Kan je een kat zindelijk maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sayenti

Kan je een kat zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 13:00

Hey,

even een vraagje voor de katten mensen.
Bij mij op het werk worden regelmatig nestjes of oudere katten 'afgezet', van de jongen heb ik dit jaar maar liefst 17kunnen plaatsen van de ouderen hebben we zelf 1tje en 2 andere geplaatst.
Helaas waren er nog 2kittens over, maar volgens de baas mochten deze als ze niet weg geraakten wel blijven zitten nu zitten de katjes er al ruim en half jaar.
Maar de baas is vorige maand ernst ziek geworden waardoor de zaak in spoed verkocht moet worden en de katjes weg moeten.
Zelf heb ik al lieve mensen gevonden voor de katjes alleen is mijn vraag kan je een kat na een half jaar nog zindelijk maken en hoe begin je hier aan? bijden zijn op een 5-6tal weken komen aanlopen hebben steeds ruim en voldoenden ete maar mogen/kunnen niet naar binnen.

Elke hulp zou welkom zijn zodat ik dit de nieuwe baasjes kan meegeven.

Caira

Re: Kan je een kat zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:02

Ik zou ze in een kleine afgesloten ruimte zetten met een kattenbak, meestal hebben ze dat zo door hoor. Dan kun je de ruimte steeds iets groter maken

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 13:08

Caira schreef:
Ik zou ze in een kleine afgesloten ruimte zetten met een kattenbak, meestal hebben ze dat zo door hoor. Dan kun je de ruimte steeds iets groter maken

Dankje, hier had ik nog niet aan gedacht. Ga ik morgen zeker megeven aan de nieuwe eigenaars.
Aan welke ruimte denk je dan? Je moet ook rekening houden dat het zwerfkatjes zijn die wel mensen gewoon zijn en sociaal doen maar eigelijk nooit meer met gedaan is. Dus zou een kleine kooi dan niet te stresserend zijn?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:40

Geef ze een bak met kattengrind, en ze zullen bij voorkeur daarin plassen en poepen. Liever dat dan op een gladde tegelvloer. Dus zorg dan dat ze zolang op tegelvloer verblijven, zodat die kattenbak het enige alternatief is. Dan heb je ze denk ik zo zindelijk.

Oudere dieren zijn heel goed zindelijk te krijgen. Volgens mij scheelt dat niet zoveel met jonge dieren.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:08

Langcara schreef:
Geef ze een bak met kattengrind, en ze zullen bij voorkeur daarin plassen en poepen. Liever dat dan op een gladde tegelvloer. Dus zorg dan dat ze zolang op tegelvloer verblijven, zodat die kattenbak het enige alternatief is. Dan heb je ze denk ik zo zindelijk.

Oudere dieren zijn heel goed zindelijk te krijgen. Volgens mij scheelt dat niet zoveel met jonge dieren.

Dankje, dacht dat je half was tot volwassen dieren nietmeer zindelijk kon maken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:11

Volgens mij is het zelden nodig om een kat zindelijk te 'maken', ze krijgen het vaak vanzelf door als ze de kattenbak in durven :P

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:12

Ik heb drie katten, alledrie geen moeite voor hoeven doen om zindelijk te maken.. Ze gaan echt liever in het grit dan op de bank/grond/tegels.

Wat ciara zegt, heb ik ook gedaan, eerst in de badkamer.. met een kattenbak zonder kap, dan snappen ze het zo.

Ik heb echt geen moeite gehad, mijne waren dan wel jong, maar een kwam van de boerderie, en die ging meteen op de bak, Nooit geen moeite mee gehad.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:23

Lord_Ik schreef:
Volgens mij is het zelden nodig om een kat zindelijk te 'maken', ze krijgen het vaak vanzelf door als ze de kattenbak in durven :P

Deze katten hebben eigelijk nooit voorbeeld gehad van hun ouders, en leven nu buiten waardoor we ook geen kattenbakken gebruiken.
Het zijn wel enorm slimme diertjes maar iedereen raden het zo hard af om de katjes bij iemand in huis te plaatsen,Het gaat trouwens om deze lievelingen..
Afbeelding
Deze vind ik helemaal te gek
Afbeelding

Mag ik hopen dat ze echt een fijne thuis treffen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:24

De meeste katten zijn gelijk zindelijk. Idd in een hondenbench zetten met schuilruimte, speelruimte en kattenbak (bv. 107 cm lange bench). En dan langzaam bench en 1 ruimte geven en uitbreiden. Eigenlijk doen ze daar niet moeilijk over.

Wat een enorm gave katten!!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:25

ik zou ze zeker wel als binnen katten proberen te plaatsen. Zeker omdat de ene langharig is. En met dit uiterlijk zijn mensen al sneller genegen om nog meer hun best te doen dan met doorsnee huis tuin en keuken katten. En als het karakter goed zit dan komt de rest ook wel in orde.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:28

Die eerste is waaaaauw!!! (neee, neee, ik heb er al drie. Haha,)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:31

Mooie katten! Omdat de katten gewend zijn om hun behoefte buiten te doen zou je eerst de bak kunnen vullen met gewoon wat aarde, dan hebben ze al helemaal snel door dat die bak de plek is waar ze binnen hun behoefte kunnen doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:33

wow wat een leuke beesten....als ik niks had had ik ze opgehaald bij je :P .

Nog even een aanvulling op het kattenbak gebruik: zet er 2 of misschien wel 3 neer. Je hebt misschien kans dat de katten niet bij elkaar op de bak willen.

Ik hoop dat e een leuk een lief baasje vinden.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:35

Het aantal kattenbakken is sowieso aantal katten +1. Ik heb er drie, plus een op het balkon. 4 dus.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:33

Dankje voor de reactie, Helaas heeft 1iemand het laten afweten omdat ze een jonger katje aangeboden kreeg. Helaas.
Morgen komen ze normaal 1tje halen en dan ga 1katje naar een adoptie gezinnetje bij zwerfkatten in nood.
Helaas heb ik zelf 4katten :o Die niet buiten mogen dus een 5de is echter wel te veel.
De karakters van de katjes zijn echt schitterend ze zijn zo lief en als we buiten komen niet van je weg te houden. Dus geintresseerde :+

Maar gaan de katjes niet stressen in een kleindere ruimte? het zijn wel onwijs lieve dieren maar ze hebben nog nooit klein opgesloten geweest.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:39

sayenti schreef:
Maar gaan de katjes niet stressen in een kleindere ruimte? het zijn wel onwijs lieve dieren maar ze hebben nog nooit klein opgesloten geweest.

Ligt geheel aan het karakter van de kat zelf. Ik heb hier ook 2 katten rondlopen die buiten zijn opgegroeid. Op de kattenbak gaan heb ik ze geleerd door eerst zand erin te doen en later grit. Maar de kleinste (het poesje) kun je geen groter plezier doen dan het overgrote deel van de dag lekker binnen te liggen :Z Helaas heeft ze dan wel weer de pech dat onze katten eigenlijk altijd buiten (moeten) zijn :') maar mochten we ooit moeten verhuizen naar een huisje waar ze meer binnen moeten zijn dan zou ik haar echt meenemen. Zeker weten dat zij daar geen problemen mee zou hebben.
De andere 2 zullen het minder gaan waarderen om veel in huis te zijn. Die zijn het liefst constant buiten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:01

Wat jammer dat je in belgië zit, anders was ik er graag 1 komen halen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:48

benangelique schreef:

Bedenk wel dat het misschien een eind rijden is maar dat de katten nog heel jong zijn en hopelijk toch wel zeker 15 jaar mee gaan :D :+ ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:33

Dat eind rijden is wel heel lang fietsen :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:36

Als je een buitenkat binnen zindelijk wilt maken moet je een open bak (teiltje) met tuinaarde in de kamer zetten. Dat herkennen ze tenminste!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:42

sayenti schreef:
Caira schreef:

Dankje, hier had ik nog niet aan gedacht. Ga ik morgen zeker megeven aan de nieuwe eigenaars.
Aan welke ruimte denk je dan? Je moet ook rekening houden dat het zwerfkatjes zijn die wel mensen gewoon zijn en sociaal doen maar eigelijk nooit meer met gedaan is. Dus zou een kleine kooi dan niet te stresserend zijn?

Badkamer! Als ze het niet direct snappen maak je de badkamer het makkelijkste schoon. Kooi zou ik niet doen als ze vrijheid/ruimte gewend zijn.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 01:24

dierenfan schreef:
benangelique schreef:

Bedenk wel dat het misschien een eind rijden is maar dat de katten nog heel jong zijn en hopelijk toch wel zeker 15 jaar mee gaan :D :+ ;)

:')

Katjes zijn kwa uiterlijk niet slecht en van karakter al helemaal niet dus plaatsen zal helemaal geen probleem zijn de vorige waren moeilijker te plaatsen omdat deze zwart waren of zwart me wit.