Zeuren om eten afleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Zeuren om eten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:56

Onze twee kittens (11 weken oud) zeuren gigantisch als we in de keuken komen. Tijdstip maakt niet uit. Of we nou iets uit de koelkast of uit een kastje pakken of dat we doorlopen naar ons balkon, maakt niet uit. De tijd dat we in de keuken zijn maakt ook niet uit, want ze vliegen naar de keuken en blijven zeuren tot we de keuken uit zijn.
Als we ze voeren, blijven we met de bakjes in de handen staan tot ze beiden enkele seconden stil zijn. Maar omdat ze met z'n tweeën zijn, steken ze elkaar aan en wachten we zo 5 minuten. We negeren ze tot ze echt stil zijn, dan krijgen ze pas aandacht of hun eten.
Alleen werkt deze methode dus niet, want ze blijven net zo hard doorzeuren >;)
Dom zijn ze overigens niet. In twee dagen hadden ze het afgeleerd om in de gordijnen te klimmen.
DA heeft ze gezond verklaard. Ze hebben onbeperkt water, krijgen 4x per dag voer (2x nat, 2x brok) en hun bak wordt ook dagelijks schoongemaakt.

Iemand tips om het gemiauw af te leren?

Rennie89

Re: Zeuren om eten afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:59

gewoon negeren, geen aandacht aan besteden en echt pas eten geven als het tijd is :j wat wij in het begin deden was elke keer als ze eten kregen met een belletje rinkelen, zo linken ze de bel aan het eten en komen ze alleen dan

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:00

Grinz.. ik negeer het gedrag al 12 jaar bij mijn katten, maar die zeuren vrolijk verder hoor!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:57

Leorah schreef:
Grinz.. ik negeer het gedrag al 12 jaar bij mijn katten, maar die zeuren vrolijk verder hoor!

Dat wilde ik ook net gaan zeggen. Het is gewoon ingeprent in die koppies en dat krijg je er niet meer uit.
Het eten van onze kat staat in de gang. Wie het waagt in de gang te komen krijgt een kopje een mauw van kom eens mee kijken, vervolgens rent ze naar 'haar' kast en gaat ze ervoor zitten en kijkt je aan van komt er nog wat van.

Dit doet ze bij ons maar ook bij het bezoek. Dus eigenlijk de handeling van op de gang komen relateert ze altijd aan eten ook al heeft ze net haar eten gehad.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:58

lifaya schreef:
gewoon negeren, geen aandacht aan besteden en echt pas eten geven als het tijd is :j wat wij in het begin deden was elke keer als ze eten kregen met een belletje rinkelen, zo linken ze de bel aan het eten en komen ze alleen dan

Pavlov ten top :D

Ik denk ook dat negeren het beste werkt, maar ik weet niet hoe gevoelig katten daar voor zijn eigenlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:10

Een belletje lijkt mij een goede optie. Zeker bij katten :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:58

In plaats van te verlangen dat ze iets niet doen, is het veel makkelijker voor een dier om iets wél te doen.

Dus leer ze bijv. om ergens op te springen en te gaan zitten ofzo (noem nu maar even wat, kun je zelf invullen natuurlijk). Dan zijn ze meer bezig met wat wél werkt om eten te krijgen!
Hier werkt het, kat mauwt wel als ie honger heeft, maar is vervolgens stil. (Geeft het dus aan, maar zeurt niet)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:33

Kittens horen onbeperkt te kunnen eten ik zou dus 24 uur per dag brokken neerzetten en kijken of het dan beter wordt.
De kittens hier hebben nooit gezeurd om eten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:28

zonnebloem18 schreef:
Kittens horen onbeperkt te kunnen eten ik zou dus 24 uur per dag brokken neerzetten en kijken of het dan beter wordt.
De kittens hier hebben nooit gezeurd om eten.

Ze krijgen 9% van hun gewicht aan voer (dat is 100 gram nu). Het onbeperkt voeren is tot de leeftijd van 8 weken. Daarna kunnen ze prima leven op 4 maaltijden per dag, omdat ze hun eerste groeispurt voorbij zijn.

Inmiddels zijn we overgegaan op de plantenspuit en ze miauwen duidelijk minder. Ze komen niet meer steeds naar de keuken rennen en als het etenstijd is, komt er af en toe nog een klein miauwtje uit (keer of 10). Ik heb een placemat neergelegd waarop ze hun voer krijgen. Als ze daarop staan, krijgen ze hun voer (mits ze stil zijn). Tot nu toe rennen ze nog naar de bakjes, maar ik hoop het ze te kunnen leren dat ze daarop gaan zitten en dan hun voer krijgen (zoals het ergens op springen voor het voer oid).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:39

kittens horen onbeperkt te eten idd alleen met vers vlees is dat niet altijd makkelijk te doen misschien echter bij brok is advies bij alle katten overigens onbeperkt te voeren tenzij de katten te dik worden. Wij voeren altijd onbeperkt en geen zeurende katten en niet te dikke katten. Ook in het asiel maar zelden problemen met katten die te dik worden en daar ook altijd onbeperkt voer.
Overigens wat je ook kan doen is 4x per dag ze laten eten zoveel ze willen i.p.v. een bepaald aantal grammen eten. De ene kat heeft namelijk veel meer of minder nodig dan de andere kat. Als je niet de hele dag brok/vlees wil laten staan zou ik dus kiezen voor 4x per dag onbeperkt eten. Daarnaast als ze echt heel gefixeerd zijn op eten dan wil dat dus zeggen dat ze waarschijnlijk gewoon meer nodig hebben.

Let wel op dat niet alle katten het niet onbeperkt brok eten goed aan kunnen die gaan ervan kotsen omdat ze veel te veel gaan schrokken.
Of koop leuk speelgoed om het voer in te doen. Dan moeten ze langzamer eten en vult het meer wat je geeft en zijn ze langer bezig.