfelen of we Moes er wel zo blij mee maken met een 'maatje'...

(reactie van pluizeblompum heb ik nog niet gelezen, doe ik zo even, ben eigenlijk aan het werk ;) )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:08

kater en poes of poes en poes of kater en kater maakt niet uit zolang je maar kijkt naar onderlinge verhoudingen.

En idd zijn er katten die het heel fijn vinden een maatje te hebben maar heel veel katten kiezen gewoon voor enigste kat zijn.
Mijn eigen kat heeft 5 jaar lang in een groep met katten geleeft bij de fokker voordat ze bij mij kwam. Hier hadden we toen 1 half wilde kat. Die kat en zij konden wel goed met elkaar overweg maar speelden nooit samen en liepen altijd langs elkaar heen. Gingen niet samen liggen of wat dan ook. Die kat is nu 2 maanden dood en ze heeft nooit gezocht naar die kat en haar karakter is ook zeker niet anders. Als ze nu eens mee gaat naar het pension of aai project dan moet ze daar ook niets van andere katten ehbben. Ze is heel erg op zichzelf.
Een kat erbij hier thuis kan wat haar betreft heel goed echter voor haar zal het totaal niet nodig zijn omdat ze er niets mee doet en te maken wil hebben.
Naast haar zou ik dus een sociale kat-kat zetten maar wel 1 die niet de behoefte heeft bij een andere kat te gaan liggen (oh en in het asiel waar ik werk zitten zoveel van die leuke katten).
Echter omdat ik zelf nu geen behoefte heb aan nog een kat erbij blijft ze dus lekker alleen want voor haar hoeft er niets bij.

Ik denk zelf dat vele katten die met meerdere katten 1 huis moeten delen uiteindelijk veel gelukkiger zijn alleen of hooguit met 2 katten.

Dat is overigens bij veel honden ook zo. OP het moment dat het erop aan komt qua aandacht krijgen van de baas zijn ze liefst enigste dier. Echter al de andere momenten op een dag trekken ze samen op en juist daarom zou ik altijd kiezen voor meerdere honden. Voor mij is 1 hond voldoende die kan ik zeker alle aandacht en beweging geven en dan hoef ik nooit te kiezen.
Maar wat mijn honden betreft zijn ze veel meer samen bezig op een dag dan met mij bezig.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:09

Heb je het idee dat ze alleen ongelukkig is? Zo niet, dan zou ik het zo laten, in ieder geval niet voor Moes doen, alleen als je er zelf graag een tweede bij wil zou ik het proberen. Maar katten die lang alleen zijn passen zich moeilijk aan aan een nieuwe katten-huisgenoot...