Hond sinds dat ik zwanger ben sterk veranderd??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Hond sinds dat ik zwanger ben sterk veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:32

Als ik onze labrador van 3 jaar mag omschrijven dan zeg ik het is de liefste hond die ik ken die altijd goed luistert en altijd vrolijk is.
Het is een hond wat door het vuur gaat voor mij! Ik loop zelf thuis dus alle aandacht die ze nodig heeft krijgt ze!

Nu ben ik bijna zes maanden zwanger van een tweeling en is onze hond veranderd...

Als ik maar even weg ben vreet ze de plintjes op en als ik haar uitlaat rolt ze door de poep..
Om haar aan de riem te hebben kan ik niet, omdat dit te zwaar is en dit was eerst nooit nodig.

Wat te doen en gaat dit over of zou ik een andere oplossing moeten zoeken voor de hond?

Geld voor een therapeut heb ik niet en vanavond bel ik de DA om te overleggen.

Iemand hier tips of hetzelfde meegemaakt?

Kimbers

Re: Hond sinds dat ik zwanger ben sterk veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:36

Het enige wat ik weet is dat dit vaker voorkomt.
Ik hoop dat je hier tips kunt krijgen en anders maar even een gedragtherapeut langs laten komen voordat je hond ook raar begint te doen tegen de baby.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:45

Kan het zijn dat je minder aandacht besteed aan de hond sinds je zwanger bent?

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:54

Honden kunnen inderdaad sterk veranderen als mensen zwanger zijn. Je kunt daarom het beste een gedrags therapeut inschakelen. Die kunnen het gedrag het beste beoordelen en je ook tips geven en je daadwerkelijk helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:00

Plintjes vreten / rottigheid uithalen is typisch iets dat voortkomt uit niet genoeg (goede) aandacht krijgen waardoor de hond een overschot aan energie heeft / iets zoekt om toch aandacht te krijgen.

Het gedoe buiten is natuurlijk simpel op te lossen door de hond aan de riem te doen , als het te zwaar is aan de riem roept dat bij mij wel vraagtekens op , is de hond dan zo slecht opgevoed dat die steeds aan de riem trekt :?

Dat is dan sowieso iets dat je aan zou moeten pakken.

Als je nadenkt over "een andere oplossing" voor de hond dan bedoel je wellicht dat je een ander baasje er voor wilt zoeken ?

Als je daar zo snel over nadenkt (zeg ik als buitenstaander hoor :o ) dan lijkt het me iets dat al langer in je hoofd zit wellicht en dat kan de hond natuurlijk ook aanvoelen , dat baasje twijfelt of de hond wel bij het gezin moet blijven horen :=

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:04

Plintjes bijten hoeft zeker niet alleen voort te komen uit te weinig aandacht. Daar kunnen nog legio andere redenen aan ten grondslag liggen. Het is te simpel gezegd om daar te weinig aandacht aan te koppelen.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:09

Het komt inderdaad wel vaker voor dat een hond zich anders gaat gedragen als het baasje zwanger is. De hond voelt dit, het zit in de kleine dingen. Je kan er best nu iets aan doen want als de kindjes er zijn ga je waarschijnlijk minder aandacht en tijd hebben voor je hond. Jullie zullen hier samen aan moeten werken, en je zal je hond ook duidelijk moeten maken dat de aandacht binnenkort verdeeld moet worden. Ik weet zelf niet wat ik je moet aanraden om te don want ik heb hier geen ervaring mee, maar ik hoop dat je jou hond niet achteruit schuift als de kindjes er zijn. Je zal waarschijnlijk minder tijd voor 'm hebben, maar het is en blijft ook een deel van jullie gezin.

Veel succes met je zwangerschap!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:21

Het gebeurt vaker.
Wij hadden 1 hond tijdens mijn eerste zwangerschap, hij was 'uit zijn doen', luisterde slecht en was zenuwachtig, na de bevalling was het over en hij hield iedereen in de gaten die bij de baby's (was ook een tweeling), was niet jaloers of zo,maar wel beschermend. Daarna hebben we er nog een hond bij genomen en die was tijdens mijn 2 zwangerschap heel beschermend naar mij toe, niemand mocht aan mij zitten of hij gromde, zlefs mijn man niet. Na de zwangerschap ging het niet over, hij viel onze andere hond regelmatig aan, ook gromde hij naar de tweeling en mijn man als die bij mij in de buurt kwamen, toen onweerde het nog een keer (was hij erg bang voor) toen heeft hij onze andere hond dusdanig toegetakeld dat de dierenarts 2 uur aan het hechten is geweest. In overleg met mijn dierenarts hebben we hem in laten slapen, want hij luisterde alleen naar mij en was agressief tegen anderen, terwijl hij voor de zwangerschap een lieve hond was.

Dus het kan over gaan, maar het kan ook erger worden.

succes met je zwangerschap

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:32

@ maringe, mag ik vragen wat jullie eraan hebben gedaan om deze hond weer 'normaal' te krijgen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:34

Dinges11 schreef:
Plintjes bijten hoeft zeker niet alleen voort te komen uit te weinig aandacht. Daar kunnen nog legio andere redenen aan ten grondslag liggen. Het is te simpel gezegd om daar te weinig aandacht aan te koppelen.

Natuurlijk HOEFT het daar niet uit voort te komen , maar als een hond wellicht te weinig aandacht krijgt is dat een prima reden om negatieve energie te gaan botvieren in het huis. Het kan ook allerlei andere redenen hebben maar die sluit ik toch niet uit ? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:38

Ik denk eerder dat jij bent veranderd sinds je zwanger bent (niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk) en dat de hond daar zijn weg in zoekt. Terug naar de basis en biedt de hond consequentie en ruimte om zijn energie kwijt te raken, voor zover je daar lichamelijk toe in staat bent.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:39

Is het toevallg een reu? Neem aan van niet, als je verhaal zo lees.
Honden kunnen iid veranderen als iemand zwanger of ziek is.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:52

pmarena schreef:
Dinges11 schreef:

Natuurlijk HOEFT het daar niet uit voort te komen , maar als een hond wellicht te weinig aandacht krijgt is dat een prima reden om negatieve energie te gaan botvieren in het huis. Het kan ook allerlei andere redenen hebben maar die sluit ik toch niet uit ? :)

Ik vond je post zo definitief overkomen dat ik het nodig vond daarin wat nuance aan te brengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:03

Waarschijnlijk ben JIJ veranderd tegenover de hond zodat hij zo reageert. Dieren voelen dat haarfijn aan.
Ik zou het probleem bij mezelf zoeken ipv bij de hond.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:17

Kimbers schreef:
@ maringe, mag ik vragen wat jullie eraan hebben gedaan om deze hond weer 'normaal' te krijgen?

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar

En nou weet ik dat ik in niemand zn portomonnee kan kijken
Maar geld voor een therapeut is er niet........
Maar wat denk je wat baby's kosten dan?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:31

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:20

pmarena schreef:
Plintjes vreten / rottigheid uithalen is typisch iets dat voortkomt uit niet genoeg (goede) aandacht krijgen waardoor de hond een overschot aan energie heeft / iets zoekt om toch aandacht te krijgen.

Het gedoe buiten is natuurlijk simpel op te lossen door de hond aan de riem te doen , als het te zwaar is aan de riem roept dat bij mij wel vraagtekens op , is de hond dan zo slecht opgevoed dat die steeds aan de riem trekt :?

Dat is dan sowieso iets dat je aan zou moeten pakken.

Als je nadenkt over "een andere oplossing" voor de hond dan bedoel je wellicht dat je een ander baasje er voor wilt zoeken ?

Als je daar zo snel over nadenkt (zeg ik als buitenstaander hoor :o ) dan lijkt het me iets dat al langer in je hoofd zit wellicht en dat kan de hond natuurlijk ook aanvoelen , dat baasje twijfelt of de hond wel bij het gezin moet blijven horen :=

Vind jouw reactie er weer één van makkelijk oordelen achter je computer :+
Zoals ik al zei ben ik nu vaker thuis sinds zes maanden en loop nog meer misschien wel als voor de zwangerschap.
Hond gaat vaker mee en word er dus nog meer inbetrokken.
Hond is netjes opgevoed zowel buiten als binnen, maar ik kan zelf bijna niet meer lopen door BI peesblessure en rugpijn van de zwangerschap en daarom kan ik de hond niet meer aan de riem hebben, omdat ze wel eens vrolijk kan worden als er een andere hond in de buurt is en dit is ook nooit een probleem geweest.

Ja daar bedoel ik mee een ander baasje en weet je waarom?? Omdat ik straks ook twee kinderen heb om voor te zorgen en ik niet even nog de hond elke keer kan gaan wassen als ze weer door de stront heeft gerold.. Doe uit bescherming voor beide!!

En als ik naar mij zelf kijk ben ik zeker het laatste jaar veranderd in zeer positieve zin en ben ik veel rustiger geworden dus denk dat dit ook een voordeel is voor de hond.

Heb op internet gevonden dat een hond zijn geur weg wil hebben en daarom in de poep rolt kan het niet zo zijn (ik ruik toch anders) dat ze van mijn zwangerschapsgeur afwilt?

En zag reacties over geld (ook makkelijk oordelen zo) maar we krijgen straks een tweeling en daar hebben we al flinke kosten voor en als ik dan ook nog even een hond heb die veel geld kost en waar ik toch mee naar een gedragstherapeut moet zeg ik Nee, want mijn gezin staat dan nog altijd op nummer 1 en denk ook niet dat het zo gek is!

Suzanne F. schreef:
Waarschijnlijk ben JIJ veranderd tegenover de hond zodat hij zo reageert. Dieren voelen dat haarfijn aan.
Ik zou het probleem bij mezelf zoeken ipv bij de hond.

ja juist in een positieve zin.
Ik ben rustiger geworden..

Nikki__ schreef:
Kan het zijn dat je minder aandacht besteed aan de hond sinds je zwanger bent?

Nee helemaal niet juist ben nu veel meer thuis en geef haar daardoor ook meer aandacht.
heb ook nog een tijd heel veel overgegeven en toen deed ze het niet, en toen kreeg ze wel minder aandacht daardoor.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:28

Je geeft aan dat je momenteel moeilijker te been bent, ook dat kan een oorzaak zijn. Wat je hond aan het doen is, is gewoon weer een soort pubergedrag.
Wat ik je adviseer is weer even terug naar het begin. Weer even de opvoeding wat aanscherpen en weer even laten zien dat je serieus bent.

Nu jij meer thuis bent kan de hond daar ook aan gewend raken, en het daardoor moeilijk vinden dat jij weg gaat. Daar zou het plintjestrekken vandaan kunnen komen.

Ik vind het trouwens geen extreem gedrag hoor. Veel honden gaan soms ineens weer rare dingen doen, wat ze voorheen nooit deden!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:44

Nikki__ schreef:
Je geeft aan dat je momenteel moeilijker te been bent, ook dat kan een oorzaak zijn. Wat je hond aan het doen is, is gewoon weer een soort pubergedrag.
Wat ik je adviseer is weer even terug naar het begin. Weer even de opvoeding wat aanscherpen en weer even laten zien dat je serieus bent.

Nu jij meer thuis bent kan de hond daar ook aan gewend raken, en het daardoor moeilijk vinden dat jij weg gaat. Daar zou het plintjestrekken vandaan kunnen komen.

Ik vind het trouwens geen extreem gedrag hoor. Veel honden gaan soms ineens weer rare dingen doen, wat ze voorheen nooit deden!

Bedankt voor je antwoord hier heb ik zeker wat aan!
Vriendlief en ik gaan er gelijk aan werken :j

Hoop zo dat ze er mee ophoud en begrijpt dat ze ten slotte een gezinslid blijft en dat er wel twee kleintjes bijkomen en we het met ze alle juist heel leuk kunnen hebben!! (Nou klinkt het een beetje zweverig) maar ik bedoel het is een geweldig hond en dit gedrag doet mijn juist heel veel verdriet en wil het graag oplossen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:57

Ga er vanuit dat je hond het gedrag nog erger gaat vertonen... Dadelijk is zij namelijk niet meer de gene in huis waar alle aandacht heen gaat.
Het kan echter ook zo zijn dat ze het gedrag juist minder gaat vertonen, omdat het dan voor haar ook 'duidelijker' is. Zij snapt niet dat je zwanger bent, maar merkt wel dat je je anders gedraagt.

En wees ook niet té streng voor d'r. Ze vertoont immers normaal hondengedrag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:10

Askim schreef:

haar boodschap leek me anders precies de spijker op zijn kop als ik jouw reactie lees.

Als ik je reacties namelijk lees zie ik staan. "Ik ben alleen maar positief veranderd door mijn zwangerschap dus het veranderde gedrag kan niet aan mij liggen. Het ligt dus aan de hond. Geld wil ik er niet in investeren en daarom moet de hond weg."

Ik weet niet wat je hier precies wilt horen maar ik denk in elk geval dat je keuze mbt de hond al is gemaakt. De hond wegdoen is immers beter voor jou, je kinderen en volgens jou ook voor de hond.

De hond weet je conclusie al lang dus misschien moet je maar gewoon daad bij het woord voegen. Als zich geen baasje meldt voor een hond die spullen kapot bijt en in de stront rolt kun je hem ook nog in laten slapen, dat is heel wat goedkoper dan een gedragstherapeut.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:20

Nikki__ schreef:
Ga er vanuit dat je hond het gedrag nog erger gaat vertonen... Dadelijk is zij namelijk niet meer de gene in huis waar alle aandacht heen gaat.
Het kan echter ook zo zijn dat ze het gedrag juist minder gaat vertonen, omdat het dan voor haar ook 'duidelijker' is. Zij snapt niet dat je zwanger bent, maar merkt wel dat je je anders gedraagt.

En wees ook niet té streng voor d'r. Ze vertoont immers normaal hondengedrag.

uhm een hond is geen kind hoor. Kinderen gaan rare dingen uithalen als er meer kinderen bij komen maar een hond omdat er kinderen bij komen? Klinkt mij heel raar in de oren.
Zou proberen haar meer beweging te geven al is het maar zoekspelletjes (brokjes zoeken i.p.v. uit een bak eten bijv.) en gehoorzaamheid. Laat ze bezig zijn met haar kop. Eventueel www.zooplus.nl kan je hele leuke denkspelletjes kopen. Geef ze wat uitdaging met knaagwerk als ze dat lekker vind (let straks wel op met baby's en eventueel voernijd mocht ze dat hebben).
Zou ze ook zekerheid geven. Dus van 1 t/m 3 in de middag is het slaaptijd bijv. Handig als de kinderen slapen, kan jij slapen en slaapt de hond ;) :D

Nog een tip misschien: zoek iemand die nog 1 of meer honden heeft in de buurt waar ze goed mee om kan gaan (of iemand zonder honden) en vraag of die ze een paar keer per week mee kan nemen op lange wandeling met ravotten en spelen bijv. zodat ze lekker uit kan razen. Of probeer een dagopvang van een dierenasiel. Dat is vaak niet enorm duur en dan is ze een hele dag actief en bezig en als je dat op bijv. maandag en vrijdag kan doen dan heb je al 2 dagen dat ze actief bezig is. Naarmate ze ouder wordt zal ze vast ook wel rustiger worden.

Overigens kosten 2 kinderen enorm veel meer dan 1 hond.......... En een dierenarts kan niet veel met een hond die sloopt en teveel energie heeft. Een dierenarts is voor zieke dieren en geen gedragstherapeut en ook niet iemand die in kerngezonde honden kalmeringsmiddel duwt (mag ik hopen en anders zou ik wel weten naar welke dierenarts ik nooit zal moeten gaan.)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:55

sallandval schreef:
Askim schreef:

haar boodschap leek me anders precies de spijker op zijn kop als ik jouw reactie lees.

Als ik je reacties namelijk lees zie ik staan. "Ik ben alleen maar positief veranderd door mijn zwangerschap dus het veranderde gedrag kan niet aan mij liggen. Het ligt dus aan de hond. Geld wil ik er niet in investeren en daarom moet de hond weg."

Ik weet niet wat je hier precies wilt horen maar ik denk in elk geval dat je keuze mbt de hond al is gemaakt. De hond wegdoen is immers beter voor jou, je kinderen en volgens jou ook voor de hond.

De hond weet je conclusie al lang dus misschien moet je maar gewoon daad bij het woord voegen. Als zich geen baasje meldt voor een hond die spullen kapot bijt en in de stront rolt kun je hem ook nog in laten slapen, dat is heel wat goedkoper dan een gedragstherapeut.

Vind jouw reactie niet kloppen :+
Als ik al een keuze gemaakt zou hebben dan had ik hier geen tips gevraagd of wel soms...
En als je kan lezen er staat dat ik al een tijd voor de zwangerschap ben veranderd :+ geld wil ik er best voor uitgeven maar ik sta niet open voor een megadure therapeut als ik het zo ook kan oplossen.
Ik wil helemaal niet horen dat ik de hond maar weg wil doen :') wil juist graag een oplossing hier voor vinden en daarom ook tips gevraagd en zoals je kan lezen in mijn vorige bericht sta ik daar juist open voor, maar niet voor dit soort onzin!

Vind jouw reactie diep onzinnig en overtrokken!

dierenfan en Nikki__ bedankt voor jullie antwoorden heb er een hoop aan! We gaan er zeker mee aan de gang en ik ga morgen even kijken voor denkspeelgoed voor haar!
Voor de rest is het ook echt een super dier voor andere dieren en mensen en denk dat ze de tweeling super leuk gaat vinden dat vond ze al met de baby's waar ik op heb gepast (nou is dat niet eigen offcourse maar ik heb alle vertrouwen in haar)

Heb haar ook bij de DA nalaten kijken een paar weken geleden en alles zag er super gezond uit!

Wat trouwens wel raar is dat de vorige twee keer was (poep rollen) toen ik naar de gyno moest voor controle??
Hond heeft hiervoor (3 maanden) nooit raar gedrag vertoont dus ik herken het niet in iets wat ze eerder deed ofzo!
Laatst bijgewerkt door Askim op 21-12-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:01

maringe schreef:
Het gebeurt vaker.
Wij hadden 1 hond tijdens mijn eerste zwangerschap, hij was 'uit zijn doen', luisterde slecht en was zenuwachtig, na de bevalling was het over en hij hield iedereen in de gaten die bij de baby's (was ook een tweeling), was niet jaloers of zo,maar wel beschermend. Daarna hebben we er nog een hond bij genomen en die was tijdens mijn 2 zwangerschap heel beschermend naar mij toe, niemand mocht aan mij zitten of hij gromde, zlefs mijn man niet. Na de zwangerschap ging het niet over, hij viel onze andere hond regelmatig aan, ook gromde hij naar de tweeling en mijn man als die bij mij in de buurt kwamen, toen onweerde het nog een keer (was hij erg bang voor) toen heeft hij onze andere hond dusdanig toegetakeld dat de dierenarts 2 uur aan het hechten is geweest. In overleg met mijn dierenarts hebben we hem in laten slapen, want hij luisterde alleen naar mij en was agressief tegen anderen, terwijl hij voor de zwangerschap een lieve hond was.

Dus het kan over gaan, maar het kan ook erger worden.

succes met je zwangerschap

Dit is gewoon obsessief gedrag, wat uit de hand is gelopen. Met een gedragstherapeut had dit opgelost kunnen worden. Wel eens Cesar Millan gekeken? Hij heeft meerdere honden èn baasjes geholpen die hetzelfde probleem hadden.
Erg jammer dat je dierenarts je niet verteld heeft dat dit opgelost had kunnen worden..

@TS: Ik zou inderdaad proberen consequent te zijn. En met wandelen kun je misschien brokjes o.i.d. meenemen zodat ze weer bij je terug komt als je haar roept.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:04

Dierenarts zei alleen dat ik haar een keer moest laten helpen om te verkomen dat ze een baarmoederontsteking krijgt, maar dat wist ik al dus moet ik een keer een afspraak voor maken.