Hond aangevallen... en nu.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Hond aangevallen... en nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:38

Enkele weken geleden is mijn hond aangevallen door een andere hond. Hij stond vast aan een paal (baasje was in de winkel) en kwam uit het niets los en greep mijn hond. Uiteindelijk is de wond goed genezen. Ik baal ervan dat ik nu constant om me heen kijk of er weer een hond uit het niets komt. Zij is weer gewoon zichzelf, daar ligt het niet aan. Ik ben zo op mijn hoede, dat ik steeds omloop wanneer ik een onbekende hond zie aankomen. Dat kan niet de bedoeling zijn, wie heeft er tips om dit aan te pakken?

Kimbers

Re: Hond aangevallen... en nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:42

Ik denk toch echt dat je de confrontatie aan moet gaan. Zolang jij er voor weg blijft lopen, wordt je alleen maar banger. Je hebt juist die bevestiging nodig dat het wel goed kan gaan zodat jij het vertrouwen weer terug krijgt. Daarbij komt, dat als je zo blijft doen zoals je nu doet, de kans groot is dat jouw hond je angst voelt en dit over gaat nemen. Lijkt me niet de bedoeling!

Wel een ontzettend nare ervaring zeg..

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:43

Probeer te ontspannen... Zoiets moet altijd slijten. Wat evt helpt is je verdiepen in lichaams taal van honden. Zo kun je.zelf beter inschatten wat een andere hond van plan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:00

Wat Dinges11 zegt: als je je goed verdiept, merk je eerder wat de hond van plan is --> zo kun jij er langzaam weer aan wennen.

Verder geen ervaring mee. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:05

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nog niet precies hoe ik dit ga aanpakken maar de confrontatie aangaan lijkt me ook het beste voor nu. De lichaamstaal van een hond beter leren signaleren is op zich een goede tip. Maar echt werken doet het niet wanneer je hond gepakt wordt zonder dat je ziet dat hij er aan komt en het pas doorhebt als ze wordt gegrepen. Het was namelijk gewoon in een winkelstraat. Het schijnt dat de hond die beet een hekel heeft aan kleine honden, dat was de 'aanleiding'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:06

Kun je niet wat afspreken met diverse hondeneigenaren met wel lieve en fijne honden?

Het risico wat jij nu gaat lopen is dat jouw hond merkt dat jij heel onstabiel reageert als er een hond op jullie af komt en daarop gaat reageren. Dan zijn jullie dadelijk verder van huis.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:11

Iris82, daar ben ik mezelf van bewust daarom zoek ik naar een goede manier om dit aan te pakken en open ik dit topic.

Je tip om eens af te spreken met andere honden, is een goede! Dank je.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 22-12-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:12

En met iemand meelopen met een stabiele hond en die daarnaast wat kennis heeft over dieren en mensengedrag en jou kan corrigeren? Zo van: let op je ademhaling, hand laag, let op je houding, manier waarop je loopt enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:14

Bij een hondenschool in de buurt informeren? Daar is én de kennis én zijn andere honden beschikbaar.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:17

Ik loop wel regelmatig met andere mensen die ook een hond hebben maar dit zijn allemaal bekenden. Zo heeft ze 1 bouvier die haar maatje is, een fox teefje, en nog een paar. Maar de onbekende honden die vermijd ik door simpelweg om te lopen of ik neem de fiets mee en zet haar gauw in de fietsmand wanneer er een hond aankomt die ik niet vertrouw. Dat is natuurlijk helemaal niet goed maar ja... ik zeg het gewoon zoals het nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:25

Misschien helpt het je om wat honden in de omgeving te vragen om je te helpen.
Laat de baasjes (waar alleen jij bij bent) hun hond loslaten en op je af rennen, en "oefen" om die honden te "stoppen". Dus stevig in je schoenen staan, een duidelijke houding aannemen, en "Zit!" zeggen, als ze naar je toe komen.

Je zal verbaasd zijn hoeveel honden overdondert zijn als ze ineens een commando van een wild vreemde krijgen. Ook bij honden die je niet kent werkt dat vaak ontzettend goed (niet altijd natuurlijk).

Ik ben zelf een tijdje terug vanuit het niets gebeten door een hond die met zijn baas kwam langslopen. Sindsdien vond ik het ook "spannend" als er honden langs me liepen of naar me toe kwamen rennen. Maar sinds ik bovenstaande techniek beheers, weet ik dat ik ze vrijwel altijd kan laten doen wat ík wil, als hun baasje zelf niets doet. En dat heeft mij enorm veel vertrouwen gegeven. :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:17

Dat lijkt me een goede oefening Femke! Ik heb ondertussen even contact opgenomen met een hondenschool. Ik heb de situatie van a tot z verteld en het komt erop neer dat mijn hondje een formaat en kleur heeft die nog wel eens het jachtinstinct bij andere honden kan doen opwekken. Kleine witte honden zijn wel vaker de klos door deze jachtpassie. De combinatie dat niet iedereen zijn hond goed onder controle heeft maakt dat zij vaker de klos is. Ik heb wat tips gekregen en daarnaast gaan we ook gewoon weer op een vervolg cursus. Ik zal gewoon even door de zure appel heen moeten bijten, bedankt voor jullie advies!