Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

. 

. LouLouB schreef:Hoi Kamal_Nadiah,
Fijn dat jou cavia er goed mee om kan gaan. Ik merk dat mijn cavia haar vriendinnetje erg mist. Misschien is dat per cavia verschillend, maar ik weet zeker dat de mijne binnen een week weggekwijnd is als ik haar alleen laat. Ik heb contact gehad met een caviaopvang in de buurt, die haar op kunnen nemen. Daar ben ik nu over na aan het denken, maar ik vind het lastig om haar weg te doen en dan niet te weten waar ze terecht komt.
Via via heb ik een mevrouw in de buurt die meerdere caviaatjes heeft in een grote ren in de tuin, er wordt nu gevraagd of ze daar eventueel terecht kan. Ik duim heel hard!
amsterdam_30 schreef:@Kamal_Nadiah : Sorry.. je cavia kan niet praten en het zijn echt groepsdieren. Zelfs als een cavia niet heel erg toe trekt naar een soortgenoot, kunnen speeltjes en aandacht een andere cavia niet vervangen.
In mijn ogen is het dus altijd behoorlijk zielig om een cavia alleen te houden.
Begrijp dan ook niet dat mensen zeggen: de cavia is happy.
Omdat ie niet stil in een hoekje zit is ie happy? Daar geloof ik niet in.
Cavia's zijn niet geboren om alleen te zijn.
Hoop echt dat je snel een diertje erbij neemt...
Maar mijn cavia was het al gewend om alleen te zijn, dat heb ik nog niet gezegd. Maar ze was eerst alleen, wij hebben haar toen meegenomen samen met een andere Cavia! 

LouLouB schreef:Mijn caafje blijft niet alleen!
Ik heb een huisje gevonden hier in de buurt wat echt in mijn ogen een caviaparadijs is!
Een groot hok met ren naar buiten toe, waar in de zomer nog een groot stuk ren aan vastgezet wordt.
1 groot warm konijn en 6 andere caavjes in verschillende leeftijden! Via een collega ben ik bij het adres gekomen en gelukkig vinden ze het geen enkel probleem om haar erbij te nemen! Morgen verhuist ze
Ze is nu gelukkig al wel wat levendiger geworden, ze eet en drinkt in ieder geval weer, maar morgen zal ze weer helemaal heppie de peppie zijn met allemaal nieuwe vriendjes! Ben zo blij dat ik weet dat ze het goed (beter zelfs dan nu) krijgt en dat ik weet waar ze terechtkomt.
Bedankt voor al jullie adviezen.
Kamal_Nadiah schreef:Heyzz,
Ik ben blij dat ik een positief iemand over mijn cavia hoor praten! Daar bedoel ik mee dat iemand niet direct gaat zeggen dat dat niet kan, erg fijn! Maar ik duim voor je dat het goed komt! Trouwens, ga de kooi heel vaak veranderen, daar vrolijken ze echt van op! En zet dingetjes neer die kapot kunnen en mogen! Ik heb zelf: Een voerbal met een belletje onderaan (ik heb er nu sla in, daar is ze gek op!), 2 groentestenen om aan te knagen, huisje waar ze op en in kan, knaagdierbrood om aan te knagen, knaagstokken om aan te knagen en lekker op te eten, laat haar loslopen in mijn kamer (elke dag!). Ik nodig haar met al die lekkernijen en spulletjes uit om naar buiten te komen en zich niet te gaan vervelen, als ik merk dat mijn cavia alleen maar in haar hokje zit, dan verander ik de kooi.Blijkbaar is het dan te saai ingericht. Koop gewoon dingetjes waar ze mee kan spelen en die kapot kunnen! Ook vinden cavia's het leuk om in een kartonnen doos zich uit te leven doormiddel van knagen, kapotmaken, er in zitten als je moe bent enzv enzv. Zo gaat ze het kartonnen doosje verschuiven als het volgens haar niet goed staat! Mijn cavia is haar kamergenootje die pas is overleden, helemaal vergeten! Hier eventjes wat opsommingen:
Wat te kopen voor een Happy cavia:
* Een huisje waar je meerdere dingen mee kan, zoals op en in.
* Lekker veel speeltjes doormiddel van:
-Knaagstenen
-Knaagstokken
- Appels, gewoon heel in de kooi, kunnen ze aan eten en duwen.
- Ouwe kartonnen dozen, laat ze maar kapotmaken.
- Voerbal (eventueel met belletje eraan)
- Speeltje met belletje
* Warme bodembedekking voor in het huisje, daar slapen ze dus is warmte wel fijn.
----------
En verder zou ik zeggen: Probeer eerst dat, en als dat niet helpt kun je alsnog nadenken om haar tóch weg te doen. Ik zou het echt niet kunnen!
Groetjes en eventueel veel sterkte!
*