Tot hoever laat jij het komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Tot hoever laat jij het komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 01:06

Ik word dagelijks met mijn neus in de feiten gedrukt.. mijn hondje word oud!
Kwa leeftijd nietecht.. hij is 'pas' 12 jaar (chihuahua)
Maar hij heeft de eerste 5 jaar een zwaar leventje gehad, en je kon hem ruim 10 schatten toen hij bij mij kwam.

Iniedergeval.. het laatste half jaar gaat het hard.. hij werd stijf, en kreeg pijn. Hij kon soms bijna niet lopen, en piepte al met omdraaien in z'n mand.
Sinds we Gelatinaat geven is dat gelukkig een stuk minder!!
Maar we laten hem niet meer uit.. De laatste keren was dat een drama, en heeft hij de dag erna kromgelegen.
Nu hij lekker een paar keer per dag zijn rondje door de tuin mag tippelen heeft hij geen hele erge rug en nekklachten meer (oude hernia's die opspeelden na uitlaten)

Verder gaat hij slechter zien. volgens mij heeft hij een soort staar. Met als gevolg dat hij veel schrikt! Ook z'n gehoor lijkt me dus niet helemaal 100% bij hem, aangezien hij gewoon zich wezeloos kan schrikken als je 'ineens' naast hem staat..

Daarnaast is hij knorrig tegen drukke dingen! en ligt de hele dag eigenlijk op zijn plekje.. een konijnenmandje achterin onder in de (open) kast.
Af en toe lekker tutten en schoothangen.

Z'n vacht ziet er inmiddels niet echt mooi meer uit, en de laatste tandjes moeten er eigenlijk ook uit, maar hij mag met zijn conditie niet onder narcose..

Nu hij weinig tot geen pijn meer heeft, en gelukkig zijn urine goed onder controle heeft! (is ook perioden minder geweest) is er niets aan de hand.
maar als hij een week met pijn loopt, ik pijnstillers druppel, hem van z'n mand naar de tuin draag en terug denk ik wel eens: 'waar ligt de grens'..

(voor de duidelijkheid, Fasje geniet nog van zijn ouwe-l*llen leventje.. en zolang hij nog geniet, en niet (te veel) in pijn is blijft hij lekker mand-hangen!)

Waar ligt bij jullie de grens? Wat doen jullie om de laatste jaartjes zo fijn mogelijk te maken?
Ik zorg bijv. dat de kachel nooit onder de 19 graden komt snachts of als wij weg zijn :')

Trennie

Re: Tot hoever laat jij het komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:11

als ik eerlijk mag zijn? dit gaat mij al een grensje te ver.
Als je al aan continue pijnbestrijding moet doen in combinatie met alle andere beperkingen die je noemt, mag je jezelf heel eerlijk de vraag stellen voor wie je dit nu doet.
voor jouw hondje of voor jezelf?
En dit bedoel ik beslist niet rot

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:24

Ik heb 2 weken geleden mijn oudste hondje laten inslapen. Had al langer hartproblemen en in juni had de DA gezegd dat het niet meer lang zou duren. Als het een mens was geweest, zou ze nieuwe hartkleppen krijgen maar voor een hond is dit (helaas) niet mogelijk. Ze hield hoe langer hoe meer vocht vast, ook in haar longen en volgens de dierenarts zou ze geen 3 maanden meer te leven hebben. Echter, ze bleek toch sterker dan verwacht.. ik moest haar ook naar de tuin brengen om te plassen en naar haar drinkensbakje dragen en weer terug naar haar mandje. maar toen ze op een gegeven moment niet meer wou eten, ook niet na van alles geprobeerd te hebben, heb ik de beslissing genomen om haar te laten gaan. Ook al deed het pijn maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar nog langer te laten lijden ook al hield ze zich sterk. Ze genoot ook nog zichtbaar van de aaitjes die ze kreeg.. Maar het niet meer willen eten was voor mij de grens. Tussen de dag dat ik de afspraak had gemaakt en de DA hier kwam, zaten 3 dagen. Op die 3 dagen tijd was ze enorm achteruit gegaan, Voelde me zo schuldig. Heb 3 nachten beneden op de bank geslapen om bij haar te kunnen blijven, toen stelde ik mezelf de vraag: had ik haar niet beter eerder laten gaan. Mijn antwoord was ja. En ik weet nu al dat ik het bij de 2 andere hondjes niet zo ver zal laten komen.

Ik weet niet of je verhaal een vraag is of je je hondje moeten laten inslapen maar als ik jouw verhaal lees, zou ik wel die beslissing nemen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:26

Ik vind dat het klaar is zodra ze pijn gaan krijgen. Ik heb mezelf altijd de belofte gedaan geen grote medische ingrepen te laten doen die weinig toekomst toe voegen en ook geen medicijn gebruik die enkel levens verlengend of draaglijkmakend zijn

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:41

Eerlijk gezegd vind ik het ook al iets te ver gaan... ik sluit me bij de eerste reactie aan. Zo lang zou ik mijn beestjes nniet door laten "lopen" zeg maar, ik vind dat persoonlijk niet meer dierwaardig.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:52

Tsja, dat is altijd een heel erg lastig en vooral ook heel erg persoonlijk besluit.
Het is altijd zo vreselijk moeilijk om die grens duidelijk te stellen, vooral als er ook nog goede periodes zijn.

De dierenarts zei tegen ons dat je 3 dingen moest uitkiezen wat de hond echt het allerliefste deed, en zodra hij of zij 1 of meerdere dingen niet meer kon of wilde, dat je dan moest overwegen of het leven voor de hond nog wel leuk is.

Wij hebben dat moeilijke besluit anderhalve week geleden ook moeten maken bij onze oude hond van 14,5.
Hij had prostaatkanker en had pijn bij het plassen en poepen.
We hadden wel pijnstillers en weekmakers voor hem maar op een gegeven moment houdt het toch op. Hij werd niet meer beter (de prostaat kunnen ze niet verwijderen bij een hond) en kreeg alleen maar meer pijn.

Maar ja, wanneer zeg je nou genoeg is genoeg?
Hij wilde nog erg graag eten en speelde ook nog af en toe met onze jonge teckel en hij wilde altijd nog graag mee wandelen... Alleen had hij erg veel moeite bij het plassen en poepen, had constant de aandrang om te gaan ook al waren zijn darmen en blaas leeg, en het deed hem ook pijn als hij moest persen.
Nadat hij niet meer mee kon met wandelen en hij bijna een hele avond achter in de tuin had gestaan omdat hij een constante aandrang had, hebben wij gezegd dat het zo echt niet langer kon en hebben we hem de volgende ochtend in laten slapen. ;(

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:54

Zodra ze niet meer zelf kunnen doen wat moet kunnen:
-niet meer zelf lopen
-niet meer zelf eten en drinken
-geen controle meer kan houden over ontlasting (hiervoor wel eerst pillen proberen en dan heb ik het niet over af en toe een plasje)
Ect. Dan vind ik het namelijk niet meer dierwaardig.

En als ze pijn hebben en dat niet kan worden opgelost is het ook klaar, dan laat ik ze gaan.
Een huisdier zorgt voor verantwoordelijkheid, en die bekend helaas ook dat je ze moet kunnen laten gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal niet bij het eerste kwaaltje haar laten inslapen, af en toe een plasje verliezen kan gebeuren. Maar als ze met medicatie geen hond kan zijn is het genoeg, ze heeft een geweldig leven gehad dat ze dan goed kan afsluiten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:35

ik heb ook een oude dame van 12 hier, beetje staar maar voor de rest nog heel erg kwiek
en in topconditie

ik ben heel hard en kort daarin, zodra de pijn gaat krijgen en niet als normale hond kan functioneren of op de pillen zou moeten blijven dan is het klaar........

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:43

wij hebben hier een enorm oude kat.
Fit is ze niet meer en haar schildklier werkt niet goed meer, ook is ze flink aan het dementeren.
Maar we kunnen geen pijn bij haar ontdekken.
Ze ziet slecht en is soms wat dovig en kan niet alles meer eten.
Maar toch komt ze nog altijd bij je op schoot en geniet dan zichtbaar.
Ze leeft haar leventje gewoon wat rustiger maar heeft er nog lol in.
Zodra ik merk dat ze pijn krijgt is het klaar, dan kan ze namelijk niet meer zo genieten als ze nu doet.
Ze verdient het ook niet om met pijn te lopen, daar is ze te lief voor.
Ook zij is te oud voor een narcose voor het gebit maar red zich nog prima met zacht voer.
Als wij naar bed gaan krijgen alle dieren hier een extraatje en alle dieren krijgen hun eigen verwenplek in huis.
ieder zijn kussentje op zijn meest fevoriete plekje.
ieder het hapje die dat dier het lekkerste vind....jong en oud!
Zolang ze plezier in het leven hebben blijven ze bij ons.........en anders laten we ze gaan

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:59

Trennie schreef:
Als je al aan continue pijnbestrijding moet doen in combinatie met alle andere beperkingen die je noemt, mag je jezelf heel eerlijk de vraag stellen voor wie je dit nu doet.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:00

Ik sluit me aan bij de eerste reactie, het moet een dierwaardig bestaan zijn, in dit geval dat een hond nog hond moet kunnen zijn. Zodra pijnbestrijding om de hoek komt kijken, is het wat mij betreft mooi geweest.
Ik vind dat als dieren ons altijd een plezier hebben gedaan, liefde hebben gegeven, etc. je datzelfde voor je dier moet terug doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:05

Mijn hond heeft artrose en cushing, ze is 12.
Voor de cushing is ze onder behandeling en krijgt ze dagelijks Vetoryl.
Heeft ze nu al 2 jaar 0 klachten van.

Mbt de artrose: ik merkte dat ze savonds erg stijf was en echt opstartpijn had. Liep 20 seconden te kreupelen met veel rekken en strekken voordat ze weer normaal liep.
Nu krijgt ze een zeer lage dosering van een ontstekingsremmende pijnstiller en is ze helemaal de oude.

Rent rondjes, vliegt balletjes achterna, graaft kuilen, doet stoer tegen zwanen.
Mensen geloven vaak niet als ik zeg dat ze 12 is.

Maar voor sommigen van jullie zou ik een grens te ver zijn?
Zouden jullie mijn hond al hebben laten inslapen? Ik kan het niet hoor. Echt niet. :n

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:10

Iris82 schreef:
Mijn hond heeft artrose en cushing, ze is 12.
Voor de cushing is ze onder behandeling en krijgt ze dagelijks Vetoryl.
Heeft ze nu al 2 jaar 0 klachten van.

Mbt de artrose: ik merkte dat ze savonds erg stijf was en echt opstartpijn had. Liep 20 seconden te kreupelen met veel rekken en strekken voordat ze weer normaal liep.
Nu krijgt ze een zeer lage dosering van een ontstekingsremmende pijnstiller en is ze helemaal de oude.

Rent rondjes, vliegt balletjes achterna, graaft kuilen, doet stoer tegen zwanen.
Mensen geloven vaak niet als ik zeg dat ze 12 is.

Maar voor sommigen van jullie zou ik een grens te ver zijn?
Zouden jullie mijn hond al hebben laten inslapen? Ik kan het niet hoor. Echt niet. :n

Niet zoals ik mijn bericht heb bedoeld, ik geef aan dat wanneer pijnstilling wordt gebruikt en de hond nog steeds niet echt hond meer kan zijn, zoals jouw hond dat wel doet, rennen, kuilen graven, etc. De hond van TS kan een rondje tuin en mand of schoothangen, dat vind ik niet meer het echt een hond zijn, maar dat is ieder zijn eigen mening, want ik wil TS niet kwetsen, het is gewoon zoals ik het zie.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:11

Bij mij zou de grens ook al bereikt zijn.

Tari_42 schreef:
Tussen de dag dat ik de afspraak had gemaakt en de DA hier kwam, zaten 3 dagen. Op die 3 dagen tijd was ze enorm achteruit gegaan, Voelde me zo schuldig. Heb 3 nachten beneden op de bank geslapen om bij haar te kunnen blijven, toen stelde ik mezelf de vraag: had ik haar niet beter eerder laten gaan. Mijn antwoord was ja. En ik weet nu al dat ik het bij de 2 andere hondjes niet zo ver zal laten komen.

Ik weet niet of je verhaal een vraag is of je je hondje moeten laten inslapen maar als ik jouw verhaal lees, zou ik wel die beslissing nemen.

Wat stom dat je pas na 3 dagen terecht kwam. Hier kan je als je de beslissing hebt genomen direct terecht of ze komen direct naar je toe.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:18

ik sluit me hier volledig bij aan.
Trennie schreef:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:22

klomp schreef:
Niet zoals ik mijn bericht heb bedoeld, ik geef aan dat wanneer pijnstilling wordt gebruikt en de hond nog steeds niet echt hond meer kan zijn, zoals jouw hond dat wel doet, rennen, kuilen graven, etc. De hond van TS kan een rondje tuin en mand of schoothangen, dat vind ik niet meer het echt een hond zijn, maar dat is ieder zijn eigen mening, want ik wil TS niet kwetsen, het is gewoon zoals ik het zie.

Eens. Ik doelde ook niet op jou.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor TS heel erg moeilijk is om de grens te trekken wanneer het genoeg is. :(:)
Daarom is het soms ook fijn om de mening van een buitenstaander te horen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:39

Trennie schreef:

Pijnbestrijding is gelukkig niet continue.. en sinds hij niet meer lang uitgelaten word en Gelatinaat geven heb ik geen pijnslillers meer nodig gehad voor hem. Soms is hij nogsteeds stijf. maar de DA zij al dat zijn botjes en gewrichtjes versleten zijn.

Zijn rondje tuin tippelt hij met plezier! En ook knuffelen doet hij graag. Hij is nooit van het bos of strandrennen geweest gelukkig. (mijn andere hondje wel! die maak je niet blij met alleen de tuin!) dus hij is even vrolijk met zijn tuin-rondje als dat hij buiten was geweest toen zonder pijn.
De eerste 5 jaar kwam hij nooit buiten.. (alleen stukje betegelde tuin...) misschien dat het daarom voor hem niet raar of een gemis om alleen in de tuin te kunnen?

Ik vond de 3 punten die iemand noemde heel goed!
De 3 favoriete dingen van mijn hondje:

- Plassen :') (ja echt, dus tuin rond tippelen, en fier alles markeren!) Gaat nog prima! hij kan duidelijk hierin zijn ei kwijt!
- Knuffelen - alleen in 'pijnlijke' weken zie ik hem helaas weinig, in tijden dat het goed gaat is hij er weer! (om op schoot te willen)
- Oprollen in kleine donkere plekjes: Check! in slechte weken helaas alsnog pijnlijk voor hem inderdaad.. ;( als hij omdraait of schrikt piept hij..

Het is zo lastig! eigenlijk zijn 2 van de 3 toch in slechte weken slecht.. maar de slechte weken zijn nog zo in de minderheid!! Vooral nu gaat het even lekker! alleen word zijn zicht slechter voor mijn idee.. en zijn vacht..
Maar hij tippelt nu ook in huis rond, krult lekker op als hij gaat slapen, en komt knuffels halen!

Ik zou er nu niet aan moeten denken dit 'gezonde' hondje in te laten slapen.. en tijdens een 'slechte' week.. weet ik dat er weer goede weken volgen.. wat doe je dan?

Zoals jullie merken zit ik in dubio.. ik open natuurlijk niet voor niets zo'n topic..
mijn oude mannetje... waar doe ik hem goed mee! Ik wil hem eigenlijk gewoon lekker laten pensioneren zoals hij nu doet.
Maar hoe lang... en waar/wanneer trek ik de grens! De dierenarts ziet me al aankomen.. :'mijn hondje is oud, ik wil hem in laten slapen'..
Er is immers nog een boel te doen hiervoor toch? je geeft toch niet zomaar op? |(

Ik weet het gewoon even niet meer.. het gaat vandaag even zo lekker met hem! net even geknuffeld na zijn tuin-tippel-rondje, hij ligt nu te slapen, en er lijkt niet veel aan de hand. (hij kon vanochtent (voor het eerst sinds tijden) zelf! van bench naar tuin sochtents! 'normaal' valt hij 10x om, en glijd een soort weg lijkt het)

Maar wat doe ik de volgende 'ronde'. Als hij dus echt weer duidelijk pijn heeft, als een oude brom in z'n mandje ligt en verder niet veel doet..
Sjonge, het is zo lastig!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:41

Iris82 schreef:
klomp schreef:

Eens. Ik doelde ook niet op jou.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor TS heel erg moeilijk is om de grens te trekken wanneer het genoeg is. :(:)
Daarom is het soms ook fijn om de mening van een buitenstaander te horen.

Klopt. zo lijkt het heel erg.. maar een groot verschil is dat dit al een niet gravend, niet rennend, niet kuilengravend hondje was. :j
Buiten 'tippelde' hij net als in de tuin. en schoothangen heeft hij altijd gedaan :')

Dus daarin word er (gelukkig!) niets belemmerd/veranderd!

(mijn andere wel-kuilengravende-rennende-ravottende hondje zou inderdaad doodongelukkig worden!!)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:10

Diaz schreef:
Klopt. zo lijkt het heel erg.. maar een groot verschil is dat dit al een niet gravend, niet rennend, niet kuilengravend hondje was. :j
Buiten 'tippelde' hij net als in de tuin. en schoothangen heeft hij altijd gedaan :')

Dus daarin word er (gelukkig!) niets belemmerd/veranderd!

(mijn andere wel-kuilengravende-rennende-ravottende hondje zou inderdaad doodongelukkig worden!!)

Ja, als je het zo stelt wordt het inderdaad een heel ander verhaal, maar het blijft heel moeilijk, ik snap je dilemma.
Als de hond zich gedraagd zoals die altijd is geweest, begrijp ik je helemaal...moeilijk moeilijk!!

Wel blijf ik van mening dat als de "problematieken" zich blijven stapelen dat er zoveel middelen aan te pas moeten komen, je een keer de knoop zult moeten doorhakken, maar jij kent het dier beter dan wij, het is alleen heel erg oppassen dat je handeld voor het dier en niet voor jezelf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:11

Houdt er ook rekening mee dat slechte tandjes ook kan zorgen voor een hoop aan andere inwendige problemen waar je vaak pas achterkomt op het moment dat ze er al veel te lang mee gelopen hebben.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:48

wreckh schreef:
Bij mij zou de grens ook al bereikt zijn.

Tari_42 schreef:
Tussen de dag dat ik de afspraak had gemaakt en de DA hier kwam, zaten 3 dagen. Op die 3 dagen tijd was ze enorm achteruit gegaan, Voelde me zo schuldig. Heb 3 nachten beneden op de bank geslapen om bij haar te kunnen blijven, toen stelde ik mezelf de vraag: had ik haar niet beter eerder laten gaan. Mijn antwoord was ja. En ik weet nu al dat ik het bij de 2 andere hondjes niet zo ver zal laten komen.

Wat stom dat je pas na 3 dagen terecht kwam. Hier kan je als je de beslissing hebt genomen direct terecht of ze komen direct naar je toe.

De reden dat het 3 dagen geduurd heeft was omdat we haar thuis in haar vertrouwde omgeving wilden laten inslapen met allebei de kinderen er ook bij (wilden ze zelf). En er zat een weekend tussen...
In principe had het ook eerder gekund maar die laatste paar dagen is ze echt héél erg achteruit gegaan.. Zo ver laat ik het dus niet meer komen bij mijn andere 2 hondjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:25

Een heel moeilijk onderwerp. Mijn dierenarts en chef zegt altijd. Zolang de hond nog speelt, eet, drinkt en zelfstandig kan plassen enz. is het dierwaardig.

Wij hebben 3 honden die echte werkhonden zijn en we hebben hier afgesproken dat we niet ten koste wat het kost de honden vol gaan proppen met pijnmedicatie enz. Voor hun zou het niet meer fatsoenlijk bewegen een hel zijn. Verde ben ik van mening liever een maand te vroeg dan een dag te laat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:40

ik laat het niet ver komen. Echter mijn vorige honden hadden een hersentumor en beiden acuut blind, verlamd, gedesorienteerd en dus heb je geen lange keuze tijd.
Echter zolang er kans is op genezing EN de hond wil verder dan ga ik ook.
Mijn vorige hond heeft in zijn leven veel pijn geleden soms ondanks dubbele dosis (dus overdosering) pijnstilling (kreeg dan 2x per dag de volle dag dosis). Echter naast het vele pijn lijden heeft hij mega veel lol in zijn 9.5 jarig leven gehad.

Zo is dat ook met mijn huidige hond. Mijn ene ging in januari manken. Na onderzoeken bleek LPC in de ellebogen. Gezien zijn leeftijd was een operatie zeker een mogelijkheid. Die is ook gedaan en met behulp van fysio is het nu (afkloppen) geheel in orde al maanden. Wel heeft hij een periode gehad met veel pijn en beperkingen door de operatie.

En nu met mijn boxer: hij blijkt nu na onderzoeken spondylose te hebben en wordt erg verdacht van epilepsie. De spondylose kan nu nog behandeld worden en dat gaat dus in januari gebeuren om alles te verlichten (hij heeft nog geen bruggetjes).
En de epilepsie? Dat laat ik voor wat het is. We wachten maar af, hij krijgt vers voeding en zo min mogelijk rare stoffen te eten, de stress voorkomen we voor groot deel en we houden hem zoveel mogelijk gewoon bezig met dagelijkse dingen die geen stress op leveren maar waar hij wel zijn energie in kwijt kan.
Echter krijgt hij steeds meer aanvallen dan houd het op ten duur op. Ik ga niet lopen klieren met allerlei medicatie en troep in hem gooien om te kijken wat wel/niet werkt en uiteindelijk een versufte hond te hebben of alsnog veel aanvallen omdat het niet werkt.
Gelukkig is het inmiddels ruim 2 maanden geleden dat hij aanvallen gehad heeft dus we hopen en duimen er hier het beste van!

Levensplezier staat voorop en zolang dat er is vind ik het goed, zodra dat weg is gaan we niet meer verder.
Je ziet het snel genoeg aan de blik van een hond. Mijn vorige hond heb ik foto's van. 2 dagen voor overlijden (toen dachten ze nog aan hersentumor of midden oor ontsteking) en de dag waarop hij ingeslapen is. Die laatste foto's zijn vreselijk. Je kijkt naar een hond met een dode blik in zijn ogen. Die foto's sla ik ook altjid over maar staan op mijn netvlies gebrand. Zo'n hond is een hond die je gelijk rust moet geven.
In 4 dagen tijd is hij van hond die niets mankeerd (op het zicht dan he) naar een hond die blind, verlamd en gedesorienteerd was gegaan. Enorm echt enorm snel gegaan en helaas wilde ik de dag voordat ik hem heb laten inslapen niet laten inslapen. De dierenarts en mensen om me heen adviseerden het, het was duidelijk voor hun dat het een tumor was en dat het een keer mis kon gaan. Ik kon het niet bevatten en achteraf heb ik er geen spijt van.

Immers als ik hem de dag ervoor had laten inslapen had ik nu nog zitten denken: stel dat het een oorontsteking was en hij er wel overheen gekomen was?
Nu weet ik dat het niet te keren was en het echt een tumor was. Daarnaast de wetenschap dat hij absoluut niet lang geleden heeft want heb gelijk ingegrepen en geen uur of langer gewacht met naar de dierenarts gaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:48

Voor mij, wanneer er pijn in het spel is die met pijnstillers niet (meer) kan worden opgelost.

In TO's geval was het diertje allang ingeslapen bij mij.
Heel eerlijk krijg ik de kriebels als je praat over 'pijnlijke weken' en hoe hij zich dan terugtrekt. Dat vind ik eigenlijk not-done, persoonlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:57

In het geval van TS had ik het diertje allang in laten slapen. Zekler na het lezen van "pijnlijke weken"... ook al zijn ze in de minderheid, ze zijn er wel. En dat betekend dat je hond dan gewoon pijn heeft waar jij m doorheen probeert te slepen. Dat zou ik het dier niet aan willen doen.
TS schrijft "dit "gezonde" hondje... dit hondje is niet meer gezoind, het heeft pijn. Als hij piept als hij wil gaan liggen etc., ook al is het niet elke dag, dan zou ik voor mezelf het gevoel hebben dat ik al te laat was. Dieren moet je geen pijn willen laten doorstaan. Beestje weet niet dat het "maar" een week pijn doet en dan twee (of weet ik hoe lang) niet. Beestje voelt gewoon de pijn op dat moment en zal daar niet gelukkig mee zijn.

Wilawander zei het ook al: liever een maand te vroeg dan een maand te laat in laten slapen. En in deze situatie kun je niet meer te vroeg zijn denk ik.