Rattenhok inrichten?? HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Rattenhok inrichten?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:40

Hallo,
Ik heb voor kerst twee hele lieve tamme ratjes gekregen van mezelf :D . Ik heb een leuk hok gevonden tweedehands van 60 B 60 L en 1.60 Hoogte. Het is een vogelkooi dus zat voor de rest niks bij. Nou wil ik het eigenlijk heel leuk gaan inrichten voor mijn ratten. Wat hebben jullie voor goede inrichtingstips? Ik heb nu wat mandjes bij de action gehaald en vast gemaakt aan de zijkanten en een huisje voor op de grond gekocht. Foto's zijn ook welkom om een leuk idee te krijgen. Hebben jullie ook ideeen om zelf dingen voor hun te maken voor mensen die niet echt handig zijn?
Hoop dat jullie me kunnen helpen! :o

Silly1972

Re: Rattenhok inrichten?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:42

Takken waar ze op naar boven kunnen klimmen, plankjes, wc rollen dat soort dingen vinden ze geweldig

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:44

Hangmatjes :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:47

hangmatjes en Ferplast plateau's waren voor mijn ratten altijd een enorm succes :j Ferplast heeft ook buizen die je in de kooi kunt hangen, die kun je ook weer aan elkaar koppelen zodat je een lange buis met bochten e.d. krijgt

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:49

amy_leftover schreef:
hangmatjes en Ferplast plateau's waren voor mijn ratten altijd een enorm succes :j Ferplast heeft ook buizen die je in de kooi kunt hangen, die kun je ook weer aan elkaar koppelen zodat je een lange buis met bochten e.d. krijgt

Kun je die plateau's ook in een vogelhok gebruiken? Ik woon op een eiland en we hebben hier maar 1 dierenwinkel en die heeft niet echt wat voor ratten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:51

Je kan veel van dat spul via internet bestellen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:57

ik had een kamervolière (voor vogels dus en ook nog eens met verticale spijlen) en daar ging het prima in. Op de punten waar je de plateau's mee vast zet, wel de spijlen wat verbogen, maar dat zag je vrijwel niet en voor de ratten ook geen probleem :n Heb je horizontale spijlen, dan is het volgens mij al helemaal geen probleem...
Op die manier kun je mooi verdiepingen bouwen in je kooi, die van mij lagen altijd op het hoogste plateau te slapen :z Ik had overigens hoekplateau's, weet niet of er ook andere bestaan eigenlijk :o?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:01

Ik heb horizontale spijlen. Kun je die plateau's ook via internet bestellen of is het handiger om dat bij een dierenwinkel te halen i.v.m de maten?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:16

Ik heb ze zelf in de winkel gekocht, omdat ik daar toevallig tegenaan liep :+ volgens mij hebben ze een standaard maat, dus prima via internet te bestellen :j je kunt er ook nog trapjes bij kopen, zodat de ratten via het trapje van het ene naar het andere plateau kunnen. Dat kan overigens ook met de buizen heel goed!

Een voorbeeldje van hoe je de kooi een beetje kunt inrichten met die plateau's en buizen en zo:
http://media.zooplus.com/bilder/ferplas ... copy_0.jpg

ik had er overigens ook altijd een hoektoilet in hangen, maar dat werd door mijn ratten gebruikt als slaapplaats :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:22

Veel vogelspulletjes kunnen ratten ook wat mee :j trapjes enzo, kokosnoot om in te zitten (al zijn die meestal wat te klein). Probeer plastic te vermijden, van die buizen voor fretten zijn meestal wel hard genoeg maar huisjes knagen ze vaak aan :)

Uhm ja verder, van dat vezeltouw doet het ook altijd erg goed, kunnen ze lekker slopen en uit elkaar pluizen :) Ik hing er vaak iets lekkers aan, moesten ze er nog een beetje moeite voor doen :) En het touw gebruiken ze later voor hun nestje. Dubbel handig dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:29

En zo'n Sputnik? Zo heet dat toch? :))

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:31

ik zou persoonlijk juist hout vermijden :o (met name het ruwere hout dan) wordt ook flink aan geknaagd en bovendien slecht schoon te maken... (de houten vogeltrapjes zijn overigens wél goed te doen!)

Ik had bijvoorbeeld dit in het hok staan:
Afbeelding

na een aantal weken was de urinelucht er niet meer uit te krijgen en het hele ding voelde plakkerig aan, dus kon zo de prullenbak in :r

Sputnik vonden ze hier ook geweldig :)) ik had een kleintje en daar propten ze zich met zijn drieën in :')

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:32

Ja dat lijkt me wel leuk zo'n sputnik alleen jammer dat ik niks aan de bovenkant kan vastmaken. Zit een ijzeren dak op zonder spijlen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:34

Dat probleem had ik ook, dus ik had 'm gewoon op de bodem staan en ook dan was ie erg in trek :j