Ik heb een kruising engelse x amerikaanse cocker spaniël die we met 2 jaar van mensen hebben overgenomen. Ik herken het gedrag inderdaad wel, ze is ook zo enorm aanhankelijk en is het liefst de hele dag dicht bij je in de buurt.
Dat hardleerse heeft ze ook, maar het is echt een kwestie van consequent handelen en vooral geen ruimte geven. Bij ons mogen ze gewoon op de bank dus daar corrigeren wij niet op. Ze heeft het wel met de kattenbrokjes, onze katten eten op de grond en hun voerbak staan naast die van de honden. Soms wil ze nog wel eens een brokje meepikken heel stiekem.... Zodra ik het hoor dan hoef ik alleen nog maar haar naam te noemen en ze komt alweer schuldig aangelopen. Vooral dat koppie omlaag haha!
Verder als we niet thuis zijn dan staan de brokjes hoog zodat ze er niet bij kan. Ze is namelijk geobsedeerd door eten, ze doet ook alles voor een koekje. Geen wonder ook dat ze te dik is, maar op het moment zit ze op dieetvoer om af te vallen....
Wat ook kan helpen is als je haar een beloning geeft haar eerst rustig te laten zitten en het eten eerst te 'weigeren'. Daarna zachtjes aanpakken en dan pas het koekje geven, eerder niet. Dat vergt echt heel veel geduld van ze, zeker goed voor die vreetzakjes!