Wat te doen met oude hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Princeps

Wat te doen met oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:29

De topictitel zegt het al wel een beetje, maar toch maar even uitgebreider:

Wij hebben een inmiddels al wat oudere hond (leeftijd onbekend, kwam uit het asiel, hond was een zwerver). Omdat ze nu vrij snel moe wordt en soms door de poten zakt kunnen we er niet heel erg lang mee wandelen.

Speels is ze soms nog wel, dan wil ze wel graag een balletje apporteren maar dit kan ook niet meer te intensief vanwege haar leeftijd.

De laatste tijd hebben mijn ouders (waar ze ontzettend op gefocused is, vooral op mijn vader) niet meer zo heel veel tijd voor haar en ze wordt een beetje droopy. Slaapt veel en ligt vaak te brommen.
Ik vind haar wel leuk, maar omdat ze zo vreselijk op mijn ouders gesteld is, reageerde ze vaak totaal niet op mij. Als ik bijvoorbeeld binnenkom samen met 1 of beide ouders, dan negeert ze mij en gaat de rest begroeten.

Nu wil ik graag wat met haar gaan doen, zodat ze misschien ook wat meer op mij gaat letten (wat ik dan ook wel weer leuk vind, ik houd van honden maar een hond die je straal negeert is geen bal aan) maar vooral dat ze ook wat meer te doen heeft. Ik heb de meeste tijd van onze gezinsleden, dus kan ik best een uur per dag voor haar vrijmaken.

Ik kan echter alleen maar dingen bedenken die ze lichamelijk gewoon echt niet aankan...
Het is een rustige hond (kruising Duitse herder x (vermoedelijk) Leonberger) en echt liever lui dan moe. Ook is ze ontzettend gericht op eten :9

Heeft iemand ideeen? :(:)
Afbeelding

zonnebloem18

Re: Wat te doen met oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:00

Krijgt ze al iets om haar gewrichten soepel te houden, iets als glucosamine kan er voor zorgen dat een hond echt weer lekker kan spelen.
Ik weet nog of ze nog redelijk eindjes kan lopen , maar even lekker het bos of de heide in vinden honden altijd leuk.
Eventueel is zwemmen (als ze dat leuk vind) goed, ook fijn voor de gewrichten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:49

Als ze op eten gericht is kun je misschien een spelletje kopen speciaal voor honden en dat samen oefenen. Daar hoeft ze fysiek niet veel voor te doen maar is psychisch best vermoeiend en afwisselend voor ze.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:58

Doggydance?
kun je ze kunstjes leren als zitten, opzitten, liggen, rond haar as draaien, tussen je benen doorlopen, achterwaarts doorlopen, omrollen, etc
je kunt de oefeningen zo varieren dat ze bv een intensieve oefening (bv stukjes rennen, of rond haar as draaien) kunt afwisselen met een zit/lig/ roll over / lig dood, etc
zodat ze kans heeft om op adem te komen.
Als ze graag eet kun je het beste clickeren ;)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 00:02

zonnebloem18 schreef:
Krijgt ze al iets om haar gewrichten soepel te houden, iets als glucosamine kan er voor zorgen dat een hond echt weer lekker kan spelen.
Ik weet nog of ze nog redelijk eindjes kan lopen , maar even lekker het bos of de heide in vinden honden altijd leuk.
Eventueel is zwemmen (als ze dat leuk vind) goed, ook fijn voor de gewrichten.

We hebben een bos dichtbij, maar zelfs het kleinste rondje dat je daar kan maken is eigenlijk al te groot/lang voor haar geworden helaas |(
Water hebben we ook enigszins in de buurt, maar dat is inmiddels echt veeeel te ver voor haar..

Nuage schreef:
Als ze op eten gericht is kun je misschien een spelletje kopen speciaal voor honden en dat samen oefenen. Daar hoeft ze fysiek niet veel voor te doen maar is psychisch best vermoeiend en afwisselend voor ze.

Ok, goede suggestie, maar wat moet ik me daarbij voorstellen en waar kan je dat kopen? Gewoon een dierenwinkel? :)
Zat zelf ook meer te denken aan iets dat psychisch vermoeiend is en waar ze dus over na moet denken. Wat, echter :')

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:06

Zoiets bijvoorbeeld: http://hondenspellen.com/
Een vriendin van me heeft er vrij goedkoop een paar kunnen kopen via Marktplaats. Misschien een idee?

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:02

Ok, bedankt voor de tip. Vind ze wel een beetje duur, dus inderdaad maar via marktplaats kijken.

Heeft iemand anders nog ideeen voor in de tussentijd? :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:05

Bij de Welkoop hebben ze van die leuke spellen die je samen met de hond kunt doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:08

wat een leuk beest! En wat leuk dat je meer met haar wilt doen....

Ik zou inderdaad iets doen met spellen, je kan haar ook laten speuren door bijvoorbeeld iets lekkers te verstoppen etc.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:10

Je zou kunnen gaan speuren, veel honden vinden dit erg leuk en aangezien er een goede gezonde neus op deze hond zit zou je dit best eens kunnen proberen. Neem eerst een speeltje wat ze onwijs leuk vind en speel er even same mee. Leg dat weg in het zicht van je hond en geef commando 'zoek'. Tuurlijk vind ze het meteen, het ligt immers in het zicht. Maak er een feestje van als ze het naar je terug komt brengen. Je kunt het speuren gaan uitbreiden door het op moeilijker plaatsen te gaan verstoppen. In de eerste fase is het echter wel belangrijk dat je hond slaagt, dus dat hij het speeltje ook echt kan vinden.

Wat ook leuk is om te doen is trucjes leren. Poot geven, high five, zwaaien. Martin Gaus heeft een heel leuk boek geschreven over spelen met je hond. Zo heet het ook: "spelen met je hond". Echt de moeite waard om aan te schaffen. Er staan veel verschillende spelletjes in die ook zeker geschikt zijn voor oudere honden.

Veel succes.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:13

Super Vadalma! Ik zal in de bieb eens op zoek gaan naar dat boek en ook dat speuren eens proberen :) Kan gewoon in huis, lekker makkelijk (en lekker warm :') )
Hopelijk heb ik vandaag tijd.. :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:15

Via clickertraining kun je heel veel 'kleine' trucjes leren - tong uitsteken, gapen, ja/nee schudden, kusjes geven .... je hond hoeft dan lichamelijk bijna niets te doen en is toch bezig.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:27

De clikertraining die Traiectum noemt is idd erg handig voor het aanleren van trucjes. Met de clicker kun je nagenoeg perfect timen. In het boek dat ik je heb aangeraden wordt ook uitgelegd hoe je de clicker bij trucjes kunt gebruiken. Speuren kan overigens ook best buiten, maar het is makkelijker om even binnen te beginnen. Daar wordt ze immers minder snel afgeleid. Als ze het binnen onder de knie heeft kun je het verplaatsen naar de tuin en daarna in het bos. Het is wel belangrijk dat je buiten weer even een stap terug doet qua verstopplekken; dus eerst weer even in het zicht beginnen en daarna verder uitbouwen.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:55

Met mijn paard werk ik ook met de clicker, dus hoe je die gebruikt snap ik :j Bedankt voor de tips, ga ze zeker uitproberen. Heb het op dinsdag echter veel te druk altijd, dus vandaag is het er een beetje bij ingeschoten..