Advies gezocht mbt overschot katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Advies gezocht mbt overschot katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:09

Een goede collega, met wie ik ook prive contact heb, heeft een belachelijk aantal katten rondlopen.
Ik heb er ooit 14 geteld, maar weet niet wat er toen nog op de bovenverdieping zat...

Het vervelende is dat de katten verre van gezond zijn. Ze zijn (graat)mager, hebben wormen en zitten onder de vlooien.
Ook heeft ze constant nestjes, want er lopen ook katers tussen. De kittens zijn ondervoed, ongezond en stikken ook van de wormen en vlooien. Helaas overleven ze ook niet allemaal. Ik heb er al enkele weg kunnen plukken en kunnen herplaatsen, maar dit kan ik niet blijven doen.

Buiten dat ik de zieke katten zorgelijk vind,vind ik dat ook van haar leefsituatie. Vies huis, katten piesen overal, vlooien, noem maar op.

Ik heb de situatie uiteraard al voorzichtig aangekaart. Ze is zich bewust van het feit dat het uit de hand loopt/ uit de hand gelopen is, maar ze handelt er niet naar. Ze heeft niet de financiele middelen om de katers te laten helpen. Een gesprek er over voeren gaat ze uit de weg.

Ik wil hier iets mee, maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Ik ben praktisch de enige (buitenstaander) die over de vloer komt, dus als ik melding zou maken weet ze dat deze bij mij vandaan komt. Op die manier wil ik het liever ook niet spelen,ze is en blijft een goede collega van me.

Wie heeft er tips? Hoe kan ik dit aanpakken?
Ik wil de katten liever niet in een asiel zien,het zijn werkelijk schatten van dieren, allemaal vreselijk aanhankelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:11

Wat lief dat je een oplossing voor haar probeerd te zoeken!!
Het vervelende alleen is hoe....
Stel bijvoorbeeld dat je geld in zou zamelen, dan is dat ook maar een tijdelijke oplossing ben ik bang?!
Of zou het een idee zijn dat je een foto van iedere kat maakt, die hier op bokt plaatst en dat mensen dan een kat kunnen adopteren?!?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:12

144 red een dier. Een asiel is nog altijd beter dan de situatie waar ze nu in zitten. En dan wordt mevrouw gelijk goed in de gaten gehouden.

Klinkt hard, maar je moet voor de dieren opkomen, mensen zijn soms blind voor wat ze hun dieren aandoen.

Goof

Re: Advies gezocht mbt overschot katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:15

Geld inzamelen vind ik geen optie, omdat dat geen problemen op lost.
Ik wil de katten er weg hebben.

Caira,zoals ik zei; ik wilabsoluut opkomen voor deze katten, ik zie ze het liefst allemaal uit huis geplaatst.
Het gaat me om de manier waarop omdat de persoon me ook veel waard is en ik vervelende situaties tussen ons wil voorkomen.

Dank voor het meedenken iig!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:17

Indien zij de poezen laat helpen komen er in ieder geval niet meer nestjes. Op dierendag of valentijnsdag zijn er wel eens acties bij DA's
Daarbij als zij minder katen wil hebben moet zij zelf actie ondernemen om een onderkomen te zoeken. Indien de situatie niet acceptabel is moeten er instanties ingeschakeld worden.
Succes.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:19

Probeer er in een goed gesprek met haar achter te komen waarom ze er geen verandering in aan kan brengen. Vaak zit er een veel diepere oorzaak achter waarom zo'n situatie uit de hand is gelopen en moet dat eerst door haar (h)erkend worden. Daarna kun je het erover hebben hoe ze uit die situatie kan komen (hulp inschakelen op wat voor terrein dan ook nodig is).

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:21

Stap 1 is toch het castreren, daar zou je geld voor kunnen inzamelen.... En vervolgens de kittens die er nog wel zijn zo snel mogelijk een ander huisje geven. Dan vergroot je het probleem iig niet verder.

Daarna zou je kunnen kijken welke dieren er nog in goede doen zijn en die via marktplaats of briefjes in de supermarkten wellicht kunnen herplaatsen?

Stap 1 blijft het probleem niet verder vergroten door te castreren, soms kun je ook bellen met een da, die willen misschien wel meedenken en misschien wel een vriendelijkere prijs regelen...

Succes met deze heftige opdracht...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:25

kippetje schreef:
Daarna zou je kunnen kijken welke dieren er nog in goede doen zijn en die via marktplaats of briefjes in de supermarkten wellicht kunnen herplaatsen?

Gelukkig zijn ze allemaal te herplaatsen. Ze zijn niet gezond, maar kunnen met goed voer, vlooienspul en ontwormen allemaal weer topfit worden. Ze zijn allemaal heel actief, heel alert, kijken goed uit de oogjes.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:29

Lastige situatie...

Wij hebben dit ook met een buurvrouw gehad en ook hierover contact gehad met dierenarts en dierenbescherming...
Ook omdat wij absoluut niet wilde dat onze vriendschap hierdoor kapot zou gaan, hebben wij besloten om de dieren zelf iedere dag te verzorgen.

Het jammere bij "dit soort" mensen is, dat als je ze helpt door dieren bij ze weg te halen er toch ter zijne tijd weer dieren het huis in zullen druppelen.

Bij ons ging het om geiten, kippen, konijnen en een voliere met tropische vogels.

Ik zal er ook nog even over nadenken hoe jij dit aan zou kunnen pakken, maar ik denk dat een goed gesprek het beste uitpakt.
Vragen of je even over een bepaald onderwerp op gesprek kunt komen, dan kan zij ook niet meer het onderwerp vermijden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:41

144 red een dier. Echt waar die zijn er ook mens en dier te helpen. Een goede afdelings inspecteur ziet snel waar er hulp nodig is. een aantal waar ze enorm aan gehecht is of niet plaatsbaar zal zijn bijv kan ze houden. Worden ontwormd, ontvlooid, gecastreeerd/gesteriliseerd, gevaccineerd en denk ook gechipt. De rommel wordt allemaal opgeruimd en ja er zal vast een deel in een asiel terecht komen. Echter daar komen helaas al enorm veel dieren terecht maar er zijn tegenwoordig maar zeer weinig asielen die katten in laten slapen puur omdat ze er te lang zitten.

Echter door inteelt e.d. kan er heel makkelijk een hoop aids katten tussen zitten of katten die zo ziek zijn dat ze gewoon niet te redden zijn. Echter wat is dan diervriendelijker? Ze daar laten leven met alle problemen of ze in laten slapen en een eind maken aan het lijden wat ze nu doen?

Kattenaids is overigens een steeds groter probleem onder de huis tuin en keuken katten. Zeker bij een populatie als dit dat er niets geholpen is, regelmatig gevochten zal worden en daarnaast de voortplanting KAN het een bron zijn voor een hele buurt te infecteren. Ik zou zeker te weten hulp voor haar inschakelen en voor haar dieren als ze het zelf niet doet.

Vaak zien mensen die dit doen het zelf niet of willen ze het gewoon niet onder ogen zien en kunnen ze zelf de beslissing niet nemen. Goede deskundige hulp is dan zeer gewenst.

Je kan natuurlijk ook proberen nog eens met haar hier over te praten en dan de dierenbescherming te bellen in overleg met haar (via 144 moet dat tegenwoordig dacht ik) en de situatie uit leggen en vragen of hun hulp kunnen bieden met dit grote probleem.

Succes!

Ken mensen waar dit ook bij gedaan is en die idd 1 of meer keren terug gevallen zijn maar de gemeente heeft op een gegeven moment ingegrepen en ze laten tekenen dat ze niet meer dan die dieren mochten hebben anders waren ze en hun dieren kwijt en hun woning. Echter ook mensen die nadat er ingegrepen is zich wel weten te beheersen MET behulp van familie/vrienden e.d.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:45

dierenfan schreef:
Kattenaids is overigens een steeds groter probleem onder de huis tuin en keuken katten. Zeker bij een populatie als dit dat er niets geholpen is, regelmatig gevochten zal worden en daarnaast de voortplanting KAN het een bron zijn voor een hele buurt te infecteren. Ik zou zeker te weten hulp voor haar inschakelen en voor haar dieren als ze het zelf niet doet.

Goh, ik heb eigenlijk (stom genoeg) helemaal niet stil gestaan bij kattenaids en ook niet bij het feit dat hier pure inteelt gaande is.... Dat is stom van mij!

Katten komen niet buiten, dus leveren gelukkig geen gevaar voor de buurkatten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:51

zit er een stichting zwerfkattenopvang in jullie buurt?
Ik heb zelf, toen ik in nl woonde, bij een zwerfkatten opvang in limburg gewerkt en daar hielpen we in een dergelijke situatie. Over het algemeen door het onderbrengen van de katten in gastgezinnen, waar ze 'geholpen' en 'opgelapt' werden en daarna een thuis ervoor werd gezocht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:39

Ik zou ook 144 bellen. Ik geloof dat deze heel netjes proberen een oplossing te vinden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:49

mijn eerste vraag wat in m opkomt is: hoe denk de eigenaar er zelf over?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:50

Lastige is inderdaad om persoon zelf ze ver te krijgen dat ze hulp toelaat. Als dat lukt is de volgende stap om via DB en of donaties geld bij elkaar te krijgen om het hele zwikkie, dus poezen en katers te laten helpen. Daarna (mocht je dan nog mogen helpen tenminste) kan je hopelijk gaan schiften tussen gezond en beter af met inslapen. Hoe verleidelijk ook "per ongeluk" niet meer wakker worden uit de narcose bij castratie kan het vertrouwen in de DA en jouw zo beschadigen dat je niks meer mag/kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:52

Dat staat in de OP vrouwke ;)

Citaat:
Ik heb de situatie uiteraard al voorzichtig aangekaart. Ze is zich bewust van het feit dat het uit de hand loopt/ uit de hand gelopen is, maar ze handelt er niet naar. Ze heeft niet de financiele middelen om de katers te laten helpen. Een gesprek er over voeren gaat ze uit de weg.

Liljebo;houdt een zwerfkattenopvang zich ook bezig met huiskatten?

Wilawander; ik twijfel absoluut niet aan de aanpak van 144, maar ik wil het eigenlijk niet buiten haar om spelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:54

Zou ze openstaan voor een gesprek (samen met jou) met een maatschappelijk werkster oid? Het lijkt me stap 1 dat ze zelf het probleem inziet.. Je kunt nu katten gaan weghalen oid, maar dan zitten er over een paar maanden weer net zoveel natuurlijk..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:55

tamary schreef:
Daarna (mocht je dan nog mogen helpen tenminste) kan je hopelijk gaan schiften tussen gezond en beter af met inslapen.

Gelukkig is dat niet aan de orde. Ze kunnen allemaal gewoon nog opgelapt worden!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:55

Figaro schreef:
Zou ze openstaan voor een gesprek (samen met jou) met een maatschappelijk werkster oid? Het lijkt me stap 1 dat ze zelf het probleem inziet.. Je kunt nu katten gaan weghalen oid, maar dan zitten er over een paar maanden weer net zoveel natuurlijk..

Nee absoluut niet. Ik heb nog nooit iemand zo koppig als deze mee gemaakt :+

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:57

Goof schreef:
Nee absoluut niet. Ik heb nog nooit iemand zo koppig als deze mee gemaakt :+

Dat is jammer..
Is er overlast voor de buren?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:59

Ik vermoed van niet, katten komen niet buiten en de pieslucht zal bij de buren niet te ruiken zijn ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:05

Goof schreef:
Dat staat in de OP vrouwke ;)

Citaat:

Liljebo;houdt een zwerfkattenopvang zich ook bezig met huiskatten?

Wilawander; ik twijfel absoluut niet aan de aanpak van 144, maar ik wil het eigenlijk niet buiten haar om spelen.

ik vraag het om deze reden: het is zielig voor de diertjes, heel erg, maar ik denk niet dat ze het jou in dank afneemt.
ik weet dat je graag iets wil doen, erg goed.
maar ik denk aan haar kant gekeken, dat ik zou denken: waar bemoei je je mee, dit is mijn leven en ik ben er gelukkig mee.
en als zij niets wil doen en jij gaat er iemand bij halen, denk ik dat de vriendschap over is.
ik kijk het van beide kanten.
ik zou ook denken: waar bemoei je je mee? wie ben jij om die beslissing te nemen.
ik vind dat je hier erg voorzichtig mee moet zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:08

Exact, wat jij zegt bedoel ik dus ook.
Ik ben daar dus erg bang voor, maar aan de andere kant kan het niet zo door gaan. Niet voor haar, zeker niet voor de katten. Ik zie er kittens sterven, ik kon wel janken toen.

Wat zou jij doen vrouwke? Ik weet het dus niet.... :(

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:17

Ik zou, in het belang van de dieren, er melding van maken! Dan maar een collega minder..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:19

Mareng schreef:
Ik zou, in het belang van de dieren, er melding van maken! Dan maar een collega minder..

Als ze alleen collega was had ik dat zeker gedaan, maar zoals ik zei is ze me prive ook erg dierbaar wat het niet makkelijker maakt ;)