Slipketting en schade aan de nek van de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Slipketting en schade aan de nek van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:04

Ik zit mezelf eens wat meer te verdiepen in de diepere werking van diverse halsbanden.
Kan iemand mij vertellen in welke mate een slipketting schade aan je hond toebrengt? Ik kan hier namelijk erg weinig over terugvinden.

Anoniem

Re: Slipketting en schade aan de nek van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:13

Mijn Dimo draagt een slipketting, maar zo een slip geeft alleen schade als de hond er steeds in hangt. Als je ze gebruikt zo het hoort (correctie en los) is er niks aan de hand, dan hangt hij los en doet dus niets.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:18

Hij mag bij veel hondenscholen niet meer gebruikt worden, maar het is net als bij zweepgebruik, beter 1x een korte ruk (of tik) dan 20 x trekken(of been geven). Bij normaal gebruik vind ik de slipketting een prima middel.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:27

Een slipketting is af te raden bij honden tot de 6 maanden, dat heeft met de nekwervels te maken.

Of het goed is weet ik ook niet, wij gebruiken ze wel bij onze bull mastiff en de kruising pit bull (1,5 en 2 jaar). Hier zijn ze goed mee te corrigeren.

Ik geef ze gewoon kleine maar duidelijke 'ophoudingen' en daar reageren ze super op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:30

Ik heb daar ooit een onderzoek over gevonden.
De cijfers zijn echt schrikbarend. Maar kan m helaas niet terugvinden.
Ik vind het echt ontzettend zonde als mensen de slipketting misbruiken.

Laatst liep ik met mn hond en hoorde ik iets gruwelijk rochelen achter me.
Was een teckel met een slipketting en mevrouw zich maar verontschuldigen: ja hij heeft kennelhoest.
Hmm. Zal ie zich vast beter voelen door die slip. Zijn nu weken verder en hond rochelt nog steeds./

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:33

Wij gebruiken geen slipkettingen daar ik door mijn werk als dierenarts assistente teveel schade aan nekwervels en luchtpijpen heb gezien en de bijbehorende ellende. Juist het corrigeren is funest en het constant er in hangen. Om die redenen hebben wij prikbanden. Toevallig eergister mijn reu van 7 op de foto gehad en de wervels waren zeer mooi strak en zonder ook maar enige schade. En dat met hondesport.

Laatst nog een test gezien van de tierhochschule Hannover en daar kwam de prikker als de meest stressvrije halsband uit de test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:34

Bij misbruik, ja dat geloof ik. Maar bij goed gebruik hangt hij (op 1 á 2 seconden na) gewoon helemaal los.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:38

Bij de hondenclub waar ik les kreeg waren slipkettingen verboden, het is net zoiets als een bit en de hand van de ruiter..

Ik ben overigens zelf een tegenstander van slipkettingen (en electrische halsband) vind het beide onzin, goed (her)opvoeden heb je meer aan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:39

Mja, maar toch ging het juist over die felle correcties met de slipketting.
Die geven net zo goed schade aan het strottenhoofd.

Ter info:
Citaat:
A Study on Prong Collars was done in Germany:
100 dogs were in the study. 50 used choke and 50 used prong.
The dogs were studied for their entire lives. As dogs died, autopsies were performed.
Of the 50 which had chokes, 48 had injuries to the neck, trachea, or back. 2 of those were determined to be genetic. The other 46 were caused by trauma.
Of the 50 which had prongs, 2 had injuries in the neck area, 1 was determined to be genetic. 1 was caused by trauma.

Prong is met prikkers.

Citaat:
I was a teaching assistant and laboratory instructor in veterinary anatomy at the Veterinary College of the University of Pennsylvania for over 13 years and I have been raising a large, and often enthusiastic breed of long haired dog, Borzois since the late 1970's. I also do some training -especially with people with difficult dogs.

Your section on the prong collar is quite clear and makes a good case for the prong collar, perhaps a better case than you realize. The section on the nylon snap choke does not discuss some of the failings of this device as compared to either a prong collar or a chain choke.

The limitations of the nylon snap choke are, in my opinion:

(1) In long haired dogs with thick neck hair, nylon chokes generally do not release at the end of the correction, so even if the dog responds well to the correction, the collar may continue to nag and punish the dog. It only takes a little wear on a fabric choke for this problem to start to develop because the thick undercoat of a long haired dog easily fouls the choke.

(2) More seriously, the "control" region of the neck, the area high up just under the back of the jaws, works because this is where the voice box or larynx is on the dog. The voice box is made of many small fine bones which can easily be broken by a sudden compression, as when a dog on a high set choke collar suddenly lunges against the collar. For this reason a prong collar is much to be preferred to a high set choke as the worse damage a prong collar can do if there is a powerful lunge is to puncture the skin, especially if the prong collar is designed so that the prongs do not lie over the trachea.

As an anatomist and a serious breeder I obtained thorough postmortem reports on many of my Borzois after they passed on and I was surprised to find that a number of them had healed fractures of the lateral bones of the larynx. This sort of injury narrows the opening into the trachea and, in extreme cases, could also produce respiratory insufficiency at heavy exercise.

A lateral radiograph read by some one who knows what they are looking at can reveal these injuries in a living dog.

Haltis and Easy Leaders have the potential to severely injure a dog's neck in the case of an out of control dog who bucks on the Halti. Dogs do not have the massive neck ligamentation of horses and, while their necks are stronger than ours, they still can be injured, especially if suddenly pulled up and back. Haltis do have their place in control of a powerful dog, I regularly use one on one of my best lure coursing Borzoi who has injured his trachea from his enthusiastic attempts to get at the lure while we are waiting for him to have his turn to run. However one needs to be careful that the dog does not get up speed and run to the end of a long leash while in a Halti, because the leverage on the neck that can be exerted by a high speed Halti stop could be very damaging. I would not use one on a dog working on the high obstacles of an agility course because if the dog fell from the A-frame or the elevated walk and was jerked by the Halti it could be severely injured.

In addition I have observed that since Haltis do not deliver much correction, they are good for control but not training.

I have found that a useful tool for leash breaking long necked sighthound pups without neck injury is to start them out on a harness until they learn not to panic and buck from the restriction of the leash and then to work them on a harness and a collar and then a collar alone. I prefer a chain choke collar to a buckle collar or a fabric choke. I would not have the choke collar riding really high on the neck and compressing the larynx because of problems discussed above unless I was handling a dangerous dog.

If I am working a dog in agility that is unreliable enough that it needs a leash to keep it from running off after it has completed an obstacle, I would use a harness rather than a collar for the same reasons discussed under the Halti.

The "no pull" harnesses with the thin cords that run in the arm pits of the dog work because they do cause a lot of discomfort in that region. (This is why back pack straps are padded for human use). However I have seen dogs become chronic pullers on these devices also and I worry that chronic pulling on these may result in damage to the nerves going to the forelegs. For control it is best to have the leash attachment of a harness be at the front end of the harness, that is at the base of the neck, not behind the shoulders. The front end attachment puts the control in front of the dog's center of gravity and discourages pulling. The typical attachment point for a leash on a harness places the control behind the center of gravity, enabling the dog to pull much more effectively.

When comparing the prong collar and the nylon snap collar, I Feel the prong collar is a better choice for really powerful control.

Remember, if you have a really dangerous dog, use a properly fitted (secure but not so tight as to inhibit breathing and panting) muzzle.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:41

Daar komt nog bij dat een eventuele correctie met de slip vaak niet functioneert. Waarom? omdat de correctie te laat komt door het lange losse stukje waar de ring over heen schuift. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Dat zie je in de hondnsport ook veel. Ik raad daarom de mensen die ik train dit dan ook vaak af. De correctie is te laat en de hond weet niet waarvoor hij gecorrigeerd wordt. waardoor het averechts werkt.

Net als bij paarden moet een hondeneigenaar eigenlijk weten hoe een halsband werkt en de voor en nadelen ervan. Helaas is dit vaak niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:53

Wij hebben voor onze collie een leren slipketting (dus dit maar dan van plat leer zoals een hele soepele teugel), maar voor ons is dat gewoonweg de beste optie. Hond luistert goed en wijkt voor de druk. Met zo'n vacht als onze hond doe je hem echt geen plezier met een normale halsband, dat haar gaat er dan helemaal omheen en gaat klitten ed, dat doet bij hem echt veel meer pijn dan deze band. Als de riem 'op' raakt voelt hij dit en hij weet dat hij dan moet doorlopen, en doet dit ook. Niks zieligs aan in dit geval.

Niet echt een antwoord op TS haar vraag, maar wel iets waar je over na kan denken :)

edit: typo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:50

Wij gebruiken ook een leren sliphalsband, maar dan een ronde. Wij hebben een herplaatser die erg fel is op andere honden en door de adrenaline, ook met een prikband, in de lijn blijft hangen. Met de slip kan je haar uit de focus halen, dmv een korte snelle correctie, maar het belangrijkste blijft het daarna 'loslaten' zodat de spanning ervanaf is. Als zij de slip omheeft, hebben wij haar altijd kort, zodat we meteen kunnen corrigeren. (Ivm het te laat corrigeren) Als we op een veldje komen, waar ze mag snuffelen, gaat de slip af en de lijn aan het tuig, zodat ze niet per ongeluk een ruk krijgt op het verkeerde moment. Ik denk dat de schade vooral is door verkeerd gebruik? Wij hoeven haar nu maar 2 keer een correctie te geven ipv 5 minuten aan een normale halsband te moeten hangen.

Ik vind zo'n leren slip fijner in het gebruik dan een ketting, vooral omdat die leren makkelijker glijdt, imo. Dus ook je correcties stoppen sneller.

Bij ons is het echter de bedoeling om haar zo snel mogelijk weer met een normale halsband/tuig uit te laten. Het blijft een hulpmiddel voor ons om de heropvoeding goed te kunnen doorlopen. We hebben hem op advies van trainer aangeschaft en worden elke week begeleid erin, anders was ik er niet aan begonnen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:02

je hebt toch ook een slip met een stop? Dus dat ze niet helemaal de strot kunnen dichtknijpen maar op een gegeven moment niet verder kunnen? Lijkt mij sowieso een betere optie.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:55

Bedankt allemaal voor de reacties. En een erg interessant artikel Iris82.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:00

CK88 schreef:
je hebt toch ook een slip met een stop? Dus dat ze niet helemaal de strot kunnen dichtknijpen maar op een gegeven moment niet verder kunnen? Lijkt mij sowieso een betere optie.

Als een hond gaat hangen, dan maakt die stop niet uit. Want de luchtpijp wordt gewoon bij beide halsbanden dicht geknepen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:03

Maar dat geldt ook bij een gewone halsband. Als de hond daar in gaat hangen word ook de luchtpijp afgeknelt

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:22

Onze hond heeft helemaal geen halsband, zij heeft een tuig om en daar zijn we allemaal heel erg blij mee. Mocht ze wel gaan trekken dan houd ik haar op de borst tegen en krijgt ze correctie met de stem.
Onze vorige hond had in het begin wel een slipketting, maar door de halsomtrek waren de schakels heel grof, hierdoor had de ketting helemaal geen effect (hij wilde niet schuiven). Ook bij hem zijn we toen over gegaan op een tuig.

Ik heb eens van iemand gehoord dat zijn hond een nekhernia had gekregen van de slipketting

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:32

Trekken leer je niet af door een ruk aan de lijn te geven of de hond met strak gespannen lijn naast je te laten lopen, dan krijg je het effect van de sleurketting (of dit nou een slip, jachtlijn of gewone halsband is). Een hond die geleerd heeft niet te trekken, kan je wel met een (kleine) lijncorrectie erop attenderen dat hij aan het trekken is, maar ook andere correcties zouden dan moeten werken.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:25

Kaspar schreef:
Maar dat geldt ook bij een gewone halsband. Als de hond daar in gaat hangen word ook de luchtpijp afgeknelt

Klopt, daarom moet de hond geleerd worden om niet te hangen/trekken. Want dat is, met welke halsband dan ook, niet bevorderlijk voor de hals.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een slipketting. Onze witte herder heb ik er destijds mee geleerd om niet te trekken. Nadat ze dat wist heeft ze een brede halsband (minimaal 5 cm breed) gekregen en de slipketting nooit meer gebruikt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor onze franse bulldog van 8 maanden. Die kan inmiddels ook al prima met een "normale" brede halsband lopen zonder dat eeuwige getrek aan de lijn.

Edit: nou lieg ik wel een beetje, want de herder heeft nog wel een slipketting om als ik met haar ga skeeleren. Op bepaalde momenten (bij het tegenkomen van bepaalde honden...) heb je veel minder te vertellen als je op die wieltjes staat. En dan is het makkelijk om de slipketting bij de hand te hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:25

Yamcha schreef:
Bij misbruik, ja dat geloof ik. Maar bij goed gebruik hangt hij (op 1 á 2 seconden na) gewoon helemaal los.

Maar de hond krijgt wel gedurende de tijd steeds een korte ruk flink op zijn luchtpijp en slokdarm.
Het is bekend dat de slipketting dan kneuzingen en kleine bloeduitstortingen ontstaan.
Die zie je niet door het haar.
(Om het even op ons te betrekken: gebruik zo'n ding ff om je arm en vraag of iemand even trekt/een ruk geeft. Je ziet dan snel van die bloeduitstortingen onder je huid)

De huid wordt op de plek van de slipketting dikker.
Wiplash en slikproblemen.

Ik vind het raar dat er mensen zijn die nog vraagtekens hebben bij wel of geen schade door de slipketting.
Hang zelf ff zo'n ding om je nek en ruk er met een vergelijkbare kracht aan als bij je hond.
Wij voelen dan hetzelfde als de hond.
En inderdaad, idem dito bij de halsband. Mijn hond draagt dan ook vanaf 9 weken oud enkel zijn tuig.
(Bij kleine hondjes is sowieso een halsband wat tricky.. je ziet regelmatig kleine beestjes met nek/rugpijn)

En dan heb je het nu nog enkel over de fysieke schade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:33

Nee, wij voelen niet hetzelfde, een hondenhuid is dikker, en er zit meer haar op. Wat een onzin.

Vind ik van hetzelfde kaliber als: je sluit je kind toch ook niet op in een kennel? Mijn hemel :roll:

Denk ik dat een slipketting schade kan veroorzaken? Ja, natuurlijk. Maar ik denk ook dat dat verdomde lastig wordt als de hond alle dagen losloopt met zo'n ding om zijn nek, ik vind het namelijk wel knap staan.
En 's nachts heb ik hem er wel aan, en dan wordt hij mss 2 keer gecorrigeerd, en dat is omdat hij 's nachts zo achterlijk scherp is, dat als ik er een leren band aan hang, dat ik gelanceerd wordt. De laatste keer heeft me dat een peesblessure in mijn linkerarm opgeleverd, op de middelste pees vanaf de schouder naar de triceps.
De keer daarvoor 2 gekneusde ribben, en ik heb nog een tijd met een gekneusd borstbeen rondgelopen. Dat was dankzij 2 katten en een konijn, die hij overdag gewoon laat lopen, en 's nachts moet hij er blijkbaar achteraan, en met een leren halsband heb ik niks meer te vertellen. En de kracht waarmee hij dan in 1 keer in die lijn hangt, dat ga je niet houden...... en niet uitlaten vind ik neit echt een optie.

Dus ik laat hem uit met slip, ik hoef hem (áls dat al nodig is) hoogstens 2 keer te corrigeren, verder hangt het ding los (ik weet namelijk hoe je hem om doet, en dan heb je een perfecte release) en heb ik een slappe lijn. Nou, dan is ie niet schadelijk, dat maak je mij niet wijs.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:33

Ik ben voorstander van slipketting, mits juist gebruikt. Maar het liefst had ik mijn hond los. (was goed afgericht)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:32

een slipketting geeft geen schade degene die aan de slipketting trekt kan wel schade maken via de slipketting.
Eigenlijk is dat met bijna alles zo.

een slipketting gebruik ik niet puur omdat ik het enorm gevaarlijk vind. Mijn honden spelen met elkaar en andere honden en de andere bekende honden met hun ook via bijten in elkaars nek. Ze slepen met elkaar en bekvechten e.d. Moet er niet aan denken dat een ketting om de nek van de hond aan een tand van de andere hond blijft hangen. Dan krijg je echt problemen.
Als ik eens een slipketting gebruik dan is het 1 op 1 tijdens training en wordt er niet gespeeld met andere honden.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:37

Interessant topic! Misschien kunnen jullie advies geven.

Wij hebben een oud Duitse herder. Schat van een beest, maar wild enthousiast naar alles in z'n omgeving. Z'n normale rondje lopen gaat goed en dan loopt hij aan een loshangende lijn keurig mee. Totdat hij iets ziet wat hem interesseerd. Dat kan een andere hond zijn of spelende kinderen. Maar hij moet en zal er dan op af. Dan houd echt heel weinig hem tegen. Hij maakt zich loeisterk. En het is een grote sterke hond die hou je echt niet. Mee naar een omgeving met meer mensen en dieren is helemaal een feest. Daar wordt hij helemaal ADHD. Zijn aandacht terug bij mij krijgen is dan erg moeilijk. Maar desondanks nemen we hem al z'n hele leventje naar van alles mee. Met een normale halsband sleurt hij je gewoon mee. We hebben inmiddels een half-check, slipketting en halti. Half-check neemt hij je zo op sleeptouw. Momenteel lopen we met een slipketting+halti. Maar ik zie ook zeker de nadelen van deze halsbanden. Welke halsband zouden jullie bij deze hond gebruiken? Is een prikband voor deze hond beter als een slipketting+halti? Prikband lijkt me ook een grof hulpmiddel.
Deze hond heeft trouwens al meerdere cursussen gevolgd. Op de cursus is hij enorm afgeleid en hyper. Thuis is hij voorbeeldig en doet alles wat hem gevraagd wordt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:42

Die van mij heeft er in het begin flinke schade van gehad, puur omdat ze er inderdaad continu in hing. Ondertussen hard aan het trainen en eigenlijk geen schade meer gehad gelukkig! Ze is een stuk rustiger buiten als eerst. Een slip is idd een correctie en weer los! Daar krijg je eigenlijk geen schade mee.