Hond met epilepsie en angst voor vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Hond met epilepsie en angst voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:49

Hey..

Ik heb sinds kort een hondje over genomen van iemand waar het thuis niet meer mee ging.. Echt een schat van een ding een jack russel van 4 jaar.
Alleen heeft ze epilepsie nu gaat het een stuk beter en is ze met de medicijnen van 1 tablet al naar een kwart gegaan en ze heeft tot nu toe bij mij nog geen aanvallen gekregen omdat ze bij mij ook een stuk rustiger is.

Alleen ze is doods bang van harde knallen voor al als ze buiten het huis zijn.
Ik ben nu net op een plek gaan wonen waar volgens de buurt veel vuurwerk afgestoken word.
Nu dacht ik er aan om een tabletje voor haar te halen maar mensen zeggen dat dit niet goed is met de medicijnen en epilepsie.

Dus nu vraag ik aan jullie wat is slim om te doen zijn er nog andere middeltjes om haar rustig het nieuwe jaar in te gaan.

ze krijgt trouwens Epitard

gr eline

Goof

Re: Hond met epilepsie en angst voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:52

Je kunt je dierenarts toch vragen of er medicatie is die je wel kunt gebruiken in combinatie met de medicatie die je al hebt?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:53

Dat ga ik denk ik ook doen. maar ik vroeg het me nu af dus dacht kijk is wat bokt hier misschien al van weet !.. ik ga zowie zo ook nog wel langs de DA maar misschien zijn er wel huis tuin en keuken middeltjes waar door ik geen pillen hoef te kopen (bespaard ook weer ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:23

De buurvrouw hier geeft haar hond altijd advocaat. Dan merkt 'ie het allemaal niet zo..

Maar dat lijkt me ook niet de beste oplossing. Ikzelf zou het namelijk nooit doen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:26

Misschien moet je de radio aan doen,
of ( zou het wel eerst aan de DA vragen ) voor 1 keertje haar een hele epilepsie pil te geven voor de zekerheid.
En ik denk wel zo'n kalmeringspilletje.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:34

Advocaat is zelfs giftig voor honden..

Zylkene was een mooie oplossing geweest maar had je 2 wkn van te voren mee beginnen. Verder zijn de verdovende middelen niet erg bevordelijk aangezien ze het geluid harder ervaren maar niet kunnen reageren.

Heb je niet de mogelijkheid om m ergens mee heen te nemen, of brengen, waar er geen vuurwerk te horen is?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:35

ik zou in zon geval ten alle tijden de DA raadplegen :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:30

Even de DA raadplegen idd :j die kan precies voor je kijken wat je eventueel kunt gebruiken icm de epileptimedicijnen :)

Verder is bach rescue misschien ook een idee?

Al zou ik liever kijken of je ergens heen kunt waar geen of weinig vuurwerk is :) Ben sowieso niet zo heel erg van het onnodig chemicalien voeren, en de werking ervan wordt ook flink betwijfeld... Dan kun je in de loop van het jaar kijken of je je hond gewend aan knallen kunt krijgen, zodat je volgend jaar gewoon samen ontspannen oud en nieuw kunt vieren :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:44

Voor de meeste soorten kalmering ben je al te laat helaas, maar je kan altijd nog even overleggen met de dierenarts.
Als het kan zou je haar vlak voor het vuurwerk in een rustige donkere kamer neer kunnen zetten met de radio lekker aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:11

hier ook advocaat. Per lepel (grote hond) totdat hij relaxt is en wordt hij weer onrustig dan wat meer. De mijne heeft vermoedelijk ook epi.epsie (4 aanvallen gehad) maar geen medicatie waar ik rekening mee moet houden.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:48

Kun je haar niet in naar kennel brengen voor een nacht buiten de stad waar er geen of weinig vuurwerk wordt afgestoken. Mijn hond is ook echt heel bang. Ik heb vorig jaar druppeltjes van Puur/Nervositeitsdruppels gebruikt en daar werd mijn hond rustig op. Die pillen van de dierenarts verslappen bij mijn hond wel zijn spieren maar hij blijft ontzettend bang.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:38

Je kan ook de epitard een paar dagen wat verhogen. Dan dempt het allemaal een beetje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:59

@Mar77: Misschien nog wel het beste idee.

Alcohol kan in de helft van de gevallen de epilepsie triggeren en daarnaast ben ik gewoon geen voorstander van het voeren van alcohol aan dieren en al helemaal niet met medicatie. (In dit geval Epitard waarbij leveraandoeningen gecontraindiceerd zijn) en alcohol bij honden bijna niet te doseren is en daarnaast een zware wissel trekt op de lever.

Neem anders contact op met de dierenarts. Er zijn sowieso al 3 verschillende 'pilletjes van de DA' voor vuurwerkangst en neem Mar77s idee mee. Ik zou daar niet meteen voor huiveren. Vraag aan je DA welk middel voor jouw hond in jullie situatie de beste keus is.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:01

Ik heb eens gehoord van een soort angst'pak' voor je hond, ik zoek het even op. Zo krijgt je hond een constand 'omhelzend' gevoel en zou het beestje minder angst vertonen. (Zag ik vorig jaar op de dierenartsenbeurs staan...)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:02

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:05

Hier ook een hondje (Rottie) jaren op de epitard gehad, en ik had altijd rescue spray van bach in de buurt in geval van stress situaties. succes

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:33

Iris82 schreef:
@Mar77: Misschien nog wel het beste idee.

Alcohol kan in de helft van de gevallen de epilepsie triggeren en daarnaast ben ik gewoon geen voorstander van het voeren van alcohol aan dieren en al helemaal niet met medicatie. (In dit geval Epitard waarbij leveraandoeningen gecontraindiceerd zijn) en alcohol bij honden bijna niet te doseren is en daarnaast een zware wissel trekt op de lever.

Neem anders contact op met de dierenarts. Er zijn sowieso al 3 verschillende 'pilletjes van de DA' voor vuurwerkangst en neem Mar77s idee mee. Ik zou daar niet meteen voor huiveren. Vraag aan je DA welk middel voor jouw hond in jullie situatie de beste keus is.

Wij zetten honden die erg bang zijn nu op de phenobarbital een paar dagen ervoor. Heeft niet zo'n knock down effect maar gaat heel goed.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:40

Bedankt voor de reacties eerder niet kunnen reageren .. Tja kerst dagen he !! Ik heb veel aan de reacties.. Ik ga misschien naar mijn vader ik zal is vragen hoe het vuurwerk daar is miss is het daar rustiger. Ik ga zo wie zo contact met de DA op nemen maar in ieder geval fijn om te lezen dat iets met alcohol absoluut niet de oplossing is !

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:11

Je kunt BAch Rescue Remedy veilig gebruiken bij een hond met epilepsie. Ook de eerder genoemde Thundershirt is een uitkomst!! Die gebruik ik bij mijn hond :D :D :D Alcohol zou ik ook niet gebruiken bij een hond met epilepsie.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:27

Ik ben inmiddels bij de DA geweest en heb nu Alprazolam mee gekregen het is een beetje te laat voor die back rescue ivbm bestellen anders had ik dat ook geprobeerd

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:49

De hond van me oma heeft ook epelepsie en vind vuurwerk ook eng, maar doet het zonder medicatie hoor!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:58

Ja maar hoe eng.. ik vind turbo wel extreem er word hier afentoe een rotje afgestoken en vandaag durfde ze al niet meer naar buiten dus laat staan bij veel vuurwerk.. ik durf de gok nog niet echt te nemen..

ook omdat ze nog maar net verhuisd is alle stress gewoon bij elkaar.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:45

Nou net ook nog maar het thunder shirt gehaald voor haar.. ze zijn hier al aardig aan het knallen en ze is doods bang.. ligt nu naast me te rillen als een gek en als ik weg ben zit ze onder het bed.