kitten heeft vlooien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desperado_

kitten heeft vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 09:59

goedemorgen,
Mijn vriend en ik hebben gister 2 kittens opgehaald van 6 weken oud, blijken ze vlooien te hebben!
We hebben net gelijk de ouwe baas gebelt maar die zegt dat het normaal is en dat we nog een week moeten wachten met ontvlooien omdat ze ze met 4 weken heeft gedaan.
wat is het best?

saskiakefie

Re: kitten heeft vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:04

Nou ik zou toch echt ontvlooien :j Anders worden het er nog veel meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:06

6 weken is veeeel te jong om bij de moeder weg te gaan... en naar mijn weten is het echt niet normaal dat kittens vlooien hebben hoor :n

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:06

Ja waarom heb je ze eigenlijk zo jong mee genomen?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:09

je kan frontline kopen voor kittens. gewoon doen want als ze ontvlooit waren had je ze misschien echt moeten zoeken en zie je ze niet lopen.Ga er dus maar vanuit dat ze t niet gedaan heeft... ontworm ze ook gelijk met bv vitamintepasta voor kittens.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:22

Vlooien dan ook zeker wormen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:00

Geen frontline :(( Je kan bij de dierenspeciaalzaak exil vlooienspray kopen, die kan ook vanaf de geboorte (dus geschikt voor hele jonge kittens) en werkt veel beter dan frontline doet momenteel.
Dat je kittens te jong zijn, zoals hierboven is gezegd, is duidelijk (wettelijk mogen ze pas met 7 weken worden meegegeven, beter is pas met 9 weken (na de eerste enting) of zelfs 12 weken (tweede enting) ), maar daar is nu niets meer aan te doen.
Zorg naast ontvlooiing ook dat je ze ontwormd, want door vlooien krijgen ze lintworm ;)

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:07

Bedankt voor de reacties.
Ik heb mijn vriend op pad gestuurd en heb hem inderdaad de opdracht gegeven frontline combo te geven.. even zeggen dat hij exil moet meebrengen dus.
wbt het te jong zijn ze eten en drinken zelfstandig en gaan zelf naar de kattenbak en die moeder was altijd buiten en kon niet naar binnen.
Mijn schoonmoeder had haar kittens al met 5 weken en die doen het (na 13 jaar) nogsteeds :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:12

Weet je wat het is desperado :) Ze kunnen wel alles zelf maar ze krijgen gewoon nog heel veel opvoeding mee van de moeder. Je hebt kans (let op: hebt kans, of het ook echt gaat gebeuren weet ik niet) dat ze bijv. vrij heftig gaan stoeien, waar ze normaal door de moeder gecorrigeerd worden. Ook kan het zijn dat ze bij het spelen met de baas veel zullen krabben omdat ze nog niet goed snappen dat dat zeer doet.

In elk geval, ontvlooien die handel (kan best zijn dat die persoon van wie je ze hebt ook een slechte heeft gebruikt) en misschien even naar de dierenarts van de week :) voor de zekerheid. Ik weet namelijk niet of het slecht kan zijn voor zo'n kitten..

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:46

bedankt voor je (vriendelijke) advies, dit wist ik niet, heb zelf altijd honden gehad.
De moederpoes was nooit binnen dus weet niet of ze ooit zo gecorrigeerd zijn maar tot nu toe spelen ze niet hard met elkaar of ons.

Nog een vraagje.. wat is het beste om mn huis te ontsmetten? ik ben echt panisch voor alles wat kan kriebelen en stofzuig ook iedere dag mijn huis.
heb mijn vriend al tapijt/omgeving spray laten meenemen maar wat kan nog meer?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:48

Goed dat je ook omgevingsspray koopt, elke dag stofzuigen en niet te vaak dwijlen, want dan vermeerderen ze zich super snel, door vocht.
Sowieso ook je kittens ontwormen

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:49

lifaya schreef:
6 weken is veeeel te jong om bij de moeder weg te gaan... en naar mijn weten is het echt niet normaal dat kittens vlooien hebben hoor :n

Helemaal mee eens

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:52

Desperado_ schreef:
bedankt voor je (vriendelijke) advies, dit wist ik niet, heb zelf altijd honden gehad.
De moederpoes was nooit binnen dus weet niet of ze ooit zo gecorrigeerd zijn maar tot nu toe spelen ze niet hard met elkaar of ons.

Nog een vraagje.. wat is het beste om mn huis te ontsmetten? ik ben echt panisch voor alles wat kan kriebelen en stofzuig ook iedere dag mijn huis.
heb mijn vriend al tapijt/omgeving spray laten meenemen maar wat kan nog meer?

Tja dat is dan ook een fout van de vorige eigenaar. Een moederpoes hoort bij de jongen te kunnen..
Maar als ze niet hard met elkaar of jullie spelen nu is dat mooi :) Het scheelt ook dat ze van elkaar goed het e.e.a. kunnen leren qua grenzen.
Koop vooral zo'n hengeltje, is echt leuk :D worden ze ook lekker moe van.

Mbt omgeving: ik zou vooral ook je kittens nu even alleen in de woonkamer + ruimte waar kattenbak staat laten. Dan hoef je minder te ontsmetten :) En als het aanhoudt ook hun dekentjes en kussentjes waar ze veel op liggen een nachtje buiten leggen (als het vriest). Werkt ook wel goed.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:02

Ik heb nu sowieso het kussen waar ze vannacht op lagen buiten gehangen want die zat vanochtend onder de witte puntjes, geen idee of het eitjes waren maar ik neem het zekere voor het onzekere, bah.
Ik ben ook erg blij dat ik er 2 heb gekocht, ze zoeken elkaar echt op.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:09

Ik was even naar de DA gereden (met of zonder). Daar ontworming en vlooienmiddel gekocht.
Exil heeft een enorm slechte naam. Ik zou het nooit geven aan mijn poezels.
Verder is het al gezegt dat 6 weken echt niet kan. Veel te jong en bovendien strafbaar.
Dat anderen het doen en het goed gaat wil niet zeggen dat het de juiste manier is. Kittens
leren tot 13 en zelfs 16 weken nog heel erg veel van moeders. Mensen denken vaak, moeders
kijkt er niet meer naar om. Dat is echter het afspenen. Zo leert ze ze op eigen benen te
staan. Betekend niet dat moeder niets meer doet.

Succes met de kittens. Hopelijk worden het vrolijke evenwichtige poezels.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:39

Zielig dat de kleintjes nu al bij moeder zijn weggehaald :n

Maar goed, je moet ze inderdaad behandelen tegen de vlooien want kittens kunnen doodgaan van vlooien.
Frontline werkt niet en deze mogen kittens ook niet hebben, alleen de spray van Frontline!
Stronghold pippetjes kan je halen bij de dierenarts, deze mag je geven bij kittens vanaf 6 weken en het is ook meteen een ontwormingsmiddel.

Geef NOOIT Exil ontwormingspasta, dit is echt troep. Er zijn al meerdere katten en kittens aan dood gegaan!!!
Gewoon vitaminthe pasta halen bij de dierenarts, dit is duurder maar wel veilig.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:42

Desperado_ schreef:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb mijn vriend op pad gestuurd en heb hem inderdaad de opdracht gegeven frontline combo te geven.. even zeggen dat hij exil moet meebrengen dus.
wbt het te jong zijn ze eten en drinken zelfstandig en gaan zelf naar de kattenbak en die moeder was altijd buiten en kon niet naar binnen.
Mijn schoonmoeder had haar kittens al met 5 weken en die doen het (na 13 jaar) nogsteeds :)

Ik hoop niet dat je de Frontline Combo aan de kittens gaat geven???
De kitten variant hiervan mag je pas geven vanaf 8 weken en boven de 1kg. En een overdosis ontvlooiing kan dodelijk zijn!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:05

Exil ontworming heeft idd een slechte naam, maar de vlooienspray werkt erg goed.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:55

Exil flee free kan je gewoon op kittens sprayen, die opmerking dat ze met 4 weken zijn gedaan is onzin, vind 6 weken overigens veels te jong om bij de moeder weg te gaan, ze beginnen dan net pas een beetje goed vast voer te eten, ze hebben de moeder nog echt nodig, met 9 weken zijn ze een stuk zelfstandiger en beter tegen alles opgewassen

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:21

er is al veel advies gegeven. (en dat behoorlijk tevroeg was kittens op te halen)

op washandje ontvlooing spul doen dit omdat ze toch wel erg jong zijn.
verder met een vloeienkammetje elke dag je kittens ontdoen ervan (liefst meerdere keren per dag)
bakje met sopje erbij om ze erin te verzuipen. (de vlooien dan he)

bulfo is goede omgeving spay trouwens.

verder hadden wij als wij kitten hadden altijd lievevrouwekruid in nest leggen (goed dichtgenaade kussentje)
nou heb ik nog nooit kittens met vlooien gehad dus vandaar:)
maar onze kittens waren er zoenoz dol op (te verkrijgen bij gezondheidswinkel)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:55

Omdat ze pas zijn ontvlooid en je niet weet met wat zou ik oppassen. Je kan zo'n kleintje eenvoudig vergiftigen (dubbele dosis als je hetzelfde gifsoort gebruikt). 6 weken is zoals eerder gezegt veel te jong. De kans dat de katten gedragsproblemen gaan ontwikkelen is vele malen groter als ze zo jong bij mama weggehaald worden. 8 weken is minimaal, het liefst zelf 12 of 14 weken, maar bij gewone huiskatten wordt dat zelden gedaan. Zo'n kleintje kan door vlooien bloedarmoede krijgen en sterven (ik werk bij een dierenarts en heb diverse jongen kittens met heel veel vlooien proberen te redden, helaas komen de mensen vaak te laat). 3 x per dag met een vlooienkammetje, een bakje water met sop gaan vlooien om zo veel mogelijk vlooien eruit te vangen. Eventueel wassen met een vlooienshampoo die geschikt is voor zulke jonge kittens. Als je niet kunt achterhalen wat voor gif ze hebben gehad zou ik niks gebruiken, en anders de frontline spray. Ok, werkt niet 100 %, maar als 80 % van de vlooien dood gaan scheelt dat je vangen ;)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:56

O, en zoals eerder gezegt ontwormen! Heel belangrijk, Vitaminthe is veilig voor zulke jonge katjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:37

6 weken is veel te vroeg van moeder af!! Snap echt maar ook echt niet dat mensen dat willen en dat je je niet eerst in leest wat wettelijk mag (dit mag wettelijk al niet eens!) en daarnaast wat voor kittens veel beter is

Vlooien is een enorm probleem dit jaar en frontline werkt de laatste 2 maanden gewoon totaal niet meer als ontvlo middel bij ons in het asiel. Sommige dieren al 3x ontvlooid in 3 weken met frontline en nog levende vlooien (volwassen dieren). Nu over op een ander merk en het gaat super alles is gelukkig vlo vrij nu na 1 behandeling.
Kittens kan je het beste stronghold geven. Is tegen wormen, vlooien, mijten en teken.

Excil is een goed merk voor volwassen katten maar overdosering kan je kat kosten.

Vitaminthe als ontwormingspasta is ideaal! Veel katten vinden het lekker en het is goed en makkelijk te doseren.

Let wel op dat kittens van 6 weken bijna niets kunnen hebben en dat vlooien al heel snel een doodsoorzaak kan zijn. Vlooien trekken deze kleintjes helemaal leeg qua bloed en ze zijn heel snel vatbaar voor infecties. Voor 1 kg gewicht zou ik ze ook zeker niet laten enten nu!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:41

Ja zeg er is nou al 100x gezegd dat TS de kittens niet zo vroeg weg had moeten halen, ze weet ook dat het niet goed was, maar nu kan je er niet zoveel meer aan doen.

Ik kon niet op de naam komen, maar Advantage is een goede ontvlooier :) Maar ben je naar de DA geweest?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:45

Naar de da ermee! Belachelijk dat mensen nog steeds te jonge kittens meegeven en ook stom, dat er mensen zijn die ze kopen... In alle literatuur is genoeg info te vinden over katten en kittens..