Holle nagel bij kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Holle nagel bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:45

Hallo,

Mijn kat heeft sinds deze avond last van z'n pootje, of eigenlijk voor de 2e keer last van hetzelfde pootje.
Zal het kort uitleggen, enkele weken geleden kwam ik thuis van m'n werk en vond op de vloer wat druppels bloed, een spoor door het huis heen.
We hebben 2 katten en ik heb ze gelijk allebei onderzocht (niks zichtbaars gevonden), maar 1 van de katten zat opvallend veel aan z'n pootje te likken....tussen zn kussens/nagels.
Maar ik zag er eigenlijk niks aan, zelfs met zaklamp zn pootje onderzocht, maar er was niks te zien.
Ik opgelucht......

Maar sinds vanavond likt hij weer aan dat pootje en heeft er duidelijk pijn/last van, hij loopt niet mank maar hij is gewoon niet in orde. (als hij ligt trekt hij wel met dat pootje)
Weer pootje onderzocht, maar deze mocht ik er niet aankomen, hij verzette zich hevig.
Maar omdat ik perse dat pootje wilde bekijken heb ik hem plat tegen de grond gedrukt een het pootje bekeken.....wat mij deze keer opviel was een nagel.
Alle nagels zien er hetzelfde uit, maar 1 leek wel 'hol' dus open aan het uiteinde en de nagel was verkleurd (donker grijs).

Zou de pijn met de zenuwen aan de nagel te maken kunnen hebben?
Hij heeft deze keer geen bloed verloren, dat weet ik zeker.

Ik heb niet zoveel verstand van katten, het liefste zou ik morgen naar de DA gaan, niet omdat hij in levensgevaar is maar er wel last van heeft.
Mijn man vind het een beetje onzin, geen wond, geen drama, dat gaat wel weer over.....maar ik heb het gevoel dat het niet goed is om hem hiermee door te laten lopen.

kraakte

Re: Holle nagel bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:49

waatschijnlijk is de nagel gewoon een keertje afgebroken tijdens het spelen/buiten zijn, is de teen dik? kan zijn dat de nagel in het "leven" is afgebroken en dat er dus een kleine ontsteking onder zit. omdat je er niet aan mag zitten denk ik dat dit het geval is. hou het gewoon even goed in de gaten of het niet dikker/warmer wordt. kan zijn dat het vanzelf weer over gaat, anders toch eventjes langs de da.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

Als je de nagels knipt zul je zien dat ze allemaal 'hol' zijn. Ik denk dat jouw kat inderdaad of zijn nagel te kort heeft afgebroken/gescheurd waardoor het "leven" geraakt is, dat is pijnlijk (net als dat je zelf je nagels te kort knipt). Zolang het niet warm/dik wordt gaat het denk ik vanzelf over :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:59

Bedankt voor jullie reactie's

De nagels van onze katten knip ik niet, dus ik heb de nagels nooit eerder zo goed bekeken.
De andere nagels zien er in ieder geval anders uit dan die ene, misschien was mijn omschrijving van hol niet zo goed, maar zo lijkt het.

Kan het zijn dat hij misschien de vorige keer een nagel beschadigd heeft en dat dit is gaan ontsteken?
(daar zou dan 3 wk tussen zitten, ik vind dat best lang)

Zijn teen is wel wat dikker, niet veel maar ietsjes.
Zal hem strakjes in de soda doen, om te ontsmetten, dat kan neem ik aan geen kwaad (?)

Mocht het morgen hetzelfde of erger zijn (verdikking/warme teen) dan bel ik toch de DA.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:39

dat is sowieso goed als je het even in Soda weekt.
het probleem bij katten is dat als ze een wondje hebben dit zeer snel dicht gaat en daarom krijgen ze best vaak een onderhuidse ontsteking. als je merkt dat je kat er last van heeft kun je natuurlijk beter eventjes naar de da gaan.

mijn kat heeft dit toevallig een tijdje geleden ook gehad. was een nagel afgebroken, en drie weken erna ging het pas ontsteken. was ineens iets dikker en toen ik erin duwde kwam er wat troep uit. toen heeft ie een kuurtje gehad en was het vrij snel over. gewoon ff goed in de gaten houden dus!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:54

Heb net wederom het pootje geprobeerd te 'voelen' maar dit laat hij niet toe......kan dus niet zeggen of deze warm is, maar z'n teentje is wel ietsjes dikker.
Er zitten rondom z'n nagel wat gelige korstjes (opgedroogd pus denk ik), maar ik kon hem helaas niet in de soda doen want hij blijft maar tegen stribbelen, dat wordt wachten totdat manlief thuis is...want alleen lukt het niet.

Lijkt er inderdaad op wat jullie al zeiden dat het wat ontstoken is en het is dus niet vreemd dat enkele weken later pas een ontsteking op komt zetten.......dan zal het 1 wel met het ander te maken hebben.

Bedankt!