asielhond/hond uit buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

asielhond/hond uit buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:54

Ik heb wat advies nodig en aangezien er ook een hoop hondenmensen bokt bevolken, leg ik het hier
maar eens voor :D .

Ik ben voorzichtig op zoek naar een nieuwe hond. Heeft absoluut geen haast, want haastige spoed is zelden goed :j .

Ik heb een best wel groot eisenpakket. Eén van de eisen is dat het een hond moet zijn in de leeftijd van 6 tm 8 jaar. Ligt voor de hand om dus alle asielhonden eens te bekijken. Nou zijn er in de asiels nog niet zoveel die aan ons overige eisenpakket ook voldoen.
Ons eisenpakket is zo groot, omdat we natuurlijk de nodige jaren met elkaar zullen gaan doorbrengen. Daarbij heeft ieder gezinslid zo zijn eigen inbreng. We zoeken dus eigenlijk de 'perfecte' hond voor ons gezin. Zelfs de andere in het gezin zijnde hond zal mogen meekiezen, hij moet er tenslotte ook mee door één deur kunnen :D .

Aangezien de spoeling in Nederland wat dun lijkt, kijk ik ook wel eens wat naar advertenties van asielhonden uit het buitenland. Wat zijn nou eigenlijk de voors en tegens van asielhonden uit het buitenland?

Wie geeft me eens wat 'overdenkers'? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:02

Ik denk dat ik een hoop reacties tegen me krijg hierdoor maar antwoord uit de ervaringen die ik uit de dierenartspraktijk gemaakt heb.
Veel van de honden uit het buitenland kregen last van bijvoorbeeld tekenziektes, sommige worden wel getest maar of het daadwerkelijk zo is? Daarbij komen veel van deze ziektes zoals Leismahniose later tevoorschijn. Dat vindt ik al eenhele belangrijke reden.

Daarbij nog een eigen mening, er zoeken zoveel volwassen honden via asiels en MP een blijvend tehuis dat ik me niet voorstellen kan dat er niks te vinden is wat bij je past. Ik erger me altijd aan al die acties voor honden uit Spanje en dergelijke terwijl er hier genoeg honden zijn die ook een plaats verdienen. (niet dat ik het die andere honden niet gun maar begin in eigen land)

Succes met het overdenken.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:04

Heey,

Wat leuk dat je een tweedekans hondje wil! :D
Wij hebben hier thuis (ben wel uit België) 1 hondje van een asiel uit België en 2 hondjes uit een asiel van Spanje.
De organisatie waar onze spanjaardjes vandaan komen is SHIN (spaanse honden in nood), ze regelen ook adopties naar nederland, duitsland enz...: http://www.ace-charity.org/
We zijn héél erg tevreden over deze organisatie! Onze eerste spaanse hond zat al in een gastgezin in België dus hebben we eerst kunnen gaan kijken. Onze tweede (de mijne, foto's in mijn profiel) hebben we gewoon via de site gekozen en zagen we pas voor het eerst toen we haar op de luchthaven gingen halen :D Onze eerste is wel echt een traumahondje en van vreemden moet ze nog steeds niet veel weten maar voor ons is ze echt een fantastisch lieve hond! De tweede is gewoon een probleemloze hond :D
Ik raad je aan om eens op de site te kijken, ik ben er eigenlijk zeker van dat tussen de 553 die er momenteel zitten, wel eentje (of meerdere :D ) is die je hart verovert!

Edit: Ik wil nog even zeggen dat onze spaanse hondjes gesterliseerd en ingeënt naar hier kwamen! Ze hadden beide geen enkele ziektes! Er zijn inderdaad ook veel rme stakkers hier in eigen land (we hebben er zelf ook 1 uit eigen land) maar hoe de honden daar in spanje behandeld worden... Ik weet niet of je al van de dodingsstations hebt gehoord? Waar honderden straathonden worden in opgesloten, soms al van de verhongering/mishandeling sterven en vergast worden... Shin gaat er soms langs om een paar honden te redden maar hoe moeilijk moet het niet zijn om te beslissen welke hond mag blijven leven en welke niet, ze zijn allemaal zo dankbaar en geweldig lief! Daarbij hebben wij ook gewoon betere ervaringen met de spaanse organisatie dan de belgische asielen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:11

Dank je voor je zinvolle tip Wilawander!

Tuurlijk zal er uiteindelijk wel iets te vinden zijn in Nederland, maar ons eisenpakketje is wel aardig groot. :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:14

@soprano, dat is nou júist wat ik níet wil..een probleemhond. Ben met probleemhonden wel even helemaal klaar, na 13 jaar lang één met een hele waslijst aan gebruiksaanwijzingen :o .

Soprano

Re: asielhond/hond uit buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:23

Nou asielhonden hebben nou eenmaal wel allemaal een verleden hé... Ik wil niet zeggen dat ze allemaal probleemhonden zijn. Kijk goed rond in de asielen in Nederland en ik zou ook zeker eens op de site kijken welke hondjes in gastgezinnen in nederland zitten die je kan bezoeken of goed de beschrijvingen en filmpjes van de honden te bekijken en meer info vragen :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:30

Ja, het is me al opgevallen dat het merendeel er kennelijk niet voor niets zit.
Heel vervelend voor die dieren zeker, maar zoals gezegd ben ik na 13 jaar probleemhond écht even toe aan iets anders. :j

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:49

Ik ben het eigenlijk ook altijd eens geweest met wilawander,maar toch heb ik zelf nu een spaans hondje geadopteerd.

Ik had al jaren een mechelse herder en een kennis van mij deed vrijwilligerswerk voor de stichting ainf(animal in need foundation).
Zelf had ze ook een hondje geadopteerd,een vriendin van mij ook en nog een kennis ook.
dat waren stuk voor stuk wel hondjes met een probleem(pje).Ze zijn allemaal heeeeeeeeel erg lief hoor,maar ja ze komen wel als ""halve wilden" naar nederland.

Ik kreeg ook vaak de vraag of ik niet ook een hondje erbij wilde,maar ik had mijn zinnen gezet op een ridgeback en daarnaast vind ik dat er in nederland ook genoeg honden in het asiel zitten.....
toen kwam de vraag of ik niet een hondje wou opvangen,om het zo al in nederland te hebben zodat het sneller geadopteerd kon worden(dan kunnen de potensiele baasjes het hondje eerst eens ontmoeten ipv meteen bij hun in huis te moeten en daar dus ook te moeten blijven)ik had er even over nagedacht en vond dat het proberen waard.Ik mocht zelf een hondje van de site uitzoeken,zo kwam Dama naar nederland.
Dama was meteen heel makkelijk,ze lag bij mij op schoot te slapen en bij een mac stop liep ze voor het eerst aan een riempje en deed keurig een plasje en een poepje.
en toen kwam ik thuis....
toen begon de "ellende".Mijn andere hond accepteerd dama meteen(gelukkig!,want daar zat ik al meteen over in).wekenlang heb ik dagelijks stront moeten opruimen,plasjes moeten opdweilen en mn geduld moeten bewaren met het opvoeden,maar het werd een heel leuk hondje.
na 3 maanden waren de eerste mensen geintereseerd en toen begon het al wat moeilijker te worden om het hondje af te staan.
uiteindelijk is ze bij mij gebleven en heb ik haar geadopteerd!
met dit hondje heb ik het zo enorm getroffen,ze is echt een schat van een hond en luisterd super!

de hondjes van mij vriendin en kennissen zijn allemaal stuk voor stuk heel lief,maar hebben toch ook allemaal hun eigen probleempjes,de ene is een baasje en blaft je de oren van je hoofd,de ander heeft het niet op katten......en weer een ander is heel druk en bang om contact te maken.

ik wil hiermee zeggen dat je met een buitenlands hondje wel veel werk op je hals haalt,je weet niet wat je krijgt...
Als je er een uit het asiel in nederland haalt kun je misschien een afspraak maken om een paar keer mee te gaan met wandelen of om een dag te helpen,zo leer je de honden en hun gedrag ook al wat kennen.

Succes!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:52

Je kunt ook in Belgische en Duitse asielen kijken. En mocht je wat meer te besteden hebben, zijn er regelmatig fokkers die een oudere hond te koop aanbieden als huishond.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:54

Juist met een eisenpakket zou ik eerder een hond uit het asiel of sos voor dieren dan uit spanje. Bij het asiel is iets meer bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:58

Ik ook :j

Buitenland is niet per definitie Spanje :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:01

Wat is je eisen pakket? Veel ras verenigingen hebben ook een herplaatser lijst.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:06

Ja, Belgie en Duitsland zijn beide een optie natuurlijk.

Maar begin toch wel het idee te krijgen nu dat buitenlandse honden niet is wat wij zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:13

De ziekten lijken mij het grootste nadeel :)

Heel MP staat er vol mee hoor!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:15

kohtje schreef:

Oei, dat is een heel lijstje :D .

- 6 tot 8 jaar, als het dé hond is die we zoeken liever jonger dan ouder
- teef of reu maakt niet uit, maar in beide gevallen wel 'geholpen'
- middelslag, eerder neigend naar groter dan kleiner, niet lomp (één lompe boer in huis is genoeg }:0 )
- geen lastige beharing, lees kort of niet verharend
- geen medische ongemakken
- bescheiden, lief aanhankelijk karakter
- sportief
- moet goed met andere honden kunnen
- moet met andere huisdieren kunnen, waaronder katten en diverse knagers
- probleemloos in liefst alles :o
- type hond waar geen mens bang voor is
- goed luisteren/goed opgevoed
- een hond waar alle familieleden als een blok voor vallen <3
- ras maakt niet uit

Tsja, lastig pakketje natuurlijk :j

Mocht iemand toevallig denken hé, ik weet toevallig iemand die een hond kwijt wil die in het plaatje past, let me know :j .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 04-12-11 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:16

Tsja, met par exemple, Spaanse honden, is naar mijn idee vaak toch minder bekend over karakter e.d.
En dan bedoel ik de honden die direct uit Spanje komen, degenen die eerst geruime tijd bij een gast gezin hebben gezeten is een ander verhaal natuurlijk.

Wat heb je precies voor eissen pakket dan?
Want ik denk dat elke hond tussen de 6 en 8 jaar wel het eea heeft meegemaakt en een rugzakje heeft of een gebruiksaanwijzing.
Je komt er met dieren niet onderuit dat je hier en daar zal moeten (blijven) bijscholen.
Gebruiksklare honden bestaan niet :D
Sowieso; de ene baas is de andere niet, qua gedragseissen aan een hond en opvoeding.
Maar dat is mijn mening :)

Edit, zie net je lijstje.

Lijkt me geen heel moeilijk pakket aan eissen.
Volgens mij staan er genoeg honden op dierenasiels.com die daaraan voldoen.
Ligt er alleen wel aan, wat spreekt je aan qua type hond (ras) en uitstraling.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 04-12-11 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:16

@ LDRD: Dan denk ik dat je moet kijken wat voor ras je zou willen en contact opnemen met fokkers, en de rasvereniging (dat kan ook prima in België en Duitsland).
Soms worden er teven aangeboden op fokkersvoorwaarden, en soms honden die met pensioen gaan.

Edit: kijkend naar je eisenpakket wordt het wel heel lastig, en kun je bij de fokkers sowieso niet terecht, die honden zijn niet gecastreerd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:18

Ik had ook nogal een eisenpakket: ik wilde een klein hondje (kleiner dan 40 cm), niet al te waaks, moet goed met paarden kunnen, met andere huisdieren en met kleine kinderen, moet sportief genoeg zijn om mee te gaan met paardrijden/hardlopen/behendigheid.. En vooral: moet goed luisteren! Want ze moet dus los mee kunnen naast het paard en ook tijdens het hardlopen heb ik geen zin om ze steeds te moeten zoeken. En dan ook nog het liefst een korte vacht waarvoor weinig onderhoud vereist is. :')
Ik heb eerst een tijd gezocht naar het ideale ras, maar ik kwam er al snel achter dat je met kleine hondjes vaak terriërtypes hebt met een goed ontwikkeld jachtinstinct, óf hondjes die nogal blijken te keffen (zoals de sheltie), wat mijn vriend verafschuwt.

Duss :D asielhond it should be. Ben uiteindelijk via het hondenforum gewezen op mijn perfecte hondje. Ze kwam toevallig uit Spanje, via SOS Strays. Ik heb me enigszins verdiept in het hele gebeuren en kwam tot de conclusie dat SOS Strays echt een heel goede stichting is. Dus zijn we gaan kijken in het gastgezin waar het hondje verbleef en ze bleek ook 'in het echt' supergoed bij ons te passen!

We zijn nu al meer dan een half jaar supergelukkig met haar <3

Ik was dus niet op zoek naar per sé iets uit Spanje, maar ze kwam op ons pad. Ik zou zeggen: kijk vooral naar wat je zoekt en wat je te bieden hebt, herkomst is dan iets minder belangrijk. Let er dan wel op dat de hond echt gezond is en goed getest is. Een ziekte als leishmania is in eerste instantie niet altijd zichtbaar, je doet er wijs aan om dit na een half jaar nog eens te laten testen (bloedonderzoek) bij je dierenarts, om er eventueel vroeg bij te kunnen zijn. Wees heel kritisch op de stichting (mocht je een hondje tegenkomen uit het buitenland), zodat je voorkomt dat er over jouw rug en die van het hondje handel wordt gedreven.

Toevoeginkje: ik heb dus een Spaans 'straathondje' en zij is, op wat angst voor andere honden na, gewoon een leuk en ongecompliceerd hondje. Haar angst uit zich niet in grommen/sneppen, maar eerder in ontwijken. Als een andere hond haar rustig benadert, kan ze er superleuk mee spelen. Maar voor van die bakbeesten die recht op haar afstormen, slaat ze liever een paar meter op de vlucht. Kan ik wel begrijpen en het stoort me ook niet :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:22

BarbaLala schreef:
Ligt er alleen wel aan, wat spreekt je aan qua type hond (ras) en uitstraling.

Ja, dat is een subjectief puntje natuurlijk en een kwestie van smaak dat besef ik :j .

Aan de andere kant, is het de bedoeling dat we het met het gezin en hond leuk gaan hebben met z'n allen, dus vandaar ook het eisenpakket. Als de hond er is gaat hij niet meer weg en nogmaals, na 13 jaar ellende met de vorige ben ik het op dat gebied behoorlijk beu. Ook die hond hebben we nooit weggedaan, maar was bij menigeen allang naar de eeuwige jachtvelden gestuurd ;( .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:26

LDRD schreef:
kohtje schreef:

Oei, dat is een heel lijstje :D .

- 6 tot 8 jaar, als het dé hond is die we zoeken liever jonger dan ouder
- teef of reu maakt niet uit, maar in beide gevallen wel 'geholpen'
- middelslag, eerder neigend naar groter dan kleiner, niet lomp (één lompe boer in huis is genoeg }:0 )
- geen lastige beharing, lees kort of niet verharend
- geen medische ongemakken
- bescheiden, lief aanhankelijk karakter
- sportief
- moet goed met andere honden kunnen
- moet met andere huisdieren kunnen, waaronder katten en diverse knagers
- probleemloos in liefst alles :o
- type hond waar geen mens bang voor is
- goed luisteren/goed opgevoed
- een hond waar alle familieleden als een blok voor vallen <3
- ras maakt niet uit

Tsja, lastig pakketje natuurlijk :j

Mocht iemand toevallig denken hé, ik weet toevallig iemand die een hond kwijt wil die in het plaatje past, let me know :j .

Je eisen pakket is naar mijn idee té want die ideale hond zul je niet gaan vinden, helemaal niet in die leeftijds klasse. Middelgrote tot grote honden die niet haren zal al lastig worden en de ongemakken (die je vaak dan niet ziet) gaan ook langzaam aan tevoorschijn komen bij de grotere honden want die worden ook minder snel oud.

Mag ik vragen waarom geen jonge hond die je naar eigen hand kan zetten?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:36

Wij hebben een polse hond van dutchie adoptions (zie profiel) we hebben altijd ras hondrn gehad, maar dit is zerieus de leukste hond!!!! Echt een aanrader!! Ik weet sowieso zeker dat k voortaan altijd een asielhondje wil!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:38

Ik wil een hond in de leeftijd van onze andere hond.
Het is namelijk zo dat wij tzt helemaal geen hond meer willen, omdat we dan zelf de handen weer vrij krijgen en willen gaan en staan waar wij willen. Een hond past dan niet meer in dat plaatje.
Het hondenbestand willen we dus 'uit laten sterven', om het zo maar te zeggen.

En inderdaad, ik wil weer eens de ideale hond :j .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 04-12-11 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:39

De paar mensen die ik ken met buitenlandse honden, hadden het niet makkelijk de eerste paar jaar...
En ja, organisaties als Animalinneed haasten zich te zeggen dat er goed op de gezondheid wordt gelet, maar in de praktijk belanden er blijkbaar toch nogal wat gevallen met Leishmaniose en nog wat problemen bij de dierenarts... zie Wilawanders post.
En dan denk ik: wie weet wat voor ziektes er nog meer gemist zijn in het buitenland...
Ook worden karakter/gedragsproblemen door sommige organisaties een beetje onder de tafel geschoven, alsof dat uitzonderingen zijn... Beetje een slager die zijn eigen vlees moet keuren en aanprijzen... :\

edit: een opvang (zwerf)hond die goed met katten en knaagdieren overweg kan...
ehm, hoe zeg ik het een beetje leuk.... hoe denk je dat een zwerfhond zichzelf in leven hield? Met Brinta?
En dan komt ie in huis, en moet vriendjes worden met zijn voormalige eten? :z
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-12-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:40

Zoolgangster schreef:
De paar mensen die ik ken met buitenlandse honden, hadden het niet makkelijk de eerste paar jaar...
En ja, organisaties als Animalinneed haasten zich te zeggen dat er goed op de gezondheid wordt gelet, maar in de praktijk belanden er blijkbaar toch nogal wat gevallen met Leishmaniose en nog wat problemen bij de dierenarts... zie Wilawanders post.
En dan denk ik: wie weet wat voor ziektes er nog meer gemist zijn in het buitenland...
Ook worden karakter/gedragsproblemen door sommige organisaties een beetje onder de tafel geschoven, alsof dat uitzonderingen zijn... Beetje een slager die zijn eigen vlees moet keuren en aanprijzen... :\

Wij van WC eend adviseren WC eend dus ;) :+ .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:44

@LDRD precies. :+