Kat eet opeens geen brokjes meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Kat eet opeens geen brokjes meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:51

Sinds een paar weken eet 1 van onze katten (Chita) geen brokjes meer. In de eerste instantie hadden we dat niet direct door, omdat ze de hele dag door toegang hebben tot hun brokken, en ze vaak eten als wij van huis zijn of liggen te slapen. De brokjes gingen wel gewoon op met de normale snelheid, het enige wat we merkten was dat Chita erg veel bedelde, iets wat ze normaal niet zo erg doet (alleen als je iets hebt wat ze écht heel lekker vind :Y) ). Ik heb haar toen een zakje Whiskas vlees in saus gegeven (krijgen ze normaal alleen als mn ouders oppassen in de vakantie of een enkele keer van ons, als "traktatie") en daar viel ze letterlijk op aan, ze had het binnen no-time weggewerkt en vroeg om meer >;)

Toen ben ik eens gaan kijken/voelen, en inderdaad, ze is wat dunner geworden, en Binky (de andere kat) wat dikker. Ze moesten toch al naar de dierenarts voor enting, dus dat hebben we maar wat vervroegd, ik ging er eigenlijk helemaal vanuit dat ze een rotte kies had ofzo. Dierenarts gekeken (met gevaar voor eigen leven, ze háát de dierenarts), maar die heeft dus niets geks kunnen vinden, eigenlijk vond ze haar gebitje zelfs prachtig voor een kat van 10. Toch heeft ze pijnstilling meegegeven voor een paar dagen, om te kijken of ze dan wel weer brokjes gaat eten, misschien rommelt er iets wat niet te zien is. Na een paar dagen pijnstilling nog steeds geen brokje gegeten. Ze eet wel een hoop andere dingen (laatst had ze een patatje van het aanrecht gestolen 8)7 ), maar brokjes moet ze niet.

Ik denk inmiddels dat de dame besloten heeft dat ze de brokjes niet meer lekker vind, maar andere brokjes wil ze ook niet. Vers vlees wil ze niet, alleen kip. Soms een beetje vis, maar dat is ze na 2 keer ook weer zat. Verder heeft ze het liefst die zakjes van Whiskas, maar dat is natuurlijk ook niet best om dagelijks te voeren. Vla, yoghurt, andere toetjes etc vind ze geweldig, maar krijgt ze alleen bij hoge uitzondering een beetje van.

Iemand een idee wat er met haar aan de hand is? Of wat we haar verder nog kunnen voeren?

Princesj

Re: Kat eet opeens geen brokjes meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:42

Misschien zachtvoer van bijvoorbeeld Renske? Dat is in ieder geval wat beter als whiskas.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:46

Onze katten hebben ook wel eens een manie dat ze opeens de brokjes niet meer lusten. Dan puzzel ik vaak wat rond met andere merken brokjes totdat het weer bingo is en ze daar dus van verder eten. Afwisseling van spijs doet eten :). Maarreh.. kijk uit hoor, voor je het weet krijg je hier een heel gezeur over je heen dat brokjes slecht zijn voor je kat en dat je ze dode, of nee, nog beter, levende prooien moet laten eten (is bokt nogal vol van laatste tijd zucht)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:51

Ik weet het, maar van mij mogen ze zeggen wat ze willen. Heb een tijdje wel geprobeerd vers blees te voeren, ná'v'een topic dat dat véél beter zou zijn voor katten. Nou, die van mij aten het niet. Sterker nog, daar trokken ze echt hun neus voor op. Brokjes hebben ze het altijd prima op gedaan, en mn vorige katten zijn er ook 18 en 20 mee geworden, dus ik ben zeer tevreden over brokjes.

Heb inmiddels 2 andere soorten brokjes geprobeerd, wil niet 20 soorten halen, want dat vind ik zonde. Vandaar dat ik hoopte dat iemand misschien een beter plan had ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:53

Een tijdje geen brokjes meer geven misschien? Onze katten 'rotzooien' ook wat af met eten. Ik heb er een paar die het liefste rauw eten ( en zij eten ook rustig de restjes van ons warm eten) en een paar die dat echt niet moeten. Dus ik wissel af. Brokjes staan er altijd en als ze honger hebben eten ze dat ook wel. Ze krijgen bij mij wel alle dagen wat yoghurt of kwark..vinden ze erg lekker.
Onze oude kat heeft ook een tijdje brokjes geweigerd, dan krijgt hij wel blik extra. Het lekkerste vindt hij die van eigen merk.....de luxe blikjes gourmet of wishkas eet hij echt niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:24

katten zijn moeilijker eters!
En hoe meer je gaat wisselen, des te meer problemen je hiervan gaat krijgen!
Zorg dat je een merk hebt wat lekker ruikt!
Als een kat het niet lekker vind ruiken, dan wordt het niet gegeten.
En wat je kunt doen is de brokjes een paar seconde in de magnetron (hoogste watt) doen, tot ze warm worden.
De olien in de brokjes komen dan boven waardoor het lekker gaat ruiken :)
En zoals het met de honden ging, dit ga je eten en niets anders ;)

succes :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:16

mijn ervaring is juist dat ze aan een nieuw soort voer graag beginnen. Steeds hetzelfde voer gaat erg vervelen schijnbaar.
Ach, geen kat is gelijk aan een ander. Ik denk dat iedereen zelf uit moet vogelen wat zijn kat lekker vindt...ze laten het ten slotte duidelijk genoeg merken :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:37

Zolang je ze (al is het bij uitzondering) lekkere dingen als vleesen vla voert zal ze echt haar brokken niet meer gaan eten :D
Stoppen dus met verwennen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:45

Ehhh...een kat vlees geven is toch geen verwennerij??? Bij mij gaat vers vlees toch echt boven de doodgekookte brokken en blik, hoor! Helaas eten de oudere katten bij mij geen vers vlees, omdat ze al jaren brokken en blik krijgen. De jongere katten eten wel vers. De kattenbak stinkt veel minder en ze zien er prima uit.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:04

Ehh, geen vlees meer geven is niet echt een optie, dan hongert ze zichzelf uit. Niet eten is erg slecht voor katten, en ik vind het sowieso geen optie. Inmiddels nog een paar soorten broken geprobeerd die ze eerder lekker vond, moet ze nu ook niet. Ze wil echt alleen zachte dingen.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:28

wat je ook zou kunne doen is je hard voer weken.
neem bak met voer.. doe gekookt water op.. af laten koelen en daarna geven.
mischien dat ze toch last heeft van harde brokjes..