mijn oude hond sheela van 15 jaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

mijn oude hond sheela van 15 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:00

hoi hoi.

1 december is mijn meisje 15 jaar geworden.
ze is al van mij vanaf dat ze 8 weekjes oud was, dus al een hele tijd.

nu gaat ze de laatste tijd wel achteruit.
ze was al een tijdje doof (zo'n 1,5 a 2 jaar), alleen als de omgeving erg stil is en je hard roept hoort ze je nog.
maar nu wordt haar zicht ook een stuk minder.
overdag met gewoon licht ziet ze het nog wel goed.
maar in het donker ziet ze nog ong 10 a 15 meter en dan houd het op.
ik ben hier vorige week achter gekomen toen ze heel raar stond te kijken/zoeken waar ik was,
terwijl ik op 15 meter afstand stond.
nou ben ik heel erg gehecht aan haar, maar dat wil niet zeggen dat ik haar niet los kan laten.
als ik merk dat ze het zelf niet meer leuk vind om door te gaan, laat ik haar inslapen.
ik ga niet meer lopen dokteren aan der, dit omdat ik dat haar niet meer aan wil doen.
ze is altijd kerngezond geweest en erg actief in zwemmen en graven (muizen zoeken)

nu heeft ze last van wat bultjes en er zit een vrij dikke harde bult naast der heup.
ze loopt verder niet mank, maar de achterhand wordt nu wel zwakker. en soms wat moeite met opstaan. maar niet dat je zegt van oh oh wat erg!

ze eet nog goed der brokjes (wat een beetje geweekt is in warm water) haar gebit is voor haar leeftijd ook nog in zeer redelijk goede staat.

maar ik vraag me af, is er iets wat ik haar kan geven wat goed voor der is.
en dan bedoel ik qua spieren en gewrichten een beetje soepeler te houden?
alle tips zijn welkom,
het gaat om deze oude oma
Afbeelding
Afbeelding

Sarah_Elise

Re: mijn oude hond sheela van 15 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:02

Zo dat is al oud.. Erg mooie hond hoor!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:38

dank je wel.

ja 15 jaar is een hele leeftijd al he :D
ik ben super trots op der, al 15 jaar mijn trouwe meisje <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:44

Pracht leeftijd!! Wat je kan geven voor soepelere gewrichten is glucosamine/sashas blend e.d.
Echter op deze leeftijd kan je ook zeggen we pakken pijnstilling en dan bijv. metacam (is makkelijk te doseren per kg en kan je dus ook makkelijk maar voor 5 kg geven op goede dagen en op slechtere dagen voor zoveel kg ze weegt). Goedkopere variant Novacam is dan ook een goede oplossing.
Tabletten kan ook natuurlijk rimadyl, norocarp e.d.

Wil je het goed doordacht doen neem ze dan eens mee naar de dierenarts. Laat een algemeen bloedonderzoek doen en ze eens bekijken door de arts en kijk wat die adviseert.
Als er namelijk organen het aan het begeven zijn dan is metacam en rimadyl soms niet handig omdat dat meer schade aan kan brengen. Echter deze middelen zijn weer wel sterker aanwezig in het lichaam dan glucosamine en daarnaast houd het ontstekingen van de gewrichten tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:45

Ik heb gehoord dan glucosamine wel wat helpt :)

15 is trouwens een prachtige leeftijd!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 23:49

ik wil die glucosamine wel proberen.
welke moet ik dan hebben?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:22

Moeilijk hè, zo'n oude hond en dan beslissingen moeten nemen. Die van mij is 15 1/2 geworden en was toen echt op.... Ze kreeg ook glucosemine met iets erin wat ook pijnstillend was, deze KLIK. Daar deed ze het erg goed op, ze kreeg geen gewone pijnstillers. Is ze ook wel eens "afwezig"? Omdat je zegt dat ze staart? Ze zou ook een beetje dement kunnen zijn. Dat had mijn hond ook. Ik gaf haar Cholodin. Dat is een middel speciaal voor ouderdomsproblemen bij honden (doofheid, dementie, geen energie enz.).

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:28

Ziviaantje schreef:
Moeilijk hè, zo'n oude hond en dan beslissingen moeten nemen. Die van mij is 15 1/2 geworden en was toen echt op.... Ze kreeg ook glucosemine met iets erin wat ook pijnstillend was, deze KLIK. Daar deed ze het erg goed op, ze kreeg geen gewone pijnstillers. Is ze ook wel eens "afwezig"? Omdat je zegt dat ze staart? Ze zou ook een beetje dement kunnen zijn. Dat had mijn hond ook. Ik gaf haar Cholodin. Dat is een middel speciaal voor ouderdomsproblemen bij honden (doofheid, dementie, geen energie enz.).

heel erg bedankt, voor de linkjes.
ik heb het gelezen en ik heb beide producten meteen besteld.
ik hoop dat dit haar nog een beetje zal helpen.

ja ze is soms ook wel wat afwezig. maar dat had ze vroeger ook al.
wij hebben altijd gezegd dat ze spoken ziet. soms zat ze zo raar te kijken naar een bepaalde hoek ik huis
echt net alsof ze wat zag. en ook een beetje kijken/zoeken of volgen (hoe je het noemen wilt) met de ogen.

ze herkent me nog wel, en dement weet ik niet, ik denk het zelf niet echt.
ze weet nog goed der huis te vinden als ik der uitlaat. en ze weet precies wanneer ze eten krijgt en uit gaat enz.
ze slaapt erg veel, en soms kan ze der draai niet vinden.
dan gaat ze weer op de bank liggen en dan weer in de bench en 1 minuut later weer op de bank.
of dit nu dementie is of dat ze niet lekker ligt is moeilijk te zeggen.

ze kwispelt nog steeds en is helemaal blij als ik thuis uit me werk komt.
ook gaat ze nog elke dag mee naar de paarden en trekt ze even een sprintje als ze uit gaat.
ik laat haar altijd samen uit met mijn chihuahua, zo mooi om te zien de kleine blijft er dicht in de buurt van sheela.
een soort van beschermen denk ik.

ik ben zo bang dat ik der van de een op de andere dag kwijt ben. Is dit raar? :o
soms, als ik der uitlaat en ze is zo lekker aan het snuffelen, denk ik... en wat als ze er straks niet meer is?
ik ga kapot van de verdriet, en dan komen de tranen al in me ogen, ik hou zooo veel van der, en zei ook van mij dat weet ik zeker.

vorig jaar vertelde de dierenarts al dat ze last heeft van hartruis. dit houd me elke dag bezig.
ze slaapt altijd naast me bed, en elke ochtend als ik wakker wordt is het eerste wat ik doe, kijken of ze nog leeft en ja hoor de oude taaie kijkt me dan met een slaperig koppie aan. :D
soms hoop ik dat ze zelf in der slaap inslaapt. maarja dat zou wel een hele mooie dood zijn.

die beslissing van wanneer trek je de grens is zo moeilijk! ;(

zijn er mischien ook nog bepaalde vitamine die ik haar kan geven?
ze krijgt goede kwaliteit brokken van dog lover.
de andere honden van mij zitten op vers vlees, maar hier kan sheela niet tegen en gaat aan de dunne ervan.

heel erg bedankt voor de reactie's en ik hoop dat ze nog een tijdje bij me mag zijn.