Kat vers voeren, kvv, duck?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Kat vers voeren, kvv, duck?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:49

Normaal gaan we in februari gaan samen wonen, zowel mijn vriend als ik zijn grote dierenliefhebbers, dus komen er zeker 1 of 2 katjes in huis.
Nu, ik vind dat het kattenvoer énorm duur geworden is (als je brok van een goed merk wilt voeren)
Daarnaast denkende dat brok eigenlijk niet zo heel goed is voor katten, het vrij eentonig is, wil ik eigenlijk liever geen brok voeren.
ik heb de winkel waar ik werk al overtuigd om Duckvoeding voor honden in het gamma te nemen, maar dit is ook de enige versvoeding dat wij verkopen.
(Mijn honden staan half op brok, half op duck, en soms eens rauw vlees)

ik ben er nog niet aan uit of ik de brok volledig wil bannen of niet (simpelweg voor het feit dat je een hond makkelijker een kauwbot geeft dan dat je dat aan de poezen geeft, en dat mijn vriend nog niet zo voor versvoer is, dus dat hij het wss niet zal kunnen apprecieren dat poezel met een rauw bot op de bank zit) .

Nu: ik heb al wat gegoogled, maar echte barfmenus voor katten vind ik moeilijk terug (ik zie door de bomen het bos niet meer)

dus:
katten zijn zover ik geleerd heb, echte vleeseters, wil dit zeggen dat ze totaal niks meer nodig hebben van plantaardig materiaal, of moet er toch ergens een aanvulling zijn?

stel dat ik volledig vers voer, welke verhoudingen vlees-bot-orgaan-groenvoer heeft een kat nodig.
is dit anders voor een kitten?

ik kan via het werk aan volledige muizen,ratten en kuikens raken (diepvries) en soms ook wel eens aan hamsters, konijnen of cavia's (dieren die bij ons sterven, bv hamster die doodgebeten is), is dit veilig om te voeren, en eet een poes volledige prooidieren?

Ik neig wel om als basis te starten met een kvv (bij voorkeur duck, daar er hier in westvlaanderen nog niet veel anders te verkrijgen is, of anders een voer dat online te bestellen is, en niet in de diepvries hoeft, en uiteraard lang bewaard) en dit aan te vullen met rauw vlees en eventuele kauwmaterialen.
kan ik dan gewoon lukraak een lap kipfilet geven zonder dat de verhoudingen in de knoei raken? en wat geef je als veilig kauwspul?
ik las op de site van duck dat de kip compleet versie aangeraden wordt voor poezen. echter voegt duck vrij veel rijst toe. is het dan niet beter om bv de dynamique (zonder rijst) of mss de enkelvoudige voeders (pens,kip,rund enkelvoudig) te voeren?

Poezel komt wss niet buiten trouwens, eventueel wel als het balkon beveiligd is (gaan op een appartement wonen, daarnaast heb ik al teveel roadkills meegemaakt :\ )

ik kom vast wel nog op meer vragen :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:40

Duhelo schreef:
katten zijn zover ik geleerd heb, echte vleeseters, wil dit zeggen dat ze totaal niks meer nodig hebben van plantaardig materiaal, of moet er toch ergens een aanvulling zijn?

Volgens de BARF principes hoeft een kat geen groentes oid maar kán het wel. (Er wordt 0% tot 5% groente aangeraden)
Duhelo schreef:
stel dat ik volledig vers voer, welke verhoudingen vlees-bot-orgaan-groenvoer heeft een kat nodig.
is dit anders voor een kitten?

Ongeveer:

50% vleesbot
30-35% spiervlees
15-20% orgaan
0-5% groente

Maar er wordt altijd aangeraden om te kijken naar je kat. Sommige katten doen het goed op groente, anderen moeten er niks van hebben.
Voor een kitten gelden dezelfde verhoudingen, maar geef je een groter percentage van het lichaamsgewicht per dag.
Duhelo schreef:
ik kan via het werk aan volledige muizen,ratten en kuikens raken (diepvries) en soms ook wel eens aan hamsters, konijnen of cavia's (dieren die bij ons sterven, bv hamster die doodgebeten is), is dit veilig om te voeren, en eet een poes volledige prooidieren?

Ik neig wel om als basis te starten met een kvv en dit aan te vullen met rauw vlees en eventuele kauwmaterialen.
kan ik dan gewoon lukraak een lap kipfilet geven zonder dat de verhoudingen in de knoei raken? en wat geef je als veilig kauwspul?

Zolang je weet dat de dieren geen gevaarlijke ziektes met zich meedragen, kun je ze naar mijn weten prima voeren. Een konijn is iets groot voor een kat om in één keer op te eten, maar ze lusten het wel! Soms moet je je kat een beetje helpen als ze zelf geen prooidieren eten.

Kvv zit vaak relatief al veel orgaan en spiervlees in, en weinig bot. Als je dus iets aan kvv toe wilt voegen, zou ik voor vleesbotten gaan. Dat is ook meteen het lekkerste kauwspul :D
Denk aan kippennekken/eendennekken om mee te beginnen.

Het liefst een kvv zonder rijst.

Duhelo

Re: Kat vers voeren, kvv, duck?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:50

Dus van de duck zou ik in principe de enkelvoudige versies en de dynamique kunnen voeren als basisvoer, en dit nu en dan aanvullen met bv kippenvleugeltjes en dergelijke?

de diepvriesknaagdieren en dieren die doodgaan door bv gebeten te zijn, hebben geen gevaarlijke ziektes, worden gebruikt als slangenvoeder nl.

Bedankt voor de percentages!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:55

er is ook een kvv die hele kant en klare menu's kan leveren voor katten. kun je invriezen. Ben de naam kwijt...

*edit* ik weet het weer, lotgering

Neej

Re: Kat vers voeren, kvv, duck?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:51

Carnibest heeft ook complete versvoedingen voor de kat, maar ik weet niet hoe het met katten zit, de hond-variant is aardig aan de prijs..