Dé truc om AB in een cavia te krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Dé truc om AB in een cavia te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:00

Zazoutje is verkouden (infectie voorste luchtwegen) en heeft AB voorgeschreven gekregen van de DA. Hartstikke leuk en aardig, maar Zazou wil GEEN AB. Niet. Nu niet, nooit niet. Ze klemt haar kaakjes stijf op elkaar en als je dan het spuitje er tussen hebt gewroet en het in haar bekje wil spuiten dan tuft ze het zo weer over je heen. Met als gevolg dat ze te weinig AB binnen krijgt en de verkoudheid niet over gaat. Heb het al op meerdere manieren geprobeerd maar ze wil het _niet_.

Wie heeft dé tip om bij een -koppige- cavia AB binnen te krijgen? Via het voer wil niet, zodra dat spul er op/in zit trekt mevrouw haar -verstopte- neusje er voor op en wandelt er over heen ( :roll: ).

Gianti

Re: Dé truc om AB in een cavia te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:03

in een stukje brood doen en dat voeren?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:04

waarschijnlijk heb je baytril gekregen?
in principe kun je doseren op 1 ml per liter water, en gewoon door het drinkwater doen.
indien het toch in de bek moet, kan het helpen door de medicatie te mengen met wat (vloeibare) honing of druivensuiker, en wat water om het dunner te maken. als je het dan in het bekje krijgt, kan de zoete smaak ervoor zorgen dat ze het wel inslikt ipv over je spruwt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:06

Fijn klusje, he?
Hebben wij ook eens gehad met een cavia.

Wat bij die van ons werkte was caaf op tafel, met kont tegen jou aan, zodat ie niet achteruit kan. Dan je duim aan één kant van het nekje, en ring/middelvinger aan de andere kant. Wijsvinger op het koppie tegen het typische opgooien van het hoofd. Dan met het spuitje heule kleine beetje tegelijk geven, echt een druppie per keer. Dat is veel moeilijker uitspugen. Bij die van ons lukte het op die manier, maar je moet er wel even tijd voor nemen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:12

Door het voer wil dus niet, zoals ik al zei :)

Door het water kan niet, haar mattie Mufasa mag het spul namelijk niet hebben.

Zal het eens op jouw manier proberen Mars :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:14

dan gewoon wat zoeter maken, en idd kleine beetje geven. heeft dierenarts al een wat ruimere dosering genomen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:31

Je kan ook proberen door het te mengen met een beetje babyvoeding. Dat vonden de caafs die ik weleens heb moeten dwangvoederen geweldig spul! :j

Overigens heb ik 1 caaf gehad die standaard op natuurlijke pijnstilling stond, elke dag moest ik hem met een spuitje de meds geven. Ik zette hem inderdaad met kont tegen mij aan, vingers onder zijn strotje, spuitje in zijn mondhoekje en de hele dosis er in 1 keer in smijten. Nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:26

Het spuitje via het mondhoekje er redelijk ver in doen (niet alleen t kleine voorste tuitje, ook niet achterin de keel ofcourse :D ), en evt het kopje iets omhoog houden en geleidelijk spuiten, vaak slikken ze wel. Nadruk op geleidelijk, kleine drupjes, even slikken en dan weer drupjes. Dan kunnen ze het niet zo snel kwijt ;)
Verder zou je ook wat lekkere dingen door de dag kunnen geven met een spuitje. Bijvoorbeeld brinta met water, of voor de veeleisende cavia: brinta met aangelengde roosvicee of appelsap {:) Of beetjes appelmoes of babywortelhap, maar net wat ie lekker vind. Dit ook met kleine beetjes en dat zullen ze vaak zelf wel gaan kauwen. Ik heb momenteel ook een die aan de AB is, maar die laat de spuit niet weer los :') Vreet hem er zowat bij op. Ik merk dat ze de ab niet lekker vind, maar ik doe gewoon eerst wat lekkers, dan AB en dan weer wat lekkers bvb ;) Succes met je monstertje ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:30

@ts ik kan je helaas geen tips geven gezien de best al voorbij gekomen is door (mars)

maar toen ik je bericht las moest ik gelijk aan dit gedicht denken :')
het gaat dan wel over een kat , maar toch vond ik het wel eventjes passen

http://www.kattenman.nl/hellekat.htm

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:38

Potje olvarit wortel. Toen ik nog knagers had, had ik het standaard in huis :) Voor noodgevallen en dit soort gevallen ;) Ideaal!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:45

Wat hier al staat, het spuitje via de mondhoek erin doen. En dan het spuitje echt achter op de tong langzaam leeg maken. Aan de zijkant geen tandjes! Ter illustratie:

Afbeelding

Gaat die tegen sputteren, wat logisch is. Kan je hem in een handdoek wikkelen. Zodat je niet tig handen nodig hebt om de cavia in bedwang te hebben. En je kan hem hierbij ook niet pijn doen. Zorg voornamelijk ook dat de voorpootjes goed in de handdoek zit!

Ter illustratie van het wikkelen (hier word iets met pincet gevoerd, maar gaat om de wikkelmethode van de cavia):

Afbeelding

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 03:15

Wat ik altijd met konijnen doe en ook met cavia's is de cavia dwars voor je neer te zetten en met je vrije arm om de cavia heen om hem tegen te houden. Dan kun je met die vrije hand zijn kopje van boven beetpakken en de twee wangetjes omhoog liften zodat hij het kopje schuin omhoog houdt en je de snijtanden ziet.
Dan met je schrijfhand de spuit via de zijkant in de bek doen en zo achterin de mond leegspuiten. Met grote hoeveelheden kun je dit beter in etappes doen omdat het anders lastig weg te slikken is. Doe het niet helemaal in de keelholte anders kan de cavia zich verslikken in de AB.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 03:45

Agosj, alweer? :(:)
Tegen alle praktijktips die hier gegeven wordt kan ik niet op, maar if all else fails, kun je misschien de DA bellen om te vragen of ze in plaats van enrofloxoral drops AB per injectie kan krijgen. Of had ze dat een vorige keer ook al gehad..? Kost je wel een paar ritjes naar de DA, stel dat ze herhaalinjecties moet krijgen. Maar in dat geval zou je ook kunnen vragen of de DA de spuitjes alvast kan optrekken zodat je zelf thuis kunt spuiten (of dat ik je daarbij kom helpen). Beetje een brutalige vraag, maar wie niet waagt die niet wint :)

Zal voor nu misschien weinig zin meer hebben omdat je met het weekend en de kerst zit, maar wie weet is het wat voor een (laten we hopen van niet) volgende keer.

De druppels in het waterflesje doen vind ik af te raden, omdat ze meestal niet een heel flesje in een keer opdrinken en de kans dus klein is dat ze de hele dosis binnenkrijgen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:10

Als alle tips niet lukken kun je proberen de cavia met één hand tegen je borst te houden (zittend of rechtop) en met de andere hand het pipetje achter de snijtandjes naar binnen te duwen en leeg spuiten. Door de zwaartekracht loopt het direct in de keel en slik de cavia.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:24

Bedankt voor alle tips!

Gisteravond en vanochtend ging het al heel goed. Doe het nog steeds op de oude manier, maar geleidelijker :j

Merk dat de AB ook goed z'n werk doet, ik hoor haar niet meer ademen en haar neusje is minder opgezet.

De AB in laten spuiten heb ik toen ook bij Pumba gedaan Tessel :j die was namelijk nog een tikkie erger dan Zazou. Ze wilde, op welke manier dan ook, het spul NIET. Zodra ze het spuitje zag werd ze woest := Dus daar ben ik inderdaad elke dag mee naar de DA gegaan tijdens spreekuur voor een prikje AB.

Overigens geen Baytril, mijn ervaring is met beide caviaatjes is dat ze daar ontzettend heftig op reageren. Bij Pumba ook, die was al niet lekker maar die is wel zo ziek geworden door de Baytril, heel zielig.