buizerd vermoord je kippen waar je bij staat, en keert trug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat zou jij doen als dit jou kippen waren,

de Kippen in de avond gaan opsluiten in hun nachthok
148 (94%)
vrij laten rond lopen, de kippen moet zich zelf in veiligheid gaan brengen.
9 (5%)

Totaal aantal stemmen: 157

dior_bokt

buizerd vermoord je kippen waar je bij staat, en keert trug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:07

Vamiddag zijn mijn kippen vermoord door een buizerd , :(
Alle kippen waren aan het lawaai maken, en aan het schreeuwen en kakelen,
Overal lagen veren, van ze .mijn lievelings kip is ook opgegeten, |(
Die had ik helemaal opgeknapt , die was kaal en had geen veren haast meer,
naar een jaar werd het een mooie kip met een grote bos veren,
Ik dacht eerst dat ze een ei hadden gelegt, toen we gingen kijken had de buiserd de kipt op getild en vloog er mee weg de kip leefde nog, |( de andere kippen zijn allemaal erg onrustig logies als een roofvogel langs komt en je op wilt gaan vreten,
Hij heeft er nu al aantal opgegeten, ik ben bang dat hij het daar niet bij laat, :(
De kippen wonen in een grote ren waar geen dak bovenzit, ze hebben een kippenhok waar ze normaal gesproken inslapen in de avond,
Nu hebben wij de kippen zelf de keuze gegeven of ze naar binnen willen of buiten willen gaan blijven,
Wat moet ik nu gaan doen, straks vreet hij al mijn kippen op, {:)-:( de dader die dit heeft aangericht, http://www.vogelvisie.nl/soort/buizerd.php
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 10-12-11 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

sietske83

Re: Buiserd vermoord je kippen en keert telkens trug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:09

Ik heb mijn kippen s'avonds altijd in het nachthok en s'morgens als het licht is gaat hij weer open.
En mijn ren is geheel afgesloten ook van boven. Ik doe het voor de veiligheid je weet maar nooit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:11

Hahaha, maare. Er is wel altijd wat. Zorg dat het een afgesloten ren is, omheind bedoel ik dan. Tegen vossen en marters. Sluit ze snachts op, dan gaan ze toch op stok. Als ze in een ren/omgeving staan met veel struiken/bomen is kans op aanvallen van bovenaf kleiner.

Fred_Kroket

In een ren doen, zeker nu het winter wordt hebben roofvogels meer moeite om hun maaltje bij elkaar te sprokkelen en zullen ze eerder een kippetje van jou oppeuzelen!

franka75

he wat klo te das niet leuk , tis trouwens buizerd. ik verzorgde vroeger ook kippen en daar ging de valk van de valkenier achteraan, zo door de stal heen twee uitgangen wat ik zag gebeuren. kan je voorstellen wat ik zei @#$%^&*&^%.
maar hij had er geen een, lekker snachts opsluiten , sterkte. oh enne heb je geen ~~}>
Laatst bijgewerkt door franka75 op 10-12-11 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

ai, balen zeg !
kun je de bovenkant niet afsluiten met een net?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:12

Tja, ik zou zeggen opsluiten 's avonds voor hun eigen veiligheid, als je tenminste nog lang van ze wilt genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:12

Onze kippen zitten in een grote ren met overal gaas,erboven en aan alle zijkanten,verder hebben ze een veilig nachthok waar alleen de kippen door de ingang passen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:13

Wat je nu moet doen?
Afgezien van een lesje correcte Nederlandse spelling als de sodemieter de kippen achter slot en grendel maar persoonlijk komt jouw verhaal mij vreemd over...
Een buizerd zal niet snel een kip pakken namelijk, die heeft over het algemeen meer ruimte nodig om zijn lucht-aanval techniek goed te kunnen uitvoeren.
Daarnaast zie je bij roofvogels vaak geen sporen van de jacht, dus het ''overal veren'' verhaal klopt hierin ook niet....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:15

Net erover spannen (bij boerenbond te koop die je bv ook over vijver doet) 100% zeker dat buizerd terug gaat komen.

AngelofLove

Sommige roofvogelsoorten durven ook weleens overdag aan te vallen dus zou toch proberen je ren van boven ook af te sluiten....

Maar inderdaad, wat Wildgirl zegt, roofvogels laten geen sporen na van de jachtt, dat is pakken en wegwezen, en dat pakken is zo gebeurd....

Anoniem

Bij mijn weten verliezen de kippen veren als ze in de stress zijn,die van mij iig wel :')
daardoor kunnen die veren ook overal liggen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:17

en dan is je ren dicht aan de bovenkant en dan graven de v :D ossen eronderdoor

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:17

Doe toch maar een gaas over de kippenren heen, dat is het beste, je kan die roofvogel niet tegenhouden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:19

het is een buizerd geweest dit weten wij, omdat wij dit hebben zien gebeuren,
We konden niet meer ingrijpen want hij was opgestegen,samen met de kip. |(
Aan de zijkant hebben we gaas gemaakt zo dat er geen vossen of andere beesten door heen kunnen gaan lopen ,
Een roofvolgel laat wel sporen na, mijn kippen hebben zich verzet, tegen hem vandaar dat er veren, op een plek lagen van de kip,

Wildgirl

Re: buizerd vermoord je kippen waar je bij staat, en keert trug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:24

Een prooidier van een buizerd verzet zich niet, die worden verrast door de buizerd en direct meegenomen voordat ze het zelf in de gaten hebben....

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:26

Wij hebben een nachthok die altijd open staat en eronder hebben we een ren, wanneer er iets gebeurd kunnen de kippen met het trappetje naar het nachthok toe. Het is ideaal want de kippen hebben dan geen last van andere dieren. De ren is overigens helemaal afgesloten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:28

Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?
Afgezien van een lesje correcte Nederlandse spelling als de sodemieter de kippen achter slot en grendel maar persoonlijk komt jouw verhaal mij vreemd over...
Een buizerd zal niet snel een kip pakken namelijk, die heeft over het algemeen meer ruimte nodig om zijn lucht-aanval techniek goed te kunnen uitvoeren.
Daarnaast zie je bij roofvogels vaak geen sporen van de jacht, dus het ''overal veren'' verhaal klopt hierin ook niet....

Oh jawel... bij ons een keer een eend te pakken gehad tussen de heg en de waslijn en zat veren want de eend verzet zich natuurlijk ook en hij kreeg de eend niet in één keer mee dus begon op de grond te eten... Ze laten zich gewoon vallen en er zijn altijd wel wat veren die rondom het beest liggen. En onderhand kan ik het verschil tussen een Buizerd (bijna 1m spanwijdte!), Havik of Valk echt wel zien.

Meestal eten buizerds dode beesten en komen ze niet in de buurt van de bewoonde wereld maar nu het winter wordt kun je het verwachten dus ik zou ze toch goed opsluiten in een ruime ren zodat ze jouw kippen niet kunnen pakken.

Er werd laatst een jonge kraai gepakt door een Buizerd, ik heb beestje nog oppakken en meenemen en er lagen heel wat veren rondom het beest. Helaas heeft het beestje het niet gehaald, toen ik hem op zijn rug legde zag ik dat zijn longen helemaal geperforeerd waren.... Meteen maar uit zijn lijden verlost met een tikje met de schep.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:30

Ik zou alleen niet weten hoe je boven de ren, van het kippenhok een net kunt gaan maken. ?
Ze hebben een nachthok, en twee andere hokken waar in in kunnen gaan,

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:37

gewoon erover heen spannen beetje ruim over de muur/zijkanten en dan vast maken of met touwen strak spannen.

ik heb hier ook wel roofvogels in actie gezien overdag..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:38

Wildgirl schreef:
Een prooidier van een buizerd verzet zich niet, die worden verrast door de buizerd en direct meegenomen voordat ze het zelf in de gaten hebben....

Ja... dat doen ze wel, ze spartelen of fladderen echt wel. Voordat we dit allemaal eerst in twijfel gaan nemen of het wel of niet een buizerd was...

Heb je het weleens gezien hoe een buizerd een prooi vangt? Dat is niet zoals een Havik die er vol op knalt en de prooi meestal op slag dood is. Een Buizerd is te log om dat te doen en zou zijn eigen nek breken als hij met zijn gewicht op zijn prooi stort. Een buizerd doodt zijn prooi met zijn poten door er bovenop te landen en pikt daarna in zijn prooi zodat het beestje het loodje legt.

Ze vliegen er niet altijd mee weg ( een verzwakte haas is voor een Buizerd niet te tillen) en nemen dan stukken prooi mee (bijvoorbeeld voor hun jongen) en komen dan terug. Aangezien het ook echte aas-eters zijn hebben ze geen problemen met een beest wat al geruime tijd dood is.

Dus nogmaals, beesies gewoon opsluiten en voordat je gaat roepen dat de prooi zich niet verzet en er geen veertjes kunnen liggen... Even goed kijken hoe het dier het doet en dan pas oordelen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:39

dior_bokt schreef:
Ik zou alleen niet weten hoe je boven de ren, van het kippenhok een net kunt gaan maken. ?
Ze hebben een nachthok, en twee andere hokken waar in in kunnen gaan,

Wij hadden gewoon kippengaas eroverheen gespannen. Dus een raamwerk van hout maken ter breedte van het gaas en dat vastspijkeren met van die U vormige spijkers!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:40

Ik weet er alles van 2 van onze kippen zijn laatst ook gepakt door een buizerd, en dit zijn kippen van 5 kg of meer dus even mee weg vliegen lukt ze niet. Heb 1 zelf uit het lijden moeten verlossen die was de gehele huid op de rug kwijt maar leefde nog wel vreselijk.......

We hebben ze nu in het winter hok met ren als het weer lente is mogen ze weer in de tuin lekker los lopen doordat de bladeren zijn gevallen hebben ze veel minder beschutting.

Ons winterhok is 1.30m x 1.30m met daar aan overdekte ren (doorzichtige platen blijft mooi droog en toch licht)van 2,5/3m x 1,3m daar zitten nu nog maar 5 kippen in helaas, gelukkig voelen ze zich nu weer een stuk veiliger arme dieren.

De buizerds zijn hier nogal in overvloed in de winter om de paal van de tuinen zit er wel 1 of 2

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:47

Bij ons lopen de kippen overdag ook los door de tuin. En ze gaan altijd netjes 'savonds hun hok in en dan doen wij het hok dicht. de volgende ochtend doen we die dan weer open! ( ze hebben een soort van mini huis als hok :') ) ze hebben dus veel ruimte...
wel rot zeg dat je kippen worden gepakt door een buizerd. Je wilt je kippen juist lekker rond laten scharrelen...en niet in een kleine ren stoppen.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:54

2 dagen geleden liepen bij ons de kippen los in de tuin, toen ik geschreeuw hoorde, had een roofvogel een merel te pakken, die roofvogel zat nog geen meter naast de kippentjes (die gewoon blijven staan en gaan schreeuwen :+ ) ik heb meteen mijn kippen de ren in gestuurd.

Een maand geleden zat er hier ook een roofvogel onder de serre (die is open)

De kippen lopen ook alleen maar los als er iemand thuis is, en elke avond in het nachthok, ik wil ze niet kwijt.

Sterkte met het verlies van je kippentje!