Hond valt af? Stress baas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Hond valt af? Stress baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:57

Mijn vraag is kort maar wellicht niet zo vanzelfsprekend:

Kan een hond afvallen doordat zijn baas in een stressvolle situatie zit?

Er is verder niets in de situatie veranderd. Hij is gezond, speels en geen andere klachten.

meggiemeg

Re: Hond valt af? Stress baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:58

Ja dat kan, hond van een vriendin had dat ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:58

Ik merk aan mijn hond dat als ik gestresst ben, zij dat ook is.
Maar dan zie je dat echt terug in haar gedrag. Niet in haar gewicht.

Gewichtsverlies zou een teken kunnen zijn van langdurige chronische stress. Maar als de hond verder geen enkele andere kenmerken heeft van stress zou ik dit niet verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:04

Eet de hond nog wel goed?

Het kan zeker zo zijn dat stress van de baas overslaat op dieren en dat kan zich uiten in allerlei symptomen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:47

Het is heel goed mogelijk dat een hond daardoor afvalt. De hond van een bekende eet ook veel minder wanneer de eigenaresse gestressd is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:22

Ja, dat kan. als ik gestrest ben dan is m'n hond ook nerveus. en van stress val je af.
m'n vorige hond voelde alles super aan en kreeg epileptiese aanvallen als ik gestrest was.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:28

Hij eet alles nog goed, voldoende eetlust. Hij is naar mij toe nog hetzelfde. Altijd enthousiast, gek doen en rennen. Maar ik denk dat hij voelt dat ik down ben en daarop extreem reageerd. Ben degene geweest die hem heeft opgeknapt en hij hangt heel erg aan mij. Vroeg het me alleen af omdat ik sceptisch over ben. Gestresst qua houding ben ik (volgens mij) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:27

Caesar schreef:
Gestresst qua houding ben ik (volgens mij) niet.

Maar je voelt je dus wel gestresst? Dan maakt de houding die je aanneemt niets uit, een dier prikt daar feilloos doorheen. :)

Ik herken het wel, mijn hond zit veel te gapen en te piepen als ik gestresst ben, laatst deed hij het onderweg naar de DA de hele tijd omdat ik zo zat te stressen. Op dat moment weinig aan te doen, maar ik vind het dan wel belangrijk om daarna samen te ontladen. Lukt jou dat wel met je hond? Even samen spelen, rennen, gek doen? Of een lekker boswandeling maken?

Je bent er vrij sceptisch over, dus misschien vind je dit zweverig, maar ik zet het er toch maar even bij... Ik heb meerdere dieren die extreem op stress van mij reageren (de hond dus, mijn paard en een paar van de ratten) en ik vertel ze altijd dat ik het fijn vind dat ze me zo aanvoelen, maar dat de stress mijn probleem is en dat zij de last niet hoeven te dragen. Woordelijk zullen ze dat misschien niet begrijpen, maar qua energie wel en ik merk dat het bij met name mijn paard goed werkt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:49

Ja, hij gaat altijd met me mee buiten werktijd. Naar stal, even boodschappen doen of een boswandeling. Hij loopt in de tuin als ik thuis ben en met wandelen is hij ook nog lekker speels en actief.

Ik voel me inderdaad gestresst maar probeer mijn downe gevoel niet aan hem te laten merken. Hij is namelijk al heel gevoelig. Als ik een keer op hem brom dan denkt hij gelijk dat hij in elkaar geramt wordt en dat gedrag heb ik er nu eindelijk bijna uit. Maar aangezien het een hele gezonde hond is, ging ik twijfelen of het niet op die manier ook naar hem door kon gaan. Ik doe ook mijn best, maar hij is niet gek, want een knuffel die ik hem eerst gaf, is niet een knuffel die die nu krijgt. Dat zal die voelen, want dan knijp ik hem bijna fijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:48

Caesar schreef:
Ik voel me inderdaad gestresst maar probeer mijn downe gevoel niet aan hem te laten merken.

Ik denk dat je dat beter wèl kunt doen. :) Juist omdat hij zo gevoelig is merkt hij het toch wel, eigenlijk merkt elk dier dat maar de één reageert er heftiger op dan de ander. Als je je 'beter' probeert voor te doen en bv. toch semi-vrolijk tegen hem praat terwijl je je vreselijk voelt merkt hij dat absoluut. En juist dat geeft een dier een onbehaaglijk of zelfs onveilig gevoel.

Dieren zijn niet (in tegenstelling tot veel mensen) bang voor de zogenaamde 'negatieve' emoties als angst, verdriet en stress. Voor dieren hangt daar geen waarde-oordeel aan, zolang het maar allemaal oprecht is. Hij zal waarschijnlijk minder 'last' van je hebben als je je gewoon uit zoals je je voelt, dan ben je congruent in gevoel en uitstraling en dat hebben dieren nodig. Je hoeft je bij hem niet anders voor te doen, waarschijnlijk help je jullie allebei als je dat niet meer doet. :)

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:16

zeker kan dat!

ik ga mee met redpassion. Hij voelt toch wel dat je je niet lekker voelt. Ookal probeer je dat te verbloemen. Hij voelt dat jij gestresst bent, dus hij neemt dat over.
Is denk ik ook alleen al fijn voor jou om gewoon ff lekker down te zijn op zo'n moment. Grote kans dat hij dan lekker bij je komt liggen en dat jullie samen kunnen hangen ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:36

Hij is heel aanhankelijk. Als ik zit of ik sta stil dan zit die gelijk naast me voor een knuffel. En hij is altijd heel enthousiast. Staat altijd tegen me op om even een kus te krijgen of een echte grote knuffel. Hij is juist heel zorgzaam op zijn manier en probeert me altijd op te vrolijken. Maar misschien dat hij op andere momenten daar toch last van heeft. En als ik even een jankbui heb is hij ook degene die er altijd bij is. Vaak pak ik de auto, rijd ik naar een bos of lekkere rustige plek en gaan we samen uitwaaien. Vind het wel lastig, want hoe krijg en houd ik hem op gewicht?!