"stresslikken'bij kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"stresslikken'bij kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:49

Onze kater(siamees,nu 1 jaartje oud)begon van het voorjaar opeens zijn achterpoten te likken.
Mee naar de da gegaan, kreeg een zalfje en tabletjes omdat gedacht werd aan een soort infectie..(zat een wondje wat groter werd).
Ook moest hij een tijdje een kap dragen.
Dit heeft even geholpen,helaas kwam het al vrij vlotjes terug.
Behandeld met rescue creme van bach omdat ik de korstjes rustig wilde houden,afgewisseld met kap dragen om zijn achterpootjes 'rust'te geven.

Inmiddels zijn we vandaag weer naar de da gegaan,omdat hij ook aan zijn vacht trekt, echt plukken haar eruit.
Ook het likken aan de achterpoten gaat door, zijn pootjes zijn ruw,rood en wat dik en kalig.

De da kwam tot de conclusie: stresslikken.... :=

Ik kan echt niks bedenken waar meneer stress van heeft,in karakter is hij cool,knuffelig,speels,vriendelijk en makkelijk.
Hij is gecheckt op vlooien.
Kan heel leuk met de andere katten(siamees en oosterse korthaar).
krijgt versvlees,carnibest en graanvrije brok,geen maffe dingen dus.
leeft binnenshuis
verder totaal geen klachten,ook niet qua gedrag.. :n

de da gaf aan dat er wel lapmiddeltjes zijn,waarmee bijvoorbeeld tijdelijk het likken/plukken onderdrukt kan worden,maar dat dit de oorzaak niet wegneemt.
dus dat is wel lastig.

iemand hier die dit (her)kent?
en misschien tips heeft??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:29

Ik ken 2 voorbeelden:
1 kat van mij, als kitten van 3 wkn langs de kant vd weg gevonden uitgegroeid tot een echte ovenverbeterlijke piskater Patches (even wat achtergrond ter beeldvorming :-) ) is in de 15jr dat hij op deze aardbol, en in mijn huis heeft rondgelopen altijd gesproeid. De laatste jaren had ik als oplossing dat als hij in huis was hij een hondenongesteldheidsbroekje aan kreeg. Medische mallemolen verschillende keren doorlopen, totaan een reading toe, zo wanhopig was ik Maar ok, toen wij hem opvingen woonde ik nog thuis bij mijn ouders en deze kat is opgegroeid met onze bouvier "Minder" die 2 waren onafscheidelijk. Minder liep overal mee naar toe met dit kitten op zijn rug of in zijn bek, sliepen altijd samen etc.
Minder moesten we op 14 jarige leeftijd in laten slapen, deze kat Patches lag tussen de voorpoten van Minder toen hij thuis zijn laatste spuitjes kreeg ;( Daarna, ondanks dat er nog andere katten aanwezig waren, begon Patches te likken en zijn haren uit te trekken. Medisch gezien was er niets aan de hand, het ging pas over toen we een paar mnd later (voor ons eigenlijk veel te vroeg) een andere hond in huis namen.

Andere voorbeeld is van de kat van mijn tante. Zij vangt net zoals ik ook kittens op in het dumpseizoen en eentje daarvan is blijven hangen. Ze had zelf nog 3 andere volwassen katten, maar toen het kittenseizoen op het einde liep en hij geen echte speelmaatjes meer had ging hij ook likken en haren uittrekken... Medisch gezien was hier ook niets te vinden. Als proef heeft ze hem toen eerst "tijdelijk" ondergebracht bij een vriendin die ook een kat had van 1 jaar oud. Daarna was het over.

Een siamees is natuurlijk 1 vd intelligenste katten die je kunt hebben, en ook veel gevoeliger dan de meeste andere katten. Ik heb zelf een half siamees gehad die had zichzelf aangeleerd om de wc te gebruiken ipv de kattenbak!

Weet je zeker dat hij genoeg speelt met je andere katten ? of is er bij jou iets veranderd ? meer gaan werken. Een buurtkat die steeds voor het raam gaat zitten ? ik noem maar wat....

Langcara

Re: "stresslikken'bij kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:32

Dit gedrag valt onder stereotype gedrag. Het is een soort van ontduiken van een situatie die hij eignelijk niet aan kan. INderdaad stress, maar het kan ook verveling zijn.

Maar zoals jij hem beschrijft kan ik dat er ook niet uithalen. En dan weet ik niet of er een oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:59

Heb jij (of iemand anders in huis) misschien zelf last van stress?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:13

Onze kat doet het ook. Het punt is dat als ze er eenmaal mee beginnen, ze er moeilijk mee op kunnen houden. Het constant likken van de vacht zorgt weer voor nieuwe irritatie en dat zorgt weer voor likken enz. enz. enz.

Die van ons is ermee begonnen voordat wij haar hadden. Er kwam in haar toenmalige huisje een kitten bij en deze kon ze niet uitstaan. Daardoor ging ze stresslikken. Madeleine (de kat) heeft toen bij de dierenarts een injectie tegen het jeuken gehad, maar dat was het aanpakken van het gevolg, niet van de oorzaak. Omdat ze bij die kitten in huis bleef, ging ze gewoon verder. Mijn vraag aan jou, TS, is dan ook: Weet je echt zeker dat hij de andere katten graag om zich heen heeft?
Onze Madeleintje bleek liever op zichzelf te zijn, nu ze bij ons woont, zonder andere katten gaat het stukken beter.

Maar de dierenarts noemde ook veel andere oorzaken, die ik nu helaas even niet meer weet omdat ze op Madeleine niet van toepassing waren. Er schijnt een hulpmiddeltje te zijn om de stress te voorkomen. Een soort geurverspreidertje die je op de favoriete ligplaats van je kat kunt hangen en die dan feromonen verspreidt waar je kat rustig van wordt. Dit kun je navragen bij de dierenarts. Die van ons krijgt dit niet, omdat de klachten zodanig zijn verminderd dat ze waarschijnlijk vanzelf snel overgaan, maar misschien heeft jouw kat er baat bij.

In ieder geval succes!!!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:26

Bedoel je Feliway? Ik hoor daar veel goede dingen over.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:42

Langcara schreef:
Bedoel je Feliway? Ik hoor daar veel goede dingen over.

Bij mijn kat en die van mijn tante werkte het niet- maar sommige mensen zweren erbij, wie weet.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:44

Bij ons is het de hond ipv een kat die aan stress likken doet.
Ik lees even mee voor eventuele oplossingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:14

bedankt voor de reacties.

Hij speelt veel met zijn iets ouder neefje(siamees,kater)en de oosterse korthaar poes.
Verveeld lijkt hij ook niet,hij heeft een mand met speelgoed en alles ligt elke dag door de kamer heen,ook knuffelt hij veel met ons en ligt hij graag samen met de anderen te slapen.
Ook spelen met de anderen doet hij veel...

Buurtkatten hebben wij wel,maar ik zie ze nooit voor het huis zitten.
Ik werk niet meer/minder dan toen we hem hebben aangeschaft,er zijn voor zover wij kunnen bedenken eigenlijk geen zaken veranderd in het huis of ons leven..

Feliway had de da het ook over,moet ik eens even wat over gaan zoeken.
Zelf dacht ik bv ook aan Bachdruppels oid..?