Kat blijft plassen op dezelfde plaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat blijft plassen op dezelfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:59

Ik heb heel het internet al afgepluist maar ik kom maar niet tot een oplossing en ben zelfs ten einde raad.
Jynxi is een gecastreerde kater we hebben hem al zo`n 2,5 jaar en sinds een jaar blijft hij in de gang op dezelfde plaats piessen. Hij heeft blaasgruis wat we goed onder controle hebben met speciale brokjes van de dierenarts (lees: hele dure) Maargoed alles voor de dieren ;)
Maar omdat hij nu al zolang daar plast hebben we ons laminaat eruit moeten halen omdat dat helemaal verrot was(zelfs de ondervloer was helemaal rot. Nu hebben in de gang een nieuwe laag cement gestort en die vloer geverfd.Laminaat ga ik daar niet meer leggen, zonde van mijn geld. Nu was het dus een paar weken gestopt. En sinds deze week begint het weer. Iedere ochtend ligt er een plas te wachten. S nachts sluiten we hem op in de 2de slaapkamer waar ook zijn kattenbak staat. S ochtends mag hij dan onder begeleiding naar de woonkamer waar zijn brokjes staan.
Maar hij vindt altijd wel een momentje waarop mijn vriend of ik hem even niet in de gaten houden om lekker in de gang te plassen.

En hoeveel we van hem houden,ik wordt er gek van en mijn vriend heeft zelf zoeits dat hij dan maar wegmoet.No way dat er een kat van mij weg moet maar ik snap de frustraties. Ik zou het heerlijk vinden om thuis te komen zonder dat de gang naar kattenpis ruikt.

Maargoed we hebben van alles geprobeerd.Van die speciale spray waardoor de geur weggaat, geurtje wat katten niet lekker vinden ruiken, aluminiumfolie,citroen. De bak kan ik daar niet wegzetten omdat de voordeur dan niet meer open kan.

De bak wordt om de dag verschoond..

Heeft iemand hier nog gouden tips? Of ben ik gedoemd zolang hij leeft te dweilen en wierook te branden tegen de geur..

Missbambie

Re: Kat blijft plassen op dezelfde plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:07

Ik heb hier ook een kat, ras kat die het regelmatig nodig vind om op de luik te pissen, wij hebben een goedje gekocht wat speciaal hiervoor is werkt erg goed. onze kat is een medame en als er 1 plasje in haar ogen teveel in lig pis ze naast de bak we hebben hier twee kattenbakken voor 3 katten. ook al mesten we 3x per dag die bak uit het doet haar helemaal niks! ook vind ze het heel normaal om voor de kattebak te poepen momenteel gaat het even goed maar ik begrijp je vriend heel goed, kattepis stinkt enorm wat moeilijk eruit krijgt!.. is er geen kater bij jullie in de buurt die tegen jullie voordeur hebben gepist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:24

Wrs hebben de vorige bewoners een kat gehad. Toen we hier kwamen wonen en laminaat eruit sloopte kwamen we kattegritt tegen onder de plinten.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:27

misschien heel stom, maar kan je geen kattenbak neerzetten op de plek waar hij plast? :=

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:31

een kattenbak in die hoek zetten? Al is het tijdelijk.... Wie weet linkt hij dan het plassen weer aan de bak en kan je naar verloop van tijd de bak verschuiven richting de plek waar je hem wilt hebben.

inderdaad... net als lieniminnie zegt... bak plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:01

De bak kan ik daar niet wegzetten omdat de voordeur dan niet meer open kan.
Staat ook in de opening..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:05

Sorry, ik lees nu dat dat ook in je OP staat :+

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:06

Klionkt misschien stom maar een beetje peper op die plek strooien.
Als hij daar dan gaat ruiken voor hij plast krijgt hij een niesbui en gaat hij dat plekje als iets ongenaams zien.
Wel uitkijken dat hij niet een plekje zoekt dan maar proberen kun je altjd.
Een heel klein beetje is genoeg.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:08

Goeie tip!

Hoe gedraagt de kat zich als hij op de plek gaat plassen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:09

meisje2000 schreef:
Klionkt misschien stom maar een beetje peper op die plek strooien.
Als hij daar dan gaat ruiken voor hij plast krijgt hij een niesbui en gaat hij dat plekje als iets ongenaams zien.
Wel uitkijken dat hij niet een plekje zoekt dan maar proberen kun je altjd.
Een heel klein beetje is genoeg.

Inderdaad, verandering van kattenbakkorrels wil ook wel eens helpen

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:14

Gaat het om een buitendeur? De kat van mijn oom deed dit ook. Katten van buiten sproeiden tegen de buitenkant van de deur, de kat van me oom aan de binnen kant omdat het zijn territorium is. Misschien is het mogelijk dat de kat niet meer bij de voor of achterdeur kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:15

lieniminnie schreef:
Goeie tip!

Hoe gedraagt de kat zich als hij op de plek gaat plassen?

Hij gaat zitten en het liefst kijkt me nog aan ook van nananana ik ga hier lekker plassen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:16

schotkamp schreef:
Gaat het om een buitendeur? De kat van mijn oom deed dit ook. Katten van buiten sproeiden tegen de buitenkant van de deur, de kat van me oom aan de binnen kant omdat het zijn territorium is. Misschien is het mogelijk dat de kat niet meer bij de voor of achterdeur kan komen?

Nee het is niet tegen de deur maar net het stukje muur en grond waar de deur tegenaan komt als je hem opendoet, snap je? die driehoek

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:34

Folie neerleggen? Dat knettert en doet, wat hij niet fijn vindt (meestal toch).
Of wat wij doen met de opvoeding van onze kittens: een sleutelbos in de buurt gooien als hij daar gaat zitten. Door de schrik rennen ze dan weg en associëren ze die plek met iets onaangenaams (lawaai). Kwestie van genoeg herhalen en niet op de kat zelf gooien ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:34

zijn er veel katten rondom jullie huis?
Kan je een deurmat neerleggen?

is er iets waar hij stress van kan hebben?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:39

Heb je al overleg met je DA gehad? Spray, welke? Feliway? Tabletten zylkene willen ook nog wel eens helpen.
Idd wat schotkamp zegt, het kan ook zijn naar een kat van buiten. Verder proberen zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat doe je al best wel. Heb je meerdere katten? Het kan 1 klein dingetje zijn wat zoveel stress geeft dat ze blijven plassen. Vaak is dit lastig op te lossen. Calm dieet van Royal Canin wil ook nog wel eens helpen bij dit probleem. Maar dat is bijna geen optie omdat je al een specaal dieet gebruikt. Dan kom je dus uit bij de Zylkene tabletten..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:20

Overleg met je dierenarts of Clomicalm geschikt is voor je kat. Dat is eigelijk voor honden met verlatingsangst, maar wonder boven wonder werkt het ook in 80 % van de gevallen bij katten die niet om medische reden in huis piesen!!! Verder kun je inderdaad op de plek zelf een kattenbak zetten en die dan steeds een beetje verder weg schuiven. De plakken goed schoonmaken met biotex handwas ( hou er rekeing mee, beton absorbeerd urine!! ) en gebruik een speciale spray om urinegeurtjes te verwijderen, zoals deze KLIK en eventueel deze spray gebruiken KLIK. Heb je meer katten? Zorg dan ook voor voldoende kattenbakken (in principe evenveel als het aantal katten + 1) en maak ze dagellijks schoon. Katten die in huis piesen is inderdaad een drama. Ik heb vroeger ook een kat gehad die dat deed, en dan vooral zachte dingen (bank, deurmat, vuile was, bed), gelukkig is die er "overheen gegroeid". Maar in de praktijk waar ik werk verkopen we dus veel Clomicalm. Lees hier : KLIK

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:46

En, heb je al iets geprobeert?