Konijn heeft vriendinnetje verloren...Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Konijn heeft vriendinnetje verloren...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:46

Helaas is de vriendin van mijn konijntje overleden op 5 jarige leeftijd. Veel te jong, maar ze was altijd al iets zwakker. Nu is de ander dus alleen (waren 2 voedsters die van jongs af aan bij elkaar waren) en die zoekt nog steeds na het andere konijn, heeft weinig brokken enze gezeten en zit er ontzettend depressief bij. (hoezo dieren kunnen niet rouwen).

Ik heb binnen 2 rammen zitten die ik heb gekregen van een collega omdat haar zoon allergisch was, maar die moeten nog tot het voorjaar binnen blijven en eerst gecastreerd worden, het was de bedoeling dat die werden gekoppeld aan de voedsters in het voorjaar.

Ik kan haar dus niet koppelen aan een ram, omdat het anders 3 rammen met 1 voedster wordt, dus zou ik haar moeten koppelen met een voedster. Ze is alleen ontzettend dominant, dus geen idee of het wat wordt.

Haar de hele winter alleen laten lijkt me ook geen optie, ze kwijnt echt weg.
Zal het goed gaan om haar nu nog een koppelen aan een voedster?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:48

Ja hoor kan goed gaan :)
Doe het dan wel in een omgeving waar ze allebei nog nooit zijn geweest (reden weet ik even niet meer) :)
Succes :D

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:50

Sjors schreef:
Doe het dan wel in een omgeving waar ze allebei nog nooit zijn geweest (reden weet ik even niet meer) :)

Dominantie en territoriumgedrag ;)

Ik snap inderdaad dat je er dan nu nog een voedster bij wilt zetten in verband met je twee rammen. Ik zou het dan wel proberen. Maar wil je ze dadelijk dan alle vier bij elkaar? Of dan weer scheiden en twee aparte koppels maken?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:50

Je kan contact opnemen met een konijnenopvang, zij kunnen je dan helpen met het koppelen aan een voedster. Wellicht dat het met een andere voedster ook goed zal gaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:51

Erpel schreef:
Sjors schreef:

Dominantie en territoriumgedrag ;)

Ik snap inderdaad dat je er dan nu nog een voedster bij wilt zetten in verband met je twee rammen. Ik zou het dan wel proberen. Maar wil je ze dadelijk dan alle vier bij elkaar? Of dan weer scheiden en twee aparte koppels maken?

Ze gaan met hun vieren bij elkaar dan. Ze hebben héél veel ruimte.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:51

C_arola schreef:
Je kan contact opnemen met een konijnenopvang, zij kunnen je dan helpen met het koppelen aan een voedster. Wellicht dat het met een andere voedster ook goed zal gaan.

Ik heb al contact gehad met de dicjtbijzijde opvang. Die hebben geen voedster alleen zitten, allen zijn al gekoppeld.

gipsyboy

Re: Konijn heeft vriendinnetje verloren...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:58

ik heb momenteel een voedster alleen zitten.
en heb eigenlijk beetje zelfde probleem, het vriendinnetje (voedster) van mijn konijn is ook pas overleden.
ik wilde nu eigenlijk een gecastreerde ram erbij zetten.
maar als jij intresse heb in mijn voedster? en er heel goed voor zorgt kunnen we mischien wat bespreken, dat ze samen komen.

je mag me een PB sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:28

Het kan zeker :j

Dus inderdaad een andere voedster proberen te vinden, en die eventueel al meteen aan De ram (een van de twee) koppelen. En dan jou eigen rond die tijd ook :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:31

De rammen zitten binnen, die kunnen niet meer naar buiten. En castratie kan pas over 2 maand, dus moet de voedster de hele winter nog alleen zitten ander...want daar had ik ookal aan gedacht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:33

Vaak gaan 2 voedsters niet samen, omdat vrouwtjes erg dominant zijn samen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:38

Ik zou echt oppassen hoor met 2 voedsters, vooral omdat jou voedster dominant is en ze al wat ouder is...
Ik zou het risico niet willen nemen, maar dat is jou keus natuurlijk

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:39

WinSel schreef:
Ik zou echt oppassen hoor met 2 voedsters, vooral omdat jou voedster dominant is en ze al wat ouder is...
Ik zou het risico niet willen nemen, maar dat is jou keus natuurlijk

Wat moet ik dan doen volgens jou? Ze waren zo'n hecht stel, zou het sneu vinden om dr alleen te laten de hele winter.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:42

Alleen laten is geen optie, vooral omdat ze nu niet goed eet
Konijnen rouwen heel anders dan wij.

Ik zou als ik jou was een opvang bellen en vragen voor een gecastreerde ram te leen.
Zodra jou rammen gecastreerd zijn, je de leen ram terug brengt
2 voedsters zonder ram zou ik op latere leeftijd zeker niet proberen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:42

Je kan ook bij een opvang vragen of je voor die paar maanden een gecastr. rammetje mag ''lenen''..

Maar jeetje, castratie zou pas over 2 maanden kunnen? Wat lang... geen andere fijne DA in de buurt die eerder kan?
Je voedster kan nog wel naar binnen gehaald worden als je haar langzaam aan de temperatuur laat wennen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:43

Winsel was mij voor! :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:50

Naar binnen gaat echt niet, heb geen ruimte om dr rustig te laten wennen, en ze is altijd buiten geweest, ze heeft een giga wintervacht. En ze een een zee van ruimte gewend, dat kan ik dr binnen niet geven.

Leen ram vind ik ook niet wat, moet ze wéér een maatje missen straks. Heb ondertussen contact met asiel Goofy, die probeert mee te denken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:54

Konijnen kennen geen familiebanden ed, het gaat hun er om dat ze een konijn als maatje hebben, wie of hoe groot of hoe oud dat maakt helemaal niks uit.
Een konijn is een konijn :)
Denk dat, dat toch 1 van de weinige opties is voor je
Voor konijnen is het heel belangrijk dat er na de dood van het andere konijn zsm weer een nieuw konijn er bij komt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:12

Nu een 'leen' ram nemen en dan later met koppelen een 6-tal maken door er nog een vrouwtje bij te halen :P Ik zou als ik jou was anders toch je konijn naar binnen toe halen, van buiten naar binnen is niet erg nu alleen andersom is met de huidige temperaturen af te raden.
Dan kan ze binnen zitten en alvast wennen aan de rammetjes en zitten ze niet bij elkaar, maar ook niet alleen. Dan is in het voorjaar je ruimte buiten neutraal en kun je ze daar allemaal aan elkaar koppelen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:14

Dan zit het konijn nog alleen...
Konijn kan niet tegen andere konijn aan liggen, likken enz...

Leen ram lijkt me de beste optie

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:16

Nee dat is waar, maar dan zal ze waarschijnlijk wel gaan eten doordat ze weer andere konijnen om zich heen heeft. Dat likken en tegen elkaar liggen is voor een konijn minder essentieel als een soortgenoot te zien en ruiken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:18

Nou dat weet ik nog net zo niet...
Het is voor een konijn juist belangrijk om andere konijnen te likken ed, een konijn dat appart zit, zit alsnog alleen...
Eten is het belangrijkste natuurlijk, maar een konijn moet bepaalde uitingen kunnen doen, en daarbij hebben ze een maatje nodig

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:20

Ja, maar als het tijdelijk niet anders kan dan zou ik toch eerder gaan voor het konijn dan maar even alleen te houden maar wel konijnen in de buurt i.p.v. een leen ram aanschaffen. Ik zou me dan teveel hechten aan het dier en dan zit je straks met 6 konijnen!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:21

Ik zit met een dezelfde soort probleem, alleen dan andersom. Ik zit namelijk met een gecastreerde ram, grijs met wit dwergkonijn van 5 jaar oud. Deze was zijn hele leven samen met een cavia vrouwtje, die pas is overleden. Dit konijn rouwt nu dus ook. Ik weet ook niet zo goed wat ik er nu mee moet. Wellicht kunnen we elkaar helpen?
Als je goed voor mijn konijn zou zorgen wil ik m wel afstaan aan je. Als je er interesse in hebt dan...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:22

Voor het konijn zou het beter zijn om een leen ram te nemen, en ik zou dus zeker weten daarvoor kiezen.
Je weet van te voren dat ie weg gaat, dus je kan je er minder aan gaan hechten, het is voor het konijn het belangrijkste en je hoeft er zelf niet te veel mee bezig te zijn

Maar goed TS moet de beslissing nemen :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:07

Hmm lastige situatie.. een leenram klinkt heel leuk en was ook mijn eerste gedachte. Vind het alleen niet eerlijk om een goed koppel over een paar maanden weer uit elkaar te halen eigenlijk... Fijn dat asiel goofy met jullie meedenkt is een hele fijne opvang ben er zelf een aantal keren geweest:D Die twee rammetjes zijn nog heel jong he? Ben je er 100% zeker van dat de geslachten goed zijn bepaald? Als er nu een voedstertje bij zou zitten zou het een stuk makkelijker zijn.

Hoewel het niet aan te raden is normaal om 2 voedsters met elkaar te koppelen, is dat in deze situatie misschien toch het proberen waard.. Wellicht heeft Goofy een sociaal en makkelijk konijn zitten, kans van slagen ligt ook aan het temperament van de voedster die je al hebt. Vroeger toen ik nog niet beter wist heb ik een aantal keer een oudere voedster aan een jong voedstertje gekoppeld en dit ging eigenlijk best goed, waren wel steeds 2 hele makkelijke konijnen. Kans is aanwezig dat het in de pubertijd alsnog misgaat maar tegen die tijd heb je als het goed is twee gecastreerde rammetjes om dat probleem op te lossen..