Honden en kluiven, kluiven, kluiven.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Honden en kluiven, kluiven, kluiven.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:16

Help, onze hond is een kluiver!

Het is een hondje van bijna 10 kilo en nu ongeveer 1.5 jaar oud.
Ze vind het fijn om te kluiven en geven haar elke dag zo'n kluif( de grootste):

Afbeelding

Deze joekel heeft ze binnen een dag op!!

Ze heeft een stel prachtige sterke kaken en dat hebben we natuurlijk liever niet in de meubels.
Nu ben ik stilletjes aan het nadenken en rond speuren of er nog kluiven of botten zijn waar ze even wat langer op kan kluiven en ook lekker blijft?

Wat zijn jullie ervaringen met kluiven?? Ik doel dan echt op de wat grotere kluiven en de honden met sterke kaken.

Anoniem

Re: Honden en kluiven, kluiven, kluiven.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:17

Nog een grotere? :+

Moet 't persé een bot zijn?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:21

Deze al geprobeerd? http://www.witjesverzendhuis.nl/site_da ... .image.jpg
Hier was onze labrador (van 30/35 kg) altijd eeeeeuwig mee bezig (en dan heb ik het echt over dagen/weken). De eerste dag viel ze na een tijdje zowat op het bot in slaap omdat ze gewoon moe was van het kluiven ;) Wel mooi om te zien hoe ze haar hele lijf inzette op dat ding... Je hebt ze ook in het klein, cm of 20 denk ik. DIe waren in een aovnd wel weg (kleine middenstuk bleef altijd over)
Overigens gaan ze hier vaak wel "wit" van poepen maar dat drukt wel direct weer mooi de anaalklieren leeg. Ze kreeg overigens zulke botten niet dagelijks maar wel met enige regelmaat.

wat voor soort hond hebben jullie? hoe oud? wta voor ras? en hoe groot is die "joekel" want ik ken het bot wat er precies hezelfde uitziet en dan is de grootste wel een cm of 40/50, lijkt me niet dat een hond dat in 1 dag helemaal weggegeten heeft ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:21

groot bot van bij de slager,met nog wat vlees aan.
denk er aan dat de grote bewerkte botten in dierenwinkels niet goed zijn(splinteren).de botten van buffelhuid die jij zegt zijn prima en kunnen geen kwaad.je kunt ook even je aanmelden bij het barf forum,zij kunnen je vertellen welke botten het beste zijn en waar je ze kunt halen.succes wat voor een hond heb je?

hier boven geeft ilsemarie je een tip,dit zijn de slechte botten die bewerkt zijn en splinteren,dus niet geven.bewerkt bot splintert,rauw kan je alle bot geven.succes ts.

je kunt altijd pb sturen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:24

Mijn vriend geeft zijn hond altijd mergpijpjes (is een kruising ierse wolfshond). Daar zit dan nog een soort beenmerg in. Dat heeft ze er vrij snel uit gesmikkeld maar het bot zelf blijft nog lang smaak aan zitten en daar kluift ze dan lekker op. (Meestal laat ze het ons vasthouden 8)7 )

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:24

passieAppel schreef:
Nog een grotere? :+

Moet 't persé een bot zijn?

Zolang ze er maar aan kan kluiven! haha

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:25

Ilsemarie schreef:
Hier was onze labrador (van 30/35 kg) altijd eeeeeuwig mee bezig (en dan heb ik het echt over dagen/weken). De eerste dag viel ze na een tijdje zowat op het bot in slaap omdat ze gewoon moe was van het kluiven ;) Wel mooi om te zien hoe ze haar hele lijf inzette op dat ding... Je hebt ze ook in het klein, cm of 20 denk ik. DIe waren in een aovnd wel weg (kleine middenstuk bleef altijd over)
Overigens gaan ze hier vaak wel "wit" van poepen maar dat drukt wel direct weer mooi de anaalklieren leeg. Ze kreeg overigens zulke botten niet dagelijks maar wel met enige regelmaat.

wat voor soort hond hebben jullie? hoe oud? wta voor ras? en hoe groot is die "joekel" want ik ken het bot wat er precies hezelfde uitziet en dan is de grootste wel een cm of 40/50, lijkt me niet dat een hond dat in 1 dag helemaal weggegeten heeft ;)

Die vind ze geweldig!!
Wij hebben deze ook soms, maar er zit weer veel vet aan waardoor ze snel aan de dunne raakt. Dus deze krijgt ze maar ene uurtje per dag ongeveer. Anders moeten we de volgende dag om de 2 uur naar buiten! Dat is voor de hond ook niet fijn.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:26

Ik zou het ook niet weten, mijn hond heeft soms een kluif binnen een uur op..

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:28

Ilsemarie schreef:

Onze hond komt van de straat uit spanje.. Ras weten we niet precies, maar denken een kruising tussen een bepaalde windhond.
Ze weegt bijna 10 kilo en heeft een hele smalle bouw.
Dat bot die we voor haar hebben is een centimeter of 25? 30?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:39

Ik dacht namelijk een gigantisch dik touw,
maar daar zit geen smaak aan natuurlijk dus zal 't wel iets minder lang duren :+

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:59

passieAppel: Ze heeft ook een touw en ook nog een bal van touw, waar ze geregeld mee speelt.
Ook nog een hard plastic bal, waar ze geregeld achteraan rent.
Echt kluiven doet ze niet aan de touw en touwbal.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:44

een kong kopen en daar dan pindakaas of pate in smeren zijn ze heel lang mee bezig
Eas_Mon schreef:
passieAppel: Ze heeft ook een touw en ook nog een bal van touw, waar ze geregeld mee speelt.
Ook nog een hard plastic bal, waar ze geregeld achteraan rent.
Echt kluiven doet ze niet aan de touw en touwbal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:47

tja hier nog nooit een kluivende hond gehad. Snap niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen (4 honden nu). Een vanaf pup en eerste 7 maanden wilde hij wel knagen maar daarna niet meer. HOogstends een runder of varkensoor maar voor de rest eten ze alleen gedroogd vlees en pens e.d. als kauwsnacks.
Kan je dus niet helpen als http://www.zooplus.nl en daar heb je enorm veel keuze en goedkoop ook vaak. Er staan vaak recensies bij en uitleg. Runderkophuid is hard en doen ze lang mee echter de voorraad wil ik al niet in huis hebben wegens de stank (hangt in de garage) dus laat staan dat ze het in huis mogen eten. Echter de mijne eten dat ook al niet meer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:44

hoefjes stinken wel wat maar doen ze ook erg lang mee,heel hard en ook nog goedkoop

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:48

Dino bone :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:55

keona schreef:
bewerkt bot splintert,rauw kan je alle bot geven.

Gedeeltelijk waar. Al het bot van gevogelte en kleine knaagdieren kun je rauw geven mits je hond vers vlees eet, en geen brokken. Echter moet je nooit dragende delen (benen, knieën e.d.) van spleethoevige (koe, geit, schaap) geven, ook niet rauw. Deze botten zijn te hard, en kunnen dus wel kwaad voor de tanden en het maag darm gestel. Ribben mogen wel, maar dan enkel van zeer jonge (paar dagen oude) dieren en dan natuurlijk rauw.

Ilsemarie schreef:

Dino Bone e.d. zijn funest voor de tanden. Veel en veel en veel te hard. Daarnaast, als er wel een stukje af komt kan dit kwaad voor het maag darm gestel. Hetzelfde voor de mergpijpjes. Ook echt niet doen.

keona schreef:
hoefjes stinken wel wat maar doen ze ook erg lang mee,heel hard en ook nog goedkoop

En je zal dan niet de eerste zijn wie hier zijn hond aan verliest. Veel te hard en scherp.

TS, waarom ben je van mening dat je hond zoveel tijd moet "kauwen" per dag?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:35

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:41

Hier een Duitse Herder die zo'n kluif ook in een dag wegheeft ;) na een tijdje gestopt met elke keer een nieuwe en toen moest het flostouw eraan geloven. Die werd uit elkaar getrokken, tot ze weer een keer een kluif kreeg, toen was die niet meer leuk.

Ik wissel dus allerlei kauwmateriaal af, elke dag iets anders en niet de hele dag de kluif :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:01

ik heb het vaak gevoerd en voor mijn honden is het zeker niet te hard
Wendy_Komen schreef:
keona schreef:
bewerkt bot splintert,rauw kan je alle bot geven.

Gedeeltelijk waar. Al het bot van gevogelte en kleine knaagdieren kun je rauw geven mits je hond vers vlees eet, en geen brokken. Echter moet je nooit dragende delen (benen, knieën e.d.) van spleethoevige (koe, geit, schaap) geven, ook niet rauw. Deze botten zijn te hard, en kunnen dus wel kwaad voor de tanden en het maag darm gestel. Ribben mogen wel, maar dan enkel van zeer jonge (paar dagen oude) dieren en dan natuurlijk rauw.

Ilsemarie schreef:

Dino Bone e.d. zijn funest voor de tanden. Veel en veel en veel te hard. Daarnaast, als er wel een stukje af komt kan dit kwaad voor het maag darm gestel. Hetzelfde voor de mergpijpjes. Ook echt niet doen.

keona schreef:

En je zal dan niet de eerste zijn wie hier zijn hond aan verliest. Veel te hard en scherp.

TS, waarom ben je van mening dat je hond zoveel tijd moet "kauwen" per dag?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:20

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:30

@keano, hoe lang voer je het al? Kun je nu al met zekerheid zeggen dat de tanden er niet te hard door slijten? En gelukkig gaat het ook vaak goed met te harde botten, maar 1 verkeerd/ scherp stukje kan het einde van je hond betekenen.

@ ivy_power89, heb je dat specifieke bot van FF al geprobeerd? En waarom zou een hond 90% van de tijd moeten kauwen? Dan klopt er toch iets niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:37

Ja ik heb ze hier met regelmaat liggen, en die zijn dus ook met regelmaat op
en dan praten we over een teckel en een flatcoated pup.

en sommige honden hebben behoeftes om te kauwen.
En waarom zou je dan geen kauwmateriaal geven, het is vaak een afleiding en het scheelt heel wat stoel en tafelpoten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:43

heb zelf het idee dat ik nooit echte knaag honden hebt omdat ik ze enorm veel amuseer. Minimaal 2 á 3 uur per dag wandelen, spelen en trainen en sowieso 3x per week minimaal 1 uur intensief trainen naast al het wandelen spelen en trainingssessies. Volgens mij zijn ze gewoon blij als ze eens vrij af hebben en wat ze dan doen is wat klungelen in hun uppie met wat knuffels en voornamelijk slapen en rustig zijn. Ze hebben echt een druk week programma en zijn enorm actief maar gewoon niet aan te zetten tot knagen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

ik voer dit zeker niet idere keer,maar heb het vaak gegeven.is net wat ik in huis had en gekocht had.of de tanden hard slijten weet ik niet nu in ieder geval geen last van,maar mergpijpjes zijn ook mega hard,en zo wel meer dingen.ik vind het om zo af en toe aan een flinke knager te geven zeker fijn
Wendy_Komen schreef:
@keano, hoe lang voer je het al? Kun je nu al met zekerheid zeggen dat de tanden er niet te hard door slijten? En gelukkig gaat het ook vaak goed met te harde botten, maar 1 verkeerd/ scherp stukje kan het einde van je hond betekenen.

@ ivy_power89, heb je dat specifieke bot van FF al geprobeerd? En waarom zou een hond 90% van de tijd moeten kauwen? Dan klopt er toch iets niet.