Kat gromt tijdens het eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Kat gromt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:06

Hoihoi,

Ik heb twee poezenzusjes, en een van de twee is altijd anders geweest dan het rest van het nestje (als eerst lopen, eten, op de bak). Maar nu is het probleem dat deze tijdens het eten heel agressief wordt, en van niemand wat pikt. Ze grijpt als je haar op pakt tijdens ook haar bakje vast en blijft grommen. En wanneer ze niet aan het eten is vraagt ze ook totaal geen aandacht maar je moet echt even haar zusje aan de kant duwen en haar dan oppakken en dan pas geniet ze ervan. Zou dit een soort jalousie zijn op haar zusje of niet? En valt het grommen en die agressiviteit er nog uit te halen (ze zijn nu een 1/2 jaar oud). Want op den duur wil ik ze allebei mee nemen uit huis. Mocht het echt nodig zijn dan ga ik ze scheiden en dan neem ik alleen 'het agressieve' zusje mee.

Anoniem

Re: Kat gromt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:27

Ikzelf denk dat het wel mogelijk is om de 'voernijd' er uit te krijgen.
Veel uitnje hand eten geven, ect. Als je dit langzaam uitbreidt, moet het wel kunnen, maar het zal wel even gaan duren... :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:44

Ik heb de tijd en geduld voor mijn meisje! Ik vind het gewoon zo sneu want ze raakt zo gestrest van het eten en het feit dat het eten er aan komt!

Ik vraag me ook af of het niet een beter idee is om ze uit elkaar te halen, misschien dat dat wat rust gaat geven voor haar? Want ik ze makkelijk uit elkaar halen en ze kunnen allebei een eigen plekje krijgen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:19

Worden ze vlak naast elkaar gevoerd?
Zo ja: is dit altijd al zo geweest of zijn ze ook een tijd apart gevoerd of verder uit elkaar?

Misschien is het een idee het gromkatje op het aanrecht zetten en die andere op de grond. Daar dan hun voer geven, ieder apart dus.
Kan heel goed komen door onzekerheid en door haar meer in de hoogte te voeren, heeft ze meer overzicht.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 22:23

Dat is inderdaad een goed idee, alleen mijn katjes leven 'buiten' ze zitten in een kas (geen kleine maar een echte grote kas zeg maar). Dus echt een hoge plek wordt lastig. Maar ze eten wel altijd samen. De bedoeling is wel dat ze uiteindelijk met mij in een eigen huisje gaan wonen dus dan wordt apart voeren al een stuk makkelijker.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:44

Anders op een stoel of tafeltje voeren? Je kan ook een kratje of doos neerzetten.
Of anders een eind uit elkaar, minimaal 2 meter.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:57

Ze zijn iig al 2 meter uit elkaar (niet altijd maar meestal wel). Ik denk ook dat ik ze uiteindelijk toch ga scheiden en dat ik mijn meisje (de grommende) in huis neem, en dat ik de ander in de kas laat. Misschien brengt dat wat rust in het koppie gaat brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:02

Of je voert ze tijdelijk allebei in een andere kamer :)
Zo kun jij zien of het helpt en kun jij de goede keuze nemen over welke je mee neemt of beide thuislaat :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:07

passieAppel schreef:
Of je voert ze tijdelijk allebei in een andere kamer :)
Zo kun jij zien of het helpt en kun jij de goede keuze nemen over welke je mee neemt of beide thuislaat :)

Daarom ga ik er nu een in huis nemen en de ander laat ik nog in de kas en dan kijk ik of ze elkaar echt heel erg gaan missen, mocht dit het geval zijn dan gooi ik ze weer samen. Sowieso ga ik van de kas in huis langzaam opbouwen, zodat ze niet zo'n schok zullen krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:16

Voernijd kun je er best wel uit krijgen. Maar een kat die al niet blij is en gromt op gaan pakken, ja dán kun je een tik verwachten. Als jij aan het eten bent vind jij het dan leuk als ik je een knuffel kom geven?

Zet gewoon meerdere voerbakjes neer met voldoende voer zodat ze altijd eten hebben staan. Dan is er niet het moment van: oh, nu komt er eten, van mij! Want het is er altijd. Meeste katten zullen zich niet overeten. (Let hier dus wel op, er zijn katten die dit wel doen)
Verder met eten gewoon met rust laten, hooguit even langs lopen om nog wat éxtra voer in het bakje te doen ;)