Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:05

Mijn kat die ik jaren terug uit het asiel gehaald had, bliefte alleen maar droge brokjes. Ander voer trok ze haar neus voor op. Ik heb werkelijk alles geprobeerd; duur blikvoer, goedkoop blikvoer, vis voor mensen uit blik, of niet uit blik. Nee was allemaal niet lekker genoeg, ze weigerde gewoon te eten. -O-

De laatste weken begon ze ineens enorm veel te drinken en te plassen en alles wees er op dat ze misschien wel suikerziekte had. Ik maakte me zorgen en besloot dat ik na het weekend met haar naar de DA zou gaan om haar te laten checken. Uit interesse ben ik gaan googlen op internet over suikerziekte, katten en voeding.

En ja dan vind je natuurlijk wat je voor paarden ook al wist; brokjes zitten stampvol met zetmeel en dat is ongeschikt voor katten en belasten de nieren enorm en kunnen suikerziekte veroorzaken. De meest voor de hand liggende oplossing zou zijn voer veranderen.

Omdat het midden in het weekend was en de DA natuurlijk niet open was, hebben we maar eens in de vriezer gekeken wat we nog aan 'versvoer' hadden liggen. Daar lag nog wat diepvriesvis. Dat hebben we toen maar ontdooid en aan haar gegeven (brokken in de prullenbak). Zowaar vrat ze dit ineens op :?

En wonder boven wonder, binnen 2,5 dag knapte ze zienderogen op; stopte met het leegzuipen van haar drinkbak en het volpissen van de kattenbak. :oo

Nu krijgt ze diepvriesvoer; kip, rund, vis etc. Ik heb me ook ingelezen en het verhaal is eigenlijk hetzelfde als met paarden;

Het is je zó aangepraat dat je brokken moet voeren omdat daar alles inzit bla bla bla en dat je kat anders niet aan de juiste verhoudingen eiwit en vet komt etc etc. Bovendien vertelt de DA je dat het heel lastig is om versvlees te voeren ivm verhoudingen etc

Het zou net zoiets zijn als dat je huisarts je vertelt dat je beter niet zelf je eten kunt maken en dat recepten koken gevaarlijk is, omdat je dan niet precies van alles genoeg binnenkrijgt. Maar gelukkig heeft de pizzafabrikant kant en klaar voer waar alles inzit; de goekopere kant en klaar compleetpizza's hebben tomaat en kaas en alle vitamines, de duurdere hebben behalve tomaat en kaas ook wat vlees en natuurlijk ook alle vitamines.

Iedereen zal dan denken 8)7 dat kan nooit gezond zijn. Toch is het wat ze onze katten (en honden) ook voeren en waar veel katten aan kapot gaan.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:10

Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent, qua verhoudingen. Anders kan het zijn dat je kat ergens een tekort of juist overschot aan krijgt (spier, orgaan etc). Je moet dus niet alleen kipfilet en visfilet gaan voeren bijv. Je kunt vers vlees ook gewoon al samengesteld kopen. Is wel zo makkelijk. :)

Overigens krijgen ze hier brokken, ik zou het liefst vers geven maar dat kan pas als ik ergens anders woon, de rest vindt het namelijk maar niks. En één van de drie staat op een blaasdieet qua brokken (de andere 2 eten dat mee).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:12

Die tekorten worden ons aangepraat door de brokfabrikanten, net als met paarden. Een wilde kat krijgt ook bijna nooit tekorten. Je moet gewoon afwisselen met voer; niet altijd alleen maar vis geven of altijd alleen maar kip.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:13

Ik heb ook een kat die niks anders wil eten dan gewoon droge brokjes. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ze wil het niet. Heb je een idee hoe ik haar wel vers kan laten eten? ik zou het graag proberen.
Uithongeren is geen optie. ze wordt al erg snel dun en er is een tweede veelvraat in de buurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:13

Arabesk schreef:
Die tekorten worden ons aangepraat door de brokfabrikanten, net als met paarden. Een wilde kat krijgt ook bijna nooit tekorten. Je moet gewoon afwisselen met voer; niet altijd alleen maar vis geven of altijd alleen maar kip.

Maar een 'kat in het wild' vangt zijn prooi, een muis bijv. en daarbij zijn de verhoudingen bot/orgaan/spier etc automatisch al goed. :) Daar ligt het verschil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:14

die van mij krijgen 's morgens brokjes en 's avonds vlees uit een blikje. Merk? Aldi.... boehoehoe wat slecht...
Oh, tussendoor vangen ze muizen, vogels, ratten, konijnen, etc.
If it ain't broke, don't fix it

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:15

Interessant wat voer je dan precies? Koop je het ingevroren van een bepaald merk?

M'n paard krijgt geen suiker en zetmeel, maar m'n kat idd wel..,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:15

Arabesk schreef:

In het wild vangen ze zelf het eten, kiezen ze dus 'zelf', dus dat is gewoon een waardeloze vergelijking.
Bovendien vind ik het een beetje vreemd om maar aan te nemen dat vers vlees voeren beter is, omdat voor zover bekend enkel jouw kat het er beter op doet.
Dan kun je beter samengesteld vlees voeren lijkt me. Dan weet je tenminste zeker dat je kat alles binnen krijgt :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:17

stef schreef:
die van mij krijgen 's morgens brokjes en 's avonds vlees uit een blikje. Merk? Aldi.... boehoehoe wat slecht...
Oh, tussendoor vangen ze muizen, vogels, ratten, konijnen, etc.
If it ain't broke, don't fix it

_/-\o_

De katten krijgen hier wel eens een hap rauw vlees mee, of de restanten van een forel of makreel maar voor de rest doen ze het meer dan goed op een dieet van AH brokken, sheba kuipjes en vangsten van buiten ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:18

Ik sluit me aan bij stef en Wildgirl.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:19

@ bizzybijtje. Denk eens na. Hoeveel katten aten voordat de brok uitgevonden was brok?? Ze kregen de restjes van het klaarmaken van mensenmaaltijden en moesten verder muizen vangen. Daar deden ze het prima op.

Er is nog geen enkel onderzoek verricht naar brok versus versvlees, omdat de meeste voedingsonderzoeken betaald worden door brokjes fabrikanten zal een uitslag dat versvlees beter is dan brokjes niet gewenst zijn. Wel brokjes X versus brokjes Y.

Brokjes bestaan voor 80% uit gebakken zetmeel. Katten kunnen zetmeel slecht verteren, laat staan gebakken zetmeel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:21

Maar als ze get er goed op dien, waarom zou je dan veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:23

Arabesk schreef:
Brokjes bestaan voor 80% uit gebakken zetmeel. Katten kunnen zetmeel slecht verteren, laat staan gebakken zetmeel.

Dat is niet waar. Er zijn ook brokken die gewoon uit 80% vlees bestaan.

Net als dat er heel veel verschil zit in percentages vlees wat in blikvoer zit trouwens. Ik de ene soort zit 2%vlees en 80% water, in de andere zit 80% vlees/vis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-11 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:23

stef schreef:
Maar als ze get er goed op dien, waarom zou je dan veranderen?

Ja precies, mijn kat dééd het er prima op.......... totdat de alvleesklier uitgeput is. En dan krijgen katten nierziektes, en of suikerziekte. Ik dacht ook 'ach ze lust niks anders en ze doet het er prima op, waarom zou ik het veranderen, zo slecht kan het toch niet zijn? Bovendien zit er alles in' 8)7

Totdat.......... ze ziek werd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:24

Ach, wij hebben een kat gehad die 18 is geworden op goedkope brokjes en de laatste jaren speciale brokjes..
Katten eten in het wild niet alleen schoon spiervlees, maar ook ingewanden en maaginhoud (dus plantaardig) en dergelijke. Als je een kat op alleen maar kipfilet en biefstuk en visfilet zet dan denk ik toch dat die op den duur tekorten krijgt.
Er zijn inderdaad slechte soorten brok die ook nog eens veel te zout zijn, maar er zijn ook goede merken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:24

Wuis schreef:
Arabesk schreef:

Dat is niet waar. Er zijn ook brokken die gewoon uit 80% vlees bestaan.

wat voor vlees? Geen versvlees, maar gebakken of gekookt of anderzins bewerkt vlees, geen rauwvlees....

En die overige 20%? -> zetmeel!!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:25

Hier 2 katten waarvan de een 2x per dag Smuldier Vlees compleet krijgt, net als de honden. De ander kat "mot" t niet, die wil graag brokjes, liefst aangelengd met wat blikvoer.

Hij wil ook geen verse vis oid, alleen brokjes en blik. Duur of goedkoop maakt 'm niet uit.

Ooit liep er op bokt een topic: Carnivoren eten vers. WEet niet of dat nog steeds levend is, maar daar kon je prima je vraag stellen, veel info krijgen etc.

En je hoeft het niet zelf samen te stellen hoor, je hebt dus ook KVV (Kant en Klaar Vers Vlees). Dan wel voor de compleet versies kiezen, dan krijgen ze alles binnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:25

8nnemiek schreef:
Ach, wij hebben een kat gehad die 18 is geworden op goedkope brokjes en de laatste jaren speciale brokjes..
Katten eten in het wild niet alleen schoon spiervlees, maar ook ingewanden en maaginhoud (dus plantaardig) en dergelijke. Als je een kat op alleen maar kipfilet en biefstuk en visfilet zet dan denk ik toch dat die op den duur tekorten krijgt.

Daarom moet je ook af en toe niertjes of orgaanvlees voeren

( :r ) gelukkig kan ze buiten onder het afdak gevoerd worden :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:26

hetbommeke schreef:
Hier 2 katten waarvan de een 2x per dag Smuldier Vlees compleet krijgt, net als de honden. De ander kat "mot" t niet, die wil graag brokjes, liefst aangelengd met wat blikvoer.

Hij wil ook geen verse vis oid, alleen brokjes en blik. Duur of goedkoop maakt 'm niet uit.

Ooit liep er op bokt een topic: Carnivoren eten vers. WEet niet of dat nog steeds levend is, maar daar kon je prima je vraag stellen, veel info krijgen etc.

En je hoeft het niet zelf samen te stellen hoor, je hebt dus ook KVV (Kant en Klaar Vers Vlees). Dan wel voor de compleet versies kiezen, dan krijgen ze alles binnen.

carnibest schijnt zoiets te zijn, alleen is de dierenwinkel die het heeft al een week dicht 'ivm persoonlijke omstandigheden'
*wacht geduldig af tot ie open gaan* tot die tijd moet ze het maar doen met vis, kip, gehakt en orgaanvlees

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:27

Helaas is mijn kat (alweer jaren geleden) ook overleden aan nierfalen. Dierenarts gaf toen al aan dat het heel goed kon liggen aan de droge brokken. En dat katten daar helemaal niet op gebouwd zijn..

Nu geef ik zoveel mogelijk vers!
Mijn katten vinden carnibest heerlijk gelukkig!

Als je het merkt ben je meestal te laat ;(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:28

Arabesk, dat jouw kat ziek werd van droogvoer en dat je nu iets gevonden hebt wat werkt is fijn maar, ga nou niet naast de NH propaganda voor paarden ook nog de vers voer propaganda van katten leven inblazen...
Alles heeft zijn voor en tegen, ik ken nl ook katten(en honden) die het niet goed doen op vers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:29

Mijn kat staat op een speciaal dieet voer. Ik ben bang als je die vers gaat voeren dat die nog dikker wordt dan die al is :=

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

Brokken waar granen inzitten zijn vergif. Er is onderzoek naar gedaan, graan wordt toxisch zodra het geplukt wordt. Het heeft geen pootjes, kan niet wegrennen of bijten, dus beschermd zich op deze manier.

Naast dat het toxisch is kan de hond/kat er niets mee. Ze hebben een zeer kort darmstelsel als je dat vergelijkt met een herbivoor.

Brokken zijn doodgekookt en bevatten dagelijks dezelfde hoeveelheid vitamines en mineralen,

let op de de zak staat de analyse voor het doodkoken. Dus die analyse kan je je bibs mee afvegen.
Ijzer kan rustig van een roestige spijker afkomstig zijn.

De hond krijgt hierdoor júist tekorten, net als bij de mens geldt ook voor de kat en hond; afwisselen!

Goed dat stukje bewustwording, jullie begrijpen wel hier eten de dieren als het even kan vers.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

Mee eens,mijn katten doen het al jaren goed op brokken en worden ook oud.1 had ooit blaasgruis, met homeopatie is dat weggegaan, ze eet nu weer gewone brokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:33

De katten van mijn ouders krijgen droog/zacht voer, afgewisseld met vis in het weekend (als het niet zulk uienweer is als afgelopen zaterdag, we halen het nl. op de markt). Ze krijgen dan ipv portie zachtvoer vis inclusief wat graten en het kuit enzo. En af en toe een restje hier en een vogeltje daar.

Ik vind het toch een beetje vreemd. Het kan toch nooit zo zijn dat we massaal erin worden geluisd door drogebrokkenfabrikanten, dat die stiekem onze dieren uitmoorden..
Als de oudste van mijn ouders nu trouwens ineens nierfalen zou krijgen en zou overlijden, maar hij misschien wel een jaartje extra ouder had kunnen worden op vers voer.. tja.. het is al een wonder dat ie nog leeft (het beest loopt graag vlak voor onze inparkerende auto langs zodat ie ons snel kan begroeten _-:( ). Ben ik nu een dierenbeul?