slimmigheidje voor pootje cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

slimmigheidje voor pootje cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:15

Hier zijn vast wel slimme creatieve mensen :D .

Eén van mijn cavia's heeft een ontstoken wondje aan haar voorpootje. Het is al
behandeld door de dierenarts. Het wondje wil echter niet goed dicht. Ze zit al
weken op een handdoek (alle andere bodembedekking is te hard) zonder haar vriendinnen.
Gisteren heeft ze even rondgelopen en nu is het wondje toch weer open gegaan.

Ik zit er nu aan te denken om een stukje stof rond haar pootje te doen en het met
tape vast te maken, zodat ze eindelijk weer eens bij haar vriendinnen kan, zonder dat
ze het pootje weer kapot loopt.

Is er toevallig iemand die nog een beter idee heeft?

WinSel

Re: slimmigheidje voor pootje cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:17

Misschien even de dierenarts bellen om advies ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:28

Van de dierenarts moet ze juist op een handdoek blijven zitten. Maar het ziet er gewoon niet naar
uit dat het pootje binnenkort echt goed dicht zal gaan, dus ik vind het vervelend dat ze nu nog
wéken apart moet blijven.
Ga vanmiddag wel even proberen te tapen, kijken of dat wat wordt, maar als er een slimme bokker
nog een ander briljant idee heeft dan zou dat zeer welkom zijn :j .

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:29

als het op de handdoek wel goed gaat, vriendinnetjes ook op de handdoek zetten ;)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:33

tapen lijkt me niet een handige oplossing.
Kitten bij ons op de boerderij was eens onder een paard gekomen, alle kussentjes kapot en nageltjes verdwenen. Eigenaar heeft er een verband om gelegt met betadine en tape.
Tape kregen wij na die tijd er niet meer vanaf. Ivm met de haren.
Moesten de kitten met 2 mensen vast houden en eigenaar moest het stukje voor stukje afknippen. Incl haren op het pootje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:34

Dat is niet echt een optie om twee redenen.
Ten eerste is de krat waar ze in zit daarvoor te klein en ten tweede moet die handdoek al 2x per dag verschoond worden (en wordt tussendoor nog een aantal malen uitgeklopt). Met 3 stuks erop is dus niet echt een optie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:35

:D

Ik ga natuurlijk niet direct op het pootje tapen, maar met een stukje zacht stof eronder. Een soort schoentje krijgt ze dan dus. Ik heb er wel goede hoop op dat ze het laat zitten, want het is een heel lief en braaf ding. <3

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:39

Misschien kan je een soort sokje maken en dan met een riempje over de rug maken? MEt een sporenriempje ofzo waar je een stoffen zakje aan maakt?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:39

Kan je geen handdoek in haar gewone kooi doen daar al het andere spul (bodembedekkers) er uit en bij de apotheek incontinentie mattjes halen 10 in een pak voor ongeveer 10 euro deze zijn zacht en nemen plajses goed op kan ze gewoon bij haar vriendinnetjes.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:40

Dat blijft niet zitten hoor! Tenzij je inderdaad hert over haar rug heen vast maakt..
Heb je een foto van het wondje? Plaats? Soort wond? Nat/droog? Diep/oppervlakkig?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:42

Ik zou toch nog even gauw de DA bellen voor advies, en niet zomaar zelf te gaan sleutelen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:47

op kranten zetten ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:48

Nee, ik heb helaas geen foto. Het is een lelijk wondje veroorzaakt door een bacterie. Dat is ook de reden dat het zo slecht dicht wil. Het wondje wordt wel kleiner. Het zit precies op de 'bal' van haar voet en bestreek ook aanvankelijk dit hele gedeelte. Nu is het al wel kleiner, maar dicht is anders. Het ziet er nu verder overigens redelijk uit, niet direkt onstoken meer in ieder geval.

En nee, ik klungel niet zelf, de dierenarts is er ook al druk mee doende, maar weet ook geen andere oplossing.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:49

zacharyhill schreef:
Kan je geen handdoek in haar gewone kooi doen daar al het andere spul (bodembedekkers) er uit en bij de apotheek incontinentie mattjes halen 10 in een pak voor ongeveer 10 euro deze zijn zacht en nemen plajses goed op kan ze gewoon bij haar vriendinnetjes.

Dat is nog niet zo'n gek idee. Ga ik eens naar kijken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:51

hm handige dierenarts.. :=
Succes ermee

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:56

Heb je misschien nog ergens oude wollen handschoenen of zo? Vinger afknippen en die om het pootje doen, helemaal tot onder haar "armpje" en dan zo hoog mogelijk (niet op pootje zelf, maar op stof) dichtplakken of zo?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:57

Ik zal inderdaad eens kijken of ik nog een kinderhandschoen ergens heb liggen. T is natuurlijk maar een piepklein pootje uiteindelijk.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:18

Met tapen zou ik wel enorm uitkijken. Met zo'n klein pootje loop je al snel het risico te strak te tapen waardoor de doorbloeding gehinderd wordt. Je zou ook eens kunnen kijken naar een spuitpleister. Geen idee of dit evetueel giftig is, dat zou je eventueel met je dierenarts kunnen bespreken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:21

Ik zou niks zelf gaan verbinden, alleen met sterielgaas en echt verband wat aangelegd wordt door een DA.
Met een sokje, stof, handoek etc. maak je het wss alleen maar erger omdat het dan extra kan infecteren (het verband is immers niet steriel) en je hebt grote kans dat pluisjes van de "sok" ingroeien in de wond (en weer voor een ontstekingsreactie kunnen zorgen).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:38

Ik denk dat dat wel meevalt Focussed, er zit nu namelijk weer een mooi droog korstje op. Dat moet
er nu juist op blijven zitten, dat is de reden dat ze op een handdoek zit. Al het andere is gewoon te hard aan het voetje waardoor het korstje er weer af gaat.
Het is natuurlijk wel de bedoeling om het zeer regelmatig te verschonen. Per saldo zal het
schoner zijn dan de handdoek waar ze nu op zit, want uiteraard kan ik niet ieder uur elke
drol weghalen.
En te strak tapen daar kijk ik gerust wel voor uit hoor :j .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:42

Als er een korstje op zit heb je juist kans dat er pilletjes/pluisjes ingroeien in de nieuwe huid/weefsel.

Ik zou het niet doen, of een mooi sterielgaasje laten aanleggen door de DA, dan weet je ook zeker dat het goed wordt gedaan, en niet zelf aankloten. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:06

Nou, ik ga niet wekenlang dagelijks naar de dierenarts, want het zal toch dagelijks verschoond moeten worden. Dan blijft ze gewoon in haar eentje op een handdoekje voorlopig hoor.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:20

In principe helen wondjes natuurlijk wel veel beter in de open lucht ipv in te pakken.

Ik zou anders proberen er een soort pleister op teplakken, omdat deze nog lucht doorlaat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:24

Wat wij in de opvang nog wel eens doen, vooral met vogels moet ik zeggen, is om bij dergelijke plekken inderdaad een klein stukje gaasverband te nemen met een zalf voor direct op de wond (wel met iets vet er op anders zit straks het gaasje vast in de wond en trek je het ook kapot) en dat vastzetten met behangplakband.
Dat is makkelijk te knippen tot smalle reepjes wat handig is voor dergelijk kleine pootjes en als wij dat bij een jong eendje bijvoorbeeld op zijn donsvacht plakken en het heeft een paar dagen gezeten, dan is dat prima los te halen met een beetje beleid.
Bij de cavia zal je vast een aantal haren lostrekken als je het er af haalt, maar het zal een heel stuk minder hardnekking plakken dan echte pleisters of dat soort verband-fixatie spul.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:42

Oké, ga ik daar eens voor kijken nickeltje.