vrouwtjes konijnen castreren in de winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paatie

vrouwtjes konijnen castreren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:10

Ik loop al een tijd met het idee dat het me toch wel erg verstandig lijkt om mijn twee konijnen zo snel mogenlijk te castreren, aangezien de een 2 jaar is en de andere al bijna 5(!) en ik als de doods ben dat ze baarmoederproblemen krijgen.

Alleen twijfel ik nu zo.. aan de ene kant wil ik dat ze zo snel mogenlijk geholpen worden deze week nog. Maar hoe pak ik dit aan met de winter? Ze lopen samen hun hele leven al los rond in de tuin, door weer en wind en hebben nooit binnengezeten. Kan ik ze na zo'n operatie oppeens binnenzetten met wintervacht en al, en voor hoelang? Het lijkt me ook zo sneu om ze eerst twee weken binnen te houden om ze vervolgens in de volle sneeuw neer te zetten maar om de castratie nog langer uit te stellen tot de lente vind ik ook weer zo eng.

Ik hoop op tips! :roll:

WinSel

Re: vrouwtjes konijnen castreren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:16

Ik zou wachten tot het voorjaar, als je ze nu naar binnen haalt, kunnen ze niet eerder dan het voorjaar weer naar buiten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:23

Baarmoeder problemen?
Ik heb dat nog nooit gelezen als een groot voorkomend probleem..

Ik lees even mee!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:26

Zeker wel, daarom wordt er ook vaak geadviseerd om ook de voedsters te castreren

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:27

Ik denk dat je met gerust hart kan wachten tot het voorjaar ;), die 3 maandjes doen 't hem nu ook niet meer en anders moeten ze de hele winter binnen zitten, eenmaal binnen dan kunnen ze niet meer naar buiten!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:30

Het probleem met castratie van voedsters is dat de buik wordt kaalgeschoren, bovendien is het een vrij zware ingreep. De ene voedster herstelt heel snel en de andere voedster heeft echt een paar dagen nodig om zich weer lekker te voelen. Om die reden zal ik het liever tot het voorjaar uitstellen. Als je echt niet wil wachten tot het voorjaar moet je eens kijken of ze een weekje in een onverwarmde ruimte kunnen verblijven zodat de overgang niet te groot is. Na de operatie lekker binnen tot ze weer de oude zijn en dan zorgen dat de overgang naar buiten geleidelijk gaat.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 08:51

bedankt voor de snelle reacties allemaal!

Onlangs het een beetje onhandig is ga ik ze toch nu laten castreren, en dan inderdaad langzaam van een warme kamer over gaan in een koude kamer. Ze hebben een goed geïsoleerd hok dus dat is wel een voordeel. Bovendien heeft mijn moeder al gereserveerd (de operatie) dus heb ik eigenlijk ook niet echt veel andere keus dan het nu te doen.. :\

Nu maar hopen dat ze er allebei wel goed doorheen komen met die operatie, ik vind het doodeng!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:54

Zolang je maar weer een goede en rustige opbouw naar buiten toe doet, moet het wel goed komen.
Zorg er wel voor dat ze buiten ook zeker de mogelijkheid hebben om in een dicht nachthok met veel bodembedekking kunnen zodat ze altijd kunnen schuilen / opwarmen.

Vertel de DA dat het buitenkonijnen zijn, wellicht kunnen ze er rekening mee houden met scheren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:47

Ik Zou je konijn nu echt neit meer van binnen naar buiten doen hoor
Vooral niet na een castratie
Je konijn is 5 jaar, die paar maand kunnen er echt nog wel bij

Enne 5 is nog helemaal niet zo oud voor een konijn hoor :) Omdat je er een ! bij hebt staat

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:54

5 is wel oud genoeg om baarmoederproblemen te krijgen :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:10

Ja tuurlijk, dat wel, maar vaak vergeten mensen dat konijnen 15 jaar kunnen worden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:14

Ik denk niet dat ze dat bedoelde ;)
Maar meer dat het haast heeft omdat ze anders te laat is voor de problemen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:17

Toch zou ik persoonlijk wachten tot het voorjaar, maar goed tis TS haar keuze :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:25

raar. ik heb 3 voedsters buiten zitten. oudste is 7 jaar en jongste 5. nooit problemen gehad.

ik denk dat je steriliseren bedoelt ipv castreren. Casteren is weghalen van teelballen en dus bij mannetjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:27

Dat zie je fout, castreren is het weghalen van de teelballen van de mannelijke dieren, maar ook het verwijderen van de baarmoeder en eierstokken bij het vrouwelijk dier

Steriliseren is het afbinden van zowel eileider als zaadleider :)

Niet elke voedster heeft problemen met de baarmoeder, maar de kans is zeker aanwezig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:28

Nee hoor castreren is weghalen van de eierstokken en de baarmoeder ;)
Stereliseren is de eileiders doorknippen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:29

g*dverdomme altijd ALTIJD ben jij me voor -:(-

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:55

ahzo, merci voor het uitleg.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:56

saskiakefie schreef:
g*dverdomme altijd ALTIJD ben jij me voor -:(-

Sorry :(:)

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:39

Met die vijf jaar doelde ik inderdaad meer op de grote kans op baarmoederkanker :)
Vind het zelf ook een hoop gedoe voor ze hoor nu in de winter, maar als ik denk aan die grote kans vind ik het toch echt eng die drie maanden.. want voor een konijnenleven lijkt me 3 maanden toch wel weer erg veel, en ik vergeef het mezelf nooit als er dan opeens wel wat aan de hand blijkt te zijn. Binnen een dag kan het begin er al zitten. Eigenlijk ik het gewoon stom dat ik het twee jaar geleden niet al gedaan heb met een zachter seizoen maarja, dat is natuurlijk achteraf gezien :)*

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:41

Maar als je haar nu binnen haalt, dat moet ivm de operatie en kaal geschoren buik, kan ze pas in het voorjaar weer naar buiten he...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:08

Je kan ze echt NIET van binnen naar buiten doen hoor!
Hou ze dan ook echt binnen als je het nu doet, nu weer naar buiten is niet eerlijk.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:09

Ik weet dat het een groot probleem is bij konijnen, evenals bij katten en honden. Ik snap dat niet zo goed, want bij mensen speelt dit niet.
Ik heb veel voedsters gehad maar tot nog toe maar 1 x baarmoederprobleem gehad. Ik heb nu 2 voedsters die elk bij een gecastreerde ram zitten. Maar ze zijn niet geholpen.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 08:36

Ze hebben de operatie achter de rug en zijn met buitenhok en al naar binnen verhuist :)) Ze blijven gewoon de hele winter binnen nu, ze zijn wel tam dus dat scheelt. Kan ik ze ook zo nu en dan even loslaten

@Langcara, Nee ik geloof ook best dat het bij de meeste gewoon goed gaat! Maar stel net de mijne hadden pech gehad dan ben ik dat veel liever voor.