Deze kooien groot genoeg voor ratjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

Deze kooien groot genoeg voor ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 00:01

Heej bokkers,
Ik ben van plan mij 3 ratjes aan te schaffen. Ik heb al een adresje waar ik drie ratjes ga halen. Omdat die nog niet oud genoeg zijn en ik dus nog moet wachten heb ik dus nog tijd een kooi en alle andere benodigdheden aan te schaffen. Allereerst een kooi, een groot genoeg voor 3 ratten. Na wat rond te zoeken vond ik deze kooi:
Ferplast frettenkooi Furet XL
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/100540

en dit model wat net iets kleiner is:
Rattenkooi Jenny
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... hoog/26066

Persoonlijk vind ik de eerste kooi de mooiste, ook is ze wat groter en op de een of andere manier het feit dat ze vierkant is vind ik het mooie eraan.
Nu zit ik wel met het probleem dat de eerste kooi geschikt is voor ratten maar ook gemaakt voor fretten en dat de tralies afstanden groter zijn dan van de tweede.

Vinden jullie deze kooien geschikt? En welke van de twee? En als je zelf nog een goed model weet, laat me weten!

Groetjeeeuhs friends_f_e ;)

WinSel

Re: Deze kooien groot genoeg voor ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:03

Persoonlijk vind ik ze te klein voo 3 ratten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:06

ik ook

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:08

Ik moet zeggen voor 3 ratjes vind ik beide kooien een beetje klein :o
Of ik moet mij heel erg vergissen in de maat :P
Er zijn hele leuke sites en forums over ratten waar goede voorbeelden van kooien op staan.
Ik heb zelf twee ratjes die zitten in een soort vogelvoilere van 1 meter 50 hoog en 1 meter breed.
Veel plezier met je ratjes! *D

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 00:15

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:16

Je hebt een kooiencalculator (http://www.ratten-speeltjes.nl/kooiencalculator.htm). Wat ik nog weet van mijn rattenperiode is dat die eerste wel prima kan hoor. Ik zelf ben altijd geweest van grotergrotergroter.. Ik geloof wel dat de meeste in die XL 2 ratjes hebben, maar met 3, op een hoopje en vaak eruit moet het echt geen punt zijn.
Als je jonkies neemt zou je bijv ook naar een voliere kunnen kijken.

Ik ben zelf begonnen met een gabber jolly super, toen naar voliere, brio mini/maxi etc gehad. Uiteindelijk had ik voor 4 ratjes een opgeknapte vogelkooi van 40 diep, 2m lang en 90hoog.. was uiteindelijk ook niks.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:17

Die is beter TS

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:17

Als je die laatste kooi kan vinden met dwarsspijlen is het geweldig, dan kunnen ze mega klimmen :))

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:20

Het is toch ook wat, vroeger (en dan spreek ik over 5 jaar geleden) was een Jenny geschikt voor 5 ratten en een Furet XL voor zeker 7 a 8 ratten en tegenwoordig mag je er al niet eens meer 3 in stoppen.
Het moet niet gekker worden.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:22

Dat bedoel ik maar.. (en toevallig kennen wij elkaar nog van 5 jr geleden uit het rattenwereldje :P )

In de XL kon volgens de calculator up to 9 rats, if used wisely :')

anneliesdj

Ik zou zeggen, bespaar je het geld, koop een oud aquarium en stop je geld in leuk speel en klimmateriaal.

lemanthia

ferplast jenny is prima geshikt voor 3 :)
4 wordt te krap

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 00:24

Ik heb thuis nog 2 oude kooien staan van mijn gerbils, een met soort van aquarium vanonder en traliesgedeelte vanboven en gewoon een oude kooi maar die zijn veeel te klein.
Nu was ik gaan zoeken wat de gemiddelde afmetingen waren voor een kooi en ik vond toch dat de eerste redelijk groot was.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:25

zonnebloem18 schreef:
Het is toch ook wat, vroeger (en dan spreek ik over 5 jaar geleden) was een Jenny geschikt voor 5 ratten en een Furet XL voor zeker 7 a 8 ratten en tegenwoordig mag je er al niet eens meer 3 in stoppen.
Het moet niet gekker worden.

Dat zeg ik niet, ik zei PERSOONLIJK zou ik het niet doen
Maja ik geef mn beesten graag heel erg de ruimte :)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:28

Misschien komt er binnenkort ook een ratnatuurlijk.nl? Natural Ratmanship :P
Over het moet niet gekker worden gesproken.

Vind die groen-gele kooi al een stuk beter TS :D
Ik heb ook al jaren ratten, van vroeger in kleine kooitjes tot nu in een vele grotere en het is gewoon
grappig om te zien hoe ze in zo'n grote de hele dag klauteren en gek doen.
Dat is voor jezelf dan ook weer leuker.... tenminste is mijn ervaring.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:33

Ik zou je aanraden gewoon even op bijvoorbeeld www.ratten.nl te kijken of op het forum. Staan bergen informatie en op het forum zitten allemaal rattenkenners. :) Hier ook wel wat natuurlijk, maar daar staat alle info die je nodig hebt. Veel plezier met je ratten!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 07:33

Je kunt ook op marktplaats kijken bij volieres van vogels, daar staan heel vaak van die verrijdbare kooien die niet eens zo gek duur zijn. Zo heb ik nu ook een megakooi voor de 2 ratjes van mijn zusje aangeschaft.
Ik vind persoonlijk de eerste 2 hokken in je OP te klein, maar ik geef mijn dieren dan ook graag de ruimte.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 07:39

Leukste is nog dat er bij eentje staat rat/fret/ chinchilla kooi
Nou mijn chins zullen dus echt nooit in zon kooi komen!
Mijn kooi is wel 3 a 4 keer zo groot {:)-:(
hahaha
Die laatste is groot genoeg hoor Ts :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:10

het ligt eraan wat je ermee gaat doen. Gaan ze uren per dag eruit dan maakt de ruimte van de kooi niet uit. Vind ik ook met nijnen. Er zijn mensen die ze halve dagen of hele dagen los laten lopen en een kooi hebben van 1 meter (in huis he) dan zal je mij niet horen. Echter moet een konijn 24/7 of 23/7 in zo'n kooi zitten dan mag dat best wel minimaal 2x zo groot.
Heb zelf een enorme buitenren puur omdat ik er toch de ruimte voor heb (en momenteel 2 rennen zodat ik af kan wisselen).

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:28

Sja mijn ratten zaten er ook altijd ruimpjes bij, ik vind dat een dier gewoon zo riant mag leven.
Ik zou zelf ook niet graag worden opgesloten in een klein hokje.

Wij hadden meerdere etages in het hok met o.a.; hangmatjes, verstopplekjes, buizen,
klimtouwen, knaagmateriaal (uit de winkel of bepaalde takken), etc.

Verder kwamen ze er ook heel veel en vaak uit, gingen overal op de schouder mee naartoe :D
Vind het nog altijd de beste, leukste en schoonste huisdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

anneliesdj schreef:
Ik zou zeggen, bespaar je het geld, koop een oud aquarium en stop je geld in leuk speel en klimmateriaal.

Een aquarium is sowieso niet geschikt vanwege de slechte ventilatie (ratten hebben gevoelige luchtwegen) en ze klimmen ook graag langs de tralies, wat in een aquarium dus niet kan.

Zeker de Furet XL is groot genoeg voor 3 ratten, en de Jenny 'officieel' ook. Als ze genoeg te spelen hebben (en eventueel een loopwiel) èn ook mogen loslopen is er niks mis met beide kooien.

Waar komen je ratjes vandaan TS? Bij de meeste opvangen en ratteries moet je toch laten weten hoe je ze wilt huisvesten, dan hoor je vanzelf of er akkoord wordt gegaan met de keuze voor je kooi. Bovendien kunnen ze ook advies geven. :)

kimberley82 schreef:
Misschien komt er binnenkort ook een ratnatuurlijk.nl? Natural Ratmanship :P
Over het moet niet gekker worden gesproken.

Ik zou het eigenlijk niet zo gek vinden. ;) En gelukkig zijn er al steeds meer mensen die kijken naar waar ratten van nature behoefte aan hebben, ik zie veel kooi-inrichtingen steeds stimulerender en 'natuurlijker' worden en dat lijkt me geen slechte zaak toch? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:02

Ik vind zowel een Jenny als een Furret XL prima geschikt voor 3 ratten. :)
Sterker nog, in die Furret XL passen er nog wel meer. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:04

Het hangt er ook vanaf of ze eruit mogen enzo. Als je ze als je thuis bent lekker los laat lopen liggen ze in de kooi alleen maar uitgeteld te slapen :)

Edit: leuk dat je ratjes neemt! Wil ze binnenkort ook weer, als ik de gerbilhuishouding weer op orde heb (that is, goeie kooi geklusd voor de mannen zodat ze uit de rattenkooi kunnen := ). Heb er 8 gehad in totaal, in 3 'shifts' :) erg leuk.. Zou ze ook zeker nemen als mijn kinderen later zeuren om een huisdier :P

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:21

RedPassion ik bedoelde het ook als grapje.
Vind het zeker geen slechte zaak dat er voor allerlei dieren naar steeds betere huisvesting word gekeken ;)
Net wat er in een eerder antwoord van mij staat: Ik heb een vogelkooi van 1 meter 50 hoog... 1 meter breed... Met 7 verdiepingen, hangmatten, bruggetjes, touwen, badje...
Denk dat mijn 2 ratjes niet klagen :o
En het hoeft echt niet duur te zijn, je kan een hoop zelf knutselen (of je man laten doen in mijn geval :D )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:22

Ik denk ook zeker niet dat jouw ratjes te klagen hebben, maar ik denk persoonlijk ook niet dat de ratten in een Furret XL te klagen hebben. Een volière is gewoon de allergaafste optie, maar ik begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen weggelegd is.