Wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:02

Hallo Bokkers,

Afgelopen zondag is mn lieve hondje na 16 jaar bij me te zijn geweest, ingeslapen. |(

4 jaar geleden kreeg hij een bult onder zijn oogje, van de 1 op de andere dag zat hij er gewoon.. dierenarts 1 zei dat het door een graasaar(?) kwam, oog gespoelt en alles.. Geen resultaat. Dierenarts 2 zei dat zijn kies ontstoken was en dat de bult veroorzaakte, kies eruit.. geen resultaat.. Allebei de dierenartsen kwamen NIET op het idee om een biopt te doen. Dat deed de 3e dierenarts wél, en daar kwam toen uit dat hij kanker heeft in een wat hoge graad, en opereren had geen zin, en was enigszins ook NIET mogelijk door de plek waar het gezwel zat. Ik heb even gedacht aan chemo, maar wat chemo met een mens al doet, wat zal het dan met mijn kleine jackrussel mix doen? Het is een stoer en sterk mannetje, maar wou ik hem dat aan doen? Deed ik het dan voor mezelf of voor hem? Nee, ik wou zeker weten of hij pijn had.. Ik kreeg als antwoord nee, maar de kans was groot dat dit ging uitzaaien op den duur.. Maar dat kon ik dan gauw genoeg merken aan hem. De dierenarts gaf hem nog max. een half jaar te leven. Mijn maatje kreeg dus 3,5 jaar kado.

Zondagochtend lag de hele huiskamer onder het bloed, zowel braaksel als ontlasting, en mn kereltje stond te trillen op zijn pootjes. Als hij wat jonger was geweest, en geen kanker had, had ik misschien gedacht aan een virus.. Maar daar dacht ik niet aan, het moest de kanker zijn die hem begon kapot te maken. Ik heb meteen de dierenarts gebelt, die vertelde mij door de telefoon al, dat het waarschijnlijk over was met hem, ik heb nog 1,5 uur op de bank met hem gezeten, hij begon weer wat rustiger te worden, wou zelfs een lekker koekje eten, en toen we de auto ingingen opweg naar de dierenarts had hij het zelfs gemunt op een pakje zakdoeken, die hij begon te verslinden. Hij leek opeens weer fit, zoals hij altijd was geweest. Ik begon in de wachtkamer dus stiekem te denken dat het wel goed zou komen, dat hij misschien toch een virus heeft gehad?

Niks was minder waar, dierenarts voelde aan zijn buik, die stond zo strak en gespannen en hij had er duidelijk pijn (zei de dierenarts).. ze ging meteen de prikken klaarmaken, en ik schreeuwde van binnen dat het onmogelijk was, ik wou hem terug naar huis nemen, op zijn minst wou ik nog een paar uurtjes met m tutten, maar ik kreeg het niet uit mijn mond. Binnen no time lag hij onder narcose op de tafel ondanks dat hij gilde van de pijn door de spuit in zn achterpoot, ik kreeg een minuut om afscheid te nemen, de dierenarts prikte vervolgens de blauwe troep rechtstreeks in zijn hartje. Ik was helemaal in shock, ik kon niet geloven wat er gebeurde, en zo snel allemaal. Ik nam mijn ventje mee, en heb hem op ons land begraven onder een mooie douglasspar.

Ik heb de rest van de dag alleen maar kunnen huilen, ik vond mezelf een vreselijk mens, ik had het tegen moeten houden, hij wou nog helemaal niet gaan, hij had gewoon een griepje, en van alles ging er door me heen. Zelfs de volgende dag werd ik huilend wakker, en ik kon het nog steeds geen plekje geven. Sinds vandaag eigenlijk dat ik het meer heb geaccepteerd, en dat ik er dus misschien wel goed aan heb gedaan.

Nu vandaag (net), kreeg ik al de rekening... Meteen die brok weer in mijn keel, op de factuur stond een hele andere naam, namelijk Tibias, maar mijn hondje heet Toby. Ik ging door de grond, het kan aan mij liggen, maar ik vind het echt schandalig. En ik ben er nu van overtuigd dat ze alleen op geld uit zijn geweest... Zondag vond ik het al heel verkeerd hoe het ging, veels te snel, en verkeerd. Dierenarts was tijdens ons consult aan het bellen, prikte recht in zn hartje (wat ik nog nooit heb meegemaakt, gehoort) voor onderzoek was in mijn ogen niet compleet, ik dacht echt dat ze weer naar huis wou op haar vrije dag. En nu zit ik dus weer met tranen en schuldgevoel.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn verhaal vinden, want misschien zit ik er wel helemaal naast, en is dit wel hoe het hoort.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou zo duidelijk mogelijk vertellen hoe en wat.

Alvast bedankt

Jojoju

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:04

sterkte met het verlies..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:07

Ik vind het inderdaad niet netjes afgehandeld van je DA (zacht uitgedrukt). Zij hoort die beslissing niet te maken, die hoor JIJ te maken. Als jij langer afscheid wilde nemen, wie geeft haar dan het recht om zonder volledige toestemming van jou er op deze manier een eind aan te maken. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar hoe jij het omschrijft.... ik vind het niet kunnen.

Ik hoop dat je het een plekje weet te geven en heel veel sterkte de komende tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:34

Ik vind het belachelijk hoe de dierenarts gehandelt heeft, maar ik denk zelf dat het inderdaad de uitgezaaide kanker is geweest.
Veel sterkte..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:40

Veel sterkte. De DA heeft je compleet overdonderd en je niet de kans gegeven om afscheid te nemen. De enige troost waaraan je je nu moet vastklampen, is dat je lieve Toby niet langer heeft moeten lijden. De beslissing om te laten inslapen, is de beste geweest, maar zoiets mag nooit gehaast verlopen. Jij voelt dat en daardoor voelt je hondje het ook.

Ik hoop dat je het een plekje kunt geven met de gedachte dat Toby nu van de pijn verlost is.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:56

Ik weet niet of het veel zin heeft, en Toby krijg ik er niet meer mee terug, maar ik ben van plan om ze te mailen, om iniedergeval te laten weten dat dit niet de manier is.

Ik had inderdaad wat meer tijd nodig, al was het maar een uurtje, dan kon ik nog even naar het bos met hem, waar hij zo graag was altijd en desnoods de DA thuis laten komen, zodat hij wat meer vertrouwd was met zijn omgeving.

Zondag in de kliniek vechtte hij echt tegen de narcose, en daarom steekt het me, alsof hij niet wou, en ik heb het niet tegengehouden :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:01

Als dat mailen jou een beter gevoel geeft, moet je dat doen. Ook dat op de factuur de verkeerde naam stond, is vrij respectloos geweest en zoiets hoort gewoon niet.

Wij hebben al veel honden moeten laten inslapen en ons oudje zal ook geen jaren meer leven. Altijd nemen we de beslissing eerst, gaan dan nog foto's nemen en het thuis zo comfortabel mogelijk maken en de DA komt dan ook aan huis. Die geeft ons ook altijd de tijd, legt rustig uit wat hij doet en wat er gaat gebeuren, heel rustig en ok.

Jezelf verwijten maken heeft weinig zin. Je bent toen overrompeld en dat is niet jouw schuld.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:07

Vind het echt erg voor je, het verlies van je hondje kan echt je hart breken.
Ik kreeg op een normale dag ineens een belletje dat ze m'n lieve schat ook hadden laten inslapen (ook kanker). Heb nooit afscheid kunnen nemen, heb 'm nog even twee minuten gezien voordat hij gecremeerd werd. Het idee dat hij is weggegaan zonder mij doet me echt pijn, ook nog na zoveel jaar.

Over dat prikken in het hart: de katten die wij hebben laten inslapen, kregen beiden het laatste prikje in het hart. Ik denk dat voor kleinere honden gelijk is, aangezien het de snelste manier is. Anders vecht hun lijf terwijl het gif door hun aderen stroomt, lijkt me ook niet prettig.

Heel veel sterkte :(:)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:12

Tieneke schreef:
Als dat mailen jou een beter gevoel geeft, moet je dat doen. Ook dat op de factuur de verkeerde naam stond, is vrij respectloos geweest en zoiets hoort gewoon niet.

Wij hebben al veel honden moeten laten inslapen en ons oudje zal ook geen jaren meer leven. Altijd nemen we de beslissing eerst, gaan dan nog foto's nemen en het thuis zo comfortabel mogelijk maken en de DA komt dan ook aan huis. Die geeft ons ook altijd de tijd, legt rustig uit wat hij doet en wat er gaat gebeuren, heel rustig en ok.

Jezelf verwijten maken heeft weinig zin. Je bent toen overrompeld en dat is niet jouw schuld.

Precies, zoals jij het zegt, dat had ik ook voor ogen voor mijn hummeltje. Ik vind het zo ontzettend erg dat het niet zo gegaan is.
Die kliniek moet gewoon weten dat het zo niet kan, daarom stuur ik ze straks ook een mail.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:23

Rebel_Jits schreef:
Vind het echt erg voor je, het verlies van je hondje kan echt je hart breken.
Ik kreeg op een normale dag ineens een belletje dat ze m'n lieve schat ook hadden laten inslapen (ook kanker). Heb nooit afscheid kunnen nemen, heb 'm nog even twee minuten gezien voordat hij gecremeerd werd. Het idee dat hij is weggegaan zonder mij doet me echt pijn, ook nog na zoveel jaar.

Over dat prikken in het hart: de katten die wij hebben laten inslapen, kregen beiden het laatste prikje in het hart. Ik denk dat voor kleinere honden gelijk is, aangezien het de snelste manier is. Anders vecht hun lijf terwijl het gif door hun aderen stroomt, lijkt me ook niet prettig.

Heel veel sterkte :(:)

Ik kan me voorstellen dat je daar nu nog erg mee zit.
Over het spuiten in het hartje, had ik nooit gehoort of meegemaakt dus voor mij was dat vreemd, maar als ze dat ook met katten doen, dan zal het wel zo horen. Vond t alleen een erg gruwelijk gezicht |(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:26

Ik heb laatst een kip laten inslapen (zat in onze tuin, hond had die te pakken gekregen vlak voor de begrafenis van m'n oma) en die kreeg ook eentje in de achterpoot en eentje in het hard. Beest bleef enorm vechten, fladderen, kakelen... Had het ook nog niet echt op die manier gezien. Onze honden zijn altijd grote honden geweest, kan me niet herinneren dat die ingespoten werden in de poot en dan in het hart... Of wel?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:31

Wat onpersoonlijk van je dierenarts. Bij ons mag je altijd in een apart kamertje rustig afscheid nemen. Dan komen ze met de slaapprik en dan komt de uiteindelijke euthanasie. Ook krijg ik altijd een kaart van de dierenarts met een persoonlijk verhaaltje over het dier, heel lief. Recht in het hart spuiten gebeurt wel vaker, vaak om het te bespoedigen. Sterkte met het verlies van je hondje, het is altijd naar om ze zo te moeten laten gaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:40

Ik moet wel even vermelden dat het inbrengen van een narcosenaals in een pootje vaak niet pijnloos verloopt hoor.

Maar die verkeerde naam, hoe slordig! Ik kreeg daarentegen een condoleancekaart toen ik mijn hond had laten inslapen. Dat is andere koek.
Die hond had ook niet bij mij weggewild. MAar ze wist ook niet wat haar te wachten stond en ik wel. Dat wilde ik haar besparen, anders ging ze een vreselijke dood tegemoet. Die hond zou toch nooit opgegeven hebben, dat zat niet in haar karakter. Dus moest ik haar beschermen tegen zichzelf. Ook al ging dat in tegen mijn gevoel.

Ik denk toch dat het goed is geweest dat je je hond hebt laten inslapen, de dierenarts had op dat punt gelijk.Maar jij kunt het nog niet accepteren, niet verwerken. Het is niet zo dat je hond alleen dood is, het ging gepaard met een hele rottige beslissing en die maakt je in het begin altijd aan het twijfelen. Het kan nog goed een half jaar duren of langer, eerdat jij in staat bent om in te zien dat je er goed aan gedaan hebt.
Dit was namelijk geen virusje. Dit was het gevolg van uitzaaiingen van kanker. En misschien met een virusje tot gevolg. Maar er was duidelijk veel meer aan de hand blijkt uit jouw verhaal.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:14

Pff kan me voorstellen dat je je er poedersuiker ondervoelt.. Dit is echt niet netjes afgehandeld van de DA!
Ik zou een brief sturen ..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:45

Wat ik ervan vind?
Je dierenarts heeft een vanzelfsprekende behandeling, het laten inslapen van een hoogbejaarde hond met een terminale ziekte uitgevoerd.
Er was sprake van acuut ernstig lijden, dat duidelijk verlengd zou worden door ieder uitstel.
De procedure is juist uitgevoerd (intraveneuze verdoving gevolgd door lethale injectie in het hart).
Niets op aan te merken.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:09

De procedure is goed uitgevoerd, maar de manier waarop (en dan bedoel ik richting de eigenaar) niet. In mijn ogen dan. ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:13

Ik ben het met Kuggur eens, in zoverre dat het waarschijnlijk voor je hondje het beste was om in te slapen. De dierenarts kan op zo'n kritiek moment een stuk rationeler en logischer nadenken, ik weet uit eigen ervaring (ik ben assistente) dat eigenaren vaak zo emotioneel verbonden zijn dat ze uit angst om los te laten hun diertje soms te lang bij zich willen houden. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar zo te horen heeft je dierenarts juist gehandeld.

Aan de andere kant vind ik het zelf altijd erg belangrijk dat eigenaren vrede hebben met de beslissing om hun dier in te laten slapen en dat ze de praktijk wel verlaten met, buiten verdriet, het gevoel dat het het beste voor het dier was. Aan de dierenarts tijdens het consult en de assistente tijdens het telefoongesprek de taak om de eigenaar voor te bereiden op een euthanasie, hoe dat in zijn werk gaat, wat de eigenaar waarschijnlijk kan verwachten, etcetera. Aan jouw verhaal te horen is er daar misschien iets mis gegaan, ofwel jij hebt het niet voldoende opgepikt. Let wel, dat bedoel ik niet gemeen, maar ik bekijk het van de andere kant. Bij sommige eigenaren kun je praten als brugman, maar dring je niet door.

Injectie direct in het hart is trouwens vrij gangbaar, het gaat snel en het dier is al in slaap en voelt er dus niets meer van. De DA met wie ik het meest samenwerk doet het altijd zo, maar geeft er meestal wel wat uitleg bij omdat het voor de eigenaar wat akelig overkomt.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 20:17

Het zal wel goed gedaan zijn, en ik heb toby nooit willen laten lijden. Maar ik had graag anders en op mn manier afscheid willen nemen. Niet zo gehaast, en een dierenarts die prive gesprekken voert tijdens ons consult. Zoals ik al zei, ze wou in mijn ogen gewoon gauw naar huis om nog wat aan dr "vrije" dag te hebben en daar hebben wij voor moeten opdraaien, plus een verkeerde naam op de factuur, het is gewoon niet netjes gegaan allemaal.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:12

Mijn dierenarts is toen bij mij aan huis gekomen zodat mijn hond in vertrouwde omgeving in is geslapen. En de volgende keer doe ik het weer zo. Misschien moet jij ook zo'n dierenarts zoeken. Want zolang je dieren hebt, zul je dieren blijven afgeven.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:24

Ik heb gister de kliniek gemailt, en vandaag een reactie terug gehad van de eigenaar van de kliniek. Hij vind het schandalig, hoe de dierenarts die Toby heeft ge'euthaniseerd, heeft gehandelt zondag. Hij heeft een groot deel van het bedrag aan mij terug gestort, maar had liever mn hondje terug gegeven om het opnieuw te doen, maar dan op de manier zoals ik dat graag wilde. Zelf vind ik het erg netjes van hem, maar inderdaad heb ik daar niks meer aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:16

Gefeliciteerd, je poen terug, dierenarts die prima werk geleverd heeft afgezeken bij zijn/haar werkgever, je kunt trots zijn op jezelf.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:25

Kuggur schreef:
Gefeliciteerd, je poen terug, dierenarts die prima werk geleverd heeft afgezeken bij zijn/haar werkgever, je kunt trots zijn op jezelf.

Misschien zou je zelf eens in haar situatie moeten hebben gezeten, dan had je niet zo kortzichtig gereageerd.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:39

Kuggur schreef:
Wat ik ervan vind?
Je dierenarts heeft een vanzelfsprekende behandeling, het laten inslapen van een hoogbejaarde hond met een terminale ziekte uitgevoerd.
Er was sprake van acuut ernstig lijden, dat duidelijk verlengd zou worden door ieder uitstel.
De procedure is juist uitgevoerd (intraveneuze verdoving gevolgd door lethale injectie in het hart).
Niets op aan te merken.

Ik ben het met je eens, al heb ik er wel wat op aan te merken, namelijk de communicatie... Privé gesprekken voer je niet tijdens zoiets emotioneels als het inslapen van een geliefd dier. Ook had de dierenarts van te voren kunnen vragen of het goed was dat hij dier onmiddelijk in zou laten slapen.

TS: Fijn dat je toch een deel van het geld terug hebt. Toch ergens wel terecht in mijn ogen. Al denk ik niet dat je het inslapen anders had moeten doen... Met een hond die veel pijn lijdt nog even het bos in gaan, lijkt me niet fijn voor de hond zelf.... Ook wij hebben een paar jaar terug een hond met spoed in moeten laten slapen omdat het niet meer ging. Normaal lieten we de honden ook thuis in slapen als daar de kans toe was, maar de dierenarts had geen tijd om langs te komen, dan zouden er nog een paar dagen overheen zijn gegaan omdat hij vol gepland stond... Onze hond was er dusdanig slecht aan toe... Dat wij haar direct na het telefoontje naar de dierenarts in de auto hebben gezet en daar heen gereden zijn om haar in te slapen... Ik denk dat de dierenarts op dat moment echt juist heeft gehandeld. Een huis vol bloed, braaksel en ontlasting is toch een teken dat er iets goed mis is. De dierenarts heeft langer leed bespaard. Alleen de communicatie naar jou toe had beter gekund. Dat van de naam die verkeerd stond vind ik wel kwalijk en zeker ook pijnlijk voor jou... Dat geeft al helemaal een onpersoonlijk gevoel... Ik wil je heel veel sterkte met het verlies van je hond :(:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:17

peppert schreef:
Ik weet niet of het veel zin heeft, en Toby krijg ik er niet meer mee terug, maar ik ben van plan om ze te mailen, om iniedergeval te laten weten dat dit niet de manier is.

Ik had inderdaad wat meer tijd nodig, al was het maar een uurtje, dan kon ik nog even naar het bos met hem, waar hij zo graag was altijd en desnoods de DA thuis laten komen, zodat hij wat meer vertrouwd was met zijn omgeving.

Zondag in de kliniek vechtte hij echt tegen de narcose, en daarom steekt het me, alsof hij niet wou, en ik heb het niet tegengehouden :n

Ten eerste heel veel sterkte met het overlijden van je hondje.
Maar denk je dat je hem een plezier had gedaan om hem in die toestand (pijnlijke buik, diarree en bloed wat er langs 2 kanten uitkomen, trillen) nog even naar het bos mee te nemen. Ik snap wel dat het voor jou een mooie manier is om afscheid te nemen, maar ik denk dat de hond er op dat moment heel weinig aan heeft als hij zich zo beroerd voelt. Dus op dat vlak moet je je echt niet schuldig voelen. Thuis geeft vaak een fijner gevoel voor de eigenaar en ook voor de hond, persoonlijk zou ik dat zelf wel laten doen denk ik, maar ik weet niet in hoeverre je daarin keuze hebt in een weekend. al bij al lijkt het me dat het niet goed ging met de hond, bloederige ontlasting en braken zijn meestal geen goed teken.
Over hoe het afgehandeld is, is mss niet helemaal netjes gegaan. Naam zoiets kan gebeuren, maar je moet wel mogelijkheden geven en ook de tijd nemen. Vervelend dat je het gevoel had dat het allemaal snel moest gaan en ik zou persoonlijk met de betreffende dierenarts contact opnemen hierover, zodat je dit nog even kan meedelen, daar voel je je zelf vaak een stuk prettiger door.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:28

Allereerst, peppert, heel veel sterkte met het verlies van je hondje... Y;(
Ik denk wel dat het de juiste beslissing was om het diertje in te laten slapen. Ze hebben wel vaker op het einde nog een opleving, wat het dubbel zo bruut maakt. Het geeft je valse hoop dat het misschien toch wel meevalt...En ook dieren die tegen de narcose vechten heb ik eerder meegemaakt. Nog meer reden om te twijfelen. Maar voel je niet schuldig, je hebt, hoe moeilijk ook, voor je hond gedaan wat het beste was, je hebt hem onnodig lijden bespaart. 16 Jaar is een hele leeftijd voor een hond, iets om toch trots op te zijn...

Dat recht in het hart prikken is, iig bij katten, normaal, wat ik heb meegemaakt is dat ze eerst een verdovende injectie krijgen en als ze goed onder zeil zijn pas de 'finalespuit'. De DA had je wel wat duidelijker mogen uitleggen waarom en je iets meer tijd kunnen geven om aan het idee te 'wennen', zodat je misschien wat meer vrede kunt hebben. Daarnaast vind ik bellen in principe sowieso wat asociaal in gezelschap (uitzonderingen daargelaten) maar zeker bij dit soort dingen. En het zou voor de praktijk handiger zijn om in een rekening het gewoon op 'euthanasie hond' te houden, weliswaar wat klinisch maar het voorkomt stomme fouten met verkeerde namen.
Maar goed, fijn dat de eigenaar van de praktijk het met je eens is, netjes dat het zo is afgehandeld (geld terug had van mij niet eens gehoeven, het zou mij om het excuus gaan) maar idd het geeft je je hondje niet terug...

Kuggur schreef:
Wat ik ervan vind?
Niets op aan te merken.

Ja, de medische procedures zijn correct geweest, maar er zijn, vreemd genoeg, mensen op de wereld die wat gevoeliger zijn en bepaalde emoties hebben als ze, al dan niet ineens, afscheid moeten nemen van hun dier. Zoals TS het beschrijft is het vrij bot gegaan en dat hoeft absoluut niet. Dus prima werk? Vanuit medisch oogpunt ongetwijfeld, maar klantvriendelijk is het absoluut niet. Mij waren ze allang kwijt geweest. Koffie met cake hoef ik niet, maar een nette afhandeling bij iets wat erg emotioneel kan zijn vind ik wel het minste...

Bij de praktijk waar ik kom wordt erg netjes omgegaan met euthanasie van dieren en de eventueel bijkomende emoties van de eigenaren. Er wordt uitgelegd waarom euthanasie de beste keuze is en je krijgt de kans om rustig, privé, afscheid te nemen van je dier, nadat ie onder narcose is gebracht, hoe druk het ook is. Bij mijn laatste kat stond de DA bijna mee te snotteren omdat ze het zo zonde vond van zo'n lief, mooi katje. Bovendien krijg je nadien een standaard maar best lief kaartje ondertekend door de DA die je dier behandeld heeft. Alleen in het geval dat ze tijdens een operatie ontdekken dat het zinloos is om door te gaan, dan vind ik, vooral naar het dier toe, dat ze dan maar die ene laatste spuit direct moeten zetten. Maar ook daar bellen ze eerst over en leggen ze het uit, zodat je iig weet waarom. En dan nog mag je naderhand nog even afscheid nemen als je daar behoefte aan hebt.