Wat doe ik fout met de konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Wat doe ik fout met de konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 17:57

Hoi,
Ik weet echt niet meer wat ik met mijn konijnen moet doen.
Ik geef ze dagelijks brokken, hooi en groenten en soms een snoepje, wat ze dan wel uit men handen komen eten.
Maar zodra ik hen probeer te aaien gaan ze lopen en hebben ze schrik van mij.
Ik heb de Fluf nu sinds oktober, en Amadeo is er sinds november bijgekomen, ze zijn nu beide 5-6 maanden oud.
Het zijn 2 langoor dwergkonijnen met half lang haar, dus ze moeten af en toe wel eens gepoetst worden en tot nu toe heb ik 1 keertje de nagels geknipt.
Ik pak ze niet vaak, en aaien ook niet echt, ik hoop echt hun vertrouwen te kunnen winnen met hen te voeren. En dat lukt wel, dan komen ze snuffelen en eten halen, wassen ze zich soms in mijn bijzijn, toch allemaal tekens dat ze me wel vertrouwen.
Als ik hen wil aaien laat ik hen altijd eerst even aan men hand snuffelen en dan aai ik hen aan hun kaken en achter het oor.
Maar dan gaan ze lopen, of kruipen ze in elkaar van schrik. Dus dan stop ik even, laat hen dan weer snuffelen, enz.
Hen uit het hok pakken is al helemaal een ramp, maar ik zou wel willen dat ze dat leren, omdat ik hen toch regelmatig eens nakijk op wondjes, nageltjes knippen, borstelen,...

Ik heb echt het gevoel dat het nu of nooit is, aangezien ze nu best al ouder worden. Ze hoeven echt niet in men armen te springen, maar ik zou toch willen dat ze me wat vertrouwen en ik hen kan aaien.
Nu denk ik het roer helemaal om te gooien en hen enkele dagen heel intensief elke dag te pakken en te aaien, enkele keren per dag. Maar is dit wel goed? Gaan ze niet nog meer angst krijgen? (Als dat al kan 8)7 )

Wie oh wie weet wat ik moet doen en heeft de gouden tip voor mij. Wat doe ik mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:01

In het algemeen houden konijnen niet zo van opgetilt worden, beter kan je dus hun nieuwschierigheid zn gang laten gaan dat ze naar jou toekomen en ze dan aan je laten snuffelen, over je heen laten lopen e.d.. Als ze dan normaal vinden kan je ze gaan aaien en kijken of je een lievelingsplekje kan ontdekken, voeren uit je hand doe je al dat is al goed.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:03

Hoi vooral vertrouwen uitstralen en er eens uithalen apart van elkaar en lekker kriebelen op schoot dus lekker laten ontspannen , kan ook aan hun verleden lifggen , als ze weinig in handen zijn geweest bv. en af en toe lekker op plekjes kriebelen als ze er aan gewend zijn maar behandel ze apart zodat ze niet bang worden van elkaar. ook lekker alleen laten rondlopen in het begin zodat ze wennen en het leuk gaan vinden en lekker praten tegen ze

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 18:06

@ Shanna: Dat doe ik nu al best lang, maar dat aaien willen ze echt niet, daar wennen ze maar niet aan.
@Franka:Dus jij stelt voor van ze wel veel te pakken en apart te nemen? Want dat probeerde ik wel te vermijden.

vencedor

Re: Wat doe ik fout met de konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:07

Ik heb met mijn jonge konijntje toen heel veel rondgezeuld. Was toen zelf ook een stuk jonger. Maar heb eruiteindelijk een super aanhankelijk konijn van gekregen die kwam als ik hem riep :).

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:13

Afgelopen oktober/november?? dat is superrecent, konijnen hebben doorgaans tijd nodig.
Bij mij lopen er een aantal los in de tuin, nooit opgetilt, binnen geweest of wat dan ook.
Eigenlijk 'wild' maar hun nieuwschierigheid wint het van angst en ik negeer ze en dan komen ze juist en zijn dus zonder enige inspanning handtam.
Persoonlijk zou ik ze juist niet afschrikken met optillen e.d.
Ze verschillen ook echt allemaal van persoonlijkheid en wensen/eisen, ik heb 2 konijnen die aandacht eisen, letterlijk, die willen aandacht en dwingen knuffels af.
Een ander koppel wat schuw is maar wel nieuwschierig en vrolijk meehuppen met wat je doet en 2 die alles wel prima vinden. Scheelt dus ook per beestje.

Maar als je ze echt in een hok heb zitten binnen kun je ze inderdaad wel dwingen tot gewenning.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 18:20

mltex schreef:
Afgelopen oktober/november?? dat is superrecent, konijnen hebben doorgaans tijd nodig.
Bij mij lopen er een aantal los in de tuin, nooit opgetilt, binnen geweest of wat dan ook.
Eigenlijk 'wild' maar hun nieuwschierigheid wint het van angst en ik negeer ze en dan komen ze juist en zijn dus zonder enige inspanning handtam.
Persoonlijk zou ik ze juist niet afschrikken met optillen e.d.
Ze verschillen ook echt allemaal van persoonlijkheid en wensen/eisen, ik heb 2 konijnen die aandacht eisen, letterlijk, die willen aandacht en dwingen knuffels af.
Een ander koppel wat schuw is maar wel nieuwschierig en vrolijk meehuppen met wat je doet en 2 die alles wel prima vinden. Scheelt dus ook per beestje.

Maar als je ze echt in een hok heb zitten binnen kun je ze inderdaad wel dwingen tot gewenning.

Ik weet eigenlijk niet echt hoe lang ik hen heb, maar ik kan dat wel eens opzoeken in men mails. Ik denk een goede 2 maanden.
Ik weet echt niet wat te doen met hen, ik vind het echt niet leuk dat ze angst hebben voor mij, en je zou denken dat ze onderhand wel doorhebben dat ik het goed bedoel, maar niet dus :(
En in de familie is er een klein meisje en haar konijntje loopt rond in huis, springt op hun schoot,... dat moet voor mij niet, maar aaien zou wel fijn zijn :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:30

Ik denk dat het ook komt door de plekken waar je aait. Achter de kaken vind bijna niet één konijn lekker, behalve dan de supertamme konijnen die alles wel best vinden. Achter de oren verstijven alle konijnen van want dat is gelijk aan een roofdier dat ze grijpt.
Geef ze eten met je ene hand en hou je andere hand steeds iets dichterbij en kriebel af en toe eens op hun neusje steeds iets verder omhoog. Dit vinden de meeste konijnen niet erg, als ze het eng vinden trekken ze even het hoofd terug en komen daarna wel weer op het lekkers af.

Vooral niet gaan lopen zeulen met de konijnen! Misschien dat ze uiteindelijk rustig worden, maar dit is dan niet van ontspanning maar verlamd van angst. Het zal het alleen maar erger maken.
Zoals je zegt heb je de konijnen nog maar 2 maanden, dat is echt nog niet lang. Vertrouwen heeft tijd nodig, zeker bij konijnen die al schuwer van zichzelf zijn.
Ik heb er hier één thuis zitten die ik bijna een jaar heb en nu pas eigenlijk los begint te komen. Ze is al stukken minder bang en komt gewoon aangerend als ik eten ga geven. Deze dingen hebben echt tijd nodig, dit is niet iets dat je moet forceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:41

Bij mij komen ze ook niet naar me toe, ect. Ik laat het zo, ik geniet er van om ze happy saampjes rond te zien rennen! :))

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:47

Ik voer mijn konijnen ook alleen maar en verder niets. Als je wilt dat ze niet meer bang voor je zijn, moet je elke dag met ze oefenen met oppakken en aaien. Het juist niet doen, leert ze niets.
Mijn konijnen vertrouwen mij, maar oppakken en knuffelen kennen ze niet. Dat willen ze dus ook niet. Ik pak dat niet op als schrikkerig of wantrouwend. Ze zijn het alleen maar niet gewend.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:52

passieAppel schreef:
Bij mij komen ze ook niet naar me toe, ect. Ik laat het zo, ik geniet er van om ze happy saampjes rond te zien rennen! :))

Idem hier, ze lopen lekker los door de hele achtertuin, houden mijn gras kort en mijn gazon onkruidvrij en krijgen elke dag hun eten (nu vooral hooi).
Benaderen kan ik vergeten en dat heb ik dan ook gewoon gedaan. Ze zijn gezond, happy en gezellig aanwezig, meer niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:55

wat ik geleerd heb is eerst doen met een veer of nieuwe verf kwast. En dan langs de mondhoeken/lippen strelen met het haar mee. Als je het zo doet dan ben jij wat meer op afstand en hebben ze er sneller vertrouwen in. Daarna ga je over het hele lichaam en als ze dat goed toe laten (gaat niet in 1 dag) dan rustig je stokje bijv. korter maken en heel rustig aaien. En dan zo aaien met de druk die je zelf kan geven op je oogleden (dus heel ligt aaien).
Dit komt van de ttouch manier waar ik mee kennis heb gemaakt. Eerst met mijn honden, toen mijn kat en daarna ook mijn konijn. Hij werd er enorm relaxt van en vind het dus zeker het proberen waard!!!
Ze kunnen er van gaan geeuwen en dat is het teken dat het konijn zich gaat ontspannen.

Moet wel zeggen dat mijn eigen konijnen niet super aanhankelijk zijn maar dat komt meer door mij dan door hun. Ik ben geen aai type maar meer verzorg type. Als ze willen krijgen ze hun aandacht maar dagelijks een poos bij hun zitten dat doe ik niet snel.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:15

Ik heb zelf 4 konijnen uit de opvang, dit in 2 koppeltjes. Het ene koppeltje is super tam, en vinden aaien en friemelen helemaal niet erg. Het andere koppeltje is wat schuwer en komen ook alleen voor een aaitje wanneer ik ze voer. Echter vinden alle 4 de konijnen het niet prettig om opgetilt te worden. Dit levert bij alle 4 zoveel stress op, dat ik het niet eens met ze ga 'oefenen' . Nageltjes knippen doe ik vanuit het hok en ook borstelen gebeurt vanuit hun verblijf. Die keren dat ze worden opgetilt voor naar de DA o.i.d. zijn zo sporadisch, dat ik dat niet de moeite vind om extra stress bij ze te bezorgen.

Verder probeer ik bij het schuwere koppeltje juist veel vertrouwen te winnen bij het voeren en verzorgen van ze, precies wat jij doet. Gewoon een keertje een aaitje hier, een aaitje daar, uit m'n hand laten voeren etc. Dat gaat ook steeds beter, dus dat is positief. Echter probeer ik mij er wel bij neer te leggen dat dat schuwe er nu eenmaal een beetje in zit, en dan ga je dat vanzelf ook minder erg vinden.

Van m'n 9e tot m'n 19e had ik ook twee nijntjes welke ik als klein meisje echt overal mee heen zeulden. Deze had ik dan ook vanaf dat ze kleine nijntjes waren en waren echt super super tam. Liepen los door de kamer, kwamen lekker op schoot kroelen, naast je liggen, gingen je handen 'wassen', kon je werkelijk waar overal kriebelen en optillen was totaal geen probleem. Maargoed, dan wordt het ook wel duidelijk dat het verleden bij nijntjes veel uitmaakt; als ze van jongs af aan al veel in handen zijn geweest, kan je hele tamme konijntjes krijgen. Is dit niet het geval, dan is het natuurlijk best 'normaal' dat de nijntjes wat schuwer zullen zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:22

Sommige konijnen houden wel van aandacht, andere niet, laat ze lekker konijn zijn :)
En misschien willen ze uit eindelijk wel geaait worden, oppakkene houden ze sowieso niet van
En die snoepjes moet je maar niet meer geven, is neit goed voor konijnen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:59

Het is niet zo dat het nu of nooit is dus het heeft geen haast :)

Ik heb namelijk nog nooit een jong konijn gekocht (allemaal minstens een jaar oud) en ze zijn allemaal tam geworden, en de meeste waren bang toen ik ze kreeg :) De een heeft meer tijd nodig dan de ander. Het is jammer dat je konijnen allebei bang zijn, want wat heel erg kan helpen is een bang konijn bij een tam konijn te zetten dat helpt vaak al voor de helft. :j
Op pakken zou ik nu sowieso niet doen, dus ook niet op je schoot zetten, alles waar ze zelf geen controle over hebben dus dat ze niet weg kunnen vluchten bijvoorbeeld kan angst opwekken.

Als ik jouw was zou ik gewoon brokjes uit de hand geven en verder nog niet aaien. Succes!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 12:36

Ok als ik het goed begrijp gewoon verder doen zoals ik bezig ben, maar hen enkel wat aaien op hun hoofdje. We zullen wel zien hoe het loopt, dank je wel allemaal

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:39

Ze moeten jou vertrouwen, dus je moet gewoon wat brokjes geven uit de hand, of een tijd in de ren gaan zitten, zodat ze uit zichzelf bij je komen :)
Maar oppakken vinden ze niet leuk, dus dat zou ik sowieso vermijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:04

Ik heb het vroeger iets te vaak gedaan: oppakken. Wat WinSel zegt, eigenlijk zoveel mogelijk vermijden, want het levert meer stress op dan je eigenlijk door hebt op dat moment.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:34

WinSel schreef:
Ze moeten jou vertrouwen, dus je moet gewoon wat brokjes geven uit de hand, of een tijd in de ren gaan zitten, zodat ze uit zichzelf bij je komen :)
Maar oppakken vinden ze niet leuk, dus dat zou ik sowieso vermijden

Ze hebben geen ren, het is echt een groot hok, met verschillende verdiepingen. De ren komt er in de zomer aan, zodat ze op het gras kunnen :j
Dus erbij zitten gaat moeilijk, wat ik wel doe is het deurtje open laten en mij naast het hok zetten, en dan komen ze wel snuffelen, maar hen aaien mag ik niet.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:44

Je moet ze gewoon heel veel oppakken en rond zeulen heb ik ook gedaan en dan moet je ze overal mee naar toe nemen in huis in de tuin enz zo heb ik het vertruowen gewonnen van mijn konijnen en nu heb ik ze van alles geleerd bv komen wanneer ze geroepen worden anders zou het erg lastig zijn want ze lopen los
Maar vee, oppakken en aaien enzo is het beste denk ik

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:51

Jij hebt rare adviesen
Een konijn houdt NIET van oppakken, dus dat moet je VERMIJDEN
Een konijn moet konijn kunnen zijn, dus ZONDER rond gezeult te worden en opgepakt te worden

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:58

WinSel schreef:
Jij hebt rare adviesen
Een konijn houdt NIET van oppakken, dus dat moet je VERMIJDEN
Een konijn moet konijn kunnen zijn, dus ZONDER rond gezeult te worden en opgepakt te worden

Ik zeg alleen maar wat ik heb gedaan en wat heel goed heeft gewerkt hoor
Hoef je niet gelijk zo on aardig te doen;(

En mijn konijn is echt dol op op Pakken alle twee

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:00

Ik doe niet onaardig, ik wil graag wat duidelijk maken
Konijnen houden niet van oppakken, dus als TS dit gaat doen, dan wordt de band waarschijnlijk verslechterd... En dat is nou juist wat niet moet

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:04

Nog een keer ik zeg wat bij mij super heeft geholpen maar we hebben bijde ergens wel gelijk want alle konijnen zijn anders en er zijn konijnen die WEL degelijk van oppakken houden bv mijn konijnen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:06

Er zijn geen konijnen die van op pakken houden. Sommigen vinden het niet zo erg en zal de band niet direct verslechterd worden, maar leuk vinden ze het écht niet. :n