ervaringen gevraagd met spondylose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

ervaringen gevraagd met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:59

Vanochtend is geconstateerd dat mijn boxer spondylose heeft. Gelukkig is de nek en zijn de heupen wel in orde. Echter helaas is er dus wel spondylose aanwezig. Nu heb ik zelf al jaren ervaring met HD en afgelopen jaar kunnen wennen aan ED problemen (is geopereerd, is mijn andere hond) maar spondylose nooit mee gemaakt. Nu kan ik heel internet af gaan speuren maar hier zullen vast mensen zitten die ervaring hebben met spondylose honden.

De algemene dingen weet ik wel dus onverwachtse rare bewegingen voorkomen, springen voorkomen, tuigje vind hij beter dan halsband en qua trekken ook beter (zacht lichtgewicht tuig), extra warme plaatsen geven, eventueel warm vest aan buiten als het enorm koud is, niet laten zwemmen in de winter enz. Heb ook pijnstilling in huis voor mocht het een keer fout gaan. Echter dat is allemaal algemeen, wat zijn echte ervaringen? Eventueel welk soorten therapeuten ingeschakeld als je hond eens helemaal vast zit of veel pijn lijd? Naar het bos vind hij geweldig maar daarna moet hij het nu al steeds bezuren. 1x volle dosis pijnstiling is genoeg om hem weer gewoon te laten lopen en doen maar dat gaat waarschijnlijk wel erger worden. Verstandig om hem nog wel mee te nemen? Doe ik daar veel kwaad mee?

Graag veel tips dus alle spondylose is weer anders en juist daarom vind ik het zo belangrijk om van alles te lezen.

kimmie261

Re: ervaringen gevraagd met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:06

mijn eerste rottweiler had het heel erg,die liep echt zo krom als een banaan door de spondylose,die heeft toen pilletjes gekregen ( dexamethason) om de druk van de wervels af te halen en dat werkte zo goed dat ze een paar uur later weer gewoon liep,ze heeft echt jaren op die pilletjes rondgelopen,toen de wervels vergroeit waren heeft ze er niets meer voor gekregen verder.

je kan ook homeopatische pillen gebruiken die schijnen hetzelfde effect te hebben als die dexamethason,alleen minder schadelijk voor het lichaam zelf.. http://www.huisdierendokter.nl/ en dan even bij spondylose kijken :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:09

Onze boerboel Maks heeft een erstige spondylose rug en spondylose nek, daar kwamen we zes jaar geleden achter nadat hij acuut pijnklachten had aan de achterhand, aangezien Maks ook HD optima forma heeft dachten wij dat het daar fout mee ging maar het bleek dus Spondylose te zijn. Maks staat op 2 voedings supplementen, cosequin ( glucosamine ) en anabol Loges ( een natuurlijke spierversterker ) daarbij maak ik dagelijks lange wandelingen met hem, altijd los laten lopen. Maks heeft tot kort geleden geen enkele klachten gehad op wat stijfheid en opstartprobleempjes na, nu begint hij op de voorhand kreupel te lopen en daar krijgt hij pijnstilling voor maar dat lijkt hem niet te helpen. Hij wandelt nog dagelijks 45 minuten tot 1 uur mee in het bos. Toen hij nog wat jonger was kon hij ook ruig met andere honden spelen maar kreeg daar nooit geen klachten van. Ook onze Bordeaux Dog Deaux had een spondylose rug en spondylose nek en deed het op deze combi supplementen ook probleemloos, helaas hebben we haar vorig jaar in laten slapen wegens het afsterven van het ruggemerg, had verder niks te maken met de spondylose ;)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:16

Bij onze Mechelse herder is ong 1 maand geleden ook spondylose geconstateerd in de rug, maar dan bij toeval (wij lieten röntgenfoto's maken omdat we wilden gaan fokken met haar, dat gaat helaas nu dus neit door :( ). Onze hond heeft geen klachten, en gaat die waarschijnlijk ook niet krijgen is ons gezegd. Ze mag ook gewoon in de 'sport' blijven en rennen en springen enzo.. Dus ik volg even, aangezien ik ook benieuwd ben naar overige ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:29

Ik heb een boxer met spondylose. Zorg dat de achterhand gespierd blijft, een zwabberende achterhand is funest. Dus veel lopen en ik moest hem op advies wat laten trekken aan de lijn, zo zetten ze met de achterpoten meer af, welke de achterhand versterkt. Verder vermijd glade ondergronden.
Ik heb meerdere supplementen geprobeerd en momenteel backmotion en nog iets van de huisdierendokter, welke Kimmie261 destijds heeft aangeraden. We zijn inmiddels 3,5 jaar verder.
Ik geef zalmolie door het eten. Maak in mindere perioden, korte wandelingen, maar wel vaker, maar constante beweging, bijvoorbeeld niet elke dag 10 minuten en dan op zondag anderhalf uur.
Wanneer je van plan bent een langere wandeling te gaan maken, geef dan wat metacam vooraf.
Mijn hond zakt nu af en toe wat door zijn achterpoor, mijn grootste angst is dat de botwoekeringen van de spondylose een zenuw raken, want dan kan het einde verhaal zijn, dus duimen maar.
Het groeien van het bruggetje tussen de wervels kan zeer pijn doen, dit is echter een periode, zit het bruggetje vast, is de pijn meestal verdwenen, maar zijn ze alleen wat stijver.

Ja, er is genoeg te vertellen, als je wat specifieks wilt weten, pb box staat open.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:47

Mijn Catalaanse herder is met ernstige spondylose (en nòg een berg kwaaltjes) 14 jaar geworden. Ik gaf haar pijnstilling naar behoefte: de ene keer niets, de andere keer een volle dosis. Ik voorde haar Tecni-Cal Bone & Joint brokken en ze kreeg extra glucosamine, hier deed ze het erg goed op. Ik heb met haar een redelijk slechte periode meegemaakt vlak voordat haar wervels aan elkaar vastgroeiden. Toen dit eenmaal was gebeurt en de rug op een gedeelte dus "vast" zat, heeft ze een hele lange periode weinig tot geen (merkbare) pijn gehad. Tot haar 14e jaar heeft ze zich gedragen als een dolle jonge hond, tot ze op een dag (na ongeveer een week kwakkelen) niet meer op wilde staan. Of dit een gevolg was van de spondylose weet ik niet, deze hond had nl ook al twee knie operaties achter de rug en zeer ernstige HD.
Maar een hond kan dus best heel prettig oud worden mèt spondylose.

Sterkte met je hond :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:50

Het enige nadeel van spondylose is dat de botwoeleringen de zenuwen kunnen traken. Dan raakt de achterhand verlamd. Dan kan men een corticosteroidenspuit proberen, maar wanneer dat niet helpt, dan is het klaar. Die van mij zakt nu af en toe door zijn achterpoot, evenwichtverlies, maar dat kan ook door zijn oorontsteking komen, verder loopt ie nog kwiek. Alleen bij dolle bewegingen, kan hij nog wel eens door zijn achterpootje gaan, maar of dat nou aan de spondylose ligt of aan de oorontsteking of door ouderdomsartrose, ik durf het niet te zeggen, ik hoop iig niet een zenuw.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:06

Het hangt heel erg af of de haken ( botwoekeringen ) aan de bovenkant of de onderkant van de wervel groeien, aan de bovenkant is het allemaal minder dramatisch. Onze Deaux had ze aan de bovenkant en Maks heeft ze aan de onderkant zitten. Deaux had ook minder last van de spondylose, was ook minder stijf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 08:17

Mijn boxer is nu 5.5 jaar en in oktober heeft hij 4 aanvallen gehad dat hij neit meer kon lopen en ook heel gedesorienteerd was. Mijn dierenarts is bang voor epilepsie of in het enorm slechtste geval hersentumor (moet er niet aan denken!!!!! heb er al 2 boxers aan verloren op 8 en 9.5 jarige leeftijd).

Alle organen zijn oke, botwerk dus op spondylose na ook alleen de kop wil ik niets mee doen. Een MRI scan is enorm duur en heb me ingelezen in epilepsie en daar moet je proberen zo lang mogelijk niets aan te doen, vers voeren (doe ik), grote stress vermijden (doe ik ook uit voorzorg) en hopen dat het lang weg blijft (ben ik ook druk me bezig ;)

Echter nu blijkt dus die spondylose en het is bij hem echt nog niet erg maar kan wel net op een enorm verkeerde plaats zitten. Hij heeft namelijk 's avonds bijna altijd dat hij alleen maar rustig stapvoets meer mee loopt en geen draf o.i.d. in zet. Ook regelmatig dat hij duidelijk moeite heeft met coordinatie.
Pffff, laten we echt maar heel hard gaan hopen dat dat dus dan allemaal tijdelijk is. Kan ook nog zijn dat hij in oktober een mix gehad heeft van last van spondylose en epilepsie uiteraard.

Ik dacht: pff, gelukkig is het alleen spondylose geeft wel ongemak maar kan er gewoon oud mee worden. Echter dat hoeft dus niet altijd zo te zijn..........
Uiteraard ga ik wel ook beginnen met homeopathische middelen geven ter ondersteuning. Wij lopen toch dagelijks ruim 2 uur en meestal gaat dat in 3 wandelingen verdeeld (en 2x poepen/plassen op veld overkant die tellen niet mee). Dat wandelen komt wel goed dus.
Daarnaast doen wij redelijk fanatiek mee met ttouch en grondwerk en dat is het stimuleren van goed gebruiken van de poten en dat allemaal in een zeer rustig en beheerst tempo. Dat helpt hem gelukkig ook heel goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:48

Onze labrador heeft jaren baat gehad bij een behandeling door Dr Aharon.
http://www.kreupeldier.nl
Voor de behandeling was opstaan moeilijk en pijnlijk, springen niet meer mogelijk. Hij had spondylose in de lendenengewrichten.
Na zo'n behandeling kon hij weer alles, plassen met de poot omhoog, in de auto springen, etc. Na een half jaar ongeveer moest hij dan weer behandeld worden. De spondylose is geconstateerd op 7 jarige leeftijd en door deze behandelingen is hij 12 jaar geworden.
Ze is natuurlijk geen tovenaar, maar misschien kan ze jouw hond ook helpen. Wij waren er in ieder geval super blij mee. De behandeling gaat volledig in overleg met je eigen dierenarts en hij/zij wordt op de hoogte gehouden van de behandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:28

dierenfan schreef:
Mijn boxer is nu 5.5 jaar en in oktober heeft hij 4 aanvallen gehad dat hij neit meer kon lopen en ook heel gedesorienteerd was. Mijn dierenarts is bang voor epilepsie of in het enorm slechtste geval hersentumor (moet er niet aan denken!!!!! heb er al 2 boxers aan verloren op 8 en 9.5 jarige leeftijd).

Echter nu blijkt dus die spondylose en het is bij hem echt nog niet erg maar kan wel net op een enorm verkeerde plaats zitten. Hij heeft namelijk 's avonds bijna altijd dat hij alleen maar rustig stapvoets meer mee loopt en geen draf o.i.d. in zet. Ook regelmatig dat hij duidelijk moeite heeft met coordinatie.
Pffff, laten we echt maar heel hard gaan hopen dat dat dus dan allemaal tijdelijk is. Kan ook nog zijn dat hij in oktober een mix gehad heeft van last van spondylose en epilepsie uiteraard.

Die van ons is nu ook wat gedesorienteerd. Hij heeft vooral aan de rechterkant oorontsteking en waarschijnlijk aan die kant ook een gaatje in zijn trommelvlies. We hopen eigenlijk dat het gedesorienteerde daar vandaan komt, het gaat ook al iets beter, alleen op hobbelige ondergrond is het een probleem. Het zakken door zijn rechterachterpoot is alleen met rare bewegingen. Hij heeft wel de haken onderaan zijn ruggengraat helaas. Hij loopt echter altijd in draf, liefst galop, maar dat mag niet van me, hij rekt zich uit met zijn poten naar voren en zijn kont in de lucht (dus in zoverre geen bolle rug), hij maakt ook rondjes zonder om te vallen of door zijn poot te zakken en maakt te vandaag ook nog een deur open stiekum, hij is geen mandhanger en eet goed. Dus ik hoop dat het geen botwoekering is die tegen de zenuw aan zit. We zullen zien. Maar rot is het wel he, lange rechte stukken lopen, net als met een jong paard schijnt ook goed te zijn. En opletten hoe hij poept en plast. Gaat dat nog goed, met een reutje, hoe gaat het op drie poten, gebruikt hij altijd dezelfde poot of wisselt hij af. Laat ook eens controleren op HD, die van mij heeft het in lichte vorm rechts.

Mijn boxer begon ook op 5.5. Na een wandeling liep hij mank. Dit was de diagnose, in mei wordt hij 9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:31

janouk schreef:
Onze labrador heeft jaren baat gehad bij een behandeling door Dr Aharon.
http://www.kreupeldier.nl
Voor de behandeling was opstaan moeilijk en pijnlijk, springen niet meer mogelijk. Hij had spondylose in de lendenengewrichten.
Na zo'n behandeling kon hij weer alles, plassen met de poot omhoog, in de auto springen, etc. Na een half jaar ongeveer moest hij dan weer behandeld worden. De spondylose is geconstateerd op 7 jarige leeftijd en door deze behandelingen is hij 12 jaar geworden.
Ze is natuurlijk geen tovenaar, maar misschien kan ze jouw hond ook helpen. Wij waren er in ieder geval super blij mee. De behandeling gaat volledig in overleg met je eigen dierenarts en hij/zij wordt op de hoogte gehouden van de behandelingen.

Ik vind het zo verwarrend, want de een zegt dit en een ander zegt, spondylose mag je niet met manuele therapie behandelen, alleen masseren.

Citaat:
Orthomanipulatie* is ontworpen en bedoeld om een afwijkende wervel- en/of gewrichtsstand te corrigeren.

Spondylose is geen afwijking aan de gewrichtsstand, het is extra botvorming, dat krijg je nooit weer in de noemale stand. Volgens mij moet je niet willen kraken in die botwoekeringen. Stel je voor dat iets kapot (brug/ botwoekering)gaat en dan in de zenuw belandt? Volgens mij mag je niet manipuleren bij spondylose.
Mag ik vragen of je de werking is uitgelegd? Want ik begrijp em niet, hoe het moet helpen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:13

Vandaag nog meer mensen naar de foto's laten kijken en ga zo nog mailen naar een chiropractor. Namelijk lijkt er toch een nekwervel te zijn verschoven.

HD is ook gelijk gedaan en hij heeft links een mooie heup maar rechts afwijkend. Beide kanten wel goed gespierd. Rechts kan problemen gaan geven maar doet het nog niet zichtbaar qua minder bespiering of mank lopen. Hij loopt wel regelmatig met links mank nu dus dat kan wel aangeven dat hij rechts toch wat ontziet en links over belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:34

dierenfan schreef:
Vandaag nog meer mensen naar de foto's laten kijken en ga zo nog mailen naar een chiropractor. Namelijk lijkt er toch een nekwervel te zijn verschoven.

HD is ook gelijk gedaan en hij heeft links een mooie heup maar rechts afwijkend. Beide kanten wel goed gespierd. Rechts kan problemen gaan geven maar doet het nog niet zichtbaar qua minder bespiering of mank lopen. Hij loopt wel regelmatig met links mank nu dus dat kan wel aangeven dat hij rechts toch wat ontziet en links over belast.

Lijkt mijn hond wel :D alleen die heeft nu dus ook echt rechts last!
Ik ben even aan het googlen geweest, maar een chiropractor is niet verstandig bij een spondylose, misschien wel voor de nekwervel, maar kijk uit met de spondylose.

Mag ik vragen waar je je boxer vandaan hebt? Mag per PB hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:49

mag hoor is een gewone asiel hond (net als de honden die ik gehad heb en mijn andere hond die ik heb) en afkomstig uit Belgisch asiel en door ruimte gebrek over geplaatst in NL asiel en vanuit daar mee met mij naar huis gegaan want ik had plaats en was vanaf minuut 1 verliefd op hem. In het NL asiel is hij aangekomen toen ik er was, mijn hond erbij gezet en half uur later meegenomen :D (ben bekende van het asiel anders had me dat 100% zeker nooit gelukt). Hij was graatmager toen zeker 10% ondergewicht en was in de winter van 2009 het vroor 10 graden toen gezien zijn ondergewicht vonden ze het ook zeker niet erg dat hij met mij mee mocht omdat het zo warm als in huis nooit in de kennel is.

Hij is in zijn eerste 3.5 jaar in een zeer vreemd huishouden geweest met een berg honden maar waar hij geboren is geen enkel idee.

Chiropractor de foto's door gestuurd (diegene is ook dierenarts dus moet het weten) en wacht of ze er wat mee aan durft. Zelf doe ik dus ttouch (en ga volg. jaar januari/mei weer verder cursus volgen) en grondwerk maar dat is niet voldoende heb ik het idee. Dus het is even afwachten.

We gaan het niet zomaar op geven!!

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:04

Idd maak een afspraak bij Dorith Aharon, zijn kan verlichting geven aan de spondylose!
Mijn boxer had dit ook, en ging eens in de zoveel tijd die kant uit, ze knapte daar enorm van op.
Ik zag bijna niets meer aan dr na een behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:19

xRomana schreef:
Idd maak een afspraak bij Dorith Aharon, zijn kan verlichting geven aan de spondylose!
Mijn boxer had dit ook, en ging eens in de zoveel tijd die kant uit, ze knapte daar enorm van op.
Ik zag bijna niets meer aan dr na een behandeling.

Mag ik vragen wat zij dan precies doet aan een spondylose hond? Ik ben als de dood dat een bruggetje gaat breken of een stukje er af, welke dan in de zenuw komt. Ik lees dat het daarom ook afgeraden wordt of doet zij iets totaal anders?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:58

overigens: mijn hond heeft nog geen afgemaakte bruggetjes dus voor afbreken hoef ik toch ook niet bang te zijn? Er zijn punten waar sprake is dat er bruggetjes gaan groeien maar ze zijn nog niet gemaakt. Ik ga in elk geval eerst afwachten wat de chiropractor zegt. Heb al te horen gekregen dat ze echt heel goed is in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:35

dierenfan schreef:
overigens: mijn hond heeft nog geen afgemaakte bruggetjes dus voor afbreken hoef ik toch ook niet bang te zijn? Er zijn punten waar sprake is dat er bruggetjes gaan groeien maar ze zijn nog niet gemaakt. Ik ga in elk geval eerst afwachten wat de chiropractor zegt. Heb al te horen gekregen dat ze echt heel goed is in elk geval!

Ik heb geen idee. De mijne heeft echt al bruggetjes, ik ben ook al een paar dagen info aan het zoeken of ik bij een fysiotherapeut terecht kan, maar ik lees overal dat je niet moet manipuleren met spondylose. Op een ander hondenforum had een vrouw meegemaakt (weet niet in welke hoedanigheid, klant of medewerker) dat een haak was afgebroken met zeer pijnlijke gevolgen voor de hond.
Ik heb de mensen van kreupeldier een mail gestuurd, met de vraag op welke manier zij mijn spondylose hond zouden kunnen helpen. Want ik krijg nergens een echt antwoord wat ze dan precies doen, alleen masseren of kraken, want dat laatste doe ik dan liever niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 07:17

Ik ben geen arts en ook geen therapeut. Dr Aharon is beide. Ik zou geen antwoord weten op je vraag Mindim. Je kan deze vragen beter aan haar stellen. Ze zal zeker vragen om de rontgenfoto's, etc. Iedere hond en zijn kwaal zijn natuurlijk anders. Je zal moeten zoeken naar de behandeling die het beste bij je hond past. Je kan altijd vragen om een second opinion zonder dat je de behandeling opstart.

Maar ik weet alleen dat het bij mijn hond veel pijnverlichting heeft gegeven, waardoor het lijf van mijn hond nog een aantal jaar prima heeft gefunctioneerd en hem zonder pijnstilling een goed leven heeft gegeven. Mijn hond was een echte Macho en die pikte niet veel van mensen. Maar bij Dr Aharon rende hij naar binnen en ging klaar staan voor de behandeling. Blijkbaar had hij er erg veel baat bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 08:20

ttouch en grondwerk kan bij alle honden dus dat kan sowieso ingezet worden. Echter heb ik al wel geleerd dat je bij epilepsie honden heel voorzichtig moet zijn met de nek en de kop omdat je een bewustzijn op aan het roepen bent van het eigen lichaam en dat kan een aanval veroorzaken is mij uitgelegd.
Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van een druk op de huid die je zelf op je oogleden kan geven. Dat is niet veel dus een hele zachte druk en dan massage bewegingen. Dat is net als grondwerk oefeningen. Dat gaat allemaal zeer rustig en beheerst. Heb er filmpjes van dan kan je zien wat ik bedoel maar die staan op een andere comp. Misshien dat ik ze wel kan vinden op internet even zoeken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 08:23

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:01

Bij een van mijn border collies is per toeval spondylose/artrose ontdekt toen we voor de heupfotos gingen (hebben meteen rug en ellebogen meegedaan, hond was immers toch al onder narcose).
Voor die tijd wel al eens gedacht dat ie wat scheef liep, af en toe wat stijf, maar nooit mank o.d.
Wij trainen de honden redelijk intensief aan de schapen, en die bewuste hond is mijn beste werkhond, dus die moet hier thuis ook meestal aan de bak als er werkjes zijn met schapen omzetten.

De DA die de foto's maakte vond in eerste instantie dat hij helemaal niet meer mocht werken, niet los in het bos e.d. enkel nog heel gecontroleerd en aan de lijn lopen.
Probeer dat maar eens met een border van net 2 jaar...
Was een grote schok op dat moment...inmiddels zijn we anderhalf jaar na de eerste diagnose.
En de hond staat nog steeds volop in training, loopt zelfs wedstrijden, en gaat op dit moment erg goed.
We hebben na ruim een jaar nog eens controle foto's laten maken, de spondylose ziet er op de foto's gruwelijk slecht uit, maar het klinische beeld wat de hond geeft is goed!

Vorig jaar om deze tijd zijn we 2 keer bij eerder genoemde Dr Aharon geweest, mijn hond was na behandeling beter dan voorheen, hij liep scheef, meteen na de behandeling niet meer.
Hij bleek ook een oude blessure aan een knie te hebben, en een wervel scheef.
Idd de vraag is moet je dat risico nemen met een spondylose hond. Nu, ik ben blij dat we de gok genomen hebben, want als ie niet meer had kunnen werken had dat bewuste hondje echt geen leven meer gehad.
Had ik hem net zo goed meteen met 2 jaar kunnen laten inslapen.
Want inmiddels liep ie een half jaar na de eerste foto's wel steeds slechter.
We hebben wel wekenlang na de behandeling bij Dorit enkele malen per dag aan de lijn gelopen, tuigje ipv halsband, veel boxrust, niet wild buiten spelen met de rest, verschillende voedingssupplementen, ons precies aan het schema gehouden wat Dorit aangaf, dus langzaam een soort van revalidatie!
Hij krijgt o.a. glucosamine, omega-3 en celadrinn. Plus we zijn overgestapt op vers vlees voeren.
Granen (die vaak in brok zitten) zijn ook niet goed voor een hond met artrose.
En als het erg nat is proberen de hond zo droog mogelijk te houden, dan krijgt ie een waterdichte jas aan, koud en nat weer is minder voor hem.

Ik heb ook al van een schaapsherder gehoord dat ie met succes een jonge hond heeft laten opereren aan spondylose, bij Maarten Kappen in Eersel.

Moest mijn hond problemen hebben gehad met zenuwbanen die afgekneld raakten had ik dat ook gedaan, dat is bij mijn hond gelukkig niet het geval, de zenuwbanen liggen mooi vrij, bij mijn hond zijn de bruggen ook al aaneen gegroeid inmiddels, is ie wel wat stijf in de rug, maar heeft er geen pijn meer aan.

Tja, verder let ik dus wel op wat ik doe in de training, kijk uit met koud/nat weer, en let erg goed op zijn eten en gewicht en zorg dat ie in een goeie (gespierde) sportconditie blijft.

Ik weet niet of ie er oud mee kan worden, de tijd zal het leren, maar dan heeft ie in elk geval een fijn leven gehad, heeft mogen werken, schapendrijven daar leeft een border immers voor.
En als ie daardoor een paar jaar korter leeft maar wel tevreden was dan is dat maar zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:57

janouk schreef:
Ik ben geen arts en ook geen therapeut. Dr Aharon is beide. Ik zou geen antwoord weten op je vraag Mindim. Je kan deze vragen beter aan haar stellen. Ze zal zeker vragen om de rontgenfoto's, etc. Iedere hond en zijn kwaal zijn natuurlijk anders. Je zal moeten zoeken naar de behandeling die het beste bij je hond past. Je kan altijd vragen om een second opinion zonder dat je de behandeling opstart.

Maar ik weet alleen dat het bij mijn hond veel pijnverlichting heeft gegeven, waardoor het lijf van mijn hond nog een aantal jaar prima heeft gefunctioneerd en hem zonder pijnstilling een goed leven heeft gegeven. Mijn hond was een echte Macho en die pikte niet veel van mensen. Maar bij Dr Aharon rende hij naar binnen en ging klaar staan voor de behandeling. Blijkbaar had hij er erg veel baat bij.

Ik heb gemaild, ze geeft summier antwoord, alleen dat ik een afspraak moet maken en op haar site moet kijken. Ik heb haar mijn situatie uitgelegd en gevraagd naar mijn zorgen omtrent de spondylose (waar niks over wordt vermeld op haar site) en het manipuleren van de haken. Ik heb gevraagd hoe zij dat in het algemeen behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:10

Top Sassy, ik zou de gok ook nemen met een hond van 2 hoor! De mijne wordt echter 9 en op die leeftijd herstellen ze met allen minder, dus het revalideren is ook vaak wat trager. Ik durf het risico dus niet aan, ik had gehoopt op een antwoord die in het algemeen iets kon vertellen over de behandeling en mijn zorg om het afbreken van haken.

Er zijn zoveel tegenstrijdigheden ook rond spondylose, de een zegt nooit laten orthomanueel laten manipuleren, de ander wel, de een zegt opereren, de ander zegt dat kan niet, want het groeit gewoon weer terug en is riskant vanwege de zenuwen. Hmmm. Ik laat het maar zo.

Sommige honden met lichte spondylose kunnen lopen als een wrak en honden met zware spondylose lopen als een zonnetje. Ik denk als de balk eenmaal compleet is, dat de pijn ook weg is en alleen de stijvigheid overblijft. En dan kunnen ze prima oud worden.

Hier gaat met regen ook een jas aan en als dat mislukt met deze koude, dan fohn ik hem droog (gaat ie voor klaar staan :D ) Hij heeft nog een gespierde achterhand (wel iets minder, maar goed hij is inmiddels bijna 9 ), kreeg er een compliment over van de DA, zoveel van zijn leeftijd met spondylose en zo'n gespierde achterhand zag hij niet veel! Ik ben er ook erg mee bezig dat dat zo blijft. Ook let ik zeer op zijn gewicht inderdaad.

@Dierenfan, met alleen het tuig gaat het wat beter toch? Aarzelt hij minder? Fantastisch trouwens, ik heb er nog nooit aan gedacht aan grondwerk met de hond, wel met het paard :D Ik ga het ook eens proberen, lijkt me goed voor de coordinatie. Mijn hond loopt wel een stuk beter dan jouw boxer, is ook actiever en springt over de konijnenbuizen (wat ik in zijn situatie liever niet zie trouwens).
Hopelijk helpt voor jullie de behandeling!