Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Meer niet
Hond moet aan de rechterkant, en voor conditie en spieropbouw moet je er op letten dat ie draaft naast de fiets, niet galloppeert.. Ollie zet ik gewoon rechts "naast" en dan stap ik op "let op" en dan gaan we. Als ie de neiging heeft om te gaan galopperen hou ik wat in (heb een km teller op mn fiets en weet inmiddels wat ideale snelheid is voor m dus dat gebeurt niet zo veel) en als ie wil gaan trekken geef ik een kleine (stem)correctie en weer het commando naast en dat werkt voor ons. Wel langzaamaan opbouwen natuurlijk, wij fietsen 3 keer in de week een kwartiertje omdat het voor ons puur om spierontwikkeling en gangwerk gaat, maar er zijn hele schema's te vinden op het internet over het opbouwen
zoals deze: http://www.fryskdagboek.nl/html/fietsen.html
NAIWHL schreef:Ik heb ook eerst onze hond even naast de fiets gehouden en een stukje gelopen.
Ging zo goed dat ik ben opgestapt op de fiets en hond deed alsof hij nooit anders gedaan had.
Wel rustig opgebouwd. Eerst vijf minuten, dan steeds het rondje groter. Vandaag voor het eerst 7.7 km gefietst. Hond kan daarbij wel het grootste gedeelte los en ik fiets in een rustig tempo mee.
Ook hier wordt de hond helemaal 'gek' van blijheid als de fiets gepakt wordt.
Ol zn ideale draaftempo ligt rond de 11/12 kilometer dus dat hou ik goed in de gaten en verder is het gewoon gáán 

) NAIWHL schreef:Ik durf eigenlijk niet zo goed aan een springer. Ik vind dat een eng idee dat als hij snel moet hurken om te poepen (wat wel 3x per fietstocht gebeurt) dat ik niet op tijd kan remmen. (kan ik nu ook niet, maar gooi de riem even los en hij komt weer bij mij gedraafd)
En ik kan (als de ergste energie eruit is) gerust 2 handen op het stuur leggen en de riem erbij. Ik heb echt nog nooit zo'n voorbeeldige fietshond meegemaakt
het nadeel is bij ons ook dat zowel ik als mn vriend met m fietsen dus dan moeten we eigenlijk 2 van die dingen hebben
Ik kan trouwens ook gewoon mn hand op het stuur leggen maar ik ben gewoon ongelofelijk onhandig haha dus ik dacht, misschien is zo'n ding wel handig
) dat ik het niet aandurf de riem in mijn hand. Ben al niet zo'n held op de fiets

) dan is ze meteen los. Urielle schreef:Het lijkt me gaaf, maar mijn 40 kilo Berner Sennen wil nogal eens ineens wegstuiven en ook vlak voor je langs crossen dus ik vind het onverantwoord met mijn beest.
Wij zijn begonnen met vriend op de fiets en ik achterop, zodat ik er snel af kon springen als er iets gebeurde. Nadat ze een keer bijna tegen de fiets aanknalde, bedacht ze dat het niet handig was en ze vindt het nu heerlijk.