Welke halsband voor grote hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Welke halsband voor een grote hond?

Slipketting
1 (6%)
Half slip
2 (12%)
Halsband
8 (50%)
Halti/ Gentle leader
Geen stemmen
Tuig
5 (31%)

Totaal aantal stemmen: 16

Kaspar

Welke halsband voor grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:11

Wat voor halsband gebruiken julie voor je grote hond en waarom?

Wilawander

Re: Welke halsband voor grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:13

Onze honden dragen prikbanden of normale halsbanden en tijdens speurwerk tuigjes en bij het pakwerk soms ook. De rest komt er niet aan daar je daar medisch gezien een hoop schade mee kunt veroorzaken.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:14

In huis gewoon een halsband, tijdens wandelingen een tuig.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:15

Gewoon, een halsband? Een goedkope nylon ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:17

gewoon een leren halsband of soms een "koordachtig" bandje...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:19

Destijds slipketting of gewone halsband. Goed opgevoed en luisterde goed (Rottweiler).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:22

In huis alleen een leren halsband en buiten een soort gentle leader zodat ik meer controle over hem heb. (paar x iemand gebeten of poging tot). op advies van gedragstherapeut deze band om. maar ik heb wel geleerd hoe ik hiermee om moest gaan. zou er niet zomaar aan beginnen omdat je dan je hond z'n nek kan beschadigen. om dezelfde reden zal ik dus ook niet zonder begeleiding met prikbanden of slipkettingen gaan werken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:23

Tijdens trainingen een slip, bij de normale wandelingen en in huis een leren band van ong 4 cm breed.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:29

Waarom kiezen jullie voor dat type halsband?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:30

Thuis hebben ze hier niets om.
De podenco draagt buiten aan de lijn gewoon een halsband. De jack niets. Die loopt altijd los.
Als de jack ergens aangelijnt moet zijn hebben we een tuigje (zo'n k9 tuig) En tijdens de wedstrijden draagt hij een touwslip. Dat is een slip ketting maar dan van touw. De enigste reden dat hij daarmee loopt is omdat ze tijdens wedstrijden niets om mogen en zo'n slip dat heel snel af is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:40

Kaspar schreef:
Waarom kiezen jullie voor dat type halsband?

Omdat de Rottweiler zo braaf was dat een slipketting nieteens nodig was.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:59

Wilawander schreef:
Onze honden dragen prikbanden of normale halsbanden en tijdens speurwerk tuigjes en bij het pakwerk soms ook. De rest komt er niet aan daar je daar medisch gezien een hoop schade mee kunt veroorzaken.

Ben even nieuwsgierig waarom je prikbanden bij je honden gebruikt?
Bij ons in het park loopt ook vaak een stafford met een prikband, maar volgens mij weten de mensen niet hoe ze hem moeten gebruiken. :n

Onze hond heeft altijd een tuigje om, toen ze jonger was had zij gewoon een halsband.
Maar ikzelf vind een tuigje fijner in de omgang.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:20

Wij gebruiken een prikband daar ze daar met normaal gebruik nooit in gaan hangen en dat is veel gezonder voor de nekwerkvels, luchtpijp enz. Door mijn werk als dierenartsassistente heb ik van die omgeving heel wat röntgen foto's gezien en ook heel wat ellende van de schade die slipkettingen enz. veroorzaken.

Bij het speuren en pakwerk komt er veel druk op de lijn en daarvoor gebruiken we daar dan de julius K9 tuigen voor. Voor de rest van het werk volgen ze los en dan hebben ze meestal gewoon hun prikband om en met examens een losse slipketting omdat deze dan verplicht is. Prikband mag niet en gewone halsband mag niet daar deze op een teletac lijkt en omdat er wat in verwerkt kan zijn.

Voor de duidelijkheid wij doen hondensport met onze honden. (IPO)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:24

Wilawander schreef:
Wij gebruiken een prikband daar ze daar met normaal gebruik nooit in gaan hangen en dat is veel gezonder voor de nekwerkvels, luchtpijp enz. Door mijn werk als dierenartsassistente heb ik van die omgeving heel wat röntgen foto's gezien en ook heel wat ellende van de schade die slipkettingen enz. veroorzaken.

Wat bedoel je met 'hier gaan ze nooit in hangen'? Dat je anders zo'n trek spelletje krijgt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:29

hier gebruik ik op dat moment het makkelijkste. Heb gentle leader voor in drukke situaties in combi met tuig, normale halsband in normale situaties, in situaties bij onverwachtse dingen half check of tuig en bij de hele lange losloop wandelingen heb ik een jachtlijn voor eventueel aanlijnen en lopen ze zonder banden aan.

Mijn honden gaan in een normale halsband ook niet hangen. Het is net hoe je ze opvoed en hoe je hond is. Gelukkig!!! heb ik nooit naar een prikband moeten pakken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:34

apple01 schreef:
Wat bedoel je met 'hier gaan ze nooit in hangen'? Dat je anders zo'n trek spelletje krijgt?

Bij slipkettingen zie je vaak dat honden alsnog trekken en dat ze hun eigen luchtpijp dichtdrukken.
Onze hond heeft een halsbandje van leer.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:06

halsband van leer met gewone sluiting,

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:36

Thuis hebben de honden geen halsband om, dat vind ik zo nutteloos. Ook buiten in de tuin niet, voortuin ook niet want ze gaan hoe dan ook de tuin niet uit en zitten alleen buiten onder begeleiding.
Ik heb aan het begin voor de ene hond een halve slipketting gebruikt om hem licht te kunnen corrigeren als hij aan de riem trok. Dit kwam omdat hij heel angstig was en zo ineens uit het niets je arm half uit de kom trok. Dan stopt een hond toch eerder met een halve slipketting.
Ik denk na 3 maanden dat ik ben overgegaan op een normale halsband omdat hij toen helemaal niet meer trok aan de riem. Nu heeft hij ook altijd een gewone halsband om buiten, ze lopen toch heel vaak los en bijna nooit aan de riem.
De andere hond is een cocker spaniël die aan het begin wel trok maar makkelijk met een normale halsband gecorrigeerd kon worden en daarom nooit een slipketting gehad.
Zelf heb ik nog het meeste een hekel aan de halti.