Kitten plast/poept ineens in huis!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Kitten plast/poept ineens in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:31

Goedemorgen Bokkers,

Sinds een aantal maanden heb ik thuis een kleine kitten rondlopen(is inmiddels 5 maanden).
Toen ik haar kreeg was ze bijna zindelijk, maar niet helemaal dus heeft in de begin periode soms een ‘’ongelukje’’ gehad.
Al snel had ze door dat dit niet de bedoeling was, en heeft sinds dien nooit meer een ongelukje gehad en gebruikte altijd netjes haar kattenbak.

Vorige week trof ik ineens een natte plek op het dekbed van de dochter van mijn vriend aan(Zij is 1x in de 2 weken een weekend bij ons, dus die deur is meestal dicht).
Ik ging uit van een ongelukje, of misschien een nieuw terratorium plekje maken? Omdat ze nooit op die kamer komt.

Afgelopen Vrijdag, hebben we haar een uurtje zelf naar buiten laten gaan omdat ze binnen bijna niet meer te houden was.
We wonen in een zeer veilige buurt als het om katten gaat, geen drukke wegen, ze moet bijna eerst 10km lopen voordat ze bij de bewoonde wereld komt.
Netjes een uur buitengeweest, geroepen en ze kwam weer blij binnen, ze leek erg opgelucht en blij nu ze een keertje buiten is geweest.

Nu trof ik gisteren weer een natte plek aan op het dekbed van de dochter van mijn vriend(zij is dit weekend bij ons).
Weer ging ik uit van een ongelukje, of misschien een klein beetje krolsheid?

Vanmorgen naar me werk gegaan, en me vriend smste vanmorgen dat ze nu ook in huis had gepoept!!

Wie o wie, weet hier meer van? Kan het zijn dat ze krols word en deze dingen gaat doen?
Is ze blij dat ze een keer buiten is geweest, en heeft ze nu van enthousiasme ongelukjes?
Of ze is gewoon blij dat de dochter van mijn vriend er is, zodat ze weer lekker kan spelen met haar?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:32

Onze pers deed het ook ineens,steeds op dezelfde plek, ik heb Feliway gehaald en het rpobleem was een dag later al over.

dierenfan

Re: Kitten plast/poept ineens in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:46

Je hebt ze al een paar maanden en ze was niet zindelijk toen ze kwam. Klinkt mij heel raar in de oren ddat ze nog niet zindelijk was. Heb zelf nog nooit mee gemaakt dat we een niet zindelijk kitten (in asiel en plaatsen bij 10 weken) hadden.
Komt ze van een boerderij of is ze heel erg vroeg bij je terecht gekomen?

Het kan zijn dat ze er achter gekomen is dat het zachter is en lekkerder plast. In dat geval als je nog nooit vna kattengrind veranderd ben in de kattenbak dan zou ik dat eens proberen.
Of kan ze ergens van geschrokken zijn terwijl ze op de kattenbak zat? Je zou dan kunnen proberen om hem helemaal goed schoon te maken (met chloor dat trekt katten aan) en eventueel als er een kap op zit die eraf halen. Of gewoon een extra bak neer zetten. Er zijn katten die niet graag op 1 bak poepen en plassen.

Geen idee of ze al geholpen is? Als dat nog niet het geval is dan kan je ze laten helpen dat geeft vaak al meer rust en neemt sproeien om territorium af (ja, ook poezen doen dat).
Als ze nog niet geholpen is laat ze dan a.u.b. ook niet meer buiten. Niet alleen is deze week zeer onhandig qua vuurwerk (hoewel jullie dus heel erg buitenaf wonen dan heb je er misschien geen last van? Heerlijk lijkt me dat!!!!)
Echter zeker al omdat ze met 5 maanden al drachtig kan worden is het aan te raden nu binnen te houden. Er zijn al zo enorm veel te veel katten op te wereld en ze is nog zo heel jong dat ik er alles aan zou doen dat te voorkomen en dus eerst zou laten hellpen en dan pas buiten laten.

Het kan ook nog een uiting zijn van stress, blaasproblemen (dat poepen dan uiteraard weer niet) of gewoon niet lekker in haar vel zitten.

Chelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:55

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van hierboven. Ook de feliway uit het antwoord daarvoor kan heel goed helpen! Verder kun je de plekken waar ze poept/plast (als het niet het dekbed is uiteraard) het beste schoonmaken met een neutraal schoonmaakmiddel. Dus geen lekker ruiken middel maar een neutraal middel als bijv groene zeep. Ook heb je urine-off, dat neutraliseert de geur van de urine helemaal. Katten hebben namelijk (als het een gedragsprobleem is) de neiging om juist weer over een plekje te gaan plassen als het extreem naar iets anders ruikt (schoonmaakmiddel in dit geval), ze willen dan graag hun eigen geurtje er weer op achterlaten. Verder kun je proberen de plekken waar ze haar behoefte doet te bedekken met aluminiumfolie, de meeste katten vinden dat een te vreemd materiaal om over heen te lopen, laat staan plassen.
Als de tips niet werken (waarvan sterilisatie zeer belangrijk is!, want teritoriaal gedrag hangt vaak samen met hormonaal gedrag!) zou ik niet te lang wachten met contact opnemen met een gedragsdeskundige, omdat het lastiger wordt het 'af te leren' als het probleem zich al langere tijd voordoet!
Succes!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:44

@dierenfan: we kregen haar toen ze 7 weken was, veels te vroeg bij haar moeder weg dus maar dit was helaas niet anders.
Dit is denk ook de reden geweest dat ze niet helemaal goed zindelijk was.

De dierenarts zei in 1ste instantie, dat we haar naar buiten konden doen en hebben haar dus in totaal 1 uur buiten gehad, toen las ik in inderdaad overal dat ze ook al bij 5 maanden zwanger kan worden.

Ik ga vamiddag meteen de dierenarts bellen voor een afspraak om haar te laten helpen, dit geeft haar zelf misschien ook wat rust :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:48

ik heb laatst een kitten gevonden in de polder, mager ziek en net 5 weken oud .
toch al vanaf dag 1 zindelijk, hoe schuw hij ook was .

heb hem nu een week of 6 , en nog steeds zindelijk .
hij mag alleen pas naar buiten als zijn ballen eraf zijn .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:07

SteffiiY schreef:
@dierenfan: we kregen haar toen ze 7 weken was, veels te vroeg bij haar moeder weg dus maar dit was helaas niet anders.
Dit is denk ook de reden geweest dat ze niet helemaal goed zindelijk was.

De dierenarts zei in 1ste instantie, dat we haar naar buiten konden doen en hebben haar dus in totaal 1 uur buiten gehad, toen las ik in inderdaad overal dat ze ook al bij 5 maanden zwanger kan worden.

Ik ga vamiddag meteen de dierenarts bellen voor een afspraak om haar te laten helpen, dit geeft haar zelf misschien ook wat rust :)

Dat kan idd ook wel mee spelen dat heel vroeg bjij jullie geweest zijn en toen niet goed zindelijk en nu heeft ze iets ontdekt wat ze nog beter vind dan de kattenbak.

Hoop van harte voor jullie en haar dat de sterilisatie afdoende werkt! Kan ze in elk geval hormonaal behoorlijk rust geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:15

Het aparte van dit verhaal is dat ze als 7 weken kitten ook vaak op bed plastte, dit hebben we er goed uitgekregen.
Ze plast momenteel dus niet op ons bed, maar op het bed van de longeerkamer.

Heb contact gehad met de DA, en die wilt haar helaas nog niet sterriliseren :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:21

SteffiiY schreef:
Het aparte van dit verhaal is dat ze als 7 weken kitten ook vaak op bed plastte, dit hebben we er goed uitgekregen.
Ze plast momenteel dus niet op ons bed, maar op het bed van de longeerkamer.

Heb contact gehad met de DA, en die wilt haar helaas nog niet sterriliseren :(

Dan zou ik een andere dierenarts zoeken die het wel wil doen ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:58

Hmm.. Denk dat het wel een reden heeft, waarom ze het niet willen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:35

je moet niet te vroeg steriliseren, en katten vinden het moeilijk om een kamer niet in te mogen dus kan dat al een stressfactor zijn, En dan de vraag is ze gek op zijn dochter of veroorzaakt het stress kan ook stress veroorzaken omdat dochter weer weggaat. wat ze moeilijk vind en ja territorium afbakenen kan ook nog, je kan ook een extra kattenbak neerzetten. bij die kamer of ergens anders. sterkte

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:42

Ze heeft vandaag nog niets in huis gedaan, dus lijkt een uitschietdagje te wezen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:54

franka75 schreef:
je moet niet te vroeg steriliseren, en katten vinden het moeilijk om een kamer niet in te mogen dus kan dat al een stressfactor zijn, En dan de vraag is ze gek op zijn dochter of veroorzaakt het stress kan ook stress veroorzaken omdat dochter weer weggaat. wat ze moeilijk vind en ja territorium afbakenen kan ook nog, je kan ook een extra kattenbak neerzetten. bij die kamer of ergens anders. sterkte

Hier mag de kat niet op de bovenste verdieping en heb nooit stress gezien bij haar of mijn vorige kat dus lijkt me wat onzin dat ze het moeilijk vinden om ergens niet te mogen komen. Er zijn mega veel katten die niet op slaapkamers mogen komen en die zijn (gelukkig :D ) niet allemaal onzindelijk en stresserig (de onze mag op mijn slaapkamer en die van mijn zusje en de rest mag ze niet binnen komen en dat weet ze heel goed want doet ze ook nooit en bij ons ligt ze hele nachten).

En wat is te vroeg steriliseren? Als ze nu al buiten gaat komen dan is het te laat straks om te steriliseren. Dan zit ze al vol kittens, dat is wel gezond?
Werk in een asiel en op jaarbasis zie ik dus 100den castraties en sterilisaties voor komen. Kittens vanaf 5 maanden worden in het asiel al geholpen omdat wij niet de ruimte hebben om alles gescheiden te houden (wel in quarantaine maar als ze eenmaal goed geent en gezond zijn dan gaan ze los in groepen) en omdat gescheiden houden zeker voor die jonge dieren veel stress op leverd want dan krijg je allemaal katten in hokjes van een meter bij een meter (ongeveer omdat je anders weer niet genoeg ruimte heb om 150 katten/kittens te bergen). En geloof me een groep met poezen zal wel gaan maar een groep met puberende en niet gecastreerde katers is niet zo'n geweldig idee zacht gezegd dus dat wordt hem ook niet.

In elk geval in al de jaren nog nooit een probleem gehad bij jong geholpen poezen en/of katers. En sommigen worden met 2 á 3 maanden al geholpen omdat ze zo enorm wild zijn. Meestal gaat nadat ze geholpen zijn bij die kleintjes heel rap de scherpste kanten af en krijg je ze veel sneller tam. Al enkele malen getest met helft nest wel en helft nest niet te late nhelpen en je ziet echt heel veel verschil. Hierdoor krijgen we nog meer katten die als huiskat geschikt zijn i.p.v. dat ze geholpen en wel uiteraard bij een boerderij uitgezet worden via het wilde katten project.

Zelf zie ik dus alleen maar voordelen en 5 maanden vind ik een hele mooie leeftijd om te laten helpen als je graag wilt hebben dat je kitten naar buiten kan.