Blaffen als de baas niet thuis is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Blaffen als de baas niet thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:57

Hi,

Voor een vriendin die sinds een tijdje een hondje heeft plaat ik dit.
Ze heeft een spaniel van bijna een jaar, overgenomen van een oudere vrouw.
Weinig opgevoed dus, kon alleen maar zit, blafte tegen elke hond en van speeltjes snapte die weinig.

Dat is nu allemaal verbeterd. Het enige probleem is dat hij blaft als ze niet thuis zijn.
Nu zo erg, dat ze klachten krijgen van de buren (wonen in een flat).
Iemand enig idee hoe ze hier van af kunnen komen? Ben namelijk bang dat hij anders
binnenkort weg moet wegens klachten..
En t is een heel leuk beestje, dus zou het heel banketstaaf vinden als hij daarom nu weg moet!

Alvast bedankt :)

mika11

Re: Blaffen als de baas niet thuis is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:59

Het hondje moet natuurlijk ook wennen, hoe lang heeft ze hem dan al?
Zit het hondje dan dagelijks alleen thuis, een aantal uren?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:30

Onze onderburen hebben een hond die ook blaft als ze er niet zijn. Om gek van te worden. Na veel klachten (wonen dus ook in een flat) hebben ze een antiblafband gekocht. Niet de meest vriendelijke oplossing maarja het werkt wel. Jammer genoeg proberen ze het nu eens in de zoveel tijd zonder die band (toevallig vandaag weer) en hij blaft weer de hele ochtend. Met de band helemaal niet, hij weet goed dat het dan vervelend is voor hem..
Overigens hebben zij verder een keurig opgevoed hondje, doen veel cursussen en trainingen met hem maar hij blijft het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:51

Hij is nog redelijk jong..
Hoelang is hij er al?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:29

Ik kan me voorstellen dat de buren klagen. Ik woon ook in een flat en heb 2 honden, en ze mogen van mij absoluut niet blaffen, ook niet als de bel gaat (doet de jongste het toch heel stiekem zachtjes :D ). Het klinkt zo door!! Ik hoop ook binnenkort in een gewoon huis met tuin te wonen, een stuk fijner als je 2 honden hebt. Ze kunnen overleggen met een gedragstherapeut wat ze er aan kunnen doen. De eerder genoemde blafband is ook een oplossing, dat is vaak met schokjes, soms ook met een geurstof, of ze kunnen een antiblafapparaatje met ultrasoon geluid gebruiken KLIK. Als de hond blaft geeft het apparaat een voor de hond irritant geluid waardoor hij stopt met blaffen. Verder moet de hond voor dat hij alleen thuis is voldoende zijn energie kwijt kunnen, bijvoorbeeld door lekker met ballen te gooien of leuke verstopspelletjes met hem te doen. Echt geestelijk lekker bezig houden. Dan kan de hond meer voldoaan in een diepe slaap vallen als hij alleen is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:33

Het klinkt alsof deze hond niet getraind is in het alleen zijn. Hij blaft om de roedel bij elkaar te roepen. Een blafband vind ik dan redelijk sneu.
Google eens op 'hond alleen laten' en dergelijke. Daar kom je heel veel tips tegen en adviezen om dit op te bouwen.

Edit: bijvoorbeeld: http://www.hondenplaza.nl/puppy_alleen_thuis_leren_zijn

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:42

Loiz schreef:
Het enige probleem is dat hij blaft als ze niet thuis zijn.
Nu zo erg, dat ze klachten krijgen van de buren (wonen in een flat).
Iemand enig idee hoe ze hier van af kunnen komen?

De hond blaft omdat hij niet alleen wilt zijn, en zich hierdoor erg onveilig voelt. Dit dus blijkbaar zo lang, dat zelfs de buren er gek van worden.

Je moet de hond dus leren dat hij niet dood gaat als hij alleen is, en dat er altijd iemand terugkomt. Je zal dus helemaal opnieuw moeten beginnen, alsof het een pup is.
Je begint dus al bij je schoenen/jas aantrekken. Heeft de hond daar al stress? Ga je bijv. op de bank zitten en tv kijken. Hond negeren.
Als je dit een aantal maal herhaalt hebt, zal de hond niet meer in de stress schieten bij de schoenen/jas aantrekken. Dan heb je de deur. Daar doe je hetzelfde. Je loopt regelmatig naar de deur in jas en schoenen en trekt hem open en doet hem weer dicht. Gaat weer terug op de bank zitten, met jas en schoenen aan. etc.
De hond een kong/bot geven als je weggaat kan ook helpen.

Let wel: de hond mag NOOIT zolang alleen zitten, dat hij in de stress schiet en gaat blaffen. Ze zal er tot hij het lang genoeg kan volhouden, bij moeten blijven of een oppas regelen.
Als ze gaat trainen en vervolgens een uur boodschappen gaat doen waarna de hond blaft, is de training weer teniet gedaan.

Dit is een probleem waar ze dus veel energie en tijd in moet steken (en misschien geld voor oppas) om op te lossen.