Hond poept midden op straat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Hond poept midden op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:19

Hallo allemaal,
Ik ben sinds afgelopen vrijdag een hondenbezitster. Een 4-jarige Labrador reu. Voel me een behoorlijke leek en vraag iedereen de oren van het hoofd :o
Qua opvoeding weet ik wel eea, maar lang niet alles.

Nu heeft meneer de hond sinds vrijdagavond de tik om uitgebreid op straat te willen gaan poepen. Ook al zijn we nog maar een paar meter onderweg. Dacht het dat even uitlating van stress was of zo en dat hij het daarna vast niet meer zou doen. Niet dus. Zojuist geprobeerd wat het doet als ik hem vaker uit laat, maar dan doet hij het nóg!
Net al met de bezem door de straat geweest en de poep de goot in geveegd. Schaam me dood om dat dier van mij.
Poepzakjes kan ik vandaag niet meer halen. Die haal ik morgen.
Is hier nog iets aan op te voeden? Probeer hem de straat door de trekken, maar besef inmiddels dat dat ook geen oplossing is.
Eenmaal daar waar hij mág poepen hoeft hij niet meer. Plassen doet hij daar dan wél.
Hij krijgt 2x per dag een grote beker C1000 Tophond Adult met lam en rijst.
Ben zo bang iets fout te doen, dus vraag nu even hulp van jullie.

sunny_l0ve

Re: Hond poept midden op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:27

Onze hond had dat in het begin ook, gewoon puur vanwege het feit dat ze geen gras gewend was. Je kunt hier niet echt op straffen vind ik, omdat je hond dan misschien helemaal niet meer durft te poepen. Je kunt hem met uitlaten in het begin afleiden met een speeltje en enthousiast doen en dan naar het dichtstbijzijnde grasveld/perkje te lopen zodat hij het daar doet.
En dan steeds iets verder, het vergt veel geduld maar uiteindelijk zal hij het doorhebben. Over het algemeen zijn labradors wel makkelijk te stimuleren met een balletje of koekje o.d.

Ik ben zelf niet echt een voorstander van het voer in de supermarkt, er zitten veel ingrediënten in het voer wat mijn inziens nutteloos is voor een standaard huishond en meer een dikmaker is. Het dieetvoer wat ze bij de dierenarts verkopen zoals Hill's of Royal Canin bijvoorbeeld is hoogwaardiger voer. Je betaald er wel meer voor, maar je hoeft er minder van te gebruiken.
Je zou ook nog kunnen kijken voor vers voer, daar zijn de meningen wel heel erg over verdeeld. Ik heb laatst een lezing gehad over verschillende voeders. Het nadeel van alleen vers voer is dat het fosfor gehalte hoger is dan het calciumgehalte waardoor het lichaam uiteindelijk calcium uit de botten kan gaan onttrekken en daardoor meer risico op botbreuk. Dit is echter niet bewezen omdat daar nooit onderzoek naar is gedaan, maar het is wel iets om over na te denken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:28

Is er niet een grasstrook langs de weg ofzo? Lastig dat je de hele straat uit moet voordat ie een keer kan.
Als ie wil gaan poepen kun je dan niet hem aanmoedigen en flink doorlopen? En anders moet je hem maar aan de kant trekken, dan is het nog wel op de weg maar leert ie in ieder geval dat die niet midden op de straat mag en op een gegeven moment misschien toch proberen om door te lopen. Succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:30

Ja zo'n hond hadden wij ook. als hij moest poepen, moest hij ook! regelmatig midden op de stoep. Ik zorgde meestal voor allerlei zakjes, gewone boterhamzakjes, kleine plastic zakjes van bijv Kruidvat of Etos meenemen. Of ik schoof met mijn schoen de poep de goot in. Ik zorgde wel dat ik zo snel mogelijk bij een hondentoilet was (of een plek waar hij wel mocht poepen). Het gebeurde ook niet altijd. Soms hield hij het op, tot we ergens waren waar het mocht. Weet niet meer zo goed hoe we het hebben opgelost. Hij kwam ook als een hond van ruim 3 jaar oud bij ons, vanaf een boerderij waar hij rond kon lopen en doen wat hij wilde en wanneer hij het wilde. Ik geloof dat hij het altijd wel is blijven doen. Het blijft lastig. Vooral belonen als hij het goed doet. En vooral niet straffen als hij het op de stoep doet. waarschijnlijk snapt hij dan niet dat hij iets fout doet. Zakjes mee en blijven lachen. Hopelijk snapt hij ooit dat hij het niet op de stoep mag doen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:37

het zou ook nog een medische oorzaak kunnen zijn, dat zijn kringspier niet goed sluit. Een soort incontinentie als het ware...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:38

Maar dan kakt hij toch ook in huis?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:40

Maare, als ie poept op een plek waar hij van jou wel mag poepen moet je het toch ook gewoon opruimen?
Gewoon een boterhamzakje of plastic tasje mee en opruimen die hap.
Mijn hondje gaat ook wel eens op de stoep zitten, als ze echt moet dan moet ze. Maakt mij weinig uit of ik het van de stoep af pak of van het grasveld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:41

Qua poepen:
Het kan zijn dat deze hond geleerd heeft direct te poepen omdat hij daarna weer naar binnen gehaald wordt. Heel strak aandacht vragen en stevig doorlopen of (als het gaat) een stukje rennen naar het eerste stukje gras waar hij mag poepen. Qua poepzakjes kan je ook gewoon grotere diepvrieszakjes gebruiken over het algemeen.

Qua voer:
Kreeg hij dit voer al? Het is van vrij lage kwaliteit. Supermarkten hebben qua brok geen goed voer. Enkel wat diepvries en worsten is goed (dus ook geen blikvoer)
Afhankelijk van je budget en of je rauw wil voeren zou ik kiezen voor:
- smuldier compleet (vriesvak c1000/hoogvliet/etc (niet AH))
- tammenga (moet via het internet besteld worden, vrij grote hoeveelheden, vriesvak)
- Acana (brok, topkwaliteit, wel vrij prijzig, vanaf 4.44 €/kg, maar hoeft minder van gevoerd te worden)

De eerste twee zijn kvv, de laatste brok. Voor kvv is het handig je iets in te lezen, maar daar hoef je niks bij te mengen. Als richtlijn zeggen ze 1-2% van het lichaamsgewicht, al wisselt het behoorlijk per hond(enras).

Goed voer zorgt ervoor dat de hond gezonder blijft, een mooiere vacht heeft en zich fijner voelt. Een bijkomend voordeel is dat de hond veel minder hoeft te poepen vaak. Er zijn veel ervaringen dat een hond van 3x poepen terug gaat naar 1x poepen op een dag en dan ook nog eens de helft van zijn normale maat hoop. Zeker in jouw geval kan dat helpen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:42

Tja, opruimen dan maar :) En het liefst au moment supreme, dus met poepzakjes onderweg :) Overigens voldoen boterham- of diepvrieszakjes ook hoor ;) Poepzakjes vind ik geldtillerij hahaha :P

En verder.. Tja, Hij is pas 3 dagen bij je in huis? Geef het een beetje tijd :) Op zich is het niet erg zou ik zeggen, als ie midden op straat gaat, mijn logeerhond (zusje van mijn reu) doet het ook bij voorkeur midden op het kruispunt. Jammer dan, gewoon opruimen en dan is er niks aan de hand toch? Niets anders dan wanneer ie in de grasstrook poept, het is namelijk wel zo netjes om het dan ook gewoon op te ruimen :)

En stimuleren om het in het gras te doen, als je dat echt graag wilt. Dat betekent dus keihard belonen als ie eens in het gras poept enzo :)

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:43

Onze pup (klein vuilnisbakkie) had ook liever tegels, dus liepen wij eerst langs de groenstrook hier, gewapend met zakjes :) Op ongeveer 100 meter is een uitlaatplaats, dus toen ze wat groter was, renden wij direct uit huis daarheen (afleiding: lekker rennen). Kwartje is na een maand of 2 gevallen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:07

Een kennis heeft ook een Labrador en die was juist weg van het supermarktvoer. Maar ja, hier ook weer.. Ik ben een leek hierin en laat me adviseren door mensen die hier verstand in hebben.
Volgens zn vorige baasjes hadden ze hem als eens op ander voer gezet, maar pakte dat niet goed uit.
Hij krijgt dit supermarktvoer dus al een aantal jaren, maar hij schijnt wel slechter door zn haar te komen volgens hun.
Vanavond een schepje mee genomen bij het uitlaten. Hij deed het nu al op de stoep (de straat redden we niet eens deze avond) en heb het laten gaan.
Gelijk opgeschept en in de goot gekieperd.
Paar meter later moest hij wéér. Ook weer laten gaan en in de goot geveegd.
Vervolgens de rest van de wandeling heeft hij niks meer gedaan. Alleen aantal keren geplast waar hij dit mocht.

Fijn dat jullie zo meedenken trouwens!!! +:)+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:15

Wat is trouwens normaal hoe vaak een hond poept per dag?
Deze doet het al met al een keer of 6 per dag. (Vaak 2x per wandeling). Is dat normaal? Of veel?
Hij heeft ook veel moeite met luisteren als hij iets ziet of enthousiast raakt. Hij kent het buiten lopen nauwelijks. Hij werd wel paar keer uitgelaten per dag, maar kon zn energie er echt niet in kwijt.
Hij kijkt zn ogen uit als hij vogels over ziet vliegen. Los mogen lopen kende hij ook niet. En spelen met andere honden had hij ook nog nooit gedaan. Hij kneep m vreselijk toen hij dit gisteren voor het eerst allebei tegelijk van mij mocht op de stal waar ik mijn paard ook heb staan.
Vandaag wist hij van gekheid niet hoe hij het had. Hij leek net ADHD te hebben. Was niet meer rustig te krijgen. Blaffen, tong uit zn mond en helemaal druk.
Uiteindelijk heeft hij in de auto de hele terugreis als een blok geslapen.
Hij krijgt dus bij mij veel en veel meer beweging dan bij zijn oude eigenaren. Zal ik dan daardoor ook langzamerhand iets moeten veranderen aan zijn voer? Qua hoeveelheid misschien?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:26

Zo 6x per dag is niet echt normaal, dat is behoorlijk veel! Mijn ene hond die poept maximaal 3x per dag en de ander 1 a 2x per dag. En die ene van mij die het minste poept is geen kleine hond, hij zit tussen een herder en een lab in.
Ik zou als ik jou was langzaam overgaan op ander voer, als hij gevoelig is voor ander voer kun je altijd dieetvoer voor overgevoeligheid nemen van hill's/royal canin of vers voer proberen. Daar doen ook heel veel honden met een gevoelige huid het goed op.
Ik weet niet of de hond nu goed op gewicht is? Dan zou ik de hoeveelheid in eerste instantie zo laten en niet teveel verhogen, labjes staan er om bekend snel dik te worden...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:29

Mijn hond poepte ook veel en op straat. Die kwam van een binnenplaats. Wat hielp was naar het bos waar ze wel op zand moest poepen en dan als ze het deed belonen.
Dat vele poepen is nu over nu ze vers vlees eet. Net zo goedkoop of duur, iig heb ik smuldier en daar doet ze het echt heel goed op. :) te koop bij de c1000en jumbo.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:32

Kreeg zojuist even een ingeving...
Ik heb hem afgelopen maandag even mogen uitlaten bij de vorige eigenaren en grasveldje daar zit op ongeveer dezelfde afstand als waar meneer nu steeds midden op straat poept bij mij. Blijkbaar was dat zijn enige mogelijkheid om te poepen en moest hij het snel kwijt, anders kon het niet meer. Is dat logisch gedacht waarom hij het nu gelijk laat gaan zodra hij op straat komt?

Bedankt Pauline! Ik ga me maar eens even goed inlezen over de verschillende typen voer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:47

Het gaat niet zozeer om het aantal keren dat ie poept, maar om de hoeveelheid (imo dan). Als hij poept en een paar meter verder weer, dan was dat ws zo van 'Ojee ik ben nog niet klaar'.

Ik denk dat ie vooral een beetje in de war is nu, en moet wennen aan zijn nieuwe situatie :) Ook met dat spelen enzo, en los lopen. Dat komt vanzelf :j niet teveel in één keer doen raad ik je wel aan (je zag zelf hoe hij doodop was na een dag op stal), dus niet teveel prikkels als hij er nog niet aan gewend is :)

Wat je kan doen, is uitgebreid belonen als hij in de goot poept (of op het gras, waar het mag). Dan gaat er misschien een lampje branden van 'Hey, hier poepen is goeoeoed :D ' en hopelijk blijft dat hem dan bij.

Ben overigens wel van mening dat op de plaatsen waar geen opruimplicht geldt (of in de goot, mits niet langs een straat waar veel gespeeld wordt enzo) je het ook zeker niet moet doen. Waar betalen we anders hondenbelasting voor??

Succes in elk geval :) Leuk dat je een hond hebt geadopteerd! Komt ie uit het asiel of heb je hem via de vorige eigenaar?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 01:05

Hij komt weg bij een gezin waar hij zijn leven de laatste tijd doorbracht in de bijkeuken, omdat hij door energie overschot hun 1,5 jarig kind van de benen liep.
Ouders werken FT en ze hebben in totaal 4 kids.
Tis ook nog eens een top rashond die bij een hoogstaande fokker weg komt. Leuke bijkomstigheid. Was hier niet naar op zoek of zo. Toevallig had hij alle eigenschappen die ik graag wilde zien bij een hond.
Dus deze extra info is vooral leuk voor de Labrador kenners onder ons.

Ik ruim zijn poep ook niet op als ik met hem loop in het buitengebied hoor, op zo'n 150 meter van mijn huis. Daar laat ik het mooi liggen. Heeft toch niemand last van.
Maar woon in een super schoon dorp waar nooit hondenpoep op straat ligt. Vind het wel aso om het dan zelf te laten liggen. Dan weet ook iedereen binnen no time dat het bij mij vandaan komt en maak ik geen vrienden mee.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:17

Magrathea schreef:
Ben overigens wel van mening dat op de plaatsen waar geen opruimplicht geldt (of in de goot, mits niet langs een straat waar veel gespeeld wordt enzo) je het ook zeker niet moet doen. Waar betalen we anders hondenbelasting voor??

Waar geld geen opruimplicht dan? Is dat per gemeente verschillend wellicht?
Want volgens mij moeten wij het overal opruimen hoor, zelfs in hondenuitlaat-terreinen.
Vind ik zo fris ook wel. De goot vind ik helemaal ranzig, ik ben al eens uit mijn geparkeerde auto recht in een hondendrol gestapt, lekker!
Zoveel moeite is het toch niet? Ik heb altijd zakjes bij me, die doe ik standaart aan de hondenriem, even oppakken en weggooien, klaar...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:01

Bij ons hoef je het op de honden-uitlaat plaatsen niet op te ruimen: dat doet de gemeente. Volgens mij is dat per gemeente idd verschillend. Ik kan nl ook bedenken dat dat afhangt van de hoeveelheid hondenbelasting die je betaalt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:12

Dat zou kunnen idd. Ben ik wel erg benieuwd naar het verschil in belasting eigenlijk. :D
Wij betalen voor de 1e hond 65 euro en iedere volgende hond 130 euro per jaar.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:12

Het klinkt alsof jou hond niet geleerd heeft netjes in de bosjes of gras te poepen, dat is echt een stuk opvoeding en kun je jou hond ook gewoon leren, hij zal even om moeten schakelen maar uiteindelijk valt het kwartje wel. Wat je zou kunnen proberen is als hij gaat zitten om te poepen dat je dan zijn staart tegen zijn kont aan duwt, de meeste honden stoppen dan, als je op het uitlaatveld bent waar hij mag poepen blijf je net zolang wachten totdat hij gaat poepen en dan prijs je hem zo gigantisch de hemel in, neem hier echt even de tijd voor, dat je niet voordat hij gepoept heeft weer terug naar huis moet. Als je hier even tijd in steekt is het probleem dadelijk opgelost. ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 11:02

Ik bedoel met poep de goot in vegen dat ik de poep IN de put veeg. Niet dat ik aan de kant veeg zodat idd mensen hun auto gezellig in parkeren.. blehh..

Vanmorgen heb ik even een andere route genomen. Waarbij ik op die route al snel een klein grasveldje tegen kwam. Stom, had er nooit meer aan gedacht dat daar een klein groen stukje zit. Heb hem daar even wat laten rondsnuffelen en toen ging hij daar idd poepen.
Gelijk opgeveegd, in de goot (dus ook put) geveegd en ben weer verder met hem gaan lopen volgens onze oude route.
Heeft onderweg op straat niet meer gepoept! *\o/*

Als ik trouwens met hem ga lopen en hij wil poepen op straat dan gaat hij niet eerst zitten hoor. Hij gaat heel iets door de benen en laat het dan gelijk al gaan terwijl hij half door blijft lopen. Daar is dan geen houden meer aan.
Ik betaal 53 euro per jaar aan hondenbelasting.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:09

Je moet gewoon even in de verordening van de gemeente kijken of opruimen verplicht is. Maar wat je zegt qua afstand is logisch. Dat hoor je vaak bij dit gedrag. Wat je beschrijft qua nauwelijks door de hurken gaan klinkt alsof hij in het verleden is doorgesleept tijdens het poepen. Als een hond dat maar vaak genoeg meemaakt blijft hij gewoon lopen tijdens het poepen, helaas.

6x per dag is trouwens extreem veel. Ik heb zelf geen idee hoeveel het voer dat je nu voert per kg kost? Maar als je je budget aangeeft is er vaak een beter voer voor te vinden. Supermarktvoer is namelijk niet alleen niet erg goed, het is vaak ook nog eens vrij duur. Overigens raad ik acana (of orijen) aan boven hills en royal canin omdat deze bht en bha in hun voer hebben zitten (=kankerverwekkend) en minder uit natuurlijke voedingsstoffen bestaan. Alsnog wel goed voer hoor, maar voor hetzelfde geld kan je dan acana of zelfs orijen gaan voeren terwijl dat dus echt beter voer is.

Op rc poept onze hond 3x per dag, waarvan 2x 's ochtends en de 2e keer echt maar net een frutje. Dus eigenlijk 2x. Op vers voer hoor je vaak dat honden maar 1x poepen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:12

Ik vind 6 keer per dag ook erg veel hoor.
Onze hond staat op RC en poept 1 a 2 keer per dag.

In supermarktvoer zit ook veel wat honden gewoon niet goed verteren / niet nodig hebben en dat komt er dus ook gewoon weer mee uit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:13

Ik zal eens vragen wat mijn staleigenaresse aan haar honden voert. Die blaken ook van gezondheid qua glans, fitheid en zijn mooi op gewicht. Misschien dat ik samen kan doen met inkopen.
Ik heb echt geen idee hoeveel dit supermarktvoer kost wat hij nu krijgt. Had een volle zak mee gekregen en die is voorlopig nog niet op.
Wil wel dat hij goed voer krijgt. Als dit voer goed voor hem is dan blijft hij dit houden. Bestaat er de mogelijkheid dat hij het beter gaat doen op ander voer, dan vind ik het geen probleem om langzaamaan op ander voer over te gaan.

Hij heeft vandaag nog maar 1x gepoept onder het uitlaten. Net terug van stal waar we 3 uur zijn geweest en daar ook niks gedaan, voor zover ik hem id gaten heb gehouden. Hij was meest van de tijd in mijn buurt.