Hond leren naast de fiets lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Hond leren naast de fiets lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:09

Hoi

Ik heb sinds kort een hond uit het asiel (zou eerst bij mijn zus gaan wonen, maar dat gaat niet goed met haar kat dus nu woont hij bij mij) en aangezien het dier aardig wat energie heeft en graag wil rennen wil ik hem leren naast de fiets te lopen. Het hondje kan nog niet los, omdat hij daar nog niet goed genoeg voor luistert. Ik ga vanaf zaterdag met hem naar de hondenschool dus dat komt (hopelijk) wel goed.

Het is een kruising boerenfox terrier

Wie heeft hier ervaring mee en hoe kan ik daarmee beginnen?

Oja het asiel schat het hondje ongeveer 5 jaar oud.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:41

Ik ben toevallig 3 weken geleden begonnen met naast de fiets lopen. Heb 'm eerst een paar keer aan de hand meegonomen naast de fiets, dat ik er naast liep zeg maar, en daarna gewoon opgestapt en gaan haha :P Meer niet :P Hond moet aan de rechterkant, en voor conditie en spieropbouw moet je er op letten dat ie draaft naast de fiets, niet galloppeert.. Ollie zet ik gewoon rechts "naast" en dan stap ik op "let op" en dan gaan we. Als ie de neiging heeft om te gaan galopperen hou ik wat in (heb een km teller op mn fiets en weet inmiddels wat ideale snelheid is voor m dus dat gebeurt niet zo veel) en als ie wil gaan trekken geef ik een kleine (stem)correctie en weer het commando naast en dat werkt voor ons. Wel langzaamaan opbouwen natuurlijk, wij fietsen 3 keer in de week een kwartiertje omdat het voor ons puur om spierontwikkeling en gangwerk gaat, maar er zijn hele schema's te vinden op het internet over het opbouwen :) zoals deze: http://www.fryskdagboek.nl/html/fietsen.html

succes! Mijn reu vindt het geweldig en danst letterlijk om me heen als ik mn fiets uit de kelder haal haha :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:44

Ik ben het gewoon opeens gaan doen. Wel langzaam de conditie opbouwen uiteraard. Zolang je de lijn vast hebt kan er imo weinig fout gaan. Hond goed in de gaten houden, gelijk corrigeren of aandacht trekken als hij z'n koppie er niet bij heeft.

NAIWHL

Re: Hond leren naast de fiets lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:50

Ik heb ook eerst onze hond even naast de fiets gehouden en een stukje gelopen.
Ging zo goed dat ik ben opgestapt op de fiets en hond deed alsof hij nooit anders gedaan had.

Wel rustig opgebouwd. Eerst vijf minuten, dan steeds het rondje groter. Vandaag voor het eerst 7.7 km gefietst. Hond kan daarbij wel het grootste gedeelte los en ik fiets in een rustig tempo mee.

Ook hier wordt de hond helemaal 'gek' van blijheid als de fiets gepakt wordt. :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:08

NAIWHL schreef:
Ik heb ook eerst onze hond even naast de fiets gehouden en een stukje gelopen.
Ging zo goed dat ik ben opgestapt op de fiets en hond deed alsof hij nooit anders gedaan had.

Wel rustig opgebouwd. Eerst vijf minuten, dan steeds het rondje groter. Vandaag voor het eerst 7.7 km gefietst. Hond kan daarbij wel het grootste gedeelte los en ik fiets in een rustig tempo mee.

Ook hier wordt de hond helemaal 'gek' van blijheid als de fiets gepakt wordt. :D

ja dat was het bij ons dus ook, 200meter ff wennen voor allebei, maar inmiddels gaan we als een speer :) Ol zn ideale draaftempo ligt rond de 11/12 kilometer dus dat hou ik goed in de gaten en verder is het gewoon gáán :P

ik zit er aan te denken om voor de kerst een springer te vragen, al gaat het zo aan de lijn ook wel prima, het is wel zo handig dat ik dan mn handen vrij heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:11

Ik zou eerst er zelf ook even naast gaan lopen :)
Als dat gewoon prima gaat, kan 'ie gewoon :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:14

Ons ideale draaftempo zou ik niet durven zeggen. De fiets met de km teller staat bij mijn ouders.

Maar hier is het eerste stuk even flink uitwaaien in een snelle galop naar het zandpad waar hij los mag en is het draven en snuffelen en veel poot optillen :')

Ik durf eigenlijk niet zo goed aan een springer. Ik vind dat een eng idee dat als hij snel moet hurken om te poepen (wat wel 3x per fietstocht gebeurt) dat ik niet op tijd kan remmen. (kan ik nu ook niet, maar gooi de riem even los en hij komt weer bij mij gedraafd)

En ik kan (als de ergste energie eruit is) gerust 2 handen op het stuur leggen en de riem erbij. Ik heb echt nog nooit zo'n voorbeeldige fietshond meegemaakt :D

(en moet wel fietsen, want zo'n bonk energie dat anders de schoenen eraan gaan _O- )

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:25

NAIWHL schreef:
Ik durf eigenlijk niet zo goed aan een springer. Ik vind dat een eng idee dat als hij snel moet hurken om te poepen (wat wel 3x per fietstocht gebeurt) dat ik niet op tijd kan remmen. (kan ik nu ook niet, maar gooi de riem even los en hij komt weer bij mij gedraafd)

En ik kan (als de ergste energie eruit is) gerust 2 handen op het stuur leggen en de riem erbij. Ik heb echt nog nooit zo'n voorbeeldige fietshond meegemaakt :D

nou dat poepen herken ik niet (ol poept niet onderweg, alleen als ik m even echt specifiek in het gras zet) maar wel dat ie ineens achter een vogel aanwil. en dan schuif ik over het asfalt :') het nadeel is bij ons ook dat zowel ik als mn vriend met m fietsen dus dan moeten we eigenlijk 2 van die dingen hebben :') Ik kan trouwens ook gewoon mn hand op het stuur leggen maar ik ben gewoon ongelofelijk onhandig haha dus ik dacht, misschien is zo'n ding wel handig :P

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:35

Daar zit het verschil dat jij een jachthond hebt en ik een showhond gefokte retriever. Dus wild laat hij lekker lopen en kijkt hij niet naar om.

Maar wie weet werkt zo'n ding voor jou perfect. Ik durf het niet zo, maar hoor er wel goede verhalen over :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:02

Hier vind je een schema met hoe je het lopen naast de fiets op kan bouwen: KLIK. Ik wil zelf het fietsen met de honden ook weer op gaan pakken, maar ik gebruik een fietsbeugel hiervoor KLIK. Die van mij trekken zo hard (gelukkig niet tijdens het gewone uitlaten, maar op de fiets wel :( ) dat ik het niet aandurf de riem in mijn hand. Ben al niet zo'n held op de fiets :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:07

Het lijkt me gaaf, maar mijn 40 kilo Berner Sennen wil nogal eens ineens wegstuiven en ook vlak voor je langs crossen dus ik vind het onverantwoord met mijn beest. :\

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:09

met gewoon wandelen crosst mijn 40 kilo retriever ook vlak voor mij langs of loopt mij haast ondersteboven.

En met fietsen gedraagt hij zich wel zo uitstekend. Je bent meer voorwaarts, dus leuker en interessanter voor honden om op te letten. Opeens ga je hetzelfde tempo. :)

Ik heb totaal geen problemen meer met afsnijden :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:04

Mijn bordercollie vindt er niets aan. Enkel als ze los mag lopen.
Anders gaat ze op een heeeeeeeeeeeeel rustig drafje sukkelen.
Ik heb haar altijd maar aan 2 vingers vast, dus mocht ze opeens moeten poepen ( := ) dan is ze meteen los.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:43

Urielle schreef:
Het lijkt me gaaf, maar mijn 40 kilo Berner Sennen wil nogal eens ineens wegstuiven en ook vlak voor je langs crossen dus ik vind het onverantwoord met mijn beest. :\

Onze herder is ook zo met lopen, maar fietsen vindt ze geweldig. Hoewel ik het met de Berner niet aandurf, want die gaat gewoon zitten als hij moe is. := Wij zijn begonnen met vriend op de fiets en ik achterop, zodat ik er snel af kon springen als er iets gebeurde. Nadat ze een keer bijna tegen de fiets aanknalde, bedacht ze dat het niet handig was en ze vindt het nu heerlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:56

Misschien dan toch eens proberen maar ze heeft van die angstreacties, paar weken geleden nog een auto-ongeluk bij het joggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:02

Hmm, dat klinkt wel erg gevaarlijk dan... Heb je niet ergens een heel rustig stuk, zodat je eerst het fietsen kan oefenen zonder afleiding?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:04

Bedenk hoe je hem vast wilt houden, aan je hand? met springer veer?
(Ik heb hem aan de hand en steek desnoods voet uit als ik de bocht om moet, dat snappen auto's vaak prima.)

Fiets met achteruit traprem is vind ik het handigst.

Tevens wil ik de hond aan een tuig naast de fiets, zodat hij met rennen niet gewurgd wordt.
Heb riem dan aan tuig en halsband vast zitten, kan ik kiezen welk stuk ik vasthoudt.

In eerste instantie gewoon gaan lopen met fiets en hond.
Als dat goed gaat en hij rent niet tussen je wielen gaan fietsen, gewoon klein stukje.

Let op dat je hond niet langs verkeerde kant van lantaarns of paaltjes gaat of zomaar een openstaande auto in springt.

Beste gang naast de fiets, draf.

Klein hondje handig als ie ook in mandje op de fiets kan, bij langere afstanden, warm weer.
Dus zou dat ook gaan trainen.

Voor het fietsen eerst je hond uitlaten en onderweg ook vaak even plas/poep stop inbouwen.

Let op met warm weer, vlak boven het asfalt is het vaak nog vele malen heter, dus pas op!!!
Pootjes kunnen schroeien op het asfalt en dier kan oververhit raken.

Nadeel van veel fietsen, conditie van de hond wordt steeds beter!
op gegeven moment helemaal niet meer moe te krijgen :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:06

MyWishMax schreef:
Hmm, dat klinkt wel erg gevaarlijk dan... Heb je niet ergens een heel rustig stuk, zodat je eerst het fietsen kan oefenen zonder afleiding?

Jawel, er zitten van die boerenweggetjes achter ons, daar kan ik wel wat oefenen :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:50

Zo wat veel reacties leuk, bedankt :)

Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik fiets met een driewieler. Iets lastiger denk ik, maar als ik goed op het tempo van de hond let moet het wel goed gaan. Ik ga toch niet in de stad fietsen fietsen enzo met hem. Ik ga het gewoon proberen binnekort in een weekend. Denk pas na oud en nieuw, want er word nu al af en toe vuurwerk afgestoken en je weet maar nooit. Lopend ben ik dan net wat sneller met ingrijpen eventueel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:53

Maar je zit wel stabieler mocht de hond onverwacht op de rem gaan, denk ik?
Hou t me ten goed hoor, want ik heb nog nooit op een driewieler gereden.
Ik heb eigenlijk nog nooit veel problemen ondervonden met fietsen met honden.
Ja mijn moeder heeft er hersenletsel aan overgehouden, maar daarom: hou de riem nooit té goed vast.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:03

Ligt eraan hoe hard de hond trekt haha...Nou is Binkie niet zo'n hele grote hond dus valt het mee, maar een hond van 40 kilo die trekt gewoon de fiets omver met een flinke ruk :+

Hmm oke ik wacht dus zoiezo tot Januari maar beter nog wanneer de hond enigsinds luisterd naar "Kom hier" voor het geval ik hem los moet laten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:05

Ik kreeg via PB de goede tip van schriktrainingen om mijn hond voor te bereiden.
Stom dat je daar met paarden wel aan denkt en met honden niet hahaha :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:10

Eh waar moet ik dan aan denken??
Bink gaat wandelend niet achter fietsers, skateborders, rolschaatsers etc...aan. Dat is een groot voordeel...
Wel vind hij dieren (buiten lopende katten bijvb) intressant, want tja het blijft een terrier. Kortom jachthondje.

Oja...Hij vind water niet leuk. Regen maakt hem niet uit, maar door plassen water lopen wil hij niet. Dat kan nog wel eens lastig zijn misschien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:23

Nou, ik woon langs een vrij drukke weg en ons terrein is afgezet maar als we gaan wandelen en er komt een vrachtwagen of rammelende aanhanger voorbij kan mijn hond angstig reageren, net als op nauw passerende mannelijke voetgangers of smalle doorgangen. Harde geluiden, flitslichten,... dat zijn dingen die ik eruit wil hebben.
Bij mjn hond is het dus geen speelsheid of dominantie waar ik voor op moet letten maar wel schrikreacties. Na een paar keer op mijn buik er achteraan te voet ben ik wel een beetje benauwd voor de fiets :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:34

Eh dat kan ik mij voorstellen ja...jeetje lastig.