gratis jonge kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

gratis jonge kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:40

Mijn vriend en ik zitten al een tijdje met het idee van een hond. na heel veel na denken is een hond geen dier voor ons. vooral bang dat we hem te kort doen...

een kat daar in tegen zou wel bij ons passen. zijn dagelijks thuis. in de middag is mijn moeder minimaal 3 uur in mijn huis (ze mist de vogels die dus bij mij staan :o ) En ik heb al jaren katten bij mijn ouders en mijn vriend ook.

Heel marktplaats afgezocht en besloten dat we tog wel een beetje het in de buurt wilde houden.
Nog geen 20min rijden verder op werd er een katertje aangeboden. Hij werd aangeboden omdat ze bijna nooit thuis is en haar vriend bij haar weg is. (weet natuurlijk nooit wat er allemaal van waar is) Genzien het diertje mij heel erg aansprak op de foto (zelfde aftekening als mijn kat die nog bij mijn ouders is) gaan we tog overwegen om morgen naar het diertje te kijken en als hij bevalt/gezond is mee te nemen.

Alleen nu dus: hebben jullie extra punten waar ik op moet letten? Natuurlijk de ogen, tanden, vacht enz. maar wat vergeet je snel op zon moment als dat droppie je zo zit aan te kijken?

Iris82

Re: gratis jonge kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:41

Geënt en ontwormd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:43

Wat Iris zegt :o
En of hij gecastreerd is, is ook wel fijn. Tenzij je wilt fokken is er geen enkele reden om een kater niet te laten castreren (denk aan poezen die hij kan bezwangeren, het gesproei, het gejengel als er een poes in de buurt is..)

Ennuhm ja, of hij sociaal is natuurlijk :) Maar dat merk je vanzelf.

Edit: en let ook op of hij zijn ontvlooiingen heeft gehad. Vlooien zijn echt vervelend -.-

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:45

hij is van 20 juni en nog niet gecastreerd (wel geent en ontwormt)
Heb zelf ergens gelezen dat ze castreren meestal met een half jaar doen?
Wil hem zeker laten castreren. Helaas voor de man staat dat besluit dan al vast :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:46

Uhw ja, de vlooien. Dat zat er nog zo bij in mijn hoofd dat ik het vergeten te vragen ben.
En ook even vragen met welk middel. Je doet er trouwens ook niet slecht aan om het katje gelijk bij binnenkomst in jouw huis meteen te ontvlooien met een zeer goed vlooienmiddel.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:47

oke vlooien pipet halen wij zelf (de kat van me ouders dan) altijd bij de dieren arts. kan me alleen niet meer herinderen welk merk het is...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:48

Tja kijk naar de algehele indruk en ga ook even met hem langs de dierenarts mocht je hem meenemen. en vraag naar een eventueel boekje met entingsstickers enzo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:48

In principe kan hij al gecastreerd worden als de balletjes zijn ingedaald. Bij het kitten van mijn vriend was dat dus met een week of 10. Weet niet precies wat de voors en na's ervan zijn, bij Kemba gaat het iig prima. Castratie is overigens niet zo duur als steriliseren, dus dat valt dan weer mee (het scheelt je een hoop gedoe :o )

Okee, vraag zeker om zijn paspoort van de dierenarts. Als hij geent is heeft hij dat! Als hij het niet heeft, niet doen, dan weet je dus niks. En je kan gelijk zien wanneer hij weer moet enzo (handig)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:51

Pas wel op met gelijk ontvlooien, als hij pas nog ontvlooid is kan het gevaarlijk zijn. Let daar dus goed op.

Advantage is een goed merk, Frontline en Exil zijn veel vlooien immuun voor (maar de omgevingsspray van Exil is dan wel weer goed geloof ik)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:51

HindaFree schreef:
oke vlooien pipet halen wij zelf (de kat van me ouders dan) altijd bij de dieren arts. kan me alleen niet meer herinderen welk merk het is...

wauw... de kat van je ouders haalt het vlooien pipet bij die DA zélf wat een speciale kat! :D

Ik heb eigenlijk geen tips. Ben namelijk ook totáál geen kattenmens, maar succes iig

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:52

ik had al bedragen opgezocht... die van steriliseren schrik je soms wel van :o
dus vooral ook goed letten op het enten (boekje met stickers)
en dus die vlooien hoe,wat en waneer.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:53

Vraag of tie goed ge-ent is, ontwormd, ontvlooid. Vraag ook het paspoort erbij. Goed ernaar kijken. Beslis het niet in 2 minuten. Neem de tijd, ga op de grond zitten, speel ermee, kijk of tie levendig is. Vraag wat het diertje eet, hoe vaak en hoeveel. Knuffel het beestje en goed kijken naar de ogen, oren, vacht zoals je zelf al zei.
Probeer een blik in de kattenbak te werpen om te kijken of tie geen diarree heeft.

(wij hebben regelmatig asielkittens in huis en mensen kunnen dan bij ons komen kijken naar de kittens. Sommige mensen beslissen echt binnen 2 minuten dat ze dat katje willen. Die kunnen al vanaf een foto hun keuze maken. Andere mensen zitten hier gewoon een uur, willen vanalles weten over de karakters en de dagelijkse gewoontes. Er zijn mensen die inderdaad op de grond gaan zitten en dan spelen met de kittens. )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:55

Als het kan: slaap er een nachtje over. Als hij je niet smekend aan zit te kijken is het makkelijker om met je verstand te denken :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:38

Let op z'n gedrag. Niet meteen oppakken, klets wat met de eigenaar. Dan al kijken hoe hij reageert. Na een minuutje of wat even laten ruiken en aaien. En dan optillen als hij niet is weggerend.

En mocht je 'm nemen: vraag na welke kattenbakvulling ze gebruiken, wat hij te eten krijgt en hoe vaak. Dan kan je dat overnemen en 'm zo geleidelijk laten wennen bij jullie.

Tip: investeer in een goed reismandje. Wij hebben de goedkoopste gekocht (dom) en die valt dus half uit elkaar steeds :o Wij hebben de mazzel van twee relaxte katten, maar andere katten kunnen nogal opgefokt raken en de mand proberen uit te breken.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:47

HindaFree schreef:
hij is van 20 juni en nog niet gecastreerd (wel geent en ontwormt)
Heb zelf ergens gelezen dat ze castreren meestal met een half jaar doen?
Wil hem zeker laten castreren. Helaas voor de man staat dat besluit dan al vast :+

Op zijn vroegst 6 maanden, liefst pas rond een maand of 8... als hij niet al in huis plast :j Ik zou hem eerst even laten wennen.
Kijk naar zijn karakter, dat is het belangrijkste. Als hij niet geënt is kun je dat zelf altijd doen :D Wormmiddel en anti vlomiddel geven als dat al even niet gebeurt is (2 x per jaar ontwormen, als hij buiten komt 4 x per jaar).

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:48

Zou ook vragen of ie goed zindelijk is..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:07

laat ook je neus goed zn werk doen bij binnenkomst bij die mensen, als het al naar kat(tenpis) ruikt dan zouden er bellen moeten gaan rinkelen waarom poezel weg moet....
de rest vd tips zijn al gegeven

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:09

eventueel zou je ook de kat kunnen laten controleren bij de dierenarts. Gewoon om te kijken of het een gezonde kater is.