hond valt mijn andere hond aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

hond valt mijn andere hond aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:27

ik heb hier 5 teefjes lopen.
Alles ging al jaren goed met de eerste 4 hondjes.
We hebben 1,5 jaar terug nog een teefje aangeschaft.

Tot ongeveer juni ging het helemaal super.
Niks geen klagen en ineens was het mis.
Zodra ik nu 1 van de andere hondjes aandacht geef dan vliegt ze de oudste teef aan (10,5 jaar).
Momenteel begint ze tegen de andere oude teef (ook 10,5 jaar ) te grommen als ze naast elkaar liggen te slapen en de oudere teef gaat anders liggen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet.
Het is niet zo dat ze elkaar constant in de haren vliegen.
Vaak slapen ze zelfs tegen elkaar aan.

Hebben jullie tips ?

Anoniem

Re: hond valt mijn andere hond aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:28

Teef weg doen.

Komt niet meer goed en eindigt in een bloedbad.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:29

Idd. teef wegdoen, heb hier hetzelfde gehad is ook niet goed afgelopen, was moeder en dochter.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:35

Het gaat om het hondje van mijn moeder (ik heb zelf 1 teefje) een zal het tegen haar zeggen.
Ze is enorm gehecht aan al haar diertjes en zie nu al de tranen in haar ogen springen.

Ik heb wel eens gehoort dat het jongere teefje soms de oudste uit haar rangpositie wil gooien.
Zou dat hier ook het geval kunnen zijn ?
Allebei de teefjes van 10,5 jaar zullen niet lang meer leven.
Eentje heeft iedere keer onverklaarbare aanvallen(toevallen) en de andere helaas 2 kanker gezwellen waar ze nu nog geen last van heeft.

Hoe groot is de kans als de oudste 2 zouden overlijden dat het over gaat op de andere teefjes ?
De andere teefjes zijn echt haar maatjes.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:38

Vaak als het 1 keer niet goed zit tussen teefjes, komt het ook niet meer goed. Grote kans dat het eindigt in een vechtpartij waarbij ze elkaar verscheuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:39

Nou ja, dan moet je ze vooral houden. 't Is niet omdat de tranen in je moeders ogen springen dat de teven elkaar heel laten ofzo.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:40

Yamcha schreef:
Nou ja, dan moet je ze vooral houden. 't Is niet omdat de tranen in je moeders ogen springen dat de teven elkaar heel laten ofzo.

Dat is ook niet wat ik zeg ?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:56

tja, je kan zeggen die oudste leven niet lang meer maar wat is niet lang? 1 á 2 jaar? Probleem is dat er steeds sneller wat gaat gebeuren. Het is duidelijk dat de jongste omhoog wil. En ja de oudere zijn zwakker aan het worden dus daar gaat ze het proberen. Honden voelen dat feilloos aan.

Maar!!! Er is een kans dat je jongste op je oudste klapt en dat de rest of de jongste of de oudste gaat helpen. En dan heb je 5 honden aan het vechten...
Hoe zwakker de oudjes worden hoe groter de kans is dat ze weer erop klapt en het nog eens gaat proberen.
Echter is het met de oudjes uit gevochten dan komen de jongeren aan de pas als ze daar ook onder staat qua rangorde en zo kan je bezig blijven.

Wat te doen? OF heel duidelijk grenzen gaan stellen en bij alleen thuis zijn maken dat degene die wil vechten in elk geval apart zit van de rest. Dat er geen spanning kan ontstaan (om een deurbel, een botje, een speeltje, een ligplaats) als jullie er niet zijn en als je thuis komt dat je een bloedbad hebt.

en dan heel duidelijk zijn dat jullie bepalen hoe of wat en dat zij als laatste aandacht krijgt, eten krijgt enz. Dat ze niets voor niets krijgt. Dus als je wilt knuffelen met haar doe het dan niet als zij zich aan bied maar doe het als ze rustig ergens ligt en roep haar bij je en knuffel haar dan. Let wel op als je een andere hond aandacht geeft dat ze dan gewoon NIET in de buurt mag komen. Het is haar beurt niet dus weg wezen.

Kunnen jullie het niet aan om het strak te houden qua regels en ze niet tever te laten gaan dan zou ik idd kiezen voor herplaatsing voordat er grotere problemen komen en je straks 5 honden hebt die elkaar niet meer kunnen luchten en/of zien.

Hier heb ik 2 reuen die niet echt een duidelijke rangorde hebben. Ben daarom zelf heel duidelijk. Beiden hebben hun eigen plaats waar ze eten, eigen plaats waar ze lekkers krijgen en als ze het lekkers na 5 minuten nog niet aangeraakt hebben dan pak ik het terug want anders gaan ze het verdedigen tegen elkaar.
Geef ik de ene aandacht dan weet de ander dat hij niet ertussen hoeft te komen. Heel duidelijk en makkelijk. Geeft geen stress en duidelijkheid is alles voor honden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:37

Jongste teef weghalen idd.

Het kan goed gaan hoor, een vriendin van me heeft ook een heleboel teven thuis, en daarvan 'liggen' er twee elkaar ook niet zo. Die dames moeten heel vaak gewezen worden op hun grenzen (laat de ander met rust), en het vergt soms een hoop energie en hondeninzicht om daar de dag goed te laten verlopen. Ik heb het vermoeden dat jullie dat niet in die mate hebben (en ik bedoel dit echt niet als een flauwe opmerking ofzo, maar je geeft zelf al aan dat je niet goed weet wat te doen :) ) dus dan denk ik dat de hele roedel gelukkiger is als je de jongste herplaatst, of dat je zelf zoals dierenfan ook al aangeeft, zelf heel strikt en regelgebonden gaat leven. Dat betekent in sommige gevallen (ik weet natuurlijk niet hoe erg het is) dat je geen moment de teugels kunt laten vieren, en dat moet je wel aankunnen :)

Sterkte ermee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:05

Uit elkaar halen. Wij hebben ook 2 teven en een reu. De reu is geen probleem, de beide teven wel. De oudste 6 jaar laat zich de kaas abssoluut niet van het brood eten en de jongste 15 maand ook niet. Daarvoor hadden we regelmatig de oude teef van mijn ouders hier die niet gezond meer was en de 6 jarige teef klapte daar steeds bovenop, die moest uit de roedel want ze kon niet echt meer mee komen.

het is algemeen bekend dat teven met elkaar niet goed gaat.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:07

als je het zelf niet meer weet een goede gedragstherapeut laten komen?
ik had 2maanden geleden erg problemen met mn teef naar mn reu toe.
het probleem hiervan was dat ze annabolen had gekregen ( voor een knie ) en hierdoor een erg kort lontje kreeg, heb dan ook duidelijke grenzen op moeten zetten, botjes speeltes ect. weghalen en paar manden extra erbij gezet zodat ze niet bij elkaar MOETEN liggen.
gelukkig waren die annabolen na 3weken uitgewerkt, en nu is het weer dikke mik!
wel merk ik dat mijn teefje erg dominant is en graag alles wilt hebben denk aan botjes en speeltjes.. hier moet ik dus heel duidelijk in wezen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:14

Ja jongste teef weg. Teven komen eigenlijk meestal niet meer goed als het fout is gegaan. Je kan ook gescheiden roedels hanteren, maar dat is erg veel werk en daar moet je ruimte voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:19

A_man: dat is teef en reu.

Dit gaat om 2 teven.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:00

Bedankt voor alle reacties.

Het hele probleem is begonnen toen de jongste teef drachtig was van haar pups.
Na die tijd eigenlijk geen problemen meer gehad en nu ze weer loops is geweest,en mogelijk schijndrachtig, is het weer raak.
Het is niet zo dat het continu mis gaat maar het is met vlagen.

We zijn hard over alles aan het nadenken.