Dringende vraag pasgeboren pups en baarmoeder operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Dringende vraag pasgeboren pups en baarmoeder operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 01:28

Vandaag zijn bij ons 2 lieve pupjes geboren.
Omdat DA van de echo dacht dat er meer dan 4 waren, en het na pup 2 wel 6 uur duurde voor de "3e pup" kwam, besloot mijn vaste DA om keizersnede uit te voeren, ook omdat hij en ik ook, een "pup" voelde zitten die niet meer bewoog.
Tijdens de keizersnede kwam hij met bebloede handen verbaasd naar de wachtkamer en zei "er zijn helemaal geen pups meer" foutje van degene die de echo heeft gemaakt. Die heeft dus de 2 pups 2 keer gezien en aangezien als 4. Heel fijn
Maar ze had kans op een infectie dus hebben we besloten on de baarmoeder te laten verwijderen.
Nu een paar uur later is me teefje gewoon weer super mama.
Ze wast ze, ze verzorgd ze... Alleen ze heeft die wond, en ze is gehecht. Maar mama gaf tijdens mijn douch gehoor aan de hongerige pups en heeft 1 pup onder haar romper gestopt om te drinken. Kan dit kwaad? Ik heb hem tot nu toe laten liggen, wil hem niet zomaar wegtrekken.

Wilawander

Re: Dringende vraag pasgeboren pups en baarmoeder operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:30

Lijkt me niet echt veilig voor de pup, eerlijk gezegd. Likt ze aan de wond? anders even de dierenarts vragen om advies, die zal vaker hiermee te maken hebben.

Snap alleen niet dat de dierenarts niet even heeft geröntgend voor de OP.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:30

Zolang de pups maar niet aan de hechtingen zitten kun je ze wel laten drinken! Maar dus alleen onder toezicht..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 01:33

Bedankt voor het snelle antwoord! Ik heb ook liever dat ze af en toe even drinken bij mama, en ik ze 's nachts even laat drinken aan de fles. Me teefje blijft melk produceren en dat moet er toch ook uit, lijkt mij

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:38

Drinken kan geen kwaad als de teef het gewoon toelaat en ze niet aan de wond zitten. Ik zou het wel zoveel mogelijk onder toezicht doen in het begin zodat je zeker weet dat het goed gaat en de teef niet narrig wordt als het een keertje toch zeer doet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:54

Wat een raar verhaal is dit. Hoezo risico op infectie?? Er worden aan de lopende band pups via een keizersnee geboren, en die teven worden echt niet allemaal aan 1 stuk door gesteriliseerd. Verder is het vrijwel ondoenlijk om dergelijke jonge pups middels een flesje in leven te houden. Sorry dat ik dit hier zo bot neer zet, maar als er ook maar enige mogelijkheid is om de pups bij de teef te laten drinken moet je at doen. Pups kunnen na een keizersnee gewoon bij de moeder drinken. Als je DA zijn vak verstaat is er gewoon gebruik gemaakt van inwendige hechtingen. Ivm pijn bij de moeder/risico van bijten is het inderdaad verstandig om er de eerste dag steeds maar weer bij te zijn, en de pups eventueel zelf aan te leggen. Heb je overigens wel gedacht aan een warmtelamp ed voor de pups? Mijn advies; zoek DIRECT iemand met verstand van zaken, die je nu de eerste dag/dagen advies kan geven, ander zie ik het toch wat somber in...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 02:04

Gaat het hier over een keizersnede? Nee, misschien even goed lezen ipv oordelen riagr. Ieder zo zijn eigen manier, het was niet me vraag of ik ze nou aan de fles moet leggen of aan de tepel ;) en ja de warmtelamp hangt boven de werpkist, toch bedankt voor je antwoord.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 02:57

riagr schreef:
Wat een raar verhaal is dit. Hoezo risico op infectie?? Er worden aan de lopende band pups via een keizersnee geboren, en die teven worden echt niet allemaal aan 1 stuk door gesteriliseerd. Verder is het vrijwel ondoenlijk om dergelijke jonge pups middels een flesje in leven te houden. Sorry dat ik dit hier zo bot neer zet, maar als er ook maar enige mogelijkheid is om de pups bij de teef te laten drinken moet je at doen. Pups kunnen na een keizersnee gewoon bij de moeder drinken. Als je DA zijn vak verstaat is er gewoon gebruik gemaakt van inwendige hechtingen. Ivm pijn bij de moeder/risico van bijten is het inderdaad verstandig om er de eerste dag steeds maar weer bij te zijn, en de pups eventueel zelf aan te leggen. Heb je overigens wel gedacht aan een warmtelamp ed voor de pups? Mijn advies; zoek DIRECT iemand met verstand van zaken, die je nu de eerste dag/dagen advies kan geven, ander zie ik het toch wat somber in...

Haar moeder zegt dat ze officiele fokkers zijn dus dan neem ik aan dat ze wel weten wat te doen en dat niet op bokt hoeven te vragen toch?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:49

Gewoon de pups erbij leggen en een paar dagen een beetje oppassen met krabbelen bij de wond. Meestal ligt die wond tussen de mamma-pakketten aan de achterkant en kan een zo jonge pup er niet zomaar bij. Bovendien zijn het er maar twee. Ik zou geen problemen maken waar er geen zijn.
Wel een behoorlijke misser van de da. Met een röntgenfoto was alles gewoon duidelijk geweest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:16

Ons teefje is inmiddels alweer 3 jaar geleden bevallen van 6 pups (waarvan de eerste helaas 1e nacht gestorven) dmv keizersnede. Omdat de pups nooit gepland waren en geen nieuwe pups wenselijk waren, is toen ook de baarmoeder weg genomen.
De dierenarts hier heeft nooit advies tot flesje e.d. gegeven. De puppys hebben altijd gewoon bij haar gedronken. Ze droeg tussen door wel een shirtje, om de wond te ontzien.
Het heeft altijd perfect gegaan. Ze was alweer heel erg snel honderd procent fit en heeft de puppys goed grootgebracht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:23

De operatie van het verwijderen van de baarmoeder is in wezen niet anders dan die van een keizersnee. Het wordt wel vaker in combinatie gedaan, keizersnee en daarna baarmoeder verwijderen, hoewel het niet aan te raden is omdat de baarmoeder veel sterker doorbloed is dan normaal, vanwege de zwangerschap.

Je kunt dus, ná deze operatie, gewoon handelen zoals na een keizersnee. Gewoon de puppies er bij dus. Omdat de melkklieren zijn gezwollen is de wond zowel voor moederhond als voor de puppies niet goed bereikbaar.
Ik heb afgelopen voorjaar ook een pup (was er maar 1 zelfs) na een keizersnee gehad, moederhond heeft nooit een hempje aangehad oid, gewoon 'naakt' haar pup gevoed. Alles is keurig genezen, en pup was een lekkere dikke, omdat-ie de hele melkbar voor zichzelf had.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:32

Hier werd het dus wel gelijktijdig gedaan op advies van de d.a. Mbt het drinken: Klopt helemaal. Wij kregen dus wel het advies van een shirtje tussendoor en hebben dat ook wel gebruikt, maar de pupy's klommen daar al heel snel in, waarna we het shirt hebben weggelaten.

Voor het teefje is het beter als de puppy's drinken, omdat de melk anders voor stuwing kan zorgen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:36

Mijn hond heeft een ks gehad en 12 pups. Nooit een romper aan gehad, geen probleem.
Wat me erg verbaasd is dat je dierenarts een KS doet zonder controle foto, heel erg slordig.
En direct een sterilisatie zorgt dat de meklkgift terug loopt.
Ik zou absoluut de rekening niet betalen, een ks voor niets is heel erg. Ze heeft veel napijn en kans op complicaties voor niets. Heb je wel een kuur meegekregen?
Wat je gevoeld hebt is een samengetrokken baarmoeder, dat heb je altijd na een bevalling en voelt aan als pup. Dat jij dat niet weet snap ik nog wel, maar je dierenarts is ontzettend slordig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:32

tokedri schreef:
Mijn hond heeft een ks gehad en 12 pups. Nooit een romper aan gehad, geen probleem.
Wat me erg verbaasd is dat je dierenarts een KS doet zonder controle foto, heel erg slordig.
Ik zou absoluut de rekening niet betalen, een ks voor niets is heel erg. Ze heeft veel napijn en kans op complicaties voor niets. Heb je wel een kuur meegekregen?
Wat je gevoeld hebt is een samengetrokken baarmoeder, dat heb je altijd na een bevalling en voelt aan als pup. Dat jij dat niet weet snap ik nog wel, maar je dierenarts is ontzettend slordig.

Helemaal eens en vindt het ook erg schandalig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:41

Net als de anderen verbaas ik me erover dat de DA is gaan opereren zonder eerst een echo te maken, en daarna vanwege 'infectiegevaar' de baarmoeder heeft verwijderd, maar gedane zaken nemen geen keer....

De pups kunnen gewoon bij de moeder zogen (is het beste, om ontstekingen aan de melkklieren te voorkomen) en je hoeft geen t-shirt, romper oid om te hebben. Moeder is de eerste dagen vooral bezig met haar pups en niet met de wond (die keurig tussen de melklijsten ligt en als het goed is inwendig gehecht).

Ik heb het gevoel dat je DA niet veel ervaring heeft met drachtige teven (door de operatie zonder echo, maar ook door op de echo te vertrouwen, bij een echo tel je pups makkelijk dubbel, als er bv maar in 1 hoorn pups liggen..)

Veel plezier met je pups!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:26

tokedri schreef:
.

Dit klopt dus niet.
Bij onze teef is de baarmoeder weggenomen (keizersnede was hier overigens terecht en correct), maar dat heeft geen invloed gehad op de melkproductie. Ze heeft 5 pups met haar melk groot gebracht en die kwamen echt niets tekort.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:04

liljebo schreef:
tokedri schreef:
.

Dit klopt dus niet.
Bij onze teef is de baarmoeder weggenomen (keizersnede was hier overigens terecht en correct), maar dat heeft geen invloed gehad op de melkproductie. Ze heeft 5 pups met haar melk groot gebracht en die kwamen echt niets tekort.

Gelukkig. Het vergroot de kans wel dat de melkgift terug loopt. Ik ken meerdere fokkers (ik fok 13 jaar ierse wolfshonden en nizinny's) die honden hadden waarbij de melkgift nihiel was na een sterilisatie tijdens een ks

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:44

tokedri schreef:
Gelukkig. Het vergroot de kans wel dat de melkgift terug loopt. Ik ken meerdere fokkers (ik fok 13 jaar ierse wolfshonden en nizinny's) die honden hadden waarbij de melkgift nihiel was na een sterilisatie tijdens een ks

Oh oké. Tja, voor mij was het de eerste keer, puppys met keizersnede en sterilisatie. Ik heb daarna gevraagd bij de dierenkliniek en die verzekerden mij toen dat het geen kwaad kon, omdat het een tijd duurt voordat de hormonen daadwerkelijk zijn verdwenen en tegen die tijd zouden de puppys al op vast voer staan. En in dit geval bleek dat dus echt te kloppen. Ze zat zeer ruim in de melk.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:21

liljebo schreef:
tokedri schreef:

Oh oké. Tja, voor mij was het de eerste keer, puppys met keizersnede en sterilisatie. Ik heb daarna gevraagd bij de dierenkliniek en die verzekerden mij toen dat het geen kwaad kon, omdat het een tijd duurt voordat de hormonen daadwerkelijk zijn verdwenen en tegen die tijd zouden de puppys al op vast voer staan. En in dit geval bleek dat dus echt te kloppen. Ze zat zeer ruim in de melk.

Gelukkig!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:01

Leslie: Ik heb goed gelezen, keizersnede gevolgd door sterilisatie, waarbij ik het genoemde risico op infectie niet begrijp?? Dat is er namelijk normaliter bij een keizersnee niet, dus wat is er hier gebeurd dat er ineens risico is op een infectie?
Dat er na de keizersnede overgegaan is op sterilisatie maakt in wezen, qua uitwendige operatiewond, niets uit. Dus wat mij betreft wel goed gelezen, maar echt verbazing over je DA: echofout, verhaal over infectie ?? en wat mij betreft een adviesfout: had moeten zeggen dat de pups gewoon bij de teef kunnen, maar dat je ivm eventueel toegediende antibiotica in de gaten moet houden of de melkproductie voldoende op gang komt.

Vind je antwoord wat kattig, Jammer, want mijn reactie was gewoon betrokken bedoeld.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:49

riagr schreef:
Leslie: Ik heb goed gelezen, keizersnede gevolgd door sterilisatie, waarbij ik het genoemde risico op infectie niet begrijp?? Dat is er namelijk normaliter bij een keizersnee niet, dus wat is er hier gebeurd dat er ineens risico is op een infectie?
Dat er na de keizersnede overgegaan is op sterilisatie maakt in wezen, qua uitwendige operatiewond, niets uit. Dus wat mij betreft wel goed gelezen, maar echt verbazing over je DA: echofout, verhaal over infectie ?? en wat mij betreft een adviesfout: had moeten zeggen dat de pups gewoon bij de teef kunnen, maar dat je ivm eventueel toegediende antibiotica in de gaten moet houden of de melkproductie voldoende op gang komt.

Vind je antwoord wat kattig, Jammer, want mijn reactie was gewoon betrokken bedoeld.

Hallo Riagr
Ik ben de moeder van leslie en ja beide Da`s hebben fouten gemaakt
Aller eerst mijn eerste en eigen Da (die heeft me maandag keurig netjes opgebeld en haar exuus aangeboden ) die heeft3 pups geteld mogelijk meer volgens haar
En de 2e Da een weekend arts die heeft de grootste fout gemaakt
1 niet eerst een Rontgen gemaakt 2 keizersnede en dan met bebloede handen de wachtkamer inkomen om te zeggen dat er geen pup is en 3 overgaan met baarmoeder verwijderen
Wel in ons overleg maar wij waren zo in paniek en dachten niet helder na ,konden alleen maar aan ons hondje denken haar gezondheid stond voorrop
Hij vertelde dat de baarmoeder zo vergroot was dat ie er vroeg of laat toch wel uit moest

Achteraf eenmaal weer een beetje tot rust gekomen te zijn gingen we terug denken aan ons 1e nestje van 4 pups
Ook toen was haar baarmoeder vergroot net na de bevalling dat is ook logish
En met de 1e enting van de pups met 6 weken ,heeft ons teefje een antibiotica gekregen om hem te laten slinken en dat is alllemaal goed verlopen

Gelukkig is ze zo`n goede moeder en laat haar 2 pupperds wel drinken ,alleen dankzij de fout van de Da loopt nu wel haar melkproductie wat terug ,maar heb al bij spat medicijnen besteld om de melkrpoductie op gang te houden

Mijn exuses voor t kattige antwoord van me dochter die was denk ook een beetje aangedaan ,het is tenslotte haar hondje

Verder gaat het super met de pups

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:31

Yentl, bedankt voor je reactie. Het leert me dat ik misschien even iets vaker in het profiel van iemand moet kijken om de leeftijd te checken :j En moet er meer rekening mee houden dat geschreven tekst anders kan overkomen dan bedoeld. :j :j :j (Punt is wat mij betreft ook dat ik met regelmaat te maken heb met nestjes (soms helaas keizersnee), en bijbehorende dierenartsen... en hoe meer ervaren je hier zelf in wordt.. hoe ( helaas) kritischer je toch wordt tov je DA, en hoe feller je kennelijk gaat reageren in topic's. Sorry daarvoor, was dus niet vervelend bedoeld tov je dochter.)

Maar goed: Sterkte met je nestje, ook voor je dochter (geef haar een ondersteunende knuffel van me!), ik hoop dat de melkproductie een beetje op gang blijft én dat het erg goed blijft gaan met moeder en pups!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:20

Fijn dat alles onder controle is. Hopelijk lukt het om de melkproductie op gang te houden. Sterkte met je nestje en natuurlijk ook plezier ermee. Mooie foto.