vechtende cavia's..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

vechtende cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 22:22

tsja.. heel vervelend
ik had een tijdje een caviakoppel. 2 mannen. Ging prima. Toen ging 1 beertje dood,
en heb ik gezocht naar een klein beertje voor bij de andere oudere beer. Dit klikte. Dit is nu ongeveer 2/3 maand geleden..
Nu is het kleine beertje volgroeid en rijdt af en toe op de oudere beer.. niet veel aan de hand.. de oudere beer bijt van zich af.
Maar sinds vandaag.. af en toe flinke vechtpartijen. Zo erg dat ze elkaar net flink beet hadden en de oudere beer
een flinke wond had. Daarna heb ik ze meteen uit elkaar gehaald, en af en toe weer bij elkaar gezet.. maar bang dat het weer fout ging
vanwege knarsetandende geluiden. Nu zitten ze weer bij elkaar en het lijkt weer goed te gaan.. maar wat te doen? Straks vallen ze elkaar vannacht toch ineens aan.. iemand ervaring mee? Wat was de oplossing? uit elkaar halen? gewoon uitvechten? castreren??
Dierenarts is helaas niet te bereiken, alleen voor spoedgevallen..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:24

1 tip: niet steeds weer uit elkaar halen, eigenlijk had je ze uit elkaar moeten halen nadat er bloed vloeide en niet meer bij elkaar moeten zetten, maar nu ze toch weer bij elkaar zitten kun je ze het beste laten zitten en afwachten.
Hoe groot is je kooi? Volgens mij had ik je bij aanschaf van t beertje al advies gegeven en is de kooi ruim genoeg..
Hou ze goed in de gaten, ik denk dat jij vannacht wel wakker word als ze gaan vechten..
Wel flink balen dat dit is gebeurd zeg!! ;(

edit:
Wat je kunt proberen, is ze bijv een week uit elkaar halen, daarna in bijv de badkamer (geen cavialuchtjes) laten koppelen, op beide wat parfum spuiten (of zwitsal hairlotion, iig een geurtje wat niet erg schadelijk voor ze is) en dan opnieuw koppelen.

pinuts

Re: vechtende cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 22:27

Tsja, macs.. het liefst wil ik toch dat ze zo snel mogelijk het weer kunnen vinden met elkaar.. want ik denk niet dat ze makkelijk gekoppeld worden met een andere cavia. Nieuwe cavias koop ik niet, en ga niet iemand zoeken die toevallig een beertje heeft wat net past.. ( en dat kan dan later ook weer fout gaan.. ) dus bleef t proberen. Als het fout gaat dan moet ik er maar een hok bij kopen. Mijn hok is ongeveer 1,50 meter lang

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:33

Dan is het ruim genoeg!
Ik hoop echt voor je dat het nog gaat lukken, anders zit er toch niks anders op om ze uit elkaar te halen..
Nu komt het karakter van de jongste naar boven en word opdringerig, als hij zich niet aan de regels van de oudere beer houd en zich blijft opdringen dan gaat het fout, wat dus gebeurd is. Ik hoop op een goede afloop voor de 2, maar als er nu al echt bloed heeft gevloeid vrees ik het ergste.. ;(

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 22:46

Ja tis echt vervelend want ik heb eig geen ruimte voor 2 hokken.. Mja wat moet dat moet..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:45

Waarom een man erbij gekocht en geen vrouw? Je had kunnen weten dat dit fout zou gaan als je jongste beer zou gaan puberen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:45

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:48

@ Benangelique, dat hoeft echt niet hoor.. Heb hier een berenkoppel gehad die het super deed (betere vriendjes dan mn 2 zeugjes), ik ken zoveel mensen met berenkoppels waar geen 1x een ruzietje is geweest.. Het is altijd maar uitvogelen of ze het met elkaar kunnen vinden, met zeugjes idem dito!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:44

Ik heb inmiddels 3 berenkoppels gehad benangelique, dus dat hoeft echt niet zo te gaan :) Hier gaat het tot op heden altijd goed!

Als je de cavia's moet scheiden, dan kun je ook kijken naar een hok van 50x100 en dan 2 boven elkaar ofzo. Is voldoende voor 1 cavia en als je ze stapelt ben je ook niet extra ruimte kwijt. Ik weet overigens niet of het castreren van 1 of beide beren zou helpen, misschien dat er een aantal mensen zijn die je daarover kunnen adviseren, daar heb ik geen ervaring mee.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:47

Castreren helpt niet bij cavia's helaas..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:53

Ik heb dit probleem gehad met mijn cavia dames. Dat ze jong waren ging het goed, maar zodra de pubertijd zich aandiende begonnen de irritaties, gevolgd door vechtpartijen. Uiteindelijk had ik 1 heel bang caafje en 1 ontzettend dominante. Het bange caafje ging steeds verder achteruit in haar gedrag. Daarop heb ik uiteindelijk besloten de dominantie caaf weg te doen. Omdat ik eigenlijk geen persoon ben die dieren inruilt als schoenen heb ik het met deze beslissing moeilijk gehad, temeer ook omdat ik het niet zag zitten om een nieuwe caaf te kopen en mogelijk weer dezelfde problemen te krijgen.

Uiteindelijk heb ik mijn probleem voorgelegd aan de caviaopvang en daar is een mooie oplossing uit voort gekomen. De dominante caaf heb ik daar achter mogen laten. Uit alle andere caven die daar zaten heeft mijn bange dame zelf een vriendinnetje uit mogen kiezen. En 3 uur laten liep ik daar de deur uit met een heel klein caviameisje (in beslag genomen bij iemand die 70 cavia's in een kamer had, zij was de kleinste en zwakste, zelfs nu ze volgroeid is weegt ze nog maar 700gr). Deze twee dames vinden elkaar wel gezellig en voro de andere caaf hebben ze daar een maatje gevonden met wel genoeg haar op de tanden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 12:23

Pff.. alsof ik zomaar een domme beslissing heb gemaakt.. heb zelfs nog een topic aangemaakt voor het nemen van een beertje erbij, en heb verschillende fokkers gebeld.. Vind het beetje flauwe reactie dat het fout zou gaan, en dat ik dat had moeten weten. Feit nu is dat ze niet meer bij elkaar kunnen. Denk dat een groter hok niet zou helpen, mijn hok is al heel ruim, en het kleine beertje is heel erg dominant, rent gewoon achter de oude beer aan, en pakt hem gemeen beet. Heb gister mijn oude beer onderzocht en zag dat hij nog meer kleine wondjes had.. Helaas moet mijn kleine beer dus weg.. niet mij stijl want als je een dier koopt moet je hem houden, maar ik zal toch proberen een ander huis voor hem te zoeken.
maaikemuis: goede tip, misschien kan ik ook naar de opvang ermee:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:07

Dat van die opvang is echt een goede tip indd!!
Ik denk dat hij een beter huisje heeft bij een beer die van zich af bijt en hem even op z'n plekje zet.
Ik ben ook zo; als je een dier koopt moet je er voor blijven zorgen, maar het zou egoïstisch zijn als je dier het ergens anders beter kan krijgen en je hem dan toch houd?

Ik heb hier ook een zeugje zitten die alleen met beertjes kan, helaas is mijn alleenstaande beer te oud voor een castratie. Ik probeer al een huisje voor haar te zoeken maar heel weinig mensen hebben een castraat alleen zitten.. Tot die tijd blijf ik goed voor haar zorgen.. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:25

Tsja, ik doe er alles aan om hem te herplaatsen, en mijn oude beer blijft gewoon alleen.. merk dat hij nu ook erg geniet van zijn rust.. wel vreemd hoor, hij heeft steeds van zich afgebeten maar nu.. nja jammer.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:34

beertjes samen hoeft echt niet altijd verkeerd te gaan.
Ik heb hier een koppel van 5 beertje in 1 hok. ik had een groep van 3 en 1 van 2.
Ik heb er voor gekozen om ze samen toe voegen. op dat moment waren ze allemaal al volwassen.
Het gaat echt super en vechten hebben ze nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:36

Bij nichtje konden 2 beren eerst erg goed met elkaar opschieten,
maar nu echt niet meer :n
Er zit nu gaas (of wat dan ook) tussen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:03

de reden waarom ik er een beertje bij deed was omdat mijn oude beer altijd samen was met een ander beertje, die was dat dus gewend. Ik plaats er geen schot tussen want ben bang dat ze dan snachts er alsnog door komen,, en dan is het echt mis.. En dan hebben ze ook te weinig ruimte. Ik zoek een nieuw baasje en anders gaat ie naar de opvang.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:49

heb al een huisje voor het beertje, waarschijnlijk kan hij daar gekoppeld worden:) Tis heel jammer, maar dit is de beste oplossing voor mij en hem. Vraag me af of ik weer cavias neem als mijn oude beer dood gaat.. heb er zovaak gedoe mee.. pff

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:24

er zijn altijd uitzonderingen waarbij 2 beertjes heel goed gana met elkaar (idem met rammelaars bij konijnen), maar het blijven uitzonderingen; het is namelijk geen natuurlijk gedrag.

dom wil ik het niet noemen, eerder onhandig. je wilt er echter wat aan doen en dat is al heel wat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:14

Ik vind het meer een uitzondering als 2 beren niet bij elkaar passen..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:36

In principe gaan 2 beertjes prima samen, als er maar geen zeugjes in de buurt zijn. Castreren helpt niet bij cavia's? Is dat zo? Wij casteren regelmatig cavia's omdat mensen dan 2 mannetjes bij elkaar willen zetten. Nooit problemen er over gehoord ;) Natuurlijk is iedere cavia anders...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:38

2 mannetjes kán goed gaan, maar het kan ook fout gaan. Ik heb zelf een aantal mannen koppels verkocht, die zaten al vanaf de geboorte (vanaf het scheiden van de moeder, dus met 4 weken) bij elkaar. Dit gaat tot op de dag van vandaag goed.

Ik zou zelf een beertje laten castreren en een ander huisje zoeken voor de andere. Of je koopt 2 meterkooien, laat beide beren castreren en zoekt voor beide een vriendinnetje. Het is maar net wat je wilt ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:40

Ik had een berenkoppel met 2 zeugjes onder hun en 1 boven hun.. :Y)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:40

benagelique: onhandig? Je bent zelf fokker? Ik heb fokkers gebeld, op internet info gevraagd.. vind ik niet onhandig. Overigens weet je ook niet om welk ras het gaat.. namelijk om de us teddy.. bekend als een vriendelijke soort, in tegenstelling tot de borstel, die zijn wat pittiger. Maargoed, hij gaat weer naar een fokker, en hij word daar opnieuw gekoppeld;) Mijn oudje blijft alleen.. heb het idee dat ie dat wel prettig vind.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:46

Macs schreef:
Ik had een berenkoppel met 2 zeugjes onder hun en 1 boven hun.. :Y)

Ik heb hier een berenkoppel met 2 zeugjes eronder en ze toleren elkaar gewoon. Zo zie je maar dat elke cavia anders is. :j
Ik heb wel al meerdere keren gedonder gehad met beren, na het berenkoppel wat ik nu heb doe ik het ook niet meer.. :n Ik vind zeug(en) + castraat een veel gezelligere combinatie, en het is ook natuurlijker. In het wild heb je ook niet meerdere beren bij elkaar in de groep zitten...