Kan je zomaar een dierenopvang beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Kan je zomaar een dierenopvang beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 10:45

Hallo

Sinds een tijdje volg ik iemand op marktplaats die een opvang is begonnen voor dieren. Ik ben ooit eens bij deze persoon geweest om kippen te kopen, maar ik vond dat de dieren niet goed gehuisvest waren dus kocht ik er geen. Ze waren ook ontzettend duur.

Bij binnenkomst zag je al dat deze man werkeloos was, overal lagen stapels oud ijzer en andere materialen die je kan inleveren om geld te verdienen.

De dieren zaten allemaal in kleine kooien, ik zag toen geen cavia of konijn. Niks, enkel en alleen kippen in kleine kooien. Nu is deze persoon dus een dierenopvang begonnen en ik denk dat het enkel is om geld te verdienen.
Je kan je dier naar hem toe brengen (behalve hond en kat) en hij zoekt dan een nieuw baasje.

Alleen heeft deze persoon volgens mij totaal geen verstand van wat hij doet. Cavia's die op stro zitten, konijnen die groente te eten krijgen wat ze niet mogen hebben en altijd lege eetbakjes op de foto's.
Op mails geeft die totaal geen antwoord, heb hem namelijk het advies gegeven om zich eens in te lezen in de dieren die hij opvangt en gezegd dat cavia's niet op stro mogen en dat een cavia bijvoorbeeld geen kool mag eten.

Dus mijn vraag is eigenlijk of iemand zomaar uit het niets een opvang mag beginnen voor dieren?

Keet

Re: Kan je zomaar een dierenopvang beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:47

Ik zou ook niet reageren op emails van wijsneuzen die alles beter denken te weten :+

Maar ja, je mag gewoon een opvang beginnen. Doen zoveel mensen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:47

Ja, je kunt zeker zomaar een opvang beginnen.
Daar zitten helaas 0 regels aan verbonden, behalve natuurlijk de bekende food-water-shelter regel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:50

Zolang je geen honden en katten grootschalig opvangt mag het ja.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:33

Cavia's kunnen gewoon op stro en kool mogen ze in kleine beetjes ook gewoon hebben. Op zo'm mail zou ik eerlijk gezegd ook niet reageren. En daarbij is een opvang meestal geen vetpot maar moet er geld bij.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 11:39

Wilawander schreef:
Cavia's kunnen gewoon op stro en kool mogen ze in kleine beetjes ook gewoon hebben. Op zo'm mail zou ik eerlijk gezegd ook niet reageren. En daarbij is een opvang meestal geen vetpot maar moet er geld bij.

Uuh...
"Stro is niet goed voor cavia's. Ze kunnen het niet eten en als ze het desondanks wel eten, zitten er niet de juiste stoffen in. Bovendien kunnen ze er minder makkelijk holletjes in maken omdat het zo hard is. En dat het zo hard is, is ook de reden dat het gevaarlijk kan zijn. Ze kunnen door de harde strootjes makkelijker verwondingen oplopen in vooral hun ogen, maar ook aan hun voetjes, hun oren en hun mondjes."

En Kool kan voor gasvorming zorgen, dus het mag enkel met mate gegeven worden daarin heb je gelijk. Maar op de foto's zag ik pas 2 kolen in een hok van 3 cavia's liggen. Dus met mate?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:42

Begrijp nu precies waarom hij niet op je reageert _O- _O- _O-
Mensen houden niet van betweters, die negeren ze over het algemeen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 11:45

Evelli schreef:
Begrijp nu precies waarom hij niet op je reageert _O- _O- _O-
Mensen houden niet van betweters, die negeren ze over het algemeen.

Tjah, hoop toch dat die wat doet met die tips. Want op school hebben we een cavia die is blind geworden doordat er stro in zijn oog stak. Een leerling had namelijk stro in plaats van zaagsel in het hok gedaan, dom dus.

Ik vind zelf dat als je een opvang begint je je eerst goed moet inlezen wat een dier nodig heeft en hoe je het moet verzorgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:47

Ach, je kan zoveel vinden. Feit is dat hij zorg draagt voor de beestjes en de kosten ervan betaald :) en dat hij doet wat hij denkt dat goed is.
De betutteling van kleine huisdieren is pas van de laatst 3 jaar, dus kan heel goed begrijpen dat hij dat naast zich neerlegt en het gewoon op ouderwetse wijze doet.
Mijn cavia's zijn er nooit minder van geworden toen ze op zaagsel en stro stonden :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:47

Denk jij nou serieus dat hier geld in te verdienen is? :') neem maar van mij aan dat hij er vast niet veel op verdiend en er waarschijnlijk juist geld bij legt. Ik werk zelf op een dierenopvang (voornl honden en katten)
en cavias en konijnen zitten er vaak erg lang en gaan uiteindelijk gratis weg.

Net alsof je van een foto kunt zien hoe hij voor zijn dieren zorgt en dat van stro slaat ook nergens op heb mijn cavia's ook lang op stro gehad en nog nooit iets meegemaakt.(gaf wel hooi bij )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:48

Dan zijn heel wat cavia fokkers dom en ook konijnenhouders en mensen met paarden op stro enz. Want daarmee kan hetzelfde gebeuren. Zo zijn er ook genoeg nadelen aan andere bodembedekkers en kan me goed voorstellen dat een opvang stro gebruikt om de kosten. Tenminste als je alles netjes schoon wilt houden. Ik vindt het erg overdreven en kan me goed voorstellen dat deze man niet reageert.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:51

TS, ik vind het wel goed van je dat je tips hebt geemaild hoor! Dan is het vervolgens aan die meneer zelf of hij er wat mee doet, maar je doet hem er ook geen kwaad mee en je hebt hem er persoonlijk op aangesproken, met mogelijkheid tot weerwoord. Gewoon netjes dus.

Verder kun je niet veel doen. En misschien is het inderdaad ook niet zo hard nodig, maar ik kan me voorstellen dat als je zelf veel om bijv. cavia's geeft en er meer van af weet, dat je dan het liefst hebt dat iedereen ze zo houdt als jij. Zo lang je het houdt bij advies geven (niet gaan stalken natuurlijk, een keer is genoeg), is daar weinig mis mee.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:54

Ik heb ook zoiets gehad met iemand die een 'opvang' had. Ze kwamen hamsterspullen + een kast van mij ophalen voor hun hamsters. Ineens hadden ze een hamsteropvang, daarna een fokkerij. Daarna ook een cavia opvang en een fokkerij. Toen begonnen ze met konijnen. En de foto's die erbij stonden toonden aan dat de leefomstandigheden niet goed waren (vond ik tenminste). En het ergste vond ik nog het volgende:

Ze boden een blijvend thuis aan voor cavia's die mensen niet meer konden houden, een opvang idee. Maar plots moesten alle cavia's weg omdat ze stopten met de hobby. Dat is toch bedrog? Breng je daar je cavia heen zodat hij daar goed verzorgd wordt en dan dat ... Ik heb gemaild, maar ik moest me er maar niet mee bemoeien :+

Ik heb zelf ook een soort opvang. Ik neem alleen geen nieuwe dieren meer aan, heb er genoeg. Ik heb nu 24 cavia's, 3 konijnen en een hamster zitten en dat blijft zo. Al deze dieren krijgen zo een tweede kans. Meestal zijn (waren) het zieke of zwakke dieren uit dierenwinkels en van Marktplaats. Zelf vind ik dit erg dankbaar werk, je krijgt er zoveel voor terug!

Ik heb er een aparte verwarmde ruimte voor, heb alle cavia's per 2 in meterkooien. Ze krijgen onbeperkt hooi en water, paar keer in de week groenvoer en ik doe ze 's zomers in groepen de hele dag buiten in een ren. 's Winters gaan ze binnen in de ren in kleinere groepen.

Volgens mij zijn ze best gelukkig. Ik ben van mening dat je het aantal dieren binnen de perken moet houden. Op gegeven moment heb je er anders gewoon teveel en dan heb je geen overzicht meer ;)

@ TS
Waarom mogen konijnen geen groenvoer? Ik geef ze dat ook gewoon hoor. Ze krijgen vaak hetzelfde als de cavia's, afhankelijk van wat ze lekker vinden. ;)

En goed dat je hebt gemaild. Je hebt het in ieder geval geprobeerd.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:06

Tja je hebt veel 'rotte appels' ertussen zitten in dierenland. Laatst foto's gezien van een fokker die z'n cavia's met z'n 2/3/4en op 60x30CM zet. Maar dat soort mensen zitten gewoon niet te wachten of advies, dus dat heeft helemeaal geen zin. Gewoon niet in zee gaan met die lui.

En stro is inderdaad niet de ideale bodembedekking voor caven, daar heb je wel gelijk in. Veel te hard voor de pootjes en grote kans op ooginfecties. Koolsoorten kan best, wel met mate.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:10

Konijnen en cavia's mogen best groente hoor! Alleen sommige groente met mate zoals koolsoorten omdat dat voor gasvorming kan zorgen.
Naja, ik ben nog altijd van mening dat hij het doet voor het geld omdat ik er al eens geweest ben en de situatie gezien heb waarin hij leeft.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:19

Mijn cavia's lopen ook in een schuur vol stro, grootste risico is dat ik op ze ga staan als ze zich ingegraven hebben _O- en ze eten geen sto als ze voldoende hooi krijgen.

Iemand begint geen opvang om eraan te verdienen, het kost alleen maar.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:25

Hier ook iemand met een opvang.
Alleen voor kleine knagers dus geen konijnen en cavia's.
Wil ik wel in de toekomst nog gaan doen maar heb de ruimte er niet voor.

En dat is eigenlijk begonnen doordat ik mijn gerbil fokkerij heb opgestart en er ook mensen kwamen vragen of ik gerbils wilde opvangen.
En nu heb ik een fokkerij en opvang haha.

Maar een fokkerij brengt bijna niks op hoor.
Als je alleen al kijkt wat de diertjes weg eten/ kooi verschonen/ drinken / tussendoortjes en de hoop aandacht die je ze geeft.
En wat denk je als je een ziek dier binnen krijg waar je mee naar de dierenarts moet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:36

Een dierenopvang voor het geld? Zeker niet _/-\o_

Het kost alleen maar. Maar bedenk waar je het voor doet, om dieren een tweede kans te geven. Dat is me veel meer waard dan een paar centen :j

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:01

Ja het is mij ook meer waard dat de diertjes goed zitten dan dat het iets oplevert.
Of je moet zoveel mogelijk dieren in 1 kooi stoppen en de hoofdprijs ervoor vragen maar dan ben je geen opvang in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:38

Stro is prima hoor ;)
Die van mij doen 't er al heel lang op, en ik ben zeer tevreden.

Maar hij gaat hier dus echt geen geld mee verdienen :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:46

vind dit nogal betweterig overkomen, ik zou ook niet gereageerd hebben
ik heb overigens ook gewoon een laagje stro in mn caviakooi, niet zo moeilijk doen