Even een korte vraag m.b.t het koppelen van konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Even een korte vraag m.b.t het koppelen van konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:33

Ik kon geen actueel konijnentopic vinden, maar als iemand een link weet: graag! :)

Ik zat zo eens te denken.. Is een gecastreerd rammetje en een ongecastreerd rammetje een goede combi?
Of gaat dit fout? Ik kan het niet specifiek op internet vinden.

Het zou dan gaan om een combi op dwergkonijnformaat. Het ongecastreerde mannetje is erg onderdanig en je kunt qua gedrag niet zien dat het eigenlijk een mannetje is. Ik heb verder geen vrouwtjeskonijnen.

En ik weet dat een voedster + gecastreerde ram het ideaalst is, dus ik zou graag puur informatie willen over deze combi. Mischien ook met 'ervaringen' erbij?

Alvast bedankt :)

WinSel

Re: Even een korte vraag m.b.t het koppelen van konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:35

Ik zou het niet proberen, hoe oud zijn de rammen ?
Ik zou het risico niet nemen, wij hadden in de opvang ook een grote sul, maar zodra die gekoppeld werd aan een voedster werdt het toch echt wel een heer
Je kan beter voor een voedster kijken

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:37

ram en ram gaat toch heel vaak niet goed samen?
Volgendsmij maakt het niet uit of de 1 gecastreerd is of niet.
Bij onze buren ging het niet goed. ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:41

Ik weet niet of het verschil maakt, daarom heb ik dit topic geopend.

Kruimel (mijn ram) is van Augustus 2010, dus ruim een jaar oud. Ik had hem eigenlijk ter adoptie willen aanbieden, maar het is een konijntje met een enorm slechte weerstand en hij heeft zo zijn issues. Daarom wil ik graag een maatje voor hem vinden. Ik denk dat hij toch maar hier blijft. ;)

Castreren durf ik niet aan met hem, vanwege al zijn problemen en ik denk dat een operatie hem fataal gaat worden.

Het rammetje in kwestie zou ik dan nog moeten uitzoeken. Mijn voorkeur gaat uit naar een ram uit een opvang, zodat ik rustig kan kijken of het matcht. Dus ik heb geen idee hoe oud dat rammetje dan zal zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:42

Ik zou het niet proberen maar goed het is jou keus
Aan een gesteriliseerde voedster heb je ook niks , want de ram heeft zn hormonen nog dus die gaat dan steeds rijden.

Wat heeft je ram zoal ?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:44

Misschien een optie omdat je waarschijnlijk bang bent voor de narcose is opereren onder hypnose het diertje gaat dan op zijn rug gaat in een soort trans en met plaatselijke verdoving word het diertje gecastreerd

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:13

@ WinSel: Het konijntje heeft maar één oor, de ander is bij de geboorte afgebeten door de vader. Het is gewoon open zegmaar; een kapotte zenuw in het voorpootje waardoor het vaker ligt en minder loopt dan een normaal konijn; een longontsteking gehad waar hij door veel medicatie aan is geholpen; vaak verkouden/snotterig/ontstoken ogen, hij heeft hier druppels voor. Zijn weerstand is gewoon niet al te best. Ik heb hem in een verwarmde schuur staan, dus daar kan het niet aan liggen. ;)

@ dancertje: Hypnose, nooit van gehoord. Ik zal er eens informatie over opzoeken, bedankt.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:15

De dierenarts waar ik nu werk castreert op deze manier en mijn eigen mannetje is ook zo gedaan hij was die zelfde middag nog fit en leek nergens last van te hebben

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:16

dancertje schreef:
De dierenarts waar ik nu werk castreert op deze manier en mijn eigen mannetje is ook zo gedaan hij was die zelfde middag nog fit en leek nergens last van te hebben

Waar kom je vandaan als ik vragen mag? ;)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:20

Laura_x_ schreef:
dancertje schreef:

Waar kom je vandaan als ik vragen mag? ;)

beek de dierenartsen die ik ken komen uit heerlen en sittard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:22

Bij mijn konijn hebben ze alleen zijn onderste gedeelde verdoofd.
Was ook goedkoper meende ik.
Ik woon in [plaats] ;)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:23

das het zelfde passieAppel das de plaatstelijke verdoving waar ik het over heb

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:23

Weet niet waar je woont maar weet dat er in Ermelo ook een konijnkundige dierenarts zit die castreert onder plaatselijke verdoving. Twee rammetjes is gewoon geen aanrader, als het al een kans van slagen heeft gaat het vaak om 2 gecastreerde rammetjes.